۱۰ شغل پردرآمد حوزه IT در سال ۲۰۱۶

۱۰ شغل پردرآمد حوزه IT در سال ۲۰۱۶

صنعت رو به رشد IT و بخش‌های مرتبط به آن توانسته‌اند از پیچ و خم رکود اقتصادی سال‌های اخیر به خوبی عبور کنند. همین موضوع باعث شده است تا توجه کارآفرینان و کارجویان به بخش‌های IT و تکنولوژی بیشتر از گذشته جلب شود. با این اوصاف همزمان با افزایش تقاضا برای مشاغل IT، تمایل کارفرمایان به استخدام و استفاده از نیروهای با تجربه و حرفه‌ای در این بخش افزایش پیدا کرده است تا جایی که آنها حاضرند حقوق بیشتری برای جذب و حفظ افراد با استعداد بپردازند. به‌طور کلی در سال‌های اخیر اخبار مالی و اقتصادی برای متخصصان IT خوب بوده است. بررسی‌های آماری اداره کار آمریکا نشان می‌دهد که استخدام و به‌کارگیری نیروهای بخش IT در سال ۲۰۱۵ تا ۱/ ۳ درصد رشد داشته است و ۴۴ درصد از مدیران IT شرکت‌کننده در تحقیق و بررسی درآمد بخش IT سال ۲۰۱۶ که از سوی مجله Computerworld انجام شد، معتقدند که امسال باید نیروهای بخش IT خودشان و همچنین درآمد آنها را هم افزایش بدهند.

در نهایت نتایج تحقیقات انجام شده توسط این مجله نشان می‌دهد که امسال متوسط افزایش درآمد شاغلان در صنعت IT تا ۹/ ۳ درصد خواهد بود که این میزان بالاترین نرخ افزایش سالانه از سال ۲۰۰۱ تا حالا بوده است.این موضوع حالا گویا توجه بسیاری از شرکت‌ها و موسسات تحقیقات آماری دیگر را هم به خودش جلب کرده است. تا آنجا که شرکت تحقیقاتی Foote Partners گزارشی در این زمینه منتشر کرده است که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۵ میزان پاداش و درآمد شاغلان بخش IT افزایش سالانه ۳/ ۳ درصدی خواهد داشت. این در حالی است که شرکت تحقیقاتی Robert Half Technology که در زمینه بررسی وضعیت کارمندان بخش IT فعالیت می‌کند، پیش‌بینی کرده درآمد متخصصان تکنولوژی در سال ۲۰۱۶ تا ۳/ ۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با این همه اما افزایش حقوق در کارمندان بعضی رشته‌های IT بیشتر از بقیه است. در واقع رقابت در میان بعضی مشاغل و تخصص‌های IT برای افزایش حقوق، جدی است. در همین راستا بررسی‌ها و تحقیقات مجله Computerworld در زمینه درآمد کارمندان بخش IT نشان می‌دهد که ۱۰تخصص در این میان شاهد بیشترین میزان افزایش حقوق خواهند بود که در اینجا با آنها بیشتر آشنا می‌شویم:

این مطلب را هم بخوانید:   کدام اپلیکیشن مسیریاب ایرانی بهتر است؟

ERP یا متخصص برنامه‌ریزی منابع شرکت:

تحقیقات نشان می‌دهد این متخصصان با رشد سالانه ۵ درصدی میزان درآمدشان، بیشترین افزایش حقوق را در میان مشاغل بخش IT خواهند داشت، چون ERP هم فرآیند تجاری (اتوماسیون و ادغام که بخش مهمی از عملکردهای تجاری یک سازمان است) و هم ابزارهای نرم‌افزاری که این فرآیندهای تجاری را تسهیل می‌کنند، مدیریت می‌کند. بنابراین این کار اهمیت زیادی در یک شرکت یا سازمان بزرگ دارد. «درو موئن» مدیر ارشد تکنولوژی شرکت StratServ، که ارائه‌دهنده خدمات تکنولوژی است، در این مورد می‌گوید: «متخصصان ERP در واقع مدیریت یک تجارت را در دست دارند و به خوبی می‌دانند که تکنولوژی چطور می‌تواند یک کار را حمایت کند. این تخصص در واقع مجموعه عملیاتی است که نشان می‌دهد مرکز تماس خدمات پس از فروش شرکت شما چرا باید به جای ۱۰۰ نفر، ۱۰ نفر کارمند داشته باشد. این افراد باید شخصیت قدرتمند و حرفه‌ای داشته باشند تا درباره جریان‌های کاری به مدیران توضیح بدهند. به همین دلیل هم شرکت‌ها و کارفرمایان حاضرند بیشترین افزایش حقوق را به این افراد اختصاص بدهند.»

متخصص رایانش ابری:

حرکت سیستم‌های تجاری و سرمایه‌گذاری به سمت استفاده از سیستم‌های رایانش ابری به مهم ترین اولویت برای اقتصاد کشورهای بزرگی مانند آمریکا تبدیل شده است. همچنان که سازمان‌های بیشتری فعالیت هایشان را در زمینه کلاد گسترش می‌دهند، رقابت در میان متخصصان رایانش ابری هم بیشتر می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که حقوق دریافتی متخصصان رایانش ابری در سال ۲۰۱۶ افزایش ۸/ ۴ درصدی خواهد داشت. با این اوصاف حالا متخصصان رایانش ابری اهمیت زیادی برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ پیدا کرده‌اند.

متخصص امنیت اطلاعات:

تعجبی ندارد که امروزه یکی از مشاغل پرطرفدار و مورد تقاضا، متخصص امنیت اطلاعات باشد. تحقیقات Computerworld نشان می‌دهد که متوسط حقوق پرداختی به این متخصصان امسال نسبت به سال ۲۰۱۵ تا ۶/ ۴ درصد افزایش خواهد داشت. این در حالی است که بر اساس آمار، یک چهارم مدیران IT تصمیم دارند امسال نیروهای خودشان را در بخش امنیت اطلاعات و داده‌ها افزایش بدهند.

این مطلب را هم بخوانید:   روش جالب و خلاقانه ای برای فروش شیر تازه در چین

متخصص طراحی و توسعه وب:

شرکت‌ها همچنان به سرمایه‌گذاری در وب‌سایت‌ها ادامه می‌دهند، بنابراین هنوز نیاز به طراحان وب حرفه‌ای و توسعه دهندگان وجود دارد. بررسی‌های مجله Computerworld در این زمینه نشان می‌دهد که این دسته از متخصصان شاهد افزایش درآمد ۶/ ۴ درصدی خود در سال ۲۰۱۶ خواهند بود. کارجویان نه چندان با سابقه‌ای که رزومه کاری خوبی در زمینه طراحی و توسعه وب دارند، امسال احتمالا پیشنهادهای کاری متفاوتی دریافت خواهند کرد. به این افراد احتمالا حقوق سالانه بین ۷۰ هزار تا ۹۰ هزار دلاری پیشنهاد خواهد شد.

تحلیلگر بازار یا متخصص هوش تجاری:

ارائه تحلیل درست و خوب به مدیران در هر رده کاری اهمیت زیادی برای رشد یک کسب و کار دارد و به همین دلیل هم هست که متخصصان هوش تجاری همیشه می‌توانند مفید و مهم باشند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متوسط حقوق دریافتی این متخصصان در سال ۲۰۱۶ تا ۲/ ۴ درصد افزایش خواهد یافت. کارشناسان معتقدند پردازش و تحلیل اطلاعات دریافتی در زمینه‌های مختلف، می‌تواند چشم‌انداز دقیقی از آینده یک تجارت به مدیرانش بدهد.

متخصص شبکه:

تحقیقات مجلهComputerworld در این حوزه نشان از افزایش سالانه ۲/ ۴ درصدی متوسط درآمد این متخصصان در سال ۲۰۱۶ دارد. در نهایت انتظار می‌رود متخصصان و مدیران شبکه در سال ۲۰۱۶ حقوق سالانه‌ای بین ۶۲ هزار تا ۱۱۲ هزار دلار داشته باشند. براساس آمار، میزان تقاضا برای جذب متخصصان شبکه در سال ۲۰۱۵ افزایش سالانه ۳۷ درصدی داشته است و پیش‌بینی می‌شود این افزایش در سال ۲۰۱۶ برابر ۴۴ درصد باشد. در واقع تقاضا برای مهندسان شبکه همچنان بالا است، همان‌طور که تعداد دیتاسنترها در کشورهای مختلف افزایش پیدا کرده است.

متخصص توسعه اپلیکیشن:

شرکت‌ها و استارت آپ‌های حوزه IT و تکنولوژی نه‌تنها متخصصان توسعه اپلیکیشن برای ساخت نرم‌افزاری ویژه ارائه خدمات به مشتریانشان می‌خواهند، بلکه به آنها برای گسترش تجارت و جلب مشتری بیشتر نیاز دارند. به همین دلیل هم هست که این روزها متخصصان توسعه اپلیکیشن چندان بیکار نبوده و اغلب پیشنهادهای کاری متفاوتی دارند. در نهایت اما بررسی‌ها نشان می‌دهد متوسط حقوق سالانه دریافتی این افراد در سال ۲۰۱۶ تا ۴ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این مطلب را هم بخوانید:   نسخه جدید اندروید

مدیریت دیتا سنتر:

از آنجا که شرکت‌های بیشتری به سمت استفاده از سیستم‌های خصوصی رایانش ابری روی می‌آورند، به افرادی نیاز دارند که بتوانند دیتاسنترها را مدیریت کرده و تنظیمات آنها را پشتیبانی کنند. در این میان ارائه‌دهندگان سرویس‌های کلاد هم به نیروهای حرفه‌ای برای مدیریت دیتاسنترهای خودشان نیاز دارند؛ یک مدل تجاری جدید که به سرعت در حال گسترش است. با این اوصاف است که انتظار می‌رود متوسط حقوق دریافتی مدیران دیتاسنترها تا ۹/ ۳ درصد در سال جاری میلادی افزایش پیدا کند.

متخصص امور عمومی IT:

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما این روزها اغلب شرکت‌های بزرگ یا حتی کوچک به فردی نیاز دارند که بتواند تمام امور در زمینه IT را مدیریت کند. این افراد تخصصی بسیار کاربردی و مهم دارند، تا جایی که حالا حدود ۲۰ درصد از مدیران IT به دنبال استخدام یک متخصص امور عمومی IT در سال ۲۰۱۶ هستند. این در حالی است که انتظار می‌رود متوسط حقوق دریافتی این متخصصان در سال جاری میلادی رشد سالانه ۹/ ۳ درصدی داشته باشد.

متخصص پشتیبانی IT:

تعداد شرکت‌هایی که از سیستم‌ها و ابزارهای پیچیده تکنولوژیک استفاده می‌کنند رو به افزایش است. به همین دلیل نیاز به متخصصان بیشتر برای پشتیبانی فنی و تکنولوژیک هم رشد کرده است. به همین دلیل هم انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ میزان استخدام این متخصصان تا ۳۳درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یابد. این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهند متوسط حقوق دریافتی این افراد در سال ۲۰۱۶ افزایش ۶/ ۳ درصدی خواهد داشت.

دنیای اقتصاد

(Visited 336 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما