۱۰ کلید موفقیت برند استارباکس رهبر جهانی صنعت قهوه و کافی‌شاپ

۱۰ کلید موفقیت برند استارباکس رهبر جهانی صنعت قهوه و کافی‌شاپ

امروزه برند استارباکس را می‌توان رهبر جهانی کسب و کارهایی که در زمینه کافی‌شاپ و قهوه فعالیت می‌کنند، دانست. این موفقیت حاصل داشتن استراتژی بازاریابی و اقتصاد رفتاری مناسب این برند است. توجه به عوامل و نکات کلیدی متعددی باعث شده است که برند استارباکس ۲۱۳۶۶ شعبه در بیش از ۶۰ کشور جهان را به خود اختصاص دهد. و هوارد شولتز مدیر عامل این شرکت را به یکی از افراد شناخته شده جهان تبدیل کند. در ادامه این مطلب عوامل کلیدی موثر در موفقیت برند استارباکس را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم.

رموز موفقیت برند استارباکس

۱) آغاز با مقیاسی کوچک و رشد و توسعه تدریجی

استارباکس در سال ۱۹۷۱ در سیاتل تاسیس شد و در ابتدا تنها دانه‌های قهوه به فروش می‌رساند. هوارد شولتز برند استارباکس را در حالی در سال ۱۹۸۷ خریداری کرد که تنها ۶ فروشگاه داشت. پس از خرید شرکت استارباکس توسط هوارد شولتز نزدیک به سه دهه طول کشید تا این کسب و کار به جایگاه فعلی خود به عنوان بزرگترین شرکت فعال در این زمینه تبدیل شود. بنابراین آغاز با مقیاسی کوچک و رشد تدریجی و با دقت این برند را می‌توان یکی از رموز موفقیت آن دانست.

۲) رهبری استراتژیک

می‌توان گفت هوارد شولتز همواره هسته مرکزی رهبری برند استارباکس بوده است. بنابراین استراتژی موفق این برند که پیشنهاد استفاده از استارباکس به مشتریان بود نیز توسط شولتز ارائه شده است. ارائه خدمات به مشتریان در محیطی کاملا دوستانه سبب پیشبرد استراتژی بازاریابی یک به یک این برند شده است. از سوی دیگر نیز امکان سفارشی‌سازی و آگاه سازی مصرف کننده تاثیر به سزایی در جذب مشتری وفادار برای برند استارباکس داشته است.

این مطلب را هم بخوانید:   کسب درآمد از کنج خانه( قسمت اول)

۳) داشتن مدل کسب و کار بر اساس فرهنگ اجتماعی و بهبود بهره‌وری

همانگونه که می‌دانید مدل کسب و کار هر شرکتی بر اساس فرهنگ محیط اجتماعی آن طراحی می‌شود. بنابراین مدل کسب و کار برندهایی مانند استارباکس که در نقاط مختلف جهان شعبه دارند برای هر کشور متفاوت خواهد بود. بهره‌وری نیز یکی دیگر از عواملی است که موفقیت یک برند را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین باید استراتژی‌هایی برای بهبود بهره‌وری، سرعت‌بخشی به ارائه خدمات مشتریان و بهبود روابط با مشتریان نیز در نظر گرفته شود. برند استارباکس با توجه به این دو نکته موفق شد به ماندگاری نام برند خود در ذهن مشتریان کمک کند.

۴) مشتری مداری

مطمئنا شما نیز با جمله “همیشه حق با مشتری است” آشنا هستید. در حقیقت فلسفه این جمله برای برند استارباکس در سه جمله زیر خلاصه می‌شود.

  • در صورتی که مشتری از محصول یا خدمات ارائه شده راضی نباشد. محصول دیگری به انتخاب خود مشتری در اختیار او قرار می‌گیرد. تا مشتری کاملا راضی باشد.
  • کد تخفیف برای مراجعه بعدی مشتریان در نظر گرفته می‌شود.
  • جایزه و تخفیف فوق‌العاده‌ای برای مشتریان وفادار در نظر گرفته می‌شود.

رعایت این نکات برند استارباکس را به یکی از کسب و کارهای موفق و استراتژی محور جهان تبدیل کرده است.

مشتری مداری یکی از کلیدهای موفقیت برند استارباکس است.

۵) کارمندان برند استارباکس نیروی محرکه‌ی مدل کسب و کار آن

جالب است بدانید که تمام کارمندان، سرپرستان و مدیران برند استارباکس به عنوان شرکای این برند شناخته می‌شوند. به عبارت بهتر هر یک از این افراد فراتر از کارکنان بوده و به عنوان سهامداران برند استارباکس شناخته می‌شوند. در نظر گرفتن سهام، بیمه‌های درمانی و کارگاههای آموزشی از جمله خدماتی است که در اختیار کارکنان این برند قرار می‌گیرد. از سوی دیگر نیز به منظور بهبود موقعیت شغلی و کاهش استرس محیط کار سالی یک بار جلسات طوفان فکری با حضور تمام کارکنان این برند برگزار می‌شود. می‌توان گفت ارزش قائل بودن به کارکنان نیز یکی دیگر از عوامل موثر در موفقیت برند استارباکس است.

این مطلب را هم بخوانید:   ۱۰ روش عالی برای موفقیت افرادی که دورکاری می کنند

۶) ارائه آموزش‌های استاندارد

ارائه آموزش‌های استاندارد به صورت تئوری در کلاس و به شکل عملی در محیط فروشگاهی به کارمندان جدید نیز یکی از رموز موفقیت برند استارباکس است.

۷) فراهم کردن محیطی دوستانه

برند استارباکس علاوه بر ارائه خدمات دوستانه با طراحی یک محیط دوستانه تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای را در ذهن مشتری به یادگار می‌گذارد.

۸) نوآوری و مشارکت

تنوع محصول، نوآوری و مشارکت از مهمترین عوامل موفقیت یک برند است. استفاده از شیوه‌های جدید بازاریابی، طرح‌های مکمل، نوآوری و … از جمله عواملی هستند که در پیشبرد استراتژی بازاریابی استارباکس تاثیرگذار بوده‌اند. به عنوان مثال از سال گذشته اجرای موسیقی در کافه‌های استارباکس تجربه‌ی جدید و فوق‌العاده‌ای را برای مشتریان این برند محبوب فراهم کرده است.

۹) استفاده از زنجیره تامین برای تکمیل چرخه بازاریابی

زنجیره تامین برند استارباکس در حال حاضر متشکل از برندهای مختلفی است. بنابراین این برندها نیز می‌توانند در پیشبرد استراتژی بازاریابی به استارباکس کمک کنند. بنابراین تکمیل چرخه بازاریابی به کمک اعضای زنجیره تامین یکی از عوامل موثر در موفقیت برند استارباکس است.

تکمیل چرخه بازاریابی به کمک اعضای زنجیره تامین یکی از عوامل موثر در موفقیت برند استارباکس است

۱۰) استفاده از ابزارهای متنوع بازاریابی

برند استارباکس برای موفقیت استراتژی بازاریابی خود معمولا از ابزارهای مختلفی مانند تبلیغات، بازاریابی ایمیلی، تاثیرگذارن و … استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود که بتواند مخاطبان گروه‌های مختلفی را تحت تاثیر خود قرار دهد.

علاوه بر نکاتی که تا کنون ذکر شد، می‌توان گفت برقراری ارتباط عاطفی با مشتریان وفادار و تحت تاثیر قرار دادن آن‌ها نیز یکی از رموز موفقیت برند استارباکس است. زیرا مشتریان هنگام خرید محصولات لزوما تصمیم‌های معقولانه نمی‌گیرند. بلکه در بیشتر مواقع این تصمیم‌گیری احساسی مشتری است که او را ترغیب به خرید محصول می‌کند.

این مطلب را هم بخوانید:   از کارآفرینی تا شهرت و از شهرت تا کارآفرینی

 

(Visited 450 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما