نمد؛ عامل ارز آوری کشورهای پیشرفته

نمد، از قدیمی ترین ساخته های دست بشر است که به عنوان زیرانداز کاربرد داشته است، اما همین زیرانداز ابتدایی نخستین سال های عمر بشر، در دنیای مدرن امروز نیز با استقبال قابل توجهی مواجه شده است و بازار جهانی بزرگی را رقم زده است، البته نمد امروزه، تنها کاربرد زیرانداز را ندارد، بلکه در رنگ ها و طرح های متنوع به بازار می آید و از آن مجسمه، کیف پول، کمربند و چندین و چند کالای دیگر تولید می شود.

همین امر موجب شده تا این صنعت دستی کهن، با به روزآوری به ارکانی برای ارزآوری کشورهای پیشرفته تبدیل شود اما در کشوری چون ایران آن هم با سابقه چندین هزار ساله تولید نمد، همچنان مهجور رو به رکود پیش رود و کارگاه هایش رو به تعطیلی پیش برود. در این گزارش، به معرفی مهم ترین کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نمد و بیان سهم آنها در بازار جهانی این صنعت می پردازیم.

نمدبافی در عصر حاضر، به صورت صنعتی درآمده و در مقیاسی جهانی تولید می شود. آلمان به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان نمد در سطح جهانی محسوب می شود که رهبر عمده صادرات این محصول در میان کشورهای اروپایی به شمار می رود، ضمن اینکه برخی کشورهای آسیایی و ایالات متحده آمریکا نیز مهم ترین تأمین  کنندگان جهانی نمد، در سطح جهان محسوب می شوند.

آلمان: رهبر عمده صادرات نمد

از جمله مهم ترین تولیدکنندگان نمد، می توان به کشورهای چین، آلمان، ایالات متحده آمریکا، ژاپن و ایتالیا اشاره کرد که عمده ترین صادرات این صنعت را در سال های اخیر داشته اند. به طوری که طبق آمارهای موجود در سال ۲۰۱۳، صادرات آلمان به ارزش ۲۰٫۸میلیون یورو رسیده بود که تقریباً سه برابر صادرات ایتالیا محسوب می شد.

این مطلب را هم بخوانید:   ۳ راز از استاد شطرنج، کسی که یکی از کارآفرینان موفق آمریکا شد

رهبری آلمان در صادرات نمد را می توان در یک دوره چهار ساله به خوبی مشاهده کرد به این معنا که سهم جهانی صادرات آلمان در فاصله سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ به صورت زیر بوده است: در سال ۲۰۰۹: ۳۷٫۳درصد؛ در سال ۲۰۱۰، بیش از ۳۲درصد؛ در سال ۲۰۱۱، ۳۰درصد؛ در سال ۲۰۱۲، بیش از ۳۱درصد و در سال ۲۰۱۳، حدود ۳۱درصد. آمار مذکور نشان می دهد که در فاصله این سال ها، آلمان تقریباً یک سهم ثابت را در صادرات جهانی نمد داشته است و بنابراین در حال حاضر نیز به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان این صنعت در بازار جهانی شناخته می شود.

چین: هم واردکننده و هم صادرکننده

چین نیز یکی از مهم ترین بازیگران بین المللی تجارت نمد در جهان به شمار می رود، به طوری که در سال ۲۰۱۳ با تولید ۱٫۱۸۲تن نمد، به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نمد در سطح جهان شناخته شد و این درحالی است که صادرات آلمان در همان سال ۱٫۱۲۸تن بوده است و بنابراین مقام دوم را در صادرات نمد پس از چین به خود اختصاص داد. البته با توجه به موقعیت چین در بازارهای جهانی، جای تعجب نیست که این کشور، دومین واردکننده نمد نیز در سطح جهان به شمار می رود.

درآمد ۳میلیون یورویی ایالات متحده آمریکا از تجارت نمد

ایالات متحده آمریکا نیز از تولیدکنندگان قابل توجه صنعت نمد به شمار می رود که توانست در سال ۲۰۱۳، حجم صادرات خود را تا ۱۲۰درصد افزایش دهد، یعنی صادرات نمد خود را از ۲۲۶تن در سال ۲۰۱۲، به ۵۰۷تن در سال ۲۰۱۳ رساند که ارزشی برابر با ۳٫۲میلیون یورو داشت.

این مطلب را هم بخوانید:   بررسی سرمایه گذاری در صنعت کفش و صنایع وابسته

namad2

سهم ۶٫۲درصدی ژاپن از صادرات جهانی نمد

از دیگر صادرکنندگان عمده نمد در سطح جهان، می توان به هند، مکزیک و اسپانیا اشاره کرد که حجم صادرات آنها تا سال ۲۰۱۳ زیر سطح ۵۰۰تن باقی مانده بود. در این میان، کشور هند در سال های اخیر حجم صادرات خود را در صنعت نمد افزایش داده است، به طوری که سهم خود را از سود جهانی این بازار در سال ۲۰۱۳ به ۶٫۲درصد رسانده است.

همان گونه که ذکر شد ایتالیا، اسپانیا، ژاپن و مکزیک نیز از دیگر صادرکنندگان مهم در بازار جهانی نمد به شمار می روند که نسبت به رقبای دیگر خود مانند آلمان، چین و ایالات متحده آمریکا سهم کمتری از این تجارت جهانی را دارا هستند.

مترجم: فهیمه خراسانی

منبع فارسی: فرصت امروز

منبع انگلیسی: http://www.refima.eu

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 359 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما