نمایشگاه لس‌آنجلس و پوست‌اندازی بنز با سی‌ال‌اس

نمایشگاه لس‌آنجلس و پوست‌اندازی بنز با سی‌ال‌اس

بنز تغییر طراحی ظاهری مدل‌های خود را با نسل جدید CLS آغاز کرد؛ پیشرفته‌ترین جیپ رانگلر رونمایی شد؛ تویوتا سومین کانسپت شاسی‌بلند خود را برای رقابت با جیپ و لندروور نمایش داد و ب‌ام‌و مدل روباز ماشین اسپرت الکتریکی خود را به بازار عرضه می‌کند.

پوست‌اندازی بنز با مدل سی‌ال‌اس شروع شد

تغییر ظاهر مدل‌های مرسدس بنز با رونمایی از نسل جدید مدل CLS آغاز شد. این ماشین که هفته پیش در نمایشگاه لس‌آنجلس رونمایی شد، اولین خودرویی است که با الگوی جدید طراحی بنز به بازار عرضه می‌شود و مدل‌های دیگر مرسدس بنز به مرور با تاثیر از این الگو تغییر خواهد کرد.

تغییر بیشتر در جلوی خودرو دیده می‌شود. چراغ‌های تازه با جلوپنجره‌ای ترکیب شده که پیش‌تر در مدل اسپرت AMG GT این کارخانه دیده شده بود. چراغ‌ها که با زاویه به جلوپنجره وصل می‌شود، ظاهر ماشین را نسبت به قبل اسپرت‌تر و خشمگین‌تر کرده است.

کارخانه آلمانی با CLS در سال ۲۰۰۵ مفهوم “کوپه چهاردر” را به صنعت خودرو معرفی کرد؛ ماشینی که مانند یک سدان، کاربردی است و ظاهرش شبیه به یک کوپه است. این ایده با استقبال روبرو شد و کارخانه‌های دیگر به سرعت مدل‌هایی مشابه را به بازار عرضه کردند.

بنز می‌گوید تا الان سیصد و پنجاه هزار دستگاه CLS فروخته است. با توجه به خاص بودن مشتریان CLS، این فروش بسیار خوب است، اما نسل سوم این ماشین در حالی به بازار عرضه می‌شود که توجه مشتریان ماشین‌های لوکس بیشتر به شاسی‌بلند‌ها جلب شده است و فروش سی‌ال‌اس در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته است.

بنز امیدوار است با طراحی جدید، مجموعه‌ای از موتورهای جدید شش سیلندر دیزل و بنزینی و تغییراتی از جمله افزایش گنجایش خودرو از چهار به پنج سرنشین، بتواند بخت سدان کوپه خود را در برابر ماشین‌های رقیب و شاسی‌بلندها بیشتر کند.

این مطلب را هم بخوانید:   سریع‌ترین شاسی‌بلند جهان رونمایی شد

CLS جدید از نظر فنی تا حد زیادی به کلاس E مرسدس بنز وابسته است و طراحی داخلی ماشین هم بسیار به کلاس E شبیه است. CLS450 قوی‌ترین مدل است که یک موتور بنزینی ۳۶۷ اسب بخاری و یک موتور الکتریکی ۲۲ اسب بخاری دارد. از نیروی موتور الکتریکی هنگام شتاب گرفتن استفاده می‌شود.

Image caption جیپ رانگلر از سال ۲۰۲۰ با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه می‌شود
جیپ رانگلر از سال ۲۰۲۰ با قوای محرکه هیبرید به بازار عرضه می‌شود

پیشرفته‌ترین جیپ رانگلر در سی سال گذشته رونمایی شد

درز جزییات فنی نسل جدید جیپ رانگلر در رسانه‌ها و انتشار عکس‌های رسمی این ماشین در چند هفته گذشته، چیزی از کنجکاوی علاقه‌مندان کم نکرد و رونمایی این ماشین از مهم‌ترین رویدادهای نمایشگاه لس‌آنجلس بود.

طراحان جیپ می‌دانند که پیشینه کارخانه و مدل رانگلر برای خریدارانش بسیار مهم است. به همین دلیل ظاهر رانگلر از سال ۱۹۸۷ تاکنون تغییر زیادی نکرده و هر بار تنها ایراد‌های نسل قبلی برطرف می‌شود.

در ساخت نسل چهارم، برای کاهش وزن از آلومینیوم بیشتری استفاده شده است. ماشین با پنجره‌های بزرگ‌تر، دید بهتری دارد. شیشه جلو را می‌توان روی کاپوت خواباند و درها هم مثل گذشته قابل جدا شدن است.

رانگلر اما از داخل دگرگون شده است. علاوه بر امکانات امروزی نظیر وصل شدن به تلفن همراه، ماشین بی‌صداتر و لوکس‌تر است و سقف پارچه‌ای آن نسبت به قبل راحت‌تر باز می‌شود. جیپ می‌گوید رانگلر جدید به بیش از ۷۵ فن‌آوری ایمنی مجهز است.

رانگلر بیشتر از اینکه ماشینی راحت برای شهر باشد، به قابلیت‌هایش در خارج از جاده مشهور است و نسل جدید به نظر در این زمینه هیچ کم ندارد. گران‌ترین مدل رانگلر با نام “روبیکان” با بیشترین قابلیت‌های آف‌رود ارائه می‌شود. اما خریداران باز هم می‌توانند از فهرستی تمام نشدنی امکانات و ابزارهای بیشتری برای ماشینشان سفارش دهند.

رانگلر با یک موتور چهار سیلندر توربو و دو موتور شش سیلندر بنزینی و دیزل و از سال ۲۰۲۰ با قوای محرکه هیبرید ساخته عرضه می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید:   شرکت سایپا از خودروی مشترک با سیتروئن فرانسه رونمایی کرد
این سومین کانسپت شاسی‌بلند تویوتا در یک سال گذشته است
این سومین کانسپت شاسی‌بلند تویوتا در یک سال گذشته است

 

تویوتا حرکت بعدی خود را ارزیابی می‌کند

جیپ رانگلر اولین مدل جدید از مجموعه‌ شاسی‌بلندهایی است که با نامی آشنا و پیشینه‌ای طولانی به بازار عرضه می‌شود. سال آینده لندروور نسل جدید دیفندر را به بازار عرضه می‌کند و فورد در تدارک ساخت نسل جدید از مدل برانکو است.

تویوتا که خود سابقه‌ای طولانی در ساخت ماشین‌های آف‌رود دارد، نمی‌خواهد از این قافله عقب بماند و در حال بررسی واکنش بازار برای عرضه مدلی برای رقابت با این نام‌های مشهور است.

این شرکت سومین کانسپت شاسی‌بلند خود در یک سال گذشته را در لس‌آنجلس رونمایی کرد. تازه‌ترین مدل به نام FT-AC ماشینی در ابعاد مدل RAV4 است که سابقه کارخانه در ساخت شاسی‌بلندهای با سابقه‌ای نظیر لندکروزر، ۴Runner و وانت تاکوما را یادآوری می‌کند.

همه امکانات این ماشین برای کسانی طراحی شده که آخر هفته‌ها به بیابان می‌زنند. مثلا چراغ‌های ال‌ائی‌دی جلوی ماشین را می‌توان از بدنه جدا کرد و از آن به عنوان چراغ قوه استفاده کرد. چراغ‌های مشابهی در باربند عقب قرار داده شده که از طریق تلفن همراه کنترل می‌شود. آیینه‌ها به دوربین‌هایی مادون قرمزی مجهز است که از مسیر فیلمبرداری می‌کند و می‌توان این فیلم‌ها را از طریق اینترنت ماشین منتشر کرد. این دوربین‌ها را هم می‌توان از بدنه جدا کرد و به دوچرخه وصل کرد. کارخانه ژاپنی جزییات فنی زیادی درباره ماشین منتشر نکرده است و تنها می‌گوید امکان ساخت آن با قوای محرکه هیبرید وجود دارد.

 

مصرف سوخت ب ام و i8 رودستر ۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است
مصرف سوخت ب ام و i8 رودستر ۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است

ب ام و بالاخره سقف i8 را برداشت

پنج سال بعد از نمایش کانسپت i8 رودستر (Roadster)، ب‌ام‌‍و نمونه تولید انبوه این ماشین را در لس‌آنجلس رونمایی کرد و می‌گوید انتظار دارد این ماشین از مدل کوپه i8 فروش بیشتری داشته باشد.

I8 روباز مانند مدل کوپه از ترکیب یک موتور سه سیلندر و یک موتور الکتریکی نیرو می‌گیرد که در مجموع ۳۷۴ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ماشین ۴.۶ ثانیه است و حداکثر سرعتش به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت محدود شده است. هم‌زمان به خاطر استفاده از قوای محرکه هیبرید مصرف بنزین ماشین ۲.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است و می‌تواند تا ۵۳ کیلومتر را تنها با نیروی باتری حرکت کند.

این مطلب را هم بخوانید:   سرمایه‌گذاری هنگفت فولکس واگن روی خودروهای الکتریکی

با وجود برداشته شدن سقف، درهای ماشین هنوز رو به بیرون و بالا باز می‌شود. طراحی عقب خودرو هم تقریبا حفظ شده است. تنها صندلی‌های عقب برداشته شده تا جا برای سیستم سقف تاشو باز شود. سقف پارچه‌ای در ۱۶ ثانیه بسته می‌شود. ب‌ام‌و می‌گوید هنوز صد لیتر در صندوق عقب جای بار هست. ب‍ام‌و هم‌زمان مدل جدید کوپه i8 را هم با قابلیت‌های فنی بهتر در لس‌آنجلس نمایش داد.

 

با آمدن مدل X7 در سال ۲۰۱۸ این خودرو لوکس‌ترین ماشین ب ام و خواهد بود
با آمدن مدل X7 در سال ۲۰۱۸ این خودرو لوکس‌ترین ماشین ب ام و خواهد بود

تغییر مسیر خودروسازان لوکس

ب‌ام‌و در مراسم رونمایی از محصولات جدید خود در نمایشگاه لس‌آنجلس بهترین تصویر از وضعیت فعلی خودروسازان لوکس را ترسیم کرد.

در غرفه کارخانه آلمانی علاوه بر مدل جدید اسپرت i8، کانسپت شاسی بلند x7 و یک سدان تمام الکتریکی i Vision Dynamics قرار داشت. هر دو مدل نشانه‌ای از فاصله‌گرفتن ب‌ام‌و و دیگر خودروسازان لوکس از مدل‌های سنتی خود است. این کارخانه‌ها که با ساخت خودروهای سدان به اوج رسیده‌اند، حالا با عوض شدن سلیقه مشتریان و تهدید رقیبان تازه باید تغییر کنند.

تا چند سال پیش کسی پیش‌بینی نمی‌کرد لوکس‌ترین مدل ب‌ام‌و در کنار سدان سری ۷، یک شاسی بلند باشد و این کارخانه با چنین شتابی به سمت ساخت خودروهای الکتریکی حرکت کند. اما علاقه خریداران به خودروهای شاسی‌بلند باعث شده بازار شاسی‌بلندهای گران‌تر از ۱۵۰ هزار دلار کاملا شلوغ شود و آمدن رقیبی مثل تسلا، ب‌ام‌و و دیگر خودروسازان لوکس را آنچنان برآشفته که همه برنامه‌های عرضه مدل‌های الکتریکی خود را جلو انداخته‌اند.

bbc

به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 110 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما