بررسی سرمایه گذاری در صنعت کفش و صنایع وابسته

بررسی سرمایه گذاری در صنعت کفش و صنایع وابسته

روند تولید کیف و کفش و صنایعی که به این حوزه وابسته است، پیچیدگی ها و از طرفی تنوع ویژه ای دارد؛ از زیره کفش بگیرید تا تودوزی و یراق کیف و… دستگاه آلات و ماشین آلات ویژه ای در این صنعت در حرکت هستند و کار را پیش می برند و متخصصانی نیز حضور دارند.

ارتباط مستقیم کیف و کفش و حوزه چرم موجب می شود این آمار را به خوانندگان بدهیم که تنها در حوزه چرم مصنوعی بیش از ۱۳۸کارخانه فعال هستند که البته در حال حاضر بخش زیادی رو به تعطیلی رفته اند و بیش از ۶۰درصد چرم مصنوعی مورد نیاز بازار ایران وارد می شود! ماشین آلات و دستگاه های مورد نیاز تولید نیز تا حدود زیادی از چین وارد می شود. دریک آنلاین به نقل از فرصت امروز برای بررسی صنعت کیف و کفش نگاهی داشته به صنایع وابسته به این حوزه که در ادامه می خوانید.

 

همین کفشی که می پوشیم و به قلب دوم هم معروف است، تولیدش ساز وکاری اساسی دارد. حالا کاری نداریم که اصلاً معلوم نیست بشود این واژه اساسی را در مورد حوزه تولید ایران به کار برد یا نه. فعلاً کاری نداریم و البته مانع کارداشتن شما نمی شویم. البته از یک موضوع خیال مان راحت است و آن اینکه در این یک مورد روغن پالم کاره ای نیست و حداقل کیف ها و کفش های مان روغن پالم ندارد. این خودش کم چیزی نیست.

شاید ایراد بگیرند که یک گزارش خشک اقتصادی را چرا لوس و بی مزه می کنید و شروعش به این شکل است؟! اما هر کس برای کاری که می کند دلیل خاص خودش را دارد و ما چون خودمان از عدم حضور پالم در این یک مورد ذوق زده شدیم، خواستیم با خوانندگان هم درمیانش بگذاریم. اما برویم سراغ گزارش خشک اقتصادی مان چون دیگر باید حرف حساب بزنیم و ببینیم در این صنعت به طور کلی چه خبر است. طبق معمول به سراغ صنف مربوطه رفته ایم. یکی از صنوف پرکار حوزه کیف و کفش هم اتحادیه چرم مصنوعی است.

در مبارزه با قاچاق،  تر و خشک با هم می سوزند

سعید حیاتی، رئیس اتحادیه چرم مصنوعی با بیان اینکه حدود ۱۳۸کارخانه چرم سازی در ایران فعالیت می کنند،  می گوید: از این تعداد کارخانه تنها ۳۰ تا ۴۰درصد به کار تولیدی مشغول هستند و بقیه واحدها به دلیل مشکلات موجود در بازار و رکود حاکم بر حوزه تولید تقریباً تعطیل هستند.

وی با بیان این جملات می افزاید: در حال حاضر تولیدکنندگان در عرصه تولید ملی حمایت نمی شوند و مصداق آن حجم بالای واردات کالاهایی است که تولید مشابه آنها در داخل وجود دارد.

وی در رابطه با مشکلات این صنعت می گوید: مشکل امروز تولیدکنندگان چرم مصنوعی، بحث مالیات ها و قاچاق است. در سال های گذشته این صنف به شدت از ورود کالاهای قاچاق متضرر شد. در حال حاضر نیز مبارزه با این امر سبب شده است که  تر و خشک با هم بسوزند طوری که برخی کالاهای واسطه ای و مواد اولیه چرم در گمرک مانده و برای ترخیص آن با مشکل مواجه شده ایم.

وی ادامه می دهد: در حوزه صادرات چرم بازاریابی درستی انجام نداده ایم،  اگر روند به همین صورت ادامه پیدا کند قطعاً از کشورهای دیگر عقب خواهیم ماند. امروزه چین و تایوان به طور جدی وارد صنعت چرم شده اند و اگر اقدامی صورت نگیرد قطعاً بازارهای موجود را نیز از دست خواهیم داد.

وارداتی بودن ۶۰ تا ۷۰درصد مواد اولیه چرم مصنوعی

این مطلب را هم بخوانید:   کلوچه پزی راه بیاندازیم

احمد راشدنیا، مدیر شرکت چرم فومکار در رابطه با تولید چرم مصنوعی به  «فرصت امروز» می گوید: عموما ۶۰ تا ۷۰درصد مواد اولیه چرم های مصنوعی موجود در بازار ایران وارد می شود. این واردات شامل پی یو،   پی وی سی و بخشی از پارچه ها و مواد شیمیایی برای تولید چرم مصنوعی است.

وی با اشاره به اینکه چین و کره دو کشور بزرگ صادرکننده مواد اولیه به ایران هستند، می افزاید: بورس این پارچه ها بازار تهران، سعدی و چهارراه سیروس است. قیمت این چرم های مصنوعی نیز بین متری ۴ تا ۴۵ هزار تومان متغیر است.

راشدنیا ادامه می دهد: موارد استفاده این پارچه ها متفاوت است، می توان برای تولید آستر و کیف از این پارچه ها استفاده کرد. در واقع بسته به ضخامت پارچه ها موارد مورد استفاده نیز تغییر می کند.

این فعال صنعت چرم در رابطه با دباغی چرم های طبیعی می گوید: دباغی چرم های طبیعی از گذشته های دور در ایران انجام می شود. چرم های طبیعی خارجی به دلیل اینکه مخالف ذبح اسلامی  هستند در ایران استفاده نمی شوند مگر زیره های چرم که از پاکستان وارد می شود.

سوییس و آلمان؛ تأمین کننده اصلی تجهیزات تولید لایی

نغمه پورنگ، کارشناس بازرگانی شرکت صنعتی لایی ساز نیز با اشاره به اینکه ماشین آلات مورد نیاز این صنعت عمدتا از کشور چین وارد می شود، می گوید: نمونه های داخلی این ماشین آلات نیز موجود است اما کشورهای ایتالیا، آلمان و سوییس از کشورهای بنام تولیدکننده این تجهیزات محسوب می شوند.

وی با بیان این جملات می افزاید: لایی های تولیدی هم به صورت کیلویی و هم متری عرضه می شوند و قیمت های آن نیز بسته به نوع کاربرد و رنگ متفاوت است. برای پیدا کردن بورس این نوع کالاها باید به بازار تهران مراجعه کرد یا از طریق سرچ های اینترنتی لینک های فروش  را پیدا کرد.

این فعال بخش کیف و کفش در رابطه با هزینه های راه اندازی یک واحد تولیدی به  «فرصت امروز» می گوید: برای راه اندازی شرکتی با ظرفیت تولید سالانه ۱۴هزار تن به زمینی با مساحت ۱۰۰هزار مترمربع و زیربنای ۲۵ هزار متر نیاز است. قیمت ماشین آلات نیز از۲ میلیارد به بالا بستگی به ظرفیت تولیدی متغیر است.

وی با بیان اینکه ۹۹درصد لایی های تولیدی در ایران در صنعت کیف و کفش و چرم مصنوعی استفاده می شود ، می افزاید: لایی های تولیدی این شرکت در صنایع پزشکی،  صنایع چرم مصنوعی،  صنایع نساجی،  پوشاک و خودروسازی نیز به کار می رود.

قیمت ارزان،  دلیل گرایش تولیدکنندگان داخلی به ماشین آلات چینی

منوچهر رمضانی، مدیرعامل شرکت ماشین سازی رمضانی در رابطه با دستگاه های تولیدی این شرکت  می گوید: دستگاه های تولیدی این شرکت برای برش چرم مصنوعی و موارد مشابه استفاده می شود. در حال حاضر نمونه های خارجی این دستگاه ها با قیمت پایین تری از کشور چین وارد می شود و مصرف کنندگان داخلی نیز با وجود اینکه این نوع دستگاه ها هیچ گونه گارانتی و خدمات پس از فروشی ارائه نمی دهند به خرید این  ماشین آلات اقدام می کنند.

وی با بیان این جملات می افزاید: خریداران تجهیزات خارجی از تولیدکنندگان داخلی تقاضای قطعه و تعمیر دارند درحالی که ما به هیچ عنوان این گونه خدمات را ارائه نمی کنیم چون در این صورت به واردات این دستگاه ها مهر تایید می زنیم.

این فعال بخش کیف و کفش در رابطه با تفاوت دستگاه های چینی با ماشین آلات ایرانی می گوید: دستگاه های ایرانی کاملا مهندسی شده  بوده و مخصوص کارگاه های داخلی طراحی شده اند. علاوه بر این تعمیرات ماشین آلات تولید داخل بسیار ساده است، همچنین تعداد قطعات مورد استفاده در دستگاه های تولید داخل حدود ۳۰درصد کمتر از دستگاه های چینی است و همین احتمال خرابی را به صفر رسانده است.

این مطلب را هم بخوانید:   کفش bb8

وی ادامه می دهد:  قیمت دستگاه های تولیدی چین اختلاف زیادی با ماشین آلات داخلی ندارند، شاید حدود ۲۰درصد ارزان تر باشند با این تفاوت که کیفیت ماشین آلات تولید داخل بسیار بالا بوده و هم به لحاظ آلیاژ مورد استفاده و سایز دستگاه ها براساس استانداردهای اروپا طراحی شده اند.

رمضانی با بیان اینکه دستگاه های تولید ایران با گارانتی و خدمات پس از فروش عرضه می شوند،  می گوید: فروشندگان به دلیل راحتی کار خودشان مایل هستند دستگاه های چینی را که هیچ گارانتی ای ندارند بفروشند، اینکه جوانان بیکار باشند و تولید داخل رونق نگیرد گویا برای هیچ کسی اهمیت ندارد.

وی می افزاید: تنها عده ای خاص که روی تولید داخل حساس هستند به خرید این ماشین آلات اقدام می کنند. این تولیدکننده تجهیزات با اشاره به اینکه قیمت دستگاه ها بسته به سایز آن متفاوت است،  در رابطه با تفاوت قیمت ماشین آلات چینی و ایرانی می گوید: به طور مثال یک دستگاه کوچک چینی که به آن دستگاه بازویی نیز می گویند حدود ۶میلیون تومان قیمت دارد و دستگاه ایرانی همان ماشین حدود ۷میلیون تومان است، با این تفاوت که دستگاه های تولید داخل دو سال گارانتی و ۱۰سال تأمین قطعات برای خریداران عرضه می کنند.

نوع دیگری هم هست که چینی ها ۲۲میلیون و ما ۲۷میلیون تومان می فروشیم همین اختلاف اندک قیمت و به صرفه بودن واردات برای واردکنندگان باعث شده که اکثر تولیدکنندگان داخلی به خرید دستگاه های چینی بی کیفیت ترغیب شوند.

بررسی بازار ماده اولیه زیره کفش 

سالانه ۴۷ میلیون تن پی یو وارد کشور می شود

پی یو ماده اولیه ای است که در تولید زیره کفش استفاده می شود. با اینکه تولید داخل در این حوزه بسیار پایین است و ماهانه حدود یک میلیون تن تولید در این حوزه داریم اما بازار بسیار بزرگی در کشور برای این ماده وجود دارد، طوری که سالانه ۴۷ میلیون تن پی یو وارد ایران می شود.

در این رابطه گفت وگویی را با علی گودرزی، کارشناس شیمی داشته ایم که در ادامه می خوانید.

 

تولید ماهانه یک تن پی یو در ایران

گودرزی در رابطه با پی یو و نقش این ماده در تولید زیره کفش می گوید: پی یو یا پلی اورتان به دسته ای از مواد شیمیایی که از واکنش پلی آل ها و ایزوسیانات ها به عنوان مواد تشکیل دهنده زیره کفش به دست می آید، گفته می شود. به طور کلی پی یو در صنعت پتروشیمی و صنایع وابسته به طور مثال صنعت چرم، صنایع اتومبیل و صنعت رنگ و چسب کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۴۷ میلیون تن پی یو از کشورهای ژاپن، ایتالیا، چین و ترکیه وارد کشور می شود، می گوید: متأسفانه آمار دقیقی در رابطه با مصرف پی یو در صنایع مختلف در دست نیست. این کارشناس آزمایشگاه با اشاره به اینکه ماهانه حدود یک تا دو تن پی یو در ایران تولید می شود،  در رابطه با نحوه عرضه آن می گوید: پی یو به صورت کیلوگرم و در حجم بشکه برای فروش عرضه می شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کفی های تولیدی در ایران از استانداردهای لازم برخوردار هستند،  می گوید: تمام کارخانه های تولید کفش در بخش آزمایشگاهی، مواد اولیه مورد استفاده در زیره کفش را مورد آزمایش قرار می دهند و تمامی تست ها اعم از قدم زنی، مقاومت کشسانی، نفوذپذیری آب، مقاومت و سختی و نرمی آن انجام می شود.

این مطلب را هم بخوانید:   تولید کاغذ دیواری یک سرمایه گذاری آینده دار

وی ادامه می دهد: بسته به نوع کفش زیره این کفش ها سخت و نرم است، به طور مثال بوت های زنانه زیره ای سخت و صندل های زنانه زیره ای نرم دارند.

هر کیلو بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان

این کارشناس در رابطه با قیمت پی یو به  «فرصت امروز» می گوید: با توجه به تغییر قیمت سالانه مواد اولیه، نمی توان قیمت ثابتی برای پی یو در نظر گرفت، با این حال این ماده، در حال حاضر قیمتی بین ۸ تا ۱۰ هزار تومان برای هر کیلو دارد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای ژاپن، ایتالیا، چین و ترکیه از عمده ترین کشورهای تولید پی یو در جهان هستند، می گوید: در ایران تنها دو شرکت کبودان شیمی و سبزآور شیمی در زمینه تولید پی یو فعالیت می کنند. گودرزی با بیان این جملات می افزاید: در این حوزه صادراتی نداریم و تولیدات داخل تنها می تواند پاسخ گوی نیاز داخل باشد.

وی با بیان اینکه طاقت فرسا و سخت بودن مراحل تولید از ابتدا تا انتها و استفاده از مواد شیمیایی خطرناک جزو مهم ترین مشکلات این حوزه محسوب می شود،  ادامه می دهد: چشم انداز این بازار با توجه به مصارف متعدد و قابل توجه این ماده در ایران بسیار خوب است.

این فعال صنعت کفش با بیان اینکه در تولید پی یو نیازمند تجهیرات و ماشین آلات خاصی نیستیم،  می گوید: مواد اولیه برای تولید پی یو، پلی آل ها و ایزوسیانات هستند که در داخل تولید می شوند.

وی با بیان این جملات می افزاید: تولید پی یو کارگروهی متشکل از چندین نفر در بخش های مختلف است. از همین روی باید فعالان این حوزه در بخش شیمی تحصیلات مرتبط داشته باشند.

توان تولیدی ایران یک سوم خارجی ها است

یکی از واردکنندگان پی یو در رابطه با نحوه استفاده این ماده در صنعت کفش به  «فرصت امروز» می گوید: مواد اولیه پی یو که همان پلی آل ها و ایزوسیانات هستند با هم ترکیب شده و در داخل دستگاه های قالب سازی زیره ریخته می شوند. این مواد بر اثر حرارت پخته شده و شکل قالب را به خود می گیرند.

در همین راستا مدیرعامل شرکت ماشین سازی پلی یورتان صنعت نظری، می گوید: ماشین آلات تولید زیره پلی یورتان بسیار حساس هستند و تولیدکنندگان به دلیل نداشتن اطلاعات کافی در این حوزه به سمت ماشین آلات ارزان و بی کیفیت می روند،  همین امر سبب می شود متحمل ضرر شوند. شکستن زیره ها،  توقف تولید، نداشتن خدمات پس از فروش و پرتی کار با توجه به غیر قابل بازیافت بودن این مواد، همه ناشی از استفاده از دستگاه های ارزان قیمت است.

یوسفی که خودش یکی از واردکنندگان تجهیزات ماشین آلات آلمانی ازما است، در رابطه با تفاوت دستگاه های تولید زیره کفش ایرانی و آلمانی می گوید: دستگاه   های آلمانی در هر دقیقه ۱۰۰۰ زیره تولید می کنند درحالی که دستگاه های ایرانی در هر دقیقه ۳۰۰ عدد تولید می کنند این یعنی دستگاه های ایرانی یک سوم ظرفیت خارجی،  توان تولید دارند.

وی در رابطه با قیمت این دستگاه ها می گوید: ماشین آلات ایرانی تولید پی یو حدود ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند درحالی که دستگاه آلمانی ازما حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار یورو است.

وی با بیان این جملات می افزاید: تولیدکنندگان زیره کفش چینی از دستگاه ازما استفاده می کنند به همین جهت تولیدکننده های ایرانی قادر به رقابت با آنها نیستند زیرا توان تولیدی آنها با دستگاه های بهتر بالاتر می رود.

(Visited 264 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید