دانلود مقاله: ارزیابی توانمندی نوآوری در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

ارزیابی توانمندی نوآوری در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

امروزه جوامع علمی و صنعتی به این نتیجه رسیده اند که سازمان ها با تکیه بر نوآوری و تقویت و ترویج نوآوری و فعالیت های نوآورانه در درون خود می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند .ارزیابی توانمندی نوآوری، می تواند مدیران بنگاه ها را در سرمایه گذاری ها، سوق دادن منابع به مسیرهای مناسب و نیز انتخاب روش های مناسب برای اکتساب تکنولوژی کمک کند. ارزیابی توانمندی نوآوری امکان تحلیل شرایط و پتانسیل های هر بنگاه و مقایسه آن با وضعیت رقبا را جهت اتخاذ تصمیمات استراتژیک فراهم خواهد کرد. همچنین توانمندی نوآوری شرط لازم جهت تحقق نوآوری در یک بنگاه اقتصادی است. به عبارت دیگر بدون برخورداری از سطحی از توانمندی نوآوری، انجام نوآوری (اعم از نوآوری در محصول/خدمت و یا نوآوری در فرایند) امکانپذیر نخواهد بود.

در این مقاله سعی داریم نسبت به ارزیابی توانمندی های نوآوری در شرکت کشتیرانی اقدام نماییم و در هر یک از ابعاد توانمندی نوآوری، وضعیت شرکت را مشخص نموده و میزان شکاف موجود در هر یک از ابعاد توانمندی نوآوری را تعیین کنیم.

واژگان کلیدی : تکنولوژی[۱]، نوآوری[۲]، توانمندی نوآوری[۳]، سیستم نوآوری[۴]

۱- مقدمه

پیتر دراکر ، در کتاب ” چالش های مدیریت در قرن بیست و یکم ” می نویسد: “هر سازمانی، و نه فقط سازمان تجاری، به یک شایستگی محوری نیاز دارد که همان نوآوری است”. نوآوری نه تنها پیشران رشد اقتصادی است بلکه یکی از مهمترین مؤلفه های بر تری رقابتی به حساب می آید. تأثیر نوآوری در رشد اقتصادی و برتری رقابتی از دو طریق ممکن می شود . اولاً، نوآوری می تواند موجب افزایش راندمان بهره برداری از منابع کمیاب شود؛ و ثانیًا، موجب استفاده از این منابع در فعالیت هایی گردد که منجر به تولید بیشتر ثروت می شود.

این مطلب را هم بخوانید:   ۳۰ حرفی که هرگز نباید به رئیس تان بگویید

ریشه موفقیت سازمان ها اکثراٌ بخاطر نوآوری است. مزیت رقابتی ممکن است ناشی از اندازه و مالکیت دارایی ها باشد اما این مطلب بیشتر به سود سازمانهایی تغییر می نماید که می توانند از دانش و مهارت های تکنولوژیکی و تجربه برای ایجاد نوآوری در محصولات یا خدمات و روش های توسعه آنها استفاده نمایند. [۹]

دلایل متعددی برای توسعه نوآوری وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است: [۲]

  • نوآوری باعث رشد اقتصادی است؛
  • نوآوری، رفاه اجتماعی را افزایش می دهد؛
  • نوآوری موجب برتری رقابتی می شود؛
  • نوآوری هزینه ها را کاهش می دهد؛
  • نوآوری درآمد را افزایش می دهد؛
  • نوآوری عملکرد ناموفق گذشته را جبران می کند؛
  • نوآوری، استفاده از فرصتها را ممکن می سازد؛
  • نوآوری موجب نوآوری می شود؛
  • نوآوری، بازگشت سرمایه را بهبود می بخشد؛
  • و مهمتر از همه نوآوری بقای سازمان را تضمین می کند.

[۱] Technology

[۲] Innovation

[۳] Innovation Capability

[۴] Innovation System

لینک دانلود مقاله: ارزیابی توانمندی نوآوری در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

(Visited 98 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما