طرح کسب و کار(۴): شناخت سه نوع طرح کسب و کار

طرح کسب و کار(۴): شناخت سه نوع طرح کسب و کار

همانطور که در مقدمه دیدیم، طرح های کسب و کار را می توان به اشکال گوناگونی تهیه کرد. در واقع به اندازه کسب و کارها می توان طرح های مختلف نوشت و یک فرصت غالب یا محتوایی که همه موارد را پوشش دهد وجود ندارد.

انواع دیگر طرح های کسب و کار از قبیل طرح های استراتژیک ، طرح های سرمایه گذاری، طرح های گسترش کسب و کار، طرح های عملیاتی ، برنامه های سالانه، طرح های داخلی، برنامه های رشد ، طرح های محصول و طذح های امکان سنجی، تنها شمار اندکی از موارد بسیار هستند.

نوع طرح کسب و کاری که می نویسید، بستگی به این مسئله دارد که چه استفاده ای از آن به عمل خواهد آمد و موقعیت دقیق شما چیست. ظاهر ، محتوا و تعداد صفحات طرح کسب و کار بستگی به تاکیدی دارد که طرح شما بر قسمت های مختلف کسب و کارتان می نماید. برای مثال اگر هدف طرح شما فراهم آوردن پول باشد، تیم مدیریت برای سرمایه گذاران بسیار مهم خواهد بود.

این در حالی است که تاریخچه مالی شما از نظر بانکداران اهمیت بیشتری دارد. در صورتی که به دنبال یک طرح کسب و کار داخلی باشید، نیازی به ارائه مفصل پیشینه شرکت نیست، چرا که مخاطبین مورد نظر شما از قبل با آن آشنایی دارند. هدف طرح بر تعداد صفحات آن نیز اثر میگذارد.

اگر به دنبال کسب میلیون ها دلار باشید، بهتر است طرح شما به طور مفصل به جزئیات پرداخته و اطلاعات متقاعد کننده کاملی ارائه نماید. از سوی دیگر، اگر طرح شما برای مقاصد داخل سازمانی، نظیر مدیریت یک کسب و کار موجود، تهیه می شود، یک طرح خلاصه و کوتاه کافی است. به خاطر داشته باشید که قابلیت خوانده شدن مهم تر از تعدادصفحات می باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   اصلاح و ارتباط مجدد با عناصر تشکیل دهنده یک ایده

در صورت نیاز، از نمودار ها و جداول به منظور توضیح اعداد و داده ها استفاده نموده و از عکس و تصاویر به منظور نشان دادن امکان ها ، محصولات، فهرست های نمونه وغیره بهره بگیرید. علیرغم تمام کاربردهای متنوعی که طرح های کسب و کار می توانند داشته باشند، موارد مشترک فراوان در آنها وجود دارند، نظیر اهداف کسب و کار ، نیمرخ محصول و مشتری، تجزیه و تحلیل بازار ، برنامه بازار یابی، پیش بینی های جریان نقدینگی، پروفرماها، یک پروفرما برآوردی است از این که چگونه کسب و کار، در صورت دستیابی به مفروضات مشخص، عمل خواهد کرد . این مفروضات که در برنامه مالی خلق می شوند مبنای پیش بینی های مالی می باشند. طر ح های کسب و‌کار را می توان به سه گروه عمده تقسیم کرد:

*طرح کسب و کار آغازین

*طرح کسب و ‌کار کامل                                                                                                  

طرح کسب و‌کار داخلی

 

ادامه دارد…

 

به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]
(Visited 220 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما