بیت‌واکینگ؛ راه بروید و پولدار شوید

به تازگی یک واحد پولی دیجیتال راه اندازی شده است که با راه رفتن تولید می‌شود.

برخلاف پول های دیجیتال دیگر که رایانه ها آنها را استخراج می‌کنند، این واحد جدید به نام دلار بیت‌واکینگ (Bitwalking Dollar) تنها با حرکات انسانی ساخته می شود.

یک اپلیکیشن روی گوشی موبایل تعداد قدم های فرد هنگام راه رفتن را می شمرد و در ازای هر ده هزار قدم، یک دلار بیت‌واکینگ ($BW) – معادل یک دلار آمریکا – به کاربر می دهد.

هر کاربر می تواند از این وجه برای خرید در بازار آنلاین اپلیکیشن استفاده کند یا این که آن را با پول نقد با کاربرهای دیگر معاوضه کند.

بنیانگذاران این پروژه، نیسان باهار و فرنکی ایمبسی، برای شروع توانسته اند ده میلیون دلار سرمایه اولیه جذب کنند که این سرمایه گذاری عمدتا از سوی شرکت های ژاپنی بوده . برنامه های تشویقی برای زندگی سالم در ژاپن بسیار جدی است و احتمالا به همین دلیل شرکت های ژاپنی جذب این پروژه شده اند.

شرکت موراتا در ژاپن نیز قصد دارد دستبند هایی برای شمردن قدم ها طراحی کند و در اختیار کسانی قرار دهد که تلفن هوشمند ندارند تا همگان بتوانند از این امکان جدید استفاده کنند.

ژاپن از اولین کشورهای توسعه یافته است که بیت‌واکینگ در آن شروع به کار می‌کند
ژاپن از اولین کشورهای توسعه یافته است که بیت‌واکینگ در آن شروع به کار می‌کند

بنیانگذاران بیت واکینگ پیش از این هم در زمینه فناوری های “بدعت‌گذارانه” و خلاف جریان اصلی (Disruptive Technology) نوآوری هایی همراه با موفقیت داشته‌اند، ایده هایی که در کنار ممالک ثروتمند، برای کشورهای در حال توسعه و حتی فقیر هم سودمند بوده و کارایی داشته است.

سال گذشته طرح کامپیوتر هفت دلاری در مناطق زاغه نشین نایروبی، پایتخت کنیا، آغاز شد.  که هم اکنون در ۸۷ کشور راه اندازی شده و با موفقیت در حال گسترش است.

زندگی سالم ، دغدغه جهان توسعه یافته

بیت واکینگ در واقع می‌خواهد بر موج تمایل و تشویق زندگی سالم از طریق تحرک بدنی سوار شده، از همه‌گیر شدن ابزارک ها و اپلیکیشن های مختلف سنجش و اندازه گیری فعالیت های بدنی و ورزش، که در سال های اخیر باب شده، استفاده کند و با به کارگیری مکانیسم “پاداش” در ازای حرکت بدنی، انگیزه‌ای برای پیاده روی بیشتر ایجاد کند.

این مطلب را هم بخوانید:   هتل یخی که با انرژی خورشیدی کار می‌کند

همین امر می‌تواند توجه سازمان های محیط زیست، شرکت های بیمه درمانی و مارک های مختلف لوازم و لباس های ورزشی و هر سازمانی را جلب کند که می خواهند با نام زندگی سالم و سبز شناخته شوند تا با تبلیغات، سرمایه گذاری یا ارایه کالا و خدمات از این ایده پشتیبانی کنند.

هم اکنون در ژاپن بسیاری از کارفرمایان برنامه های تشویقی مختلف برای کارکنان خود دارند که در ازای ورزش و تحرک بیشتر یا تغذیه سالم به آنها پاداش نقدی یا بن خرید در فروشگاه ها داده می شود. این پروژه قصد دارد امکان مشابهی به کارفرمایان دیگر هم عرضه کند تا از طریق بیت واکینگ کارکنان خود را به زندگی سالم ترغیب کنند.

در کشورهای پیشرفته، درآمد حاصل از بیت‌واکینگ تنها می تواند در حد پاداشی کوچک باشد که انگیزه ورزش و تحرک ایجاد کند اما در کشورهای فقیر که ارزش دلار در آنها بالاست، این امکان بالقوه وجود دارد که زندگی کاربر را به لحاظ مالی دچار تحول بزرگی کند.

مالاوی و کنیا اولین کشورهای آفریقایی هستند که بیت واکینگ در آنها راه می‌افتد
مالاوی و کنیا اولین کشورهای آفریقایی هستند که بیت واکینگ در آنها راه می‌افتد

درآمد بیشتر٬ دغدغه جهان در حال توسعه

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، افراد به دلیل نبود امکانات یا پول کافی ناچارند مسافت‌های دوری را پیاده طی کنند.

یکی از اولین کشورهای آفریقایی که بیت‌واکینگ در آن راه اندازی خواهد شد٬‌ مالاوی است. جایی که درآمد متوسط روستاییان در روز حدود یک دلار است و وضعیت وخیم کشاورزی در سال های اخیر این کشور را دچار بحران مواد غذایی کرده است.

در مالاوی افراد روزانه کیلومترها راه می روند تا به محل کار یا تحصیل برسند یا صرفا برای مصرف روزانه خود٬ آب به خانه ببرند. بیت‌واکینگ پاسخ همه مشکلات این کشور نخواهد بود اما می‌تواند ابزاری برای کمک دنیای ثروتمند به این کشور محروم باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   واقعیت مجازی درمان بیماری‌های روان را متحول می‌کند؟

بنیانگذاران این پروژه هم هنگام طراحی این واحد پولی جدید٬ جهان در حال توسعه را در ذهن داشته اند. کاربرانی که قصد خرید در بازار آنلاین این اپلیکیشن دارند و وجه کافی در دست ندارند، می توانند از کاربران دیگر این وجه را در ازای پول نقد بخرند. قابل تصور است که فروشنده می تواند در جایی مثل مالاوی باشد. این گونه قادر خواهد بود قدم های خود را تبدیل به پول واقعی کند.

کارل میر٬ مسئول پروژه بیت‌واکینگ در مالاوی٬ دو پایگاه در این کشور راه اندازی کرده و افرادی را مسئول فروش دلارهای بیت‌واکینگ کاربران منطقه، در بازار جهانی آنلاین و رساندن وجه نقد به کاربر کرده است.

 

در کشورهای فقیر آفریقایی افراد برای گذران امور زندگی، روزانه کیلومترها پیاده راه می روند
در کشورهای فقیر آفریقایی افراد برای گذران امور زندگی، روزانه کیلومترها پیاده راه می روند

 

درآمد دو برابر

سلیم آدم، معلمی در روستای امتومتاما در شمال مالاوی است٬ او روزانه حدود ده کیلومتر پیاده راه می رود. کارفرمایش بیش از ۲۵ دلار در ماه نمی تواند به او بپردازد اما او محاسبه کرده که با میزان پیاده روی روزانه اش خواهد توانست در ماه ۲۶ دلار بیت‌واکینگ جمع آوری کند.

کارن چینکویتا٬ مشاور اقتصادی در شرکتی در لیلونگو پایتخت مالاوی است که کارآفرینان جوان را در زمینه کسب و کار راهنمایی می کند. او عقیده دارد این امکان که افراد بتوانند با بیت‌واکینگ از کار اصلی خود درآمد بیشتری کسب کنند ممکن است آنها را وسوسه کند تا به جای کار کردن، تنها راه بروند و باید به فکر آموزش افراد بود تا چگونه از این درآمد اضافه برای بهتر کردن کسب و کار خود استفاده کنند.

 

سلیم از اولین کاربران بیت واکینگ در مالاوی
سلیم از اولین کاربران بیت واکینگ در مالاوی

 

گول زدن سیستم

ایده بیت‌واکینگ کاملا جدید نیست. شرکت های زیادی به دنبال پیاده کردن سیستم پاداش در ازای ورزش و تحرک بوده اند اما دقت فناوری مورد استفاده به اندازه کافی بالا نبوده که بتوانند جلوی تقلب را بگیرند.

بیت‌واکینگ الگوریتم هایش را در ارتباط با چگونگی اندازه گیری تعداد قدم ها فاش نکرده است اما ادعا می کند با استفاده از سرعت‌سنج و ردگیری مکان کاربر٬ راه را بر تقلب و راه رفتن قلابی (برای مثال تکان تکان دادن گوشی) خواهد بست.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده هایی جالب برای قرار دادن وسایل در محیط حمام و دستشویی

همین طور حداکثر میزان پولی که فرد در روز می تواند بسازد سه دلار بیت‌واکینگ خواهد بود (حدود سی هزار قدم)‌ و هر فرد تنها می تواند یک حساب کاربری داشته باشد.

موفقیت و دوام پروژه

مانند هر واحد پولی جدید٬ دلار بیت‌واکینگ نیاز به پشتوانه کافی دارد وگرنه سقوط خواهد کرد و موفقیتش به پشتیبانی شرکت های بزرگ کالا و خدمات یا سازمان‎‌های خدمات درمانی و خیریه منوط خواهد بود.

کاربران زیادی نیاز است تا به این وجه جدید ارزش ببخشند و همین طور عرضه‌کنندگان کافی که بازار آنلاین این اپلیکیشن را پر نگه دارند.

البته این اپ گنجینه ای از اطلاعات شخصی کاربران و فعالیت های روزانه آنها را در دست خواهد داشت، چیزی که برای بسیاری از شرکت ها امروزه حکم طلا دارد و ممکن است این اطلاعات کاربران برای پر کردن بازار این اپلیکیشن معامله شود اما از سوی دیگر هم ممکن است به نگرانی های کاربران در رابطه با حفظ حریم شخصی دامن بزند.

 

۵

 

همه برابرند

از انگیزه های اصلی در پس راه اندازی این پروژه٬ ایجاد برابری بین مردم جهان است. فرنکی ایمبسی یکی از بنیانگذاران پروژه بیت‌واکینگ می‌گوید: “این یک واحد پولی جدید است که هر کسی فارغ از این که اهل کجا و متعلق به چه قشری است می تواند مساوی با دیگران٬ کسب کند. برای بعضی مردم دنیا می تواند تنها در حد امکان خرید یک فنجان قهوه در روز باشد اما برای عده‌ای با داشتن امکان یکسان کسب و معامله این وجه با باقی جهان٬ می تواند تغییر بزرگی در سطح و کیفیت زندگیشان رقم بزند. به علاوه، همگی زندگی سالم‌تر و سبزتری خواهند داشت.”

(Visited 75 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (2)

  1. زیر شاخه هایی که میتونن از این اپلیکیشن پول در بیارن گستردست مثلا با تعین مسیر فرد میتوان به اطلاعات مکانی که فرد دوست داره بره دست پیدا کنن و با استفاده از سفارش تبلیغاتی به فرد مورد نظر مکانهای مشابه پیشنهاد بدن و یا از نوع فعالیت و میزان تحرک به فرد در مورد پوشش و برند های پوششی مشاوره بدن مثل کفش و…. و اگر ورزش کاره باتوجه به اطلاعات مکانی به فرد درمورد لوازم ورزشی مشاوره بدن ایده بشدت پولسازیه

ترک کردن دیدگاه شما