چگونه یک بنگاه معاملات ملکی راه بیاندازیم؟

چگونه یک بنگاه معاملات ملکی راه بیاندازیم؟

واسطه‌گری یا به اصطلاح دلالی، یکی از حرفه‌هایی است که در اغلب صنوف وجود دارد که به موجب آن یک فرد یا افرادی، رابطه بین خریدار و فروشنده را برقرار می‌کنند و پس از صورت گرفتن معامله، بابت برقراری این ارتباط مبلغی به دست می‌آورند…

این شغل برخلاف آنچه مردم تصور می‌کنند عملی غیراخلاقی و نادرست نیست بلکه در دنیای تجارت آن را یکی از مشاغل مهم و حرفه‌ای می‌دانند. از این رو تلاش می‌کنیم شما را با شغل «بنگاه معاملاتی مسکن» یا به اصطلاح «مشاور املاک» آشنا کنیم و راهنما کلی در خصوص راه‌اندازی یک دفتر برای این کسب‌و‌کار در اختیار شما قرار دهیم.

برای راه‌اندازی این دفتر قبل از هرچیزی باید مکان مورد نظر را برای بنگاه خود در نظر بگیریم که این مکان از کمترین متراژ یعنی ۱۲ متر تا هر چقدر که حجم کار گسترده‌تر باشد، متغیر است. سپس باید به سراغ کسب جواز برویم که مهم‌ترین قسمت برای راه‌اندازی این شغل همین کسب جواز به شمار می‌آید. برای راه‌اندازی این واحد صنفی باید به چهار ارگان مختلف (یعنی اتحادیه مشاوران املاک، پلیس اماکن و مجامع امور صنفی تولیدی و توزیعی و وزارت بازرگانی) مراجعه کنیم.

اتحادیه مشاوران املاک مراحل زیر را در کنار متقاضی به ترتیب اجرا می‌کند: درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب، ثبت درخواست و ارائه رسید به متقاضی، بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه و ارائه گزارش، بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب در جلسه هیات‌مدیره و ارائه پاسخ کتبی به وی.

این مطلب را هم بخوانید:   اگربرای تجارت پولی ندارید این راه ها را انتخاب کنید

سپس با ارائه یکسری مدارک مانند مدارک شناسایی، سند مالکیت یا اجاره‌نامه رسمی برای مکان دفتر، گواهی پایان خدمت یا معافیت دائمی و فیش واریز مبلغ حداکثر پنج برابر حق عضویت اتحادیه برای سال اول (حق ورودی) که از مبلغ ۳ میلیون ریال عدول نکنید، به علاوه برخی واریزی‌های دیگر به حساب خزانه و شهرداری که البته مبلغ ناچیزی به شمار می‌آید، درخواست خود را در اتحادیه ثبت می‌کنید.

پس از تکمیل مدارک فوق، اتحادیه و اداره اماکن نیروی انتظامی بررسی صلاحیت فرد و مکان را آغاز می‌کنند. ارائه گواهی عدم سوء‌پیشینه و عدم اعتیاد هم در همین مرحله صورت می‌گیرد. پس از تایید نیروی انتظامی براساس اعلام سازمان امور مالیاتی تمام واحدهای صنفی باید با امضای دیجیتال و کد رهگیری معاملات را ثبت کنند، پس به اداره مالیات مراجعه و کد رهگیری دریافت می‌کنید.

در مجموع با وجود اینکه برخی مشاوران املاک کماکان بدون مجوز فعالیت می‌کنند اما باید بدانید که براساس قانون، افرادی که بدون پروانه به دایر کردن دفاتر مشاوره املاک اقدام کنند، اول دفتر کارشان پلمب می‌شود و سپس عوامل آن، از شش ماه تا دو سال زندانی خواهند شد.

در نهایت براساس مقررات رسمی اتحادیه مشاوران املاک، واحدهای صنفی باید به نیروهای خود آموزش دهند. اتحادیه تنها پس از ارائه گواهی گذراندن دوره آموزش (حداقل ۱۰ ساعت) از موسسه آموزشی معتبر (مورد تایید کمیسیون نظارت شهرستان مربوط) به متقاضی جواز کسب می‌دهد.

همان‌طور که دیدید راه‌اندازی یک دفتر مشاور املاک کار چندان پرهزینه‌ای نیست و بعد از اخذ مجوز هزینه‌های جانبی زیادی ندارد. برای آغاز به کار نیاز به یکسری تجهیزات اداری مانند میز، صندلی، لوازم تحریر و موارد این‌گونه به همراه هزینه‌های جاری مانند آب، برق، گاز و تلفن دارید. از دیگر وسایلی که می‌توان برای دسترسی راحت‌تر به آدرس‌ها و موارد فروش یا اجاره تهیه کرد خرید یک کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای دفتر است سپس با نصب یک برنامه برای طبقه‌بندی فایل‌های مختلف، به راحتی می‌توان به گزینه‌ها دسترسی داشت و تمام کارها و حتی هزینه‌ها و درآمد‌ها را به شکل سیستمی ثبت کرد.

این مطلب را هم بخوانید:   با سرمایه کم کسب و کار کنیم

بعد از شروع کار هم مهم‌ترین هزینه‌ها شامل هزینه مالیات است که میزان مالیات هم براساس عدد ثبت شده درسامانه کدرهگیری برای مشاوران املاک تعیین می‌شود، در بخش نیروی انسانی هم غالبا حقوق ثابت پرداخت نمی‌شود و این شغل یا از منظر یک شغل خانوادگی بررسی می‌شود یا افراد استخدام شده در بنگاه به‌صورت پورسانتی، از معامله‌ای که انجام داده‌اند مبلغ حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کنند.

البته نباید فراموش شود که نقش نیروی انسانی در این کسب‌و‌کار بسیار مهم است، چرا که فرد واسطه‌گر، باید با مسائل روان‌شناسی آشنا باشد تا بتواند خوب حرف بزند، منافع مشتری و فروشنده را مدنظر قرار دهد و آنها را قانع کند و معامله را به‌گونه‌ای که هر دو طرف رضایت داشته باشند به سرانجام برساند.
برای محاسبه میزان درآمدهای یک واحد صنفی مشاور املاک رقم دقیقی نمی‌توان تعیین کرد.

اتحادیه مشاوران املاک برای محاسبه، کمیسیون معاملات اعداد مشخصی را تعیین کرده است. اعضای کمیسیون معاملات از طریق مذاکرات اتحادیه صنفی مشاوران املاک و کمیسیون هیأت عالی نظارت براصناف تعیین می‌شوند. دبیر این هیأت وزیرصنعت، معدن و تجارت است که البته اغلب مشاوران املاک براساس توافق طرفین با توجه به میزان بزرگی معامله از دو طرف مبلغی را اخذ می‌کنند.

(Visited 444 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما