مانتو های خلاقانه منبع درآمدی سرشار

مانتو های خلاقانه منبع درآمدی سرشار

مانتو پوششی است که خانم‌های ایرانی بیشتر از هر لباس دیگری با آن سرو کاردارند و همین پوشش ساده به نوعی می‌‌تواند روح و رنگ را به نمای بصری جامعه ما وارد کند. تازگی‌ها خرید پوشاکی چون مانتو برای جامعه زنان امری مفرح محسوب می‌شود، و البته شاید تبدیل به دغدغه بزرگی شده است که جنس این دغدغه برای زنان و دختران، با توجه به سلیقه‌شان، متفاوت است.

شاید یکی از پرطرفدار ترین روپوشها، مانتوهای مشکی هستند، که هم برای استفاده روزمره، هم اماکن اجتماعی و آموزشی و هم برای مجالس خاص بسته به جنس پارچه ی آن می­توانند مناسب باشند. شاید به همین علت در مانتو فروشی ها هم درصد بالایی از مانتوها به رنگ مشکی هستند. اکثر تجار پارچه وقتی پارچه‌ای به فروش نمی‌رسد و از طرف مخاطبان استقبال نمی‌شود دوباره پارچه را به مراحل چاپ برده و به رنگ مشکی در می‌آورند. چون مشکی همیشه مورد استفاده است و در هر حال خریدار دارد و رنگی است که فروشنده پارچه ضرر نمی‌کند.

اما در سالهای اخیر با توجه به سلیقه نسل امروزی، مدلهای متنوع با رنگهای مختلف در ویترین مغازه ها با هدف بازگرداندن رنگ به محیط به چشم می خورند. وجود ریزه کاری ها، تورها، گره‌ها، چین‌ها و تکه‌های اضافه شده روی مانتو، به رنگ‌های شاد و متنوع نشان از خلاقیت طراحی دارد که سلیقه بانوان امروز این مرزو بوم را در نظر می گیرد. خیلی از مواقع طراحان لباس، ژورنال لباس‌های خارجی را ورق می‌زنند، از هر طرحی که خوششان بیاید آن را با کمی تغییرات که با فرهنگ ما همخوانی داشته باشد، طراحی کرده و وارد بازار می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   کفش bb8

در انتخاب یک مانتو عوامل زیادی می توانند دخیل باشند، مثل جنس پارچه که یکی از فاکتورهای بسیار مهم است، پس هنگام خرید و یا طراحی مانتو باید به جنس پارچه آن توجه بسیاری شود. یکی دیگر از چیزهایی که باید در انتخاب مانتو به آن دقت کرد، اندام و فیزیک افراد است. انتخاب بلندی مانتو با قد رابطهٔ عکس دارد، افرادی با قد کوتاهتر بهتر است ازپوشیدن مانتوهای کوتاه دوری کنند. اما برای افراد قد بلند مانتوهایی که بلندیشان تا زانوست برازنده تر خواهد بود. گاهی تنها  یک تغییر رنگ ساده در یک مدل، آن را برای فردی که قرار است بپوشد ویژه و متناسب می‌کند.

اما یک مانتو از پارچه تا رسیدن به پشت ویترین مغازه با چه تحولات قیمتی همراه است؟

برای نمونه مانتویی از جنس ساتن را در نظر بگیرید که برای مراسم رسمی، روپوش مناسبی به نظر می رسد. اگر قیمت هر متر پارچه ساتن به طور متوسط ۴۰ هزار تومان باشد، برای یک مانتو با قد متوسط و با در نظر گرفتن هزینه دوخت متوسط، قیمت مانتو حدود ۱۰۰ هزار تومان تخمین زده می شود. که البته می توان با انتخاب  پارچه ارزانتر و هزینه دوخت کمتر به پایینتر از این حد هم رسید. این در حالیست که همین جنس مانتو در پشت ویترین مغازه حداقل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان قیمت خورده است و ممکن است با چند ایده خلاقانه مثل گلدوزی یا تکه دوزی خیلی بشتر از اینها قیمت گذاری شود و حتی به مبالغ میلیونی برسد.

در نظر داشته باشید این سود حد اقل دو یا سه برابری به ازای هر روپوش، برای کارگاههای تولیدی مانتو با توجه به خرید پارچه های توپی و سری دوزی می تواند بسیار بالاتر باشد. بنابراین مانتویی که حدودا ۵۰ هزار تومان برای کارگاه تولیدی تمام می شود تا رسیدن به دست مشتری با افزایش چندین برابری قیمت روبروست.

این مطلب را هم بخوانید:   روش‌های رفتاری برای تقویت قدرت خلاقیت

با توجه به فصل گرم تابستان مانتوهای نخی نمونه خوب دیگری برای بررسی هستند. ارزانترین پارچه های نخی حدود ۵-۶ هزار تومان در بازار عرضه می شوند، با در نظر گرفتن ۲ متر پارچه و هزینه دوخت ۲۰ هزار تومان می توان با حد اقل ۳۰-۴۰ هزار تومان  صاحب یک مانتو با سلیقه و خلاقیت شخصی شد. بنابراین چنانچه جایی در شرایط حراج یا عادی مانتویی حدود ۵۰ تا ۱۰۰هزار تومان قیمت خورده بود، البته با در نظر گرفتن جنس و نوع دوخت مانتو، می توان گفت خرید آن مانتو به زحمت خرید پارچه و رفت و آمد به خیاطی می ارزد!

 

 

پس در این میان یک طراح لباس و یا یک خیاط خلاق،  می تواند با ارائه ی مانتوهای تک و شیکی که گاها با نام مانتوهای مزونی معرفی می شوند، بعضا با ترکیب چند رنگ پارچه  و ایجاد برش ها و ریزه کاری های خلاقانه، با طراحی یک مدل جوان پسند و مطابق مد روز، سود بسیاری را عاید خود کند.

به عنوان مثال چند سال پیش یک خانم طراح، در دوخت مانتوی خاصی از هزار تکه پارچه عتیقه و قدیمی ایرانی استفاده کرد و آن را دریکی از گالری‌های شمال شهر تهران به نمایش گذاشت و در نهایت آن مانتو به یک خانم فرانسوی که از قضا همسر یک شیخ عرب هم بود، به مبلغ ۱۸ میلیون تومان فروخته شد.

البته این خلاقیت ها چندان از داشته‌های دیروز ما دور نیست و به نوعی خیلی از آنها ریشه در لباس‌های سنتی و پوشش اقوام مختلف ایرانی دارد از لر و کرد گرفته تا بختیاری و ترکمن. در واقع در این طرح‌ها آنقدر تنوع و زیبایی وجود دارد که هیچ وقت تکراری نمی‌شوند فقط کافی است آنها را با حال و هوای مخاطب امروزی هماهنگ کرد.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های ماندگار کردن بوی عطر و اودکلن

دریک آنلاین

(Visited 813 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما