دستمزد مخصوص سرآشپز

دستمزد مخصوص سرآشپز

۱۵۹نفر زن و مرد از رشته آشپزی و با مدرک سرآشپز طلایی فارغ التحصیل شدند؛ ۱۵۵نفر زن و ۴نفر مرد! فارغ التحصیلی از رشته آشپزی در کشوری که هنوز هم بیشترین جملاتی که در گوش کودکان و نوجوانان تکرار می کنند دکتر و مهندس شدن و با تخفیف بسیار خلبان شدن است، هم عجیب است و هم قابل ستایش چون تا همین یکی دو دهه  پیش آشپز و آشپزی در بهترین حالت بیشتر شغلی خانگی یا محدود به پخت چند غذای سنتی ایرانی در رستوران ها به شمار می رفت که درآمد اندکی نصیب صاحبان این هنر می کرد و به جز رستوران ها و هتل ها جایگاهی برای امرار معاش این افراد وجود نداشت. چند غذای محدود را می دانستند و با چند دستور غذایی یک رستوران را اداره می کردند. بهترین آشپزها هم باتجربه ترین ها بودند.

به طور کلی آشپزی هنر محسوب می شد و کمتر کسی بود که بخواهد مبنای درس و مشقش را بر اجاق گاز و سر وکار داشتن با ظرف وظروف آشپزخانه بگذارد، اما آشپزی در زمانه حاضر نه تنها یک هنر است بلکه صنعتی عظیم و گسترده است که به دلیل تنوع بالایی که در این حوزه و به طور کلی در حوزه مواد غذایی وجود دارد، زمینه ها و بسترهای فراوانی برای ایجاد شغل و درآمد ایجاد کرده است.

به گزارش ایده و خلاقیت به نقل از فرصت امروز، رستوران ها، کافه ها، شیرینی فروشی ها، هتــل ها، کیترینــگ هــا، آموزشگــاه های آشپزی و… محل کسب وکار افراد آموزش دیده دوره ها و کلاس های آشپزی هستند. به مناسبت برگزاری نخستین جشن فارغ التحصیلی دانش آموختگان دوره های آموزشی از آموزشگاه سانازسانیا در گفت وگو با دکتر ساناز مینایی، مدیر و بنیانگذار این آموزشگاه به زمینه ها و ظرفیت های اشتغال زایی هنر- صنعت آشپزی پرداخته  ایم.

این مطلب را هم بخوانید:   ۹ شرکت فناوری که بیشترین حقوق را به کارکنان تازه وارد می پردازند

استانداردهای بین المللی مینایی

ساناز مینایی سخنانش را از استاندارد مدرک طلایی سرآشپز و ثبت اختراعی که به نامش انجام شده آغاز می کند و می گوید که همه این استانداردها را خودم نوشته ام.

وی ادامه می دهد: حدودا سال ۸۸ از دفتر ریاست  جمهوری از ما دعوت کردند که بر روند پذیرایی از مهمانان خارجی نظارت کنیم.

مینایی می گوید با نظارتی که داشته شیوه های موجود را دور از استانداردهای بین المللی تشخیص می دهد بنابراین استانداردهایی در این حوزه تدوین می کند: با توجه به اینکه خودم بیش از ۳۰سال در این رشته تجربه داشتم و تحقیقات گسترده ای در مورد فرهنگ غذایی و حتی آداب پذیرایی ایرانیان از دوران باستان تاکنون را جمع آوری کرده بودم، با تلفیق این فرهنگ و آداب و رسوم با استانداردهای کشورهایی چون کانادا و استرالیا به دستورهای به روز و در حد استانداردهای جهانی برای پخت انواع غذاهای ایرانی دست یافتم.

برای کامل کردن این تحقیقات سفرهایی را هم به انگلیس، دوبی و فرانسه داشتم و با حضور در آموزشگاه های برتر دنیا گلچینی از دستورهای غذایی جهان را آموختم و با تحقیقات خودم این دانش را به استاندارد غذایی تبدیل کردم.

مینایی در ادامه و در مورد اهمیت این استاندارد و آموزش ها در مقایسه با آموزشگاه های جهانی می گوید: ما این ادعا را داریم که بیش از ۴۰درصد برتر و بالاتر از بهترین آموزشگاه های جهانی به افراد آموزش می دهیم. مینایی این استانداردها را ثبت اختراع کرده و برگزیده نخبگان شده است و بخش تحقیقات وزارت علوم هم این استانداردها و پژوهش ها را تایید کرده است.

این مطلب را هم بخوانید:   دوره استخدام و حقوق ثابت تمام شده است

مکتب مادری ایران در حوزه غذا

این فعال حوزه غذا همچنین در مورد ظرفیت های فرهنگ غذایی ایرانی نیز می گوید: براساس تحقیقات صورت گرفته ایران در زمره کشورهایی به شمار می رود که مکتب مادری در آشپزی دارند و یکی از قطب های آشپزی جهان به شمار می رود، اما به دلیل عدم به روزآوری دور ماندن از سطح جهانی این فرهنگ غذایی تا حدودی کمرنگ شده بود ولی به واسطه توجه ویژه ای که به این ظرفیت می شود و آشپزی در ایران جایگاه علمی و آموزشی به خود گرفته، رفته رفته جایگاه خودش را به عنوان یک مکتب مادری در فرهنگ غذایی جهان به دست می آورد.

وی در ادامه آشپزی و فرهنگ غذایی را به عنوان یکی از ظرفیت های عظیم ایجاد اشتغال و کسب وکار و درآمدزایی معرفی کرده و اضافه می کند: به عنوان مثال تنها می توان به جایگاه گردشگری در اقتصاد کشورها توجه کرد؛ جایگاهی که در ایران هم بسیار مورد توجه است و غذا نه تنها به عنوان نیاز روزمره یک گردشگر بلکه به عنوان یک جاذبه گردشگری اهمیت بسیاری در این زمینه دارد. به همین دلیل هتل های ایران باید در این زمینه ارتقا یابند.

در همین رابطه قراردادهایی برای آموزش و ارتقای سطح کیفی غذا و پذیرایی و مهمانداری با هتل ها بسته ایم، همچنین با سی آی پی فرودگاه ها قراردادهایی داریم تا در زمانی که مسافران وارد کشورمان می شوند، نمایشگاهی از غذاهای ایران به آنها ارائه کنیم که به این واسطه با فرهنگ غذایی ایران آشنا شوند و این نکات در نهایت به رشد رستوران ها، هتل ها، اقامتگاه ها و همه دست اندرکاران حوزه گردشگری منجر می شود.

بسترهای گسترده اشتغال زایی غذایی

مدیرعامل و بنیانگذار آموزشگاه آشپزی سانازسانیا در ادامه اشاره ای هم دارد به گستردگی و تنوع غذایی و فرصت های بی شماری که این حوزه برای افراد با سطوح مالی مختلف ایجاد می کند تا بتوانند از این راه کسب  درآمد کنند و می گوید: رشته کاری ما ظرفیت های فراوانی برای ایجاد کار دارد. نه تنها برای ایجاد رستوران، کیترینگ، هتل و… بلکه حتی افراد زیادی هستند که یک بخش کوچک از آشپزی و بازار غذا را در دست می گیرند و از این راه زندگی خود را متحول می کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   چگونه بساز بفروش شویم

مثلا یکی از آموزش های ما در مجله سانازسانیا مربوط به شیوه درست کردن ترشی بود و از این راه بانوان زیادی بوده اند که زندگی خود را نجات داده اند چون غذا نیاز روزمره مردم است و تنوع بالای غذاهایی که روی سفره قرار می گیرند هرکدام می تواند منبعی برای درآمدزایی باشد.

بنابراین رشته کاری ما رشته ای است که افراد می توانند حتی در محیط خانه با پخت انواع کیک، دسر، شیرینی جات و… درآمدی برای خودشان ایجاد کنند. حتی در محیط خانه می توان سفارش های خانوادگی یا کافه ها را انجام داد. بخش صنعتی غذا هم تنوع بسیار بالایی دارد و هر کجای زندگی را که در نظر بگیرید، آکنده از بحث غذایی و احتیاج و نیاز به غذا به عنوان یک عامل ادامه حیات است.

بنابراین اگر تاکنون کمتر به این حوزه نگاه علمی و صنعتی که می تواند منجر به ایجاد کار و اشتغال  شود داشته ایم از این به بعد باید این حوزه را بسیار جدی بگیریم چون زنان و مردان زیادی می توانند از این بخش ارتزاق کرده و زندگی خود را اداره کنند.

(Visited 1613 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما