پرورش عقرب یک شغل معمولی نیست، یک تجارت بزرگ است

پرورش عقرب یک شغل معمولی نیست، یک تجارت بزرگ است

کسانی که حرفه پرورش عقرب و فروش زهر آن را بیش از حد سهل و آسان نشان میدهند،  یا از سختی این حرفه بی اطلاع هستند یا از پنهان کردن (نبود بازار ثابت و رسمی ) نفعی میبرند،

وهمینطور کسانی که به طور کل می گویند این حرفه دروغ و شیادی است،  یا اطلاعات کافی ندارند یا از اشاعه این موضوع ذینفع هستند.

زهر عقرب ایران ارزش بسیار بالایی و خواستارهای زیادی در کشورهای مختلف دارد .

برای اینکه بتوانید وارد این حرفه شوید باید مراحل متعددی را طی کنید،  به عنوان مثال:

۱_ کسب اطلاعات مبتدی تا حرفه ای …..

۲_ تاسیس مرکز پرورش ،دور از هر گونه آبادی و حتی دور از گسلهایی فعال زلزله…..

۳_ و بسیار موارد متعدد دیگر …..

که به طور کلی میتوان گفت: اخذ مجوز ها و یافتن بازار ،،

بدیهی است که برای شروع هر کاری نیاز به مجوز خواهد بود،  حتی کار کوچکی مثل دست فروشی….

برای احداث مزرعه پرورش عقرب نیاز به اخذ مجوز از سه ارگان ، محیط زیست ، سازمان غذا و دارو ، وزارت صنعت و معدن میباشد .

متاسفانه کشور ما در ضمینه استفاده از فرصت های طلایی همیشه کند عمل کرده است . پرورش عقرب موضوعی است که کشور بیش از پیش بدآن احتیاج دارد (بهرمندی از ظرفیت های داخل کشور ،، ایجاد اشتغال ،، صادرات غیر نفتی ،، ارز آوری در سطح بالا…). ایران می‌تواند با مدیریت جهادی و ایجاد یک برند ، مخصوص کشور ، درصد قابل توجهی از بازار جهانی را در دست بگیرد و در راستای جامع عمل پوشاندن به اقتصاد مقاومتی گام های بزرگی بردارد.

گرانبهاترین مایع در جهان سم عقرب است که قیمت یک گرم سم خشک برابر با ۸۰ میلیون تومان می باشد که در مباحث تئوری اینگونه آمده‌است ((با ۱۵۰ هزار عقرب حداقل میتوان ۲۰ الی ۲۵ گرم سم خشک درسال تولید داشت که برابر با ۲ میلیارد تومان است.  این در حالی است که بسته به متد سم گیری و گونه کژدم، میزان و کیفیت سم متفاوت است، بر اساس گزارش در گونه های ایرانی  شایع در کشور به طور متوسط از هر نمونه کژدم  ۱ صدم میلی‌گرم تا حدود ۲ میلی گرم سم با روش الکتروشوک بدست می آید یعنی این که برای تهیه یک گرم سم مایع از گونه های مختلف از حدود ۵۰۰ نمونه تا ۱۰۰هزار نمونه  کژدم نیاز است))،  باتوجه به این موضوع سود پرورش عقرب بالای صد درصد( ۴۰۰ درصد) می باشد. لذا برای پرورش دهندگان صرفه ی اقتصادی بسیار زیادی دارد. زهر عقرب حاوی پروتئین های است که برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله: رماتیسم مفصلی، التهاب روده، بیماری اسکلروز متعدد( ام اس)، سرطان و…. در خارج از کشور مورد استفاده قرار میگیرد. که بازار بسیار پر سودی را به خود اختصاص داده است.
وعقرب خشک شده، پودر و آرد عقرب  در شرکت های داروی و بهداشتی، عطاری ها و طب های سنتی در داخل کشور قابلیت استفاده را دارا می باشد،

این مطلب را هم بخوانید:   طراحی روی شیشه یک کسب و کار خوب برای جوانان بدون تخصص

برخی از فواید آن به شرح ذیل است:

مالیدن روغن آن جهت درمان فلج، لقوه، استرخا، در مفاصل /خوردن برشته آن جهت سرفه کهنه ناشی از سرما /خوردن سوخته آن با ادویه جهت خورد کردن سنگ کلیه و مثانه، رفع قولنج /مالیدن روغن آن جهت رفع دانه بواسیر، تقویت باه /زنده آن را نصف نمایید و بر محل گزیده شده عقرب ببندید جهت جذب سم آن /خوردن برشته آن جهت رفع سم آن /
ایران با توجه به اقلیمی که دارد بهترین عقرب ها،( از نظر دارا بودن ارزش)، را در خود جایی داده. که میتوان بازار خوبی را برای ایران ایجاد کند.

طرحی که اینجا در اختیارتان قرار خواهیم داد چگونگی پرورش عقرب را به شما دوستان عزیز نشان می‌دهد، وشما با داشتن اطلاعات کافی،  پشتکار و البته عنایت خداوند متعال قادر به راه اندازی این شغل پر درآمد خواهید بود، توجه داشته باشید که برای شروع هر کاری نیاز به تجربه است لذا شما با نگهداری از تعدادی عقرب و مشاهده ی دوره ی زندگی این موجود خارقالعاده می توانید تجربه ای کسب کنید و خود را برای شروع کار در مقیاس بزرگتر آماده سازید.

توجه داشته باشید بهترین کلاس ها و بهترین طرحی های موجود در فضای اینترنت ، اطلاعات ابتدایی و پایه پرورش عقرب را در اختیار کار آموزان قرار میدهند. آموزش و مشاوره حرفه ای پرورش عقرب ، مستلزم هزینه های بسیار بالا می باشد….

که احتیاج به صرف هزینه زیاد نیست، شما از طریق کار کردن عملی با عقرب ها به مرور زمان اطلاعات حرفه ای را بدست خواهید آورد.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده کاشت گیاه زیره و روغن گیری از آن

اطلاعاتی مربوط به سم عقرب ها:


زهر عقرب به دلیل داشتن فراکسیون ها و اجزاء مختلف مورد توجه قرار گرفته است، که یکی از تحقیقات و بکار گیری از زهر عقرب در صنعت دارو سازی و پزشکی میباشد.
قابل ذکر است که سم این موجود طبق جدیدترین تحقیقات به دلیل ایجاد مرگ سلولی و یا توقف رشد سلولی میتوان نمونه داروی مناسبی برای کند یا متوقف کردن رشد و تکثیر بی رویه سلول های توموری و سرطانی باشند.
میتوان با خارج کردن جزء سمی و ضعیف شدن کارایی این اجزاء باعث فعالیت های ایمنی و بیولوژیکی مدت دار در بدن شد و به درمان و یا ایجاد ایمنی حداقل کمک کرد از این رو برسی سم این موجود خارقالعاده برای داشتن خاصیت آنتی بیوتیکی بر روی باکتری و یا قارچ ها و ویروس مورد اهمیت می باشد، همچنین میتوان از سم این جانور برای دارو های مسکن نیز استفاده کرد این نکته حائز اهمیت است که تمامی آنتی سروم و پادزهرهای موجود همگی از سم یک نوع عقرب نمی باشد پلی وان ها یا پادزهر های تولیدی مخلوط از زهر عقرب هاست تا کارایی بالاتری در بدن ارائه شود. 

 

اجزاء تشکیل دهنده سم عقرب:
عناصر:

کربن، گوگرد، هیدروژن، ازت
آنزیم ها:

لسیتیناز، فسفولیپاز، هیالورونیداز، پروتئیناز، آنزیم ها

توکسین‌ها:

نروتوکسین، هماتوکسین، کاردیوتوکسین
آنزیم ها :
آنزیم های تجزیه کننده به همراه توکسین های پروتیینی به بافت و یا خون حمله میکنند و با تجزیه اجزاء سلولی و خونی باعث مرگ سلول میشوند. هر آنزیم با توجه به شرایط تاثیر گذاری آن باعث تخریب میشود.
پروتئیناز پروتیین ها را تخریب می‌کند
هالیورونیداز اسید هیالورنیک را میکشد.
فسفولیپاز زنجیره های لیپیدی و فسفاتی را از کار می اندازد.
لسیتیناز لسیتین را تجزیه میکند.

این مطلب را هم بخوانید:   زنبورداری و تولید عسل راه بیاندازیم


توکسین‌های سمی:

فاکتور های پروتیینی توکسینی در عقرب چند نوع می باشد و بر اساس عملکرد در هر منطقه تاثیرات متفاوتی دارد.

……………
نروتوکسین ( عصب گرا) :

فاکتور پروتیینی نروتوکسین به همراه آنزیم ها با اثر بر روی اعصاب محیطی  و مرکزی، تخریب میلین های انتقال پیام فلج شدگی وعلایم اولیه کند شدن پیام رسانی را در بدن به دنبال دارد، فراکسیون های موجود در این توکسین با اثر بر روی کانال های سدیمی و پتاسیمی میزان تحریک پذیری عصبی را کند می‌کند. 

……………..
هماتوکسین ( خون گرا) :

این توکسین با هدف قراردادن دیواره گلبول‌های خونی باعث ترکیدن گلبول های خونی میشود و به دنبال علایم شوک و تورم  قرمزی و…. میشود.

………………
کاردیوتوکسین ( تخریب دیواره های قبلی عروقی):
این توکسین همراه با آنزیم ها با هدف قراردادن دیواره های سلولی از جمله پیامدهای مرگ سلولی را به دنبال دارد
.

منبع:

https://parvareshaghrab.ir

(Visited 1452 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (2)

  1. با سلام
    لطفاً اطلاعات واهی در مورد عقرب که هیچ پایه و اساس علمی ندارد به مردم ندهید چون هیچ کس تا به امروز در ایران نتوانسته است سم عقرب را تولید خشک و به بازار ارائه دهد همین بس که بدانید دستگاه لیوفیرز برای این کار یعنی خشک کردن سم عقرب انحصاری بوده و چندین میلیارد تومان قیمتش می باشد . این اطلاعات فقط برای پر کردن جیبب اشخاصی است که کلاس اینگونه تولیدی ها را برگزار می کنند .

ترک کردن دیدگاه شما