یک کارآفرین در آمریکا چگونه سرمایه گذار فرشته Angel پیدا می کند؟

یک کارآفرین در آمریکا چگونه سرمایه گذار فرشته Angel پیدا می کند؟

یکی از سرمایه گذاری های مهم که در کسب و کارها صورت می گیرد توسط اشخاصی است که به آنها Angel Investor می گویند. آنها سرمایه های شخصی خود را در استارتاپها هدایت می کنند. گاهی تا چندین میلیون دلار سرمایه گذاری می شوند. آنها غالبا خود از کارآفرینان قدیمی صنعت می باشند.

از آنجاییکه سرمایه گذاری در استارتاپهای Silicon Vley به صورت یک فرهنگ در آمده است و برای آن انواع و اقسام روشها و قوانین مدون وجود دارد لذا پیدا کردن سرمایه گذار Angel برای یک استارتاپ زیاد سخت نیست. او می تواند با یک جستجوی محلی و یا روشهای زیر سرمایه گذار خود را پیدا کند :

برای آشنایی با سرمایه گذاران angel و نقش آنها در کارآفرینی به این مطلب مراجعه نمایید:

 

 روش هایی که یک کارآفرین در آمریکا می تواند سرمایه گذار فرشته Angel پیدا کند:

  • سرمایه گذران را می تواند در نزدیکی دانشگاه ها، مراکز رشد، کلوب های سرمایه گذاری یا کنفدراسیون  Angel ها پیدا کند.
  • جستجو در اینترنت. مراجعه به وبسایت شخصی سرمایه گذاران. مراجعه به وبسایت انجمن سرمایه گذران Angel.
  • مراجعه به وبسایت های ویژه یافتن سرمایه داران  Angel  مانند سایت angellist یا crunchbase و بسیاری دیگر از وبسایت های مشابه
  • ارسال ایمیل به شرکت یا شخص سرمایه گذار. چراکه بسیاری از اشخاص سرمایه گذار خود تبدیل بر برندی در صنعت شده اند.
  • با یک شرکت مشاور محلی تماس بگیرد.
  • با یک شرکت مالی تماس بگیرد.
  • از وکیل خود بپرسد.
  • از حسابدار خود بپرسد.
  • با موسسه توسعه اقتصادی محل زندگی خود تماس بگیرد.
  • با موسسات سرمایه گذاری تماس بگیرد.
  • با مجله یا روزنامه محلی تماس بگیرد.
  • با بانک خود تماس بگیرد.
  • از طریق معرفی دوستان با سرمایه گذار آشنا شود.

مشاهده می کنیم برای یک کارآفرین جوان در دره سیلیکون یافتن سرمایه گذار در محیطی که صدها شرکت سرمایه گذاری ونچر (Venture Capital) وجود دارد و هزاران سرمایه گذار ریسک پذیر و یک فرهنگ مناسب وجود دارد زیاد سخت نیست. او در گام اول می تواند حدود ۵۰۰ هزار دلار برای ایده خود جمع کند.

اکنون تمام آنچه که کارآفرین باید انجام دهد متقاعد کردن سرمایه گذار است.

در واقع اگر بتواند او را متقاعد کند آنگاه توانسته است خود را هم متقاعد کند. ترکیبی از واقع گرایی به همراه چاشنی خوشبینی برای توجیه سرمایه گذار لازم است. این باعث می شود کارآفرین به صورت جدی تری بر روی بازار هدف و ویژگیهای متمایز کننده محصولش مطالعه کند. اینها همه تصورات موفقیت کسب و کار را منطقی می کند چرا که کارآفرین مجبور است اولین مشتری اش یعنی سرمایه گذار را متقاعد کند!

این مطلب را هم بخوانید:   اختراعات پولساز

هدف از این نوشته، تاکید بر اهمیت سرمایه گذاری در موفقیت یک استارتاپ و همچنین جلب توجه خوانندگان محترم به روش های ساده، سریع و بدون دردسر جذب سرمایه برای یک کارآفرین در آمریکا است. در این کشور بنیانهای فکری، ارزشی، حقوقی، صنعتی و حکومتی لازم برای شکل گرفتن یک ایده، و تبدیل آن به محصول در قالب شرکت های نوپا به همراه رشد تدریجی آن موجود است.

شاید یکی از دلایل موفقیت ایرانیان خوشفکر در این کشور هم، وجود چنین زیرساخت های قانونی و حمایتی است که بستر رشد را برای این گونه افراد مهیا ساخته است.

وجود چنین ساختارهایی موجب می شود تا توسعه پایدار، اصالت داشته باشد. از بطن جوامع شروع شود و رشد کند تا بتواند موجب ایجاد شغل، رونق اقتصاد و ارتقای سطح کیفیت زندگی شود.

چگونه یک «فرشته سرمایه‌گذار» باشیم؟

مطلب خطاب به کسانی است که سرمایه های در حدود ۱۰ هزار دلار تا ۵۰۰ هزار دلار دارند و می خواهند در زمینه استارت آپها سرمایه گذاری کنند. البته این یک روال معمول در اکو سیستم کارآفرینی آمریکا است و به این اشخاص می گویند فرشته سرمایه گذار.

برداشت کلی ام را از موضوع همین ابتدا بگویم وآن اینکه بازار سرمایه گذاری بر روی استارت آپها هم مانند هر بازار سرمایه گذاری دیگری مهارت ها و چالش ها و ریسک ها و تجربه های خاص خودش رو می خواد. سرمایه گزار بعد از مدتی تجربه پیدا خواهد کرد که کدام کسب و کار احتمال موفقیت دارد و کدام ندارد. ریسک ها را می شناسد و قلق ها دستش می آید.

سوال اولی که مطرح شده این است که سرمایه گذار از کجا شروع کند؟ پاسخ : مثل کسی که می خواهد وارد بازار بورس شود بهترین راه این است که کسی دست شما را بگیرد. یعنی با راهنمایی و توصیه یک دوست وارد بازار شوید و در کنار او قدم هایتان را بردارید. این برای شروع نقطه خوبیست. (توضیح : مشابه این مدل را در مجمع خیرین مدرسه ساز کشور دیده ام. معمولا افراد خیر مدرسه ساز با توصیه سایر خیرین مدرسه ساز وارد این جامعه می شوند.)

این مطلب را هم بخوانید:   با این راهکارها فرصت‌های کارآفرینی را تشخیص دهید

سوال دوم این است که چقدر پول بگذاریم و سهم ما چقدر باشد. مثل تمام انواع دیگر سرمایه گزاری از مبالغ کم شروع کنیم بهتر است. منتها قبل از هر چیزی باید ارزش شرکت قبل از ورود شما محاسبه شود. مثلا اگر شما بخواهید ۱۰ هزار دلار بیاورید و ارزش شرکت ۵۰۰ هزار دلار برآورد شود آنگاه سهم شما ۲ درصد از شرکت خواهد بود. اینکه شرکت چه میزان به پول شما نیاز داشته باشد و در چه مرحله ای از پیشرفت باشد سهم شما را تغییر خواهد داد. موسساتی در آمریکا وجود دارند که ارزش استارت آپها را محاسبه می کنند. (توضیح : مانند همین شرکت های حسابرسی که در کشور هتند. با ایت تفاوت که آنها تخصصشان استارت آپها است)

سوال بعدی این است که در مراحل بعدی سرمایه گذاری شما بمانید یا بروید. این مهم است چراکه استارت آپ اگر موفق باشد به زودی موفق به جذب سرمایه گذارهای عمده دیگری خواهد شد. آنها عموما VC هستند و زمانی که موفقیت استارت آپ تضمین شده است وارد گود می شوند. در این مرحله ممکن است شما را با سود مناسبی به بیرون برانند. اما بهتر است شما بیرون نروید. یعنی با همان سهم حتی خیلی کوچک در استارت آپ بمانید. چراکه در مرحله عرضعه عمومی اگر موفق باشند شما سود عظیمی کسب می کنید. مثلا همان ۱۰ هزار دلار شما می شود یک میلیون دلار.

سوال بعدی این است که کدام شرکت را انتخاب کنیم؟ این مساله ربط زیادی به تجربه دارد. اما برای شما که تازه وارد بازار شده اید بهتر است جو گیر نشوید و به سرعت به دنبال نام های داغ بازار نروید. مانند سرمایه گذار تازه کاری که وارد تالار بورس شده و به سرعت تحت تاثیر شایعات قرار می گیرد نباشید. کسب و کاری را انتخاب کنید که ایده خوبی پشتش باشد. زمان ورود فرشته سرمایه گذار زمانی است که استارت آپ هنوز داغ داغ نشده است و لذا پیش بینی موفقیت آن مقداری سخت است. در اینجا تجربه و شم تشخیص مهم است. باید در بین گمنام ها به دنبال آن باشید که آنها را که پتانسیل بالاتری دارند انتخاب کنید.

برای اینکه پیشنهادات خوب به سمتتان بیاید باید مدتی در بازار حضور فعال داتشه باشید. باید سرمایه گذاری های موفق داشته باشید. در داستان موفقیت استارت آپها حضور داشته باشید. تا کم کم شما را بشناسند و پیشنهادات خوب به سمتتان بیاید. این همان بحث referral است. در شبکه های اجتماعی و فوریوم ها عضو باشید. سایت ها را بخوانید و در مورد آنها نظر دهید. مانند همان کاری که صاحبان سایت برای جذب ترافیک انجام می دهند سرمایه گزار هم باید برای جذب پیشنهادات سرمایه گزاری خوب انجام دهد.

این مطلب را هم بخوانید:   قبل از یافتن سرمایه گذار این ۵ سوال مهم را از خودتان بپرسید

نهایتا اینکه چگونه سرمایه گذار خوبی باشیم؟ پاسخ : فقط چک ها را امضا نکنید! استارت آپ را زیر نظر داشته باشید و مدام در مورد آن بحث و بررسی کنید. همان کاری که یک سهامدار در مورد سهامش انجام می دهد.

نتیجه : همانطور که در ابتدا هم گفتم مهارت فرشته سرمایه گزار بودن در یک صنعت تقریبا مثل هر بازار دیگری شباهت هایی دارد. مثلا همان کاری که یک سهامدار موفق انجام می دهد برای یک سرمایه گزار فرشته هم صدق می کند. او به مهارت هایی اینچنین نیاز دارد : ۱- شناخت مسائل حقوقی ۲- شروع در کنار با تجربه ها ۳- شم انتخاب مناسب و اقتصادی ۴- جوگیر نشدن ۵- مهارت تشخیص از بین گمنام ها اما اینده دارها و….

 پی نوشت :

  • فرهنگ کارهای نیکوکارانه در زندگی ما وجود دارد در هر زمینه ای مانند مدرسه و مسجد و بیمارستان و خوابگاه و جهیزیه و سالمندان و…. آیا می توان فرهنگ سرمایه گذاری بر روی کسب و کارهای نوپا را هم به آن اضافه نمود؟
  • چرا در جشنواره های خوارزمی به آن صورت خبری از حضور نهاد های سرمایه گزاری نیست؟
  • مهمترین نتیجه ای که این اواخر به آن رسیدم این است که : تمام قوانین و مقررات و روال ها و فرهنگ ها و روش ها و… که برای یک اکو سیستم موفق کارآفرینی لازم است شبیه همان قوانین و مفاهیمی است که در صنایع بزرگ و پیچیده وجود دارد! یعنی منظورم این است که در همین کشور خودمان تمام قوانینی و مفاهیم و روشهایی که برای برپایی یک اکو سیستم موفق کارآفرینی لازم است موجود می باشد!! منتها در حوزه صنایع و شرکت های بزرگ. کافیست همان قوانین و مفاهیم و حتی نرم افزارهای رایج در بورس سهام ایران را که انصافا عمیق و غنی هستند مقداری کوچک سازی کرده و در اکو سیستم استارت آپی جاری شوند! دیگر راه رفته را نیاز به دوباره پیمودن نیست.

 

نظر شما چیست؟ آیا در محل زندگی شما جذب سرمایه به شکلی که گفته شد ساده و قائده مند است؟

خوشفکری

(Visited 299 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما