۶ نکته مهم در برند سازی جهانی

۶ نکته مهم در برند سازی جهانی

برند سازی جهانی ، داشتن مشتریانی در سرتاسر جهان و فرصت های جدید، همگی جذاب و هیجان انگیز هستند. در کنار نگرانی و عجله ای که در رسیدن به آنها پیش از رقبای خود دارید، موضوع بسیار ساده تر خواهد بود اگر به چند نکته ساده اما مهم توجه کنید.

ساختن و یا فروپاشی کمپین شما در خارج از کشورتان را جزئیاتی تعیین می کنند که حتی برند های مطرح دنیا هم پس از سال ها تجربه و هزینه دادن به آنها پی برده اند.

نگاه کردن به اشتباهات و البته مسیر های درستی که سایرین پیموده اند، می تواند در بررسی استراتژی شما برای بازاریابی در سطح جهانی مفید واقع شود.

اشتباه شماره ۱) شکست در تطبیق یافتن با بازارهای محلی
موفق ترین کسب و کار های جهانی هم اهمیت مطابقت با بازار محلی خود را درک می کنند.
به همین دلیل است که شما می توانید در شعبه های KFC در سنگاپور برنج بخورید، یا اینکه انواع پاستا را در منو های مک دونالد در ایتالیا پیدا خواهید کرد.
و البته لازم نیست برای درک سودمندی مطابقت با فرهنگ محلی یک رستوران دار باشید تا از آنچه ممکن است ارزش های محلی یا باور های مذهبی را زیر پا بگذارد دوری کنید!

اشتباه شماره ۲) برند هایی که نام‌شان قابل ترجمه نیست
عموم مردم دوست دارند به نام برندی که به هنگام ترجمه به زبانشان ناسازگار و غیر معمول است بخندند.
به عنوان مثال معنای لغوی ویندوز ویستا تاثیر تقریبا متفاوتی در کشور لاتویا داشت. ویستا در زبان آنها با واژه مرغ برابری میکند و همچنان به ” زن شلخته ” هم اشاره دارد!
این مشکل غالبا برای صحبت کنندگان غیر بومی یک زبان ملموس نیست و تا زمانی که به چنین اشتباهی پی برده شود، احتمالا کمپین بازاریابی شما مدت هاست که به حرکت درآمده و این ممکن است برای شما بسیار هزینه بر باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   برندینگ ۳۶۰ درجه در کسب و کارهای کوچک

اشتباه شماره ۳) پیامد ترجمه بد کلمات کلیدی
داشتن کلمات کلیدی مناسب به معنای داشتن ترافیک جستجویی است که به خوبی با سرویس یا محصول شما مطابقت دارد، و احتمال فروش بالاتری دارد. باید این نکته را به خاطر داشته باشید که یک لغت نامه یا مترجم صفحات وب همیشه بهترین معنی برای یک محصول خاص را در اختیار شما نخواهد گذاشت.
به عنوان مثال، برند آب پرتغال Tropicana هنگامی که با عبارت “jugo de china” در مرحله بازاریابی بود با چنین مشکلی مواجه شد. با وجود اینکه این عبارت در کمپین آنها در پرتوریکو معنای درستی داشت، برای اهالی کوبا که در فلوریدا اقامت داشتند به معنای “آبمیوه ای از چین” بود.
مقدم بر استفاده از ابزار جستجوی کلمات کلیدی، بررسی معنایی به کمک شخصی بومی راه کار مناسبی خواهد بود.

اشتباه شماره ۴) نداشتن کمپین های مستقل برای بازار های محلی
یک حساب تک زبانه توئیتر یا فیسبوک برای ارتباط با مشتریانتان در سرتاسر جهان کافی نیست، به علاوه با این روش آنها احساس نخواند کرد که برایتان ارزشمند هستند.
برای هر کشور یا منطقه ی مورد نظر کمپینی مختص به خود سازماندهی کنید. این تنها به معنی انتشار محتوا به زبان مخاطب نیست بلکه به علاقه مندی های آنان نیز مربوط می شود. ایجاد حساب های کاربری جداگانه در رسانه های اجتماعی و استفاده از خط مشی مطلوب هر بازاری، راه کار مناسبی خواهد بود.
شبکه های اجتماعی مختلف از جمله گوگل پلاس، Tumblr ، اینستاگرام و Pinterest را در نظر داشته باشید، در واقع همه شبکه های سراسری بزرگ را. علاوه بر این، ویدئوهایی که منتشر می کنید نیز می توانند جاذبه خاص خود را ایجاد کند.
شبکه های اجتماعی محلی نیز می توانند نقش مهمی ایفا کنند. برای مثال، برخی شرکت ها از سرویس انتقال پیام LINE استفاده می کنند تا به کاربران خود در ژاپن دسترسی داشته باشند، رقمی که در آگوست ۲۰۱۳ به ۴۷ میلیون کاربر رسید. با نگاه به موفقیت جهانی آنها، شگفت آور نیست که شرکت کوکا کولا جز اولین شرکت هایی بود که به استفاده از این سرویس روی آورد.

این مطلب را هم بخوانید:   نام هایی که داستان ها دارند

اشتباه شماره ۵) پژوهش ناکافی در فرهنگ محلی
ساختن کمپینی که مخاطب را جذب خود کند با پژوهش در فرهنگ مورد پذیرش افراد یک ناحیه شروع می شود. به عنوان مثال، کمپین هایی با تصاویر هیجان انگیزو رنگارنگ که ممکن است در آسیا طرفداران زیادی را جذب کنند، اغلب به طراحی مجدد برای استفاده در بازارهای غربی دارند.
تفاوت میان منطقه ها می تواند بر نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری نیز اثرگذار باشد. به عنوان مثال آلمانی ها به خرید آنلاین وسایل الکترونیکی علاقه دارند،در حالی که نتایج یکی از تحقیقات شرکت مشاوره ای Accenture نشان داد که اکثریت قابل توجهی از مردم روسیه، چین و ژاپن خرید از خرده فروشی ها را ترجیح می دهند.
شیوه های پرداخت نیز از موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه کرد. کشور های زیادی هستند که از کارت های اعتباری استفاده چندانی ندارند، برخی مانند کانادایی ها استفاده از کارت های بانکی را ترجیح می دهند. و برای مابقی استفاده از چک پول یا سرویس های آنلاینی همچون PayPal ارجحیت دارد.

اشتباه شماره ۶) شکست در سازگاری با گوشی های موبایل
با وجود تاثیر شگرف گوشی های موبایل در بخش های مختلف زندگی ما، کسب و کار های آنلاین امروزی نمی توانند بدون توجه به این وسیله ها به راه خود ادامه دهند.
برای جلوگیری از داشتن وبسایتی که مشتریان بالقوه تان را فراری می دهد، به روش هایی روی آورید که کاربران نسخه ی موبایل وبسایت شما را راضی نگه داردند. طراحی رسپانسیو ، استفاده از اجزای بزرگتر برای آسانتر شدن لمس درابعاد کوچک، سبک نگه داشتن پهنای باند بارگذاری و همگام شدن با پیشرفت روش های جستجوی صوتی از مواردی هستند که باید به آنها توجه داشت.
باید توجه داشت که تنوع دستگاه ها و پلت فرم ها گوناگون موبایل مانند اندروید،آی او اس و ویندوز موبایل نیازمند آن است که وبسایت تان را با دستگاه های مختلف تست کنید و از کارکرد درست آن مطمئن شوید.
به تفاوت های ناحیه ای و روش های در حال تغییر توجه کنید و به این ترتیب خواهید توانست بنیاد محکمی را برای موفقیت درسطح جهانی بسازید.

مترجم: علی برهانی

(Visited 100 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما