روز جهانی توالت؛ بهداشت و سلامتی با توالت‌های تمیز

روز جهانی توالت؛ بهداشت و سلامتی با توالت‌های تمیز

در تقویم‌های جهانی روز ۱۹ نوامبر به عنوان روز”توالت” تعیین شده است. چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از مردم جهان به توالت تمیز دسترسی ندارند. وضعیت توالت از قطب شمال تا جاده‌های ایران در این گزارش تصویری:

 

توالت در قطب شمال

این توالت در آلاسکا دارای چشم‌اندازی بی‌نظیر است.

 

این هم یک توالت است!

توالت‌هایی در دیگر نقاط جهان وجود دارند که بدون هرگونه امکانات بهداشتی، آب، برق و فاضلاب هستند. این توالت عمومی در ماتور هند واقع شده است. نارندرا مودی نخست وزیر هند می‌گوید “توالت مهم‌تر از معبد است”. برنامه او این است که تا پایان سال ۲۰۱۹ همه شهروندان هند به توالت‌های تمیز و بهداشتی دسترسی داشته باشند.

حق توالت تمیز

به گزارش یونیسف نزدیک به دو و نیم میلیارد نفر در جهان فاقد سرویس بهداشتی هستند و سالانه یک و نیم میلیون کودک به علت عدم دسترسی به سرویس‌های بهداشتی به انواع گوناگون بیماری‌ها مبتلا می‌شوند. تعداد افرادی که به علت بیماری‌های ناشی از عدم دسترسی به توالت بهداشتی می‌میرند بیشتر از کشته‌شدگان توسط بیماری‌های مالاریا و سرخک است. (عکس: حرکت اعتراضی فعالین صلیب سرخ برای حق دسترسی به توالت تمیز در سیدنی)

 

سرمایه‌گذاری در بهداشت

بیماری‌های واگیردار در جاهایی که توالت بهداشتی وجود ندارد با سرعت بیشتری رواج می‌یابند. اثبات این امر را می‌توان در کیبرا، بزرگترین حلبی‌آباد آفریقا دید که ساکنان آن در درون کیسه‌های پلاستیک مدفوع می‌کنند و آن را دور می‌اندازند. اما از زمانی که این توالت‌ها (عکس) در محلات فقیرنشین نایروبی ساخته شده‌اند از میزان بیماری‌های واگیردار نیز بشدت کاسته شده است.

این مطلب را هم بخوانید:   با انجام مدیتیشن، شاهد تغییرات شگفت انگیزی در عملکرد مغزتان باشید

 

کار کثیف و خطرناک

در بخش‌های وسیعی از هند فاضلاب وجود ندارد. به همین منظور افرادی استخدام می‌شوند (عکس) که با دست توالت‌ها را خالی می‌کنند. کاری که انجام آن از ۲۰ سال پیش رسما ممنوع شده، اما تاکنون هیچ کارفرمایی به خاطر استخدام افراد برای انجام این کار به دادگاه کشیده نشده است.

 

توالت در مناطق بحرانی

در مناطق بحران زده مثل این اردوگاه آوارگان سومالیایی در تونس (عکس) تهیه سرویس‌های بهداشتی نیاز به کار بزرگ لجستیکی دارد. در این اردوگاه‌ها معمولا سرویس‌های بهداشتی وجود ندارند و باید سرویس‌های از پیش ساخته شده به این مناطق منتقل شوند.

 

در زمان بحران

به محض وقوع بحران در یک منطقه (عکس: زلزله در غرب ایران) نخستین مشکل که پای بسیاری از بیماری‌ها را نیز باز می‌کند، مشکل توالت تمیز است.

 

راه حل پایدار

در “ال آلتو” در نزدیکی لاپاز پایتخت بولیوی، توالت‌هایی ساخته شده‌اند که مدفوع را از ادرار جدا می‌کند و سپس مدفوع تبدیل به کود شده و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد. چمن یک استادیوم فوتبال نیز از این کود استفاده می‌کند.

 

شرق اروپا

نزدیک به ۲۰ میلیون نفر از شهروندان اتحادیه اروپا در شرق این قاره از توالت‌های بهداشتی برخوردار نیستند. این توالت‌ها مخصوصا در مناطق روستایی چاه‌های آب را آلوده می‌کنند.

 

 

توالت راه ساده مبارزه با فقر

ساخت یک توالت ساده می‌تواند ناجی انسان‌های بسیاری در سراسر جهان باشد. سازمانToilet Twinnin برای تیرامه آیاگو (عکس) و خانواده‌اش در اتیوپی یک توالت ساده ساخت. تا پیش از این اعضای خانواده همیشه بیمار بودند. اما حالا می‌توانند هزینه‌هایی را که قبلا برای دارو و درمان می‌پرداختند در راه‌های دیگری مثلا مدرسه بچه‌ها خرج کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   پولی کردن کیسه‌های پلاستیکی در انگلستان به افت شدید استفاده از آنها منجر شده

 

 

(Visited 103 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما