کشمش صادراتی طرحی با درآمد ارزی مناسب

کشمش صادراتی طرحی با درآمد ارزی مناسب

کشمش همان انگور خشک شده است. به همان اندازه که انگور انواع و اقسام مختلف دارد، طبیعی است که این تنوع را در کشمش نیز بتوان یافت. در بازار ایران انواع کشمش با توجه به نوع انگور، روش و شرایط خشک کردن و مواد افزودنی مجاز موجود در آن، به نام‌های مختلفی عرضه می‌شود. با توجه به مدت ماندگاری مناسب کشمش در شرایط خشک و خنک، این محصول در تمام طول سال در بازار ایران یافت می‌شود.

معرفی محصول

محصول طرح حاضر تولید کشمش صادراتی  می‌باشد.

به برخی ارقام انگور از جمله سلطانی بی‌دانه (به رنگ روشن) و کورنت ( به رنگ تیره) که در معرض نور خورشید یا با استفاده از خشک کن‌های صنعتی تهیه می‌شود، کشمش گفته می‌شود. کشمش یک محصول مقاوم بوده که بعد از شراب دومین محصول حاصل از انگور می‌باشد. تاریخ  تولید کشمش‌های آفتابی به بیش از ۳۰۰۰ قبل بر می‌گردد. تصور می‌رود که کشف کشمش بطور اتفاقی از خشک شدن انگور بر روی شاخه صورت گرفته باشد.

از ویژگیهای خاص کشمش، اقتصادی بودن تولید آن است زیرا از انرژی خورشید استفاده شده، مواد بسته‌بندی آن ساده است، محصول خشک شده حجم کمتری داشته و در شرایط انبار معمولی  دارای عمر ماندگاری طولانی می‌باشد.

حبه انگور از سه قسمت پوست، گوشت و هسته تشکیل شده است. پوست در حدود ۷ تا ۱۲ درصد وزن حبه را تشکیل داده و نقش حفاظتی از میوه را بر عهده دارد. در پوست حبه‌های انگور مواد رنگی مختلفی وجود دارد. رنگ سبز در ارقام مختلف انگور مربوط به میزان سبزینه‌ای است که درون پوست میوه می‌باشد، که در مراحل اولیه رشد میوه زیاد بوده ولی با پیشرفت مراحل رشد از میزان آن کاسته می‌شود. رنگدانه‌ها اکثرا درون پوسته حبه انگور قرار دارد و فقط مقدار کمی از آنها درون گوشت انگور بصورت معلق در داخل یاخته‌ها دیده می‌شود. میزان مواد رنگی درون حبه‌ها بر حسب نوع و رقم انگور، شرایط جوی، دوران رشد و میزان محصول متفاوت می‌باشد. عوامل محیطی مانند نور، دما، رطوبت و مواد غذایی خاک بر میزان رنگدانه‌ها اثر دارند.

این مطلب را هم بخوانید:   از کجا شروع کنم: شیرینی پزی

ضخامت پوست حبه در ارقام مختلف متفاوت بوده و در انبارداری و حمل و نقل عامل مهمی به شمار می‌رود. پوست حبه در مقایسه با گوشت آن دارای مقدار ویتامین بیشتری است. تعداد زیادی آنزیم‌های پلی فنل اکسیداز در پوست میوه انگور وجود دارد. تعداد هسته موجود در داخل حبه انگور به ارقام آن بستگی دارد و تعداد آن تا ۴ عدد نیز ممکن است برسد. اندازه و شکل  هسته‌ها  بسته  به  نوع  انگور تا ۱۰ درصد از وزن حبه را تشکیل می‌دهد. هسته‌ها دارای ۲ تا ۱۰ درصد چربی و ۷ درصد تانن می‌باشد.  وجود هسته در انگور از بازار پسندی آن برای مصرف تازه خوری می‌کاهد. اندازه هسته رابطه مستقیمی با اندازه حبه انگور دارد. چرا که منبع اصلی تولید هورمون جیبرلین می‌باشد. گوشت انگور به طور کلی نزدیک به ۸۲ تا ۸۶ درصد از وزن کل خوشه را شامل می‌شود. و مهترین قسمت انگور و بخش خوراکی میوه به شمار می‌رود. مواد تشکیل دهنده میوه انگور بسته به نوع رقم  و شرایط آب و هوایی محل کاشت و درجه رسیدگی آن متفاوت است. بیشترین درصد وزن حبه را آب تشکیل میدهد. میزان آب انگور در ارقام مختلف با توجه به چگونگی وضع رویشی و درجه رسیدگی میوه متفاوت بوده و بین ۷۰ تا ۸۰ در صد متغیر است. سایر مواد شیمیایی از قبیل قندها، اسیدهای آلی، مواد ازته، رنگدانه‌ها و غیره بصورت محلول در آن قرار دارند. در آب انگور تارتارات پتاسیم و نمکهای معدنی، منیزیم، آهن، منگنز و سیلیس وجود دارد.

بررسی بازار

همانگونه که آمارها نشان میدهد، میزان مصرف داخلی کشمش در سالهای گذشته کاهش داشته، در حالیکه بر اساس آمار تولید، میزان تولید این محصول در این دوره زمانی افزایش داشته است. علت این امر افزایش نرخ رشد صادرات در سالهای مذکور است. ریشه این مسئله  نبود برنامه‌ریزی در زمینه تولید برای صادرات در ایران است. حتی در مورد محصولاتی نظیر کشمش با توجه به حضور مستمر و مداوم در بازارهای جهانی، شبکه ای که از تولید تا صادرات، محصول را تحت کنترل داشته باشد وجود ندارد. بنابراین اغلب محصولات صادراتی از مازاد مصرف داخلی تامین میشوند. از اینرو در مواردی با افزایش میزان تقاضای داخلی میزان صادرات کاهش می‌یابد و در برخی موارد نیز افزایش میزان صادرات میتواند تقاضای داخل را با نوسان روبرو سازد. بنابراین با توجه به تقاضای رو به رشد بازارخارجی به ویژه کشورهای خاورمیانه بازار فروش مناسبی برای این محصول در نظر گرفته می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید:   چرا یک استارتاپ بیش از هرچیزی به سرمایه نیاز دارد؟

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات دریک آنلاین برای  احداث واحد تولید و صادرات کشمش به حدود ۶۲ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح بحدود ۳۲درصد می باشد و حدود  ۳ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه احداث این واحد تولیدی از منظر سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.

سرمایه گذاری بر روی کشمش صادراتی
سرمایه گذاری بر روی کشمش صادراتی

مزایای اجرای طرح

  • با توجه به فراوانی مواد اولیه و پتانسیل بالای کشور در تولید ارقام متنوع انگور و عدم پیچیدگی تکنولوژی مورد نیاز در فرآوری، همچنین حمایتهای مالی دولت در جهت ایجاد طرحهای اشتغالزا و زود بازده، ایجاد چنین واحد صنعتی با توجه به روابط عرضه و تقاضا و امکان توسعه صادرات کاملا توجیه پذیر و اقتصادی است. البته لازم به یادآوری است که توجه به فرآیند تولید کشمش قبل از مرحله شستشو و تصفیه از لحاظ بکارگیری روش های بهینه خشک کردن انگور، و همچنین استفاده از تکنولوژیهای مدرن و جدید در سورت و تصفیه و از همه مهمتر توجه به بسته‌بندی میتواند منتهی به ایجاد ارزش افزوده‌ای بیشتر از شرایط کنونی شود.
  • نرخ بازده داخلی و بازگشت سرمایه مناسب

با توجه به موارد بالا طرح را به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌توان معرفی نمود.

منبع: واحد تحقیقات سرمایه گذاری دریک آنلاین با همکاری شرکت مشاور اقتصادی درسا صنعت

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 236 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما