کودکان دوبار استثنایی

کودکان با استعداد با مشکل یادگیری

 دکتر دیوید پالمر فوق تخصص استعداد کودکان

کودکان با استعداد با مشکل یادگیری… کودکان دوبار استثنایی

کودکان دوبار استثنایی

زمانی که برخی از والدین درباره موفقیت‏های بزرگ و یا دانش آموزان با استعداد فکر می‏کنند، تصویری که در ذهن آنها نقش می‏بندد، کودکی است که در تمام جنبه‏های زندگی می‏درخشد، برخی انتظاراتی که دارند: شاگرد اول بودن، داشتن دوستان زیاد و ستاره ورزشی بودن.

معنیش این است که اگر تو باهوش هستی باهوشی و باید بتوانی از ذهن و استعدادهایت در انجام هرکاری استفاده کنی و به خوبی آن را انجام دهی. مشکل اینجاست که این نظریه درستی نیست. بله، هستند کودکان و بزرگسالانی که به نظر می‏رسد همه چیز را می‏دانند و همه اینها را در خود دارند، اما اینها استثناهایی در میان بقیه هستند.

و در مورد توانایی‏های علمی اکثر کودکان، حتی درکودکان باهوش و موفق هم نقاط قوت و ضعف وجود دارد. به تجربیات دوران مدرسه خود فکر کنید: کدام کلاسها یا موضوعات برایتان آسان‏تر بود؟ کجا احساس راحت‏تری داشتید؟ بهترین روش یادگیری برای شما چه بود؟ آیا شما از آن دسته بودید که برای فهمیدن چیزی باید در مورد آن مطالعه می‏کردید؟ یا اطلاعات را با گوش کردن یه یک کنفرانس، یا دیدن یک عکس یا یک ارائه بصری حفظ می‏کردید؟ در مورد کودکتان چطور؟ آیا در موردی خاص راحت است و با بقیه در کشمکش؟

۱

بعضی تفاوتها در توانایی‏ها از جمله کسانی که در مدرسه خوب عمل می‏کنند یک امر طبیعی و یک واقعیت سازگار با دیدگاه‏های فعلی هوش انسان است. هوش باید به عنوان یک گروه از توانایی‏های متفاوت فکر باشد به جای یک فاکتور جهانی و کلی که تمام کارهای ما را فیلتر می کند. یک کودک ممکن است در هنر و قرائت خوب باشد، اما در ریاضی و ورزش زیاد خوب نباشد. کودک دیگری ممکن است در جهان بینی و یا حل مسائل واقعا خلاق باشد اما در مورد پیاده کردن ایده‏های خود بر روی کاغذ زمان زیادی هدر بدهد.

به عبارت دیگر، معنی هوش آن چیزی نیست که می‏توان به آن اشاره کرد و چون شما در انجام آن خوب هستید فقط شما می‏توانید و دیگران نمی‏توانند.

برای بسیاری از ما این تفاوتها یک قرارداد بزرگ نیست. ما در طول زندگی و مدرسه برای به دست آوردن چیزهایی که به راحتی به دست نمی‏آیند کمی سخت‏تر تلاش می کنیم، و یا اینکه یاد می‏گیریم که راه جبران نقاط ضعفمان استفاده از نقاط قوت ماست. اگر ما برای فهمیدن چیزی که می‏خوانیم اوقات سخت و بدی داریم، ممکن است از عکس‏ها یا نمودارهایی برای کمک به یادگیری خود استفاده کنیم و یا آن را در ذهن خود تجسم کنیم. اگر حافظه ضعیفی داریم باید یادداشت‏برداری دقیق را یاد بگیریم، بیشتر مطالعه کنیم و یا راه کارهای دیگری را که به ما کمک می‏کنند اطلاعات را به یاد بیاوریم افزایش دهیم. ما برای انطباق بهتر معمولا با ناخودآگاه یاد می‏گیریم.

۴

در بعضی از کودکان، هر چند که تفاوت بین توانایی‏هایشان بسیار زیاد است و موفقیت آنها در مدرسه با تلاش سخت تر یا جبران کردن نه غیر ممکن بلکه سخت است. این کودکان مشکل جدی ناتوانی در یادگیری دارند، مانعی مشهود و مزمن در یادگیری مواردی خاص. برای بعضی از کودکان ممکن است مشکل در خواندن و برای بعضی در ریاضی باشد. شاید برخی در زبان نوشتاری و یا گفتاری در تقلا باشند. این کودکان در این صورت قادر به یادگیری هستند که: معلمان بسیار خوب داشته باشند، در خانه با آنها کار شود و فرصت زیادی برای یادگیری داشته باشند، وگرنه به نظر نمی‏رسد بتوانند.

کودکانی که مشکل یادگیری آنها تشخیص داده شده (یا در یادگیری مواردی خاص ناتوان هستند) علی‏رغم اینکه دانش‏آموز قادری هستند اما نمی‏توانند از استعداد بالقوه خود در بعضی موارد استفاد کنند چرا که مشکل اساسی در پردازش دارند. اینها کودکانی هستند که در بعضی موارد قوی و در بقیه موارد ناتوانی قابل ملاحظه‏ای دارند.

برای بسیاری از کودکان با استعداد این الگوی مناسبی است. یک تست آی کیوی فردی، از دسته تست‏هایی که در مدارس کودکان برای تشخیص استعداد استفاده می‏شود. و متشکل از چندین آزمون کوچک جداگانه برای اندازه‏گیری بخش‏هایی مثل حافظه، مهارت‏های بصری و فضایی و مهارت‏های کلامی است. در حالی که الگوی کامل کودک یا به طور کلی تست آی‏کیو در محدوده استعداد قرار می‏گیرند اما الگوی نمرات فرد ممکن است بسیار متفاوت باشد. به عنوان مثال، بعضی از کودکان در آزمون مهارت بصری قدرت غیرمعمولی از خود نشان می‏دهند و در آزمون مهارت‏های کلامی ضعف نسبی دارند. کودکان دیگر الگوهای کاملا متفاوتی نشان می دهند. اگر چه که درجهان استعداد، بعضی از کودکان با آی‏کیو بالا زمانی که به توانایی‏های شناختی می‏رسند، الگوهای متفاوتی از نقاط قوت و ضعف، یا فراز و نشیب نشان می‏دهند.

به طور مشترک، کودکان با‏ استعداد می‏توانند در چگونگی عملکرد عالی خود در مدرسه بسته به مورد در نظر گرفته شده بسیار متفاوت باشند. در حالی که می‏توانند در بعضی زمینه‏های علمی بدرخشند، می‏توانند در بقیه موارد در دست و پا بزنند. برخی از این کودکان قادر خواهند بود با استفاده از نقاط قوت اساسی خود نقاط ضعفشان را جبران کنند. اما بعضی اوقات مشکل روند پردازش، حافظه، زبان بیانی، یا بعضی مشکلات آنقدر شدید هستند که کودک قادر به جبران آنها نیست. به این کودکان گاهی ” کودکان دو بار استثنایی” یا “کودکان E2[۱]” می‏گویند.

این مطلب را هم بخوانید:   با انواع هوش کودک آشنا شوید

 

little boy teaches and writes something in a notebook

به دنبال چه باشیم؟

بعضی از نشانه‏هایی که کودکان با استعداد یا باهوش ممکن است در برخی زمینه‏های خاص مشکل یادگیری داشته باشند:

* به نظر می رسد تلاش می کند تا بهترین باشد، اما با وجود داشتن معلم عالی و کمک شما در خانه، هنوز در یک یا چند مورد در تقلا است.

*او در انجام‏دادن زمینه‏های مختلف تفاوت بزرگی بین آنها را از خود نشان می‏دهد، به عنوان نمونه همواره در خواندن و نوشتن خوب و در ریاضی بسیار ضعیف است.

*نشانه‏هایی واضح از مشکلات در مهارت‏های شناختی مثل: توجه‏کردن، حافظه، درک یا استفاده از زبان، یا دنبال‏کردن جهت‏ها، و به نظر می‏رسد این مشکلات راه رسیدن به موفقیت در مدرسه است.

*او چیزی را که یاد گرفته در روز بعد فراموش می کند.

*معلم او در مورد روند پیشرفتش در مقایسه با کودکان هم سن و سال او نگران است و یا احساس می‏کند کمتر از توانایی‏هایش کار می‏کند.

چه کار کنیم؟

اگر کودک شما در مدرسه دست و پا می‏زند و یک یا چند مورد از این نشانه‏ها را دارد، زمان آن است که با یک معلم برای کاهش نگرانی‏هایتان جلسه فردی داشته باشید. اغلب، والدین و معلم‏ها می‏توانند با هم راه حل‏هایی پیدا کنند بدون توجه بیشتر. اصلاح تکالیف، تدریس خصوصی اضافی، یا تغییر در توانایی‏های گروهی در کلاس و یا راه حل‏های معمول دیگر.

    اگر شما پیشنهادات معلم کودکتان را انجام دادید ولی موفق نشدید، قدم بعدی را بردارید و تقاضای ملاقات با “انجمن تیم مطالعاتی دانش‏آموز” (SST)[۲] (گاهی اوقات” انجمن تیم مداخله دانشجویی” (SIT[۳]) ، “انجمن مطالعه سطح کلاس(GLIT[۴]) “، انجمن طوفان مغزی یا برخی موارد مشابه.) را بدهید. مدارس معمولا این جلسات را برای زمانی نگه می‏دارند که مداخله در سطح کلاس کارساز نیست و نیاز به نظرات و دیدگاه‏های دیگری برای بهترین پشتیبانی از یک کودک است.

تیم تحقیقات دانشجویی اغلب از معلم آموزش و پرورش، دیگر معلمان با تجربه مدرسه، مدیر، و گاهی یک معلم ویژه و یا روانشناس مدرسه تشکیل شده است. تیم به نگرانی‏هایتان گوش می‏دهد، در مورد نقاط قوت و ضعف کودکتان بحث می‏کند، و توصیه‏هایی می‏کند که توسط معلم عمومی آموزش و پرورش می‏شود به آنها عمل کرد. این توصیه‏ها ممکن است شامل این موارد باشد: خدمات اضافی در مدرسه یا بعد از آن، استفاده از ابزارهای کمک آموزشی، تغییر در گروه‏بندی آموزشی کودکتان، یا پیشنهاداتی در مورد اینکه چطور در خانه حمایت بیشتری را فراهم کنید.

انواع برنامه‏های اصلاحی در دسترس وعمومی برای تحصیل دانش‏آموزان معمولا از منطقه به منطقه و مدرسه به مدرسه متفاوت است. بعضی از مدارس یک متخصص یادگیری آموزشی و یا برنامه‏های ویژه و موارد در دسترسی دارند برای دانش‏آموزانی که نیازمند حمایت بیشتر هستند. بعضی از مراکز عمومی آموزشی تحصیلی اجازه دارند کلاس‏های خصوصی را در کالج‏ها که توسط  معلمان خصوصی آموزش و پرورش و زیر نظر مدرسه انجام می‏شود برگزار کنند. در این برنامه‏ها دانش‏آموزانی که به حمایت بیشتری نیاز دارند در گروه‏های خاص تحصیلی دانش‏آموزی گروه بندی می‏شوند تا در مواردی که نیاز به حمایت دارند آموزش ببینند. این آموزش ممکن است در یک کلاس عمومی تحصیلی باشد و یا کودکان هفته ای یک بار یا بیشتر برای آموزش به یک اتاق منبع ویژه برده شوند.

 اگر کودک شما با وجود بهترین تلاش‏های معلم و تیم مدرسه هنوزهم موفق نیست، و شما یا معلم کودکتان معتقد است که هنوز ناتوانی در یادگیری وجود دارد، پس درخواست خدمات آموزش ویژه رسمی را مطرح کنید. طبق قانون، مدرسه چند روزی بعد از دریافت نامه درخواست والدین برای تست مهلت دارد برای پاسخ‏دهی و تنظیم یک طرح ارزیابی و ترسیم اینکه چه نوع از تستها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

نوع تست به احتمال زیاد توسط بررسی از پرونده‏های کودکتان، مشاهدات، نظرات معلم و اطلاعاتی که شما می‏دهید مشخص می‏شود. اگر کودک شما در حال انجام تست است، مطمئن شوید که روانشناس مدرسه، فکر شما را در مورد اینکه مشکل کودکتان ممکن است چه باشد می‏داند. مثلا اگر کودک شما نشانه‏ای از مشکل حافظه یا دامنه توجه کوتاه، را از خود بروز می‏دهد همین حالا در موردش صحبت کنید. روانشناس ممکن است فقط در زمینه‏هایی که مشکوک است تست را انجام دهد، نشانه‏های شما به او در زمانی که مشکل را اشتباه تشخیص می‏دهد کمک می‏کند.

زمانی که طرح ارزیابی توسط مدرسه منطقه دریافت و امضا شد، تیم ارزیابی ( معمولا شامل یک روانشناس مدرسه، یک معلم آموزش و پرورش ویژه، و گاهی اوقات متخصصین دیگر بسته به آنچه کودک نیاز دارد است.) زمانی در حدود یک ماه – به طور معمول دو ماه فرصت دارد، برای کامل کردن تستها و برگزاری جلسه‏ای با والدین در مورد نتیجه و اینکه آیا کودک واجد شرایط آموزش مخصوص هست.

male primary school student in classroom with classmate and teacher

چیزهایی برای دانستن

به خاطر داشته باشید زمانی که به دنبال کمک یا خدمات برای کودک دوبار استثنایی خود هستید، شما نیاز خواهید داشت تا خود را با اصول، روش و قانون آموزش ویژه آشنا کنید.

این مطلب را هم بخوانید:   عروسکی شبیه باربی که قرآن آموزش می‌دهد

قانون آموزش و پرورش ویژه اغلب پیچیده است، و برخی تغییرات در مناطق وجود دارد و هر منطقه برنامه‏های خود را اجرا می‏کند. همچنین اصطلاحات و کلمات اختصاری آموزش و پرورش ویژه از منطقه به منطقه می‏تواند متفاوت باشد.

به عنوان یک پدر و مادر، حق اساسی شماست که در جریان تصمیماتی که در مورد تحصیل کودکتان گرفته می‏شود قرار بگیرید. شما یک عضو مهم از تیم مدرسه هستید، نه فقط یک ناظر. تیم مدرسه به مداخله شما برای ارزیابی کامل و حمایت بهتر از فرزندتان نیاز دارد.

برای بررسی کامل قانون آموزش مخصوص خدمات دولت خود، به سایت وزارت آموزش و پرورش بروید و مطالب آموزش و پرورش ویژه را دنبال کنید، یا در اینترنت عبارت ” قانون آموزش و پرورش ویژه ” را به نام دولت خود جستجو کنید. برای اطلاع بهتر، ممکن است یک کتاب مناسب برای پدر و مادرها برای مرور مسائل آموزش و پرورش ویژه را در نظر بگیرید.

 نکات سریع

در حالی که شما به سرعت در حال آشنایی با قوانین و روش‏های آموزش خاص در دولت خود هستید، اگر فکر می‏کنید ممکن است کودک دو بار استثنایی داشته باشید، این نکات سریع را در ذهنتان داشته باشید.

*در حالت عادی برخی تفاوتها در توانایی یادگیری هست. وقتی که بحث چگونگی عملکرد خوب در مدرسه پیش می‏آید، اکثر کودکان دارای مجموعه‏ای مشخص از نقاط قوت و ضعف هستند.

*در حالی که بعضی از کودکان قادر هستند بر نقاط ضعف خود با سخت کار کردن و یا جبران کردن غلبه کنند، دیگران قادر به انجام این کار نیستند. این کودکان ممکن است مشکل جدی ناتوانی یادگیری داشته باشند- یک سد مزمن و آشکار زمانی که بحث یادگیری انواع خاصی از موارد است.

در بسیاری از موارد هیچ علت مشخص و قابل مشاهده‏ای برای این مسائل وجود ندارد. با این حال، بسیاری از کارشناسان معتقدند که ناتوانی در یادگیری توسط یک تفاوت اساسی در پردازش اطلاعات در مغز ایجاد می‏شود.

اگر کودک شما علامت‏های مشکل یادگیری را بروز می‏دهد، با معلم او و یا تیم مداخله مدرسه برای پیدا کردن راه حل‏های ممکن ملاقات کنید. بسیاری از مدارس تیم مداخله تحصیلی را دارند که ممکن است به موفقیت کودک شما کمک کند.

*اگر تیم مداخله آموزشی کاری نمی‏کرد، درخواست ارزیابی شده کودک خود را برای آموزش و خدمات خاص در نظر بگیرید. خدمات آموزش خاص یک برنامه دولتی و اجباری برای کمک به کودکانی است که به دلیل ناتوانی اساسی نیاز به حمایت خاص و یا آموزش دارند. بزرگترین مجموعه از کودکانی که این سرویس را دریافت کرده‏اند، آنهایی هستند که با عنوان یادگیری غیرفعال شناخته شده‏اند. نمره بسیاری از این دانش آموزان در تست آی‏کیو درحد حداقل نمره متوسط، و تعدادی بالاتر از حد متوسط و حتی در حد با استعداد است.

*دولت‏ها و مناطق در چگونگی شناسایی کودکان واجد شرایطی که ناتوانی یادگیری دارند برای خدمات آموزش ویژه متفاوت هستند. یکی از روش‏های رایج که اغلب دارای تست آی‏کیو است، روشی است که ” مدل تفاوت قابل ملاحظه” نامیده می‏شود. در این روش نمره آی‏کیوی کودک با نمرات آزمون پیشرفت تحصیلی مقایسه می‏شود. اگر نمرات تحصیلی کودک در یک یا چند مورد بسیار پایین است، پس از آن تفاوت قابل ملاحظه‏ای بین نمرات وجود دارد. روانشناس مدرسه آزمون دیگری را انجام می‏دهد برای تشخیص وجود کسری فرآیند روانی. برخی از موارد متداول در فرآیند کسری روانی شامل: حافظه، توجه‏کردن، پردازش بصری، پردازش شنیداری و کسری زبان. اگر تیم ارزیابی تشخیص دهد که اختلاف کودک به خاطر کسری روانی ایجاد شده، پس مشخص می‏شود که کودک مشکل ناتوانی در یادگیری دارد و واجد شرایط برای خدمات آموزش خاص است. سه نوع اساسی از خدمات آموزش و پرورش ویژه:

  1. برنامه متخصص منابع (RSP[۵]).کودکان دریافت کننده خدمات RSP هنوز هم به عنوان اعضای تمام وقت یک کلاس درس عمومی ثبت نام شده و حمایت پاره وقت یک معلم ماهر را دریافت می‏کنند. این کودکان ممکن است یک یا چند بار در هفته از کلاس‏های عمومی خود به اتاق منابع برده شوند و یا معلم RSP برای کار کردن با گروهی از کودکان که نیاز به حمایت اضافی دارند به کلاس‏های درسی عمومی برود. بیشتر کودکان دوبار استثنایی این مدل از خدمات را دریافت می‏کنند.
  2. کلاس روز ویژه (SDC[۶]). کودکانی که در کلاس روز ویژه هستند در کلاس‏های عمومی ثبت نام نمی‏شوند. آنها به سطح قویتری از حمایت نیاز دارند، و بیشتر روز خود را با معلم ویژه آموزش و پرورش می‏گذرانند، اگر چه ممکن است آنها در کلاس‏هایی که غیر درسی هستند و یا برای موضوعاتی که نیاز به حمایت کمتری دارند در کلاس‏های عمومی ادغام شوند.
  3. خدمات مرتبط[۷]. ارائه دهندگان خدمات مرتبط متخصصانی هستند که با کودکان در مناطق خاصی کار می‏کنند که نیاز به چیزهایی دارند که در یک RSP و یا SDC نمی‏توانند آنها را به طور کامل ببینند. انواع مرتبط حمایت از خدمات عبارتند از: رفتار و گفتار درمانی، تربیت بدنی تطبیقی، خدمات پرستاری، مشاوره، حمل ونقل، ورزش درمانی، خدمات بینایی و خدمات شنوایی.

*کودکانی که خدمات آموزش ویژه را دریافت می کنند، باید در یک محدوده محیطی باشند. به این معنی که دانش‏آموزان آموزش مخصوص باید زمان زیادی را در برنامه آموزش عمومی صرف کنند. در حالی که ممکن است هنوز نیازهایی در آنها دیده شود. به این دلیل، بسیاری از کودکان که تست شده‏اند و ناتوانی یادگیری دارند، به جای اینکه در کلاس روز ویژه باشند از طریق برنامه یک متخصص و یا کسی که خدمات مربوطه را ارائه می‏دهد خدمات را دریافت می‏کنند. قرار دادن کلاس روز ویژه معمولا تنها زمانی انجام می‏شود که کودک حتی با وجود RSP و خدمات پشتیبانی پیشرفت کافی نمی‏کند.

این مطلب را هم بخوانید:   آتش‌نشانان در خیال کودکان هنوز زنده‌اند

*کودکانی که نمره آنها در یک تست آی‏کیو در رده با استعداد است هم می‏توانند به عنوان یادگیری غیرفعال شناخته شوند، مخصوصا زمانی که از مدل تفاوت قابل ملاحظه استفاده می‏شود. برخی از این کودکان نیازهای خود را از طریق برنامه‏ریزی خلاق و انعطاف‏پذیر در محیط آموزشی عمومی دریافت می‏کنند، در حالی که دیگران ممکن است حمایت رسمی از یک معلم آموزش‏های ویژه دریافت کنند.

آیا ناتوانی یادگیری دائمی است؟

بسیاری از کودکان دوبار استثنایی مبارزه و کشمکش میان برخی جنبه‏ها را در سراسر طول عمر خود ادامه می دهند.

یک کودک با حافظه کوتاه مدت ضعیف یا مشکل در توجه‏کردن، ممکن است همان ویژگی‏ها را به عنوان یک دانشجوی کالج و یا کارگر بزرگسال داشته باشد. این کودکان ممکن است به مبارزه با یادگیری مفاهیم جدید، حل مشکلات پیچیده روانی، و یا استفاده از زبان روان در طول زندگی خود ادامه دهند.

با این حال که به نظر می رسد مشکل یادگیری برخی دیگر بزرگتر خواهد شد. چیزی به نظر می‏رسد تغییر می‏کند، و چه یک بار مبارزه برای شروع تا رسیدن به راحتی باشد. خود من این را در بسیاری موارد دیده‏ام. برای مثال، کودکانی که چند سال در خواندن نمره زیر سطح کلاس دارند، ممکن است شروع به خواندن روان در سن بلوغ کنند. کودکان مبتلا به اختلال شدید زبان،به خوبی هم سن و سالانشان شروع به صحبت کردن و فهمیدن کنند . گاهی اوقات تغییرات چشمگیر هستند، مانند نوری که ناگهان روشن می‏شود، و گاهی تدریجی‏تر و ظریفتر. دلایل چنین پیشرفت‏هایی ممکن است از یک کودک تا کودک بعدی متفاوت باشد. با این حال برخی از توضیحات ممکن عبارتند از:

*کودک ممکن است یاد بگیرد ناتوانی‏هایش را بهتر جبران کند، و از نقاط قوتش برای درست کردن نقاط ضعفش استفاده کند. آنهایی که کسری درک‏زبانی یا مشکل حافظه کوتاه‏مدت شنیداری دارند، برای مثال، ممکن است یاد بگیرند از استراتژی تجسم استفاده کنند، در نت‏برداری ماهر شوند و تکنیک‏های دیگری که در عبور از مشکل شنیداری به آنها کمک می‏کند. گاهی اوقات این استراتژی جبران، صریحا توسط معلم ماهری به کودک آموخته می‏شود، بقیه اوقات، کودک جبران‏کردن را خودش از طریق فرآیند طبیعی آزمون و خطا می‏آموزد.

*مغز کودک بالغ شده و رشد پیدا کرده، اگرچه مدارهای آن در گذشته کاملا درست به هم متصل نبودند اکنون گرد هم می‏آیند و شروع به کار می‏کنند. پیشرفت برخی کودکان به نظر می‏رسد روندی مداوم و سرعت قابل پیش‏بینی دارد، در حالی که پیشرفت دیگران شروع و توقف ناگهانی دارند، مانند یک ماشین با گیربکس دستی که توسط یک دانش‏آموز مبتدی رانده می‏شود. این هم درست است که سیستم‏های عصبی برخی کودکان پیشرفت یکنواخت کمتری نسبت به بقیه دارند، با تفاوت در مناطق مختلف مغز در زمان‏های مختلف شکوفایی. این کودکان ممکن است از یک سال تا سال بعد بسیار متفاوت باشند، بستگی دارد به اینکه مغز آنها چگونه از نظر فیزیکی بالغ شده.

*کودک از برخی تکنیک‏های خاص و یا برنامه‏های درسی که پیشتر در دسترس نبود بهره‏مند شده است. برای مثال، برخی ازکودکان در کلاس‏های درسی بهتر یاد می‏گیرند که در آنها از روش‏هایی مانند آموزش چند حسی و یا تاکید بر یادگیری مشارکتی استفاده می‏شود. برخی کودکان ممکن است با برنامه خواندن مبتنی بر دانش پژواک و صدا (هجی کردن) موثرتر یاد بگیرند، و دیگران با رویکرد کل زبان.

*کودک هرگز در وهله اول ناتوانی یادگیری ثابت ندارد. اغلب ذهنیت‏های زیادی برای تعیین معیارهای ناتوانی یادگیری هست، و با اینکه تیم ارزیابی دلایل دیگر مشکل یادگیری کودک را رد می‏کنند، اغلب نه غیرممکن، بلکه دشوار است. گاهی اوقات ” ناتوانی یادگیری” در عوض بیشتر است که نتیجه حضور در مدرسه ضعیف یا عدم آموزش خوب است. کودکی که در یک برنامه علمی قوی ثبت نام می‏کند و به طور مرتب در یک مدرسه خوب شروع می‏کند، مشکلات علمی‏اش سریع حل و فصل می‏شود. کودکان با مشکل یادگیری نیز ممکن است بهبود عالی از خود نشان دهند، اگر چه در واقع ناتوانی یک مشکل شنوایی و یا بینایی تشخیص داده نشده است که در نهایت اصلاح شده است، و یا یک مشکل عاطفی اساسی ناشی از یک موقعیت استرس زا مثل طلاق ایجاد شده است دیرتر حل می‏شود.

منبع: https://www.psychologytoday.com

گردآوری و ترجمه: ندا گلبری

[۱] Twice Exceptional,” or “2E” kids.

[۲] student study team

[۳] student intervention team

[۴] a grade level intervention team

[۵] Resource Specialist Program

[۶] Special Day Class

[۷] Related Services

جهت هر چه بهتر و پربارتر شدن مطالب و مقالات، ما را از نظرات و انتقادات سازنده خود بهره مند سازید.

 

(Visited 353 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (7)

  1. بازتاب: writeaessay

ترک کردن دیدگاه شما