کارمندان وفادار چه کسانی هستند و چگونه کارمندانی وفادار داشته باشیم؟

یکی از بزرگ ترین درگیری های ذهنی یک مدیر، از دست دادن کارمندان و تبعا از دست دادن مشتریان به واسطه ترک مجموعه توسط کارمندان است. برای اینکه یک مدیر بتواند کارمندان خود را وفادار کند باید اصولی را در رفتار با آنها رعایت کند. در ابتدا تعریفی از کارمندان وفادار و ویژگی های آنان ارائه می دهیم و سپس نحوه برخورد با این کارمندان را بیان می کنیم.

staff

شاید بتوان گفت یک کارمند وفادار خود را بخشی از مجموعه می بیند و همانند مالک و سهامدار مجموعه عمل می کند، ویژگی توصیفی این افراد عدم توجه آنها به خودشان است (حتی وقتی که لازم است به خود توجه کنند).

آنها همانند چرخی هستند که هرگز صدا نمی دهند، بنابراین هرگز نیاز به روغن کاری ندارند. این گونه کارمندان مشارکت بیشتری در کارها داشته و ایده های نوآورانه بیشتری ارائه می دهند، برای انجام کارهای مختلف داوطلب می شوند و افراد را برای استخدام در مجموعه ترغیب می کنند، نسبت به مجموعه تعصب دارند و از آن در مقابل دیگران دفاع می کنند.

در مقابل این گونه کارمندان وفادار، مدیر نیز باید وفاداری خود را به آنها نشان دهد و قدردان این نوع از کارمندان خود باشد. مدیر برای اینکه بتواند کارمندان وفادار داشته باشد یا وفاداری کارمندان خود را حفظ کند باید اصولی را رعایت کند که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- کارمندان خود را در کارها و بخش هایی قرار دهد که بیشترین تناسب را با توانایی های آنها داشته باشد.

۲- کارمندان برای کارهای خوبی که انجام می دهند مورد توجه و قدردانی قرار گیرند و حتی در مواردی که لازم باشد، می توانند پاداش دریافت کنند البته این پاداش باید در راستای اهداف مجموعه باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   دستمزد مخصوص سرآشپز

۳- باید با کارمندان با احترام برخورد شود و به شخصیت انسانی آنها توجه کرد.

۴- باید به ایده ها و خلاقیت ها و پیشنهادهای کارکنان در مجموعه اهمیت داده شود.

۵- با کارمندان به گونه ای رفتار شود که احساس کنند بخش مهمی از مجموعه هستند و کاری مهم را برعهده دارند و خود را جدا از مجموعه احساس نکنند.

۶- کارمندان باید در محیط کار اخلاق کاری را ببینند و با همکارانی کار کنند که آنها نیز اخلاق کاری را رعایت می کنند.

۷- کارمندان باید در فضایی دوستانه کار کنند و امکان برقراری رابطه خوب با همکاران خود را داشته باشند (البته یکی از مشکلات مجموعه ها، روابط بسیار دوستانه کارمندان است که امری غیر قابل اجتناب است و تنها مدیر با هوشمندی خود می تواند این روابط را در جهت اهداف مجموعه هدایت کند).

۸- از طرفی کارمندان باید امکان پیشرفت و ترقی در شغل و سمت خود را داشته باشند تا با انگیزه ای بیشتر به کار بپردازند.

۹- مدیر باید همواره زمینه آموزش و یادگیری مطالب جدید را در ارتباط با کار برای کارمندان خود فراهم کند.

۱۰- مدیران سازمان ها نباید با تحت فشار قرار دادن کارکنان، آنان را وادار به دروغ گفتن کنند که این یکی از آفات هر سازمانی است.

۱۱- مدیران سازمان ها باید با شیوه های جدید بهره مندی از منابع انسانی که در سال های اخیر جزو سرمایه های سازمان محسوب می شود آشنا شوند.

در آخر باید گفته شود شاید برخی کارمندان وفادار در یک مجموعه جزو بهترین کارمندان از نظر کارایی و سودآوری برای مجموعه نباشند و به اصطلاح کارمند ستاره نباشند ولی این کارمندان وفادار، جزو با ارزشی برای مجموعه محسوب می شوند که از دست دادن آنها برای مجموعه ها معمولاً گران تمام می شود و مشکلات بسیاری را به وجود می آورد، زیرا اینها کسانی هستند که مجموعه را جزئی از خود می دانند و نظر مشتریان را نسبت به مجموعه همواره مثبت نگه می دارند و مدیر باید با هدایت درست و مناسب و آموزش های لازم (در صورت نیاز) آنها را به کارمندان ستاره و برجسته تبدیل کند.

این مطلب را هم بخوانید:   ۳ اشتباهی که مدیران در تذکر دادن به کارمندان مرتکب می‌شوند

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 76 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (1)

ترک کردن دیدگاه شما