چگونه با راه اندازی کافی شاپ حداقل ۲۴ میلیون تومان در ماه در آمد داشته باشیم ؟

چگونه کافی شاپ راه بیاندازیم؟

گذر زمان بسیاری از کسب و کارها را از رده خارج و کسب و کارهای تازه ای را جایگزین آن کرد. از وقتی که حمامی ها لنگ های خود را آویزان کردند صاحبان قهوه خانه ها هم تخت های خود را از گود خارج کردند و کافه های جدید با آرایش مدرن جای آن را گرفتند.

به گزارش ایده و خلاقیت به نقل از پول نیوز، کافی شاپ ها یکی از کسب وکارهای دنیای مدرن هستند که مانند بسیاری از کسب و کارهای دیگر به صورت وارداتی به اقتصاد کشورمان وارد شده و بسیاری از بخش های فرهنگ و اجتماع را تحت تأثیر قرار داده اند. کافی شاپ ها برخلاف قهوه خانه های سنتی محلی برای خوردن چای یا کشیدن قلیان نیست. کافه ها محلی برای دورهم بودن و گپ و گفت های دوستانه است.

در راه اندازی یک کافه یافتن یک محیط آرام و بدون تنش در اولویت قرار دارد. اما این کسب و کار مانند تمامی کسب و کارهایی که در کشورمان راه اندازی می شود نیاز به دریافت مجوزهایی دارد. طبق اعلام اداره اماکن شرایط راه اندازی یک کافی شاپ به مجموعه ای از اولویت ها نیاز دارد که در زیر برخی از آنها نام برده می شود.

 ۱-تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲-ارائه سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا عادی یا مبایعه نامه یا حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم اجاره نامه یا رسید پرداخت اجاره بهای معتبر یا ارائه قرار دادهای منعقده فی مابین متقاضی پروانه کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهاد ها، شهرداری ها، شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی  (ارائه اصل سند مالکیت جهت احراز مالکیت موجر یا فروشنده در خصوص اجاره نامه عادی یا مبایعه نامه عادی ضروری است)

 ۳- اصل شناسنامه و فتوکپی آن از تمام صفحات  (۲ سری)

 ۴- اصل و کپی کارت ملی  (۲ سری)

۵- گواهی پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا ارائه گواهی معتبر مبنی بر داشتن معافیت تحصیلی یا پزشکی دانشجویان با ارائه گواهی معتبر از دانشگاه مربوطه و تکمیل فرم تعهدنامه،

 ۶- ارائه آخرین مدرک تحصیلی  (حداقل گواهی پایان تحصیلات ابتدایی یا سواد خواندن و نوشتن) به استثنای متقاضیانی که سن آنها از ۵۰ سال به بالا است. ۷ قطعه عکس ۴*۳ جدید.

۷- حداقل مساحت برای مغازه بستنی فروشی ۱۲ متر و مغازه  بستنی و آبمیوه فروشی ۱۴ متر و کافی شاپ ۲۰ متر است.

۸- رعایت حدود صنفی ۳۰۰ متر،

 ۹- کد پستی ۱۰رقمی واحد صنفی  (کپی قبض تلفن واحد صنفی)

۱۰- چنانچه متقاضی پروانه خانم باشد معرفی یک مرد به عنوان مباشر الزامی است.

 ۱۱- در تابلوی سر درب واحد صنفی به کار بردن اسامی و عناوین و نیز اصطلاحات بیگانه ممنوع، نام تابلو با کلمات فارسی انتخاب شود.

این مطلب را هم بخوانید:   تولید لوله های PVC یک سرمایه گذاری سودآور و اشتغالزا

انتخاب محل مناسب

بیشتر کافی شاپ ها در شهرهای بزرگ واقع هستند و به ندرت در شهرهای کوچک می توان یک کافه به چشم دید. خود این موضوع بر بالا رفتن میزان هزینه اولیه راه اندازی این کسب و کار می افزاید.

اکثر کافه ها در شهر تهران و در محل های خاصی هستند از آنجایی که دانشجویان و جوانان مهم ترین مخاطب این کسب و کار به شمار می روند محل های نزدیک به دانشگاه ها، مناطق فرهنگی شهر و گاهی مناطق لوکس و لاکچری بهترین محل برای راه اندازی یک کسب و کار به شمار می روند.

خیابان هایی محدوده انقلاب تا ولیعصر، فردوسی، ولیعصر شمال، خیابان بهشتی، میرداماد، ظفر، فلسطین و ماندلا بیشترین تعداد کافی شاپ را در خود جای داده اند. ایمان عربشاهی صاحب یک کافی شاپ در خیابان ولیعصر می گوید: «بهترین مکان ها برای کافی شاپ  ها حوالی پارک های شلوغ، خیابان های نزدیک دانشگاه ها، لابی هتل ها، سالن های مراکز فرهنگی مانند سالن های تئاتر و سینما، و مراکز تجاری شلوغ است.» نگاهی به وضعیت ملک در مناطق یاد شده نشان می دهد که هزینه تأمین محل مناسب برای راه اندازی این کسب و کار بسیار مهم و در برخی مواقع دردسرساز است.

برای مثال اگر فردی تصمیم به راه اندازی یک کافی شاپ در خیابان ولیعصر محدوده انقلاب داشته باشد باید به صورت معمول برای یک ملک مناسب ۱۰۰ میلیون پیش و ماهی ۳ میلیون تومان اجاره پرداخت کند. این در حالی است که قیمت اجاره یک ملک مناسب برای کافی شاپ در خیابان میرداماد ۱۲۰ میلیون تومان ودیعه و ۸ و نیم میلیون تومان اجاره در ماه است.

البته قیمت خرید ملک در این مناطق هم بسیار گران است. برای مثال در محدوده انقلاب قیمت هر متر زمین بین ۶ تا ۸ میلیون تومان  و در منطقه ای مانند میرداماد، قیمت هر متر بین ۱۵ تا ۱۶ میلیون تومان خریدوفروش می شود. به طور متوسط با در نظر گرفتن یک ملک ۱۰۰متری برای یک کافی شاپ باید ماهانه ۵ تا ۶ مییلیون اجاره در مرکز شهر را پرداخت کرد که این مبلغ در مناطق یک تا سه تهران به بیش از سه برابر هم افزایش پیدا می کند.

کافه آرایی

المان های بصری یکی از مهم ترین و شاید تأثیرگذار ترین بخش یک کافی شاپ برای جذب مشتری است. فرحناز صارمی دارنده یک کافی شاپ در خیابان جردن می گوید: «با توجه به اینکه جوانان مهم ترین مخاطبان کافی شاپ ها هستند باید به المان های بصری و دکوراسیون توجه ویژه ای داشت.» به گفته وی، به صورت عادی یک کافی شاپ برای طراحی دکور خود نیازمند یک طراح است که مجموع هزینه های مورد نیاز برای دکور آرایی و دستمزد طراح بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان می شود. البته در برخی مواقع اگر اجناس به کار گرفته شده در طراحی دکوراسیون عتیقه باشند تا مرز ۱۰۰ میلیون تومان هم تجاوز می کند.

این مطلب را هم بخوانید:   واحد فرآوری کنجد سرمایه گذاری سود آور

وسایل مورد نیاز

یک کافی شاپ پس از انتخاب محل و دکور آرایی به وسایل آشپزی و پذیرایی نیاز دارد.

به صورت معمول ظروف خاص ویژه ای در کافی شاپ ها به کار گرفته می شوند که خود این موضوع بر بالا رفتن هزینه ها تأثیر دارد. هر کافه در وهله اول به یک قهوه ساز حرفه ای نیاز دارد که میانگین قیمتی آن بین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا ۴ میلیون تومان است.

کتری برقی بزرگ، آبمیوه گیری صنعتی به قیمت ۲ میلیون تومان، بستنی ساز به قیمت ۳ میلیون تومان، ظروف پذیرایی بین ۷ تا ۱۵ میلیون تومان، ماکروفر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، سرخ کن ۸۰۰ هزار تومان و گوشت کوب برقی ۱۲۰هزار تومان از مهم ترین وسایل مورد نیاز یک کافی شاپ هستند.

مرجان اکرمی دارنده یک کافی شاپ در خیابان بهشتی می گوید: «میز و صندلی در کافی شاپ علاوه بر راحتی باید یک وجه تمایز ایجاد کند. با توجه به اینکه مشتریان کافه ها ساعت های طولانی را روی صندلی ها سپری می کنند راحتی و آسایش باید اولویت قرار گیرد.» به گفته وی، تامین و تدارک میز و صندلی مناسب در کافی شاپ ها نوعی سرویس دهی مطلوب در راستای مدیریت بر رضایتمندی مشتریان به شمار می رود.

نیروی انسانی

برای راه اندازی یک کافی شاپ آموزش دوره های کافی شاپ داری یکی از الزامات سازمان اماکن است. اما هر کسب و کاری نیاز به نیروی انسانی متخصص دارد. نیروی های فعال در کافی شاپ ها معمولاً بین ۲ تا ۳ نفر هستند اما این افراد باید در حوزه های مختلفی صاحب سبک باشند.

برای مثال کارگر یک کافی شاپ علاوه بر مشتری مداری باید در ایجاد تمایز در محصولات هم سررشته داشته باشد. علیرضا قره گوزلو صاحب یک کافی شاپ در خیابان فلسطین می گوید: «باید کارگران در تهیه محصولات مهارت ویژه ای داشته باشند. برای مثال نوشیدنی یک کافی در سطح شهر مثال زدنی می شود که بدون شک حاصل مهارت و تخصص نیروی انسانی است.»

به گفته وی، هزینه دستمزد نیروی انسانی در کافی شاپ ها با اختلاف های بسیاری روبه رو است. اکثر کافه داران به صورت تخصصی در این زمینه وارد شده و تنها از چند کارگر برای پذیرایی استفاده می کنند. اما به صورت نرمال یک کارگر کافی شاپ که فعالیت آن از ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر و چهار بعد از ظهر تا ۱۰ شب است بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان دستمزد دریافت می کند.

این مطلب را هم بخوانید:   پودر باریت، محصولی بکر برای سرمایه گذاری

نکته قابل توجه در این میان حضور دانشجویان در این محل ها برای کار است که دستمزد ها را بسیار پایین می آورد، یک دانشجو برای کار در کافی شاپ بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دستمزد دریافت می کند.  اگر به صورت میانگین در نظر بگیریم یک کافی شاپ در ماه بین ۳ تا ۴ میلیون هزینه نیروی انسانی پرداخت می کند.

مواد اولیه

تامین مواد اولیه برای پذیرایی یک رکن مهم دیگر در کافه داری است. حسین علاء الدینی دارنده کافی شاپ در خیابان ظفر می گوید: «یک کافی شاپ با مشتریان متوسط ۱۰۰۰ نفر در ماه نیاز به ۲۰ کیلوگرم بستنی به قیمت هر کیلو ۳۰ هزار تومان، پرتقال بین ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو به قیمت ۴ تا ۵ هزار تومان، هویج بین ۵۰ تا ۶۰ کیلو به قیمت هر کیلو ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان، قهوه ترک ۱۰ کیلو بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان، قهوه فرانسوی کیلویی بین ۱۴۰ تا ۲۰۰هزار تومان، ۱۰ کیلو از انواع شکلات ها با میانگین قیمتی ۳۰ هزار تومان، شیر ۳۰ کیلوگرم به قیمت هر کیلو ۱۵۰۰ تومان، ۷۰ کیلو کیک های خانگی هر کیلو ۱۴هزار تومان و… است.» به گفته وی، هر کافه دار میانگین باید ماهانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه مواد اولیه پرداخت کند. البته در برخی نقاط شهر که تراکم کافه ها بسیار زیاد است مشتریان هم به نسبت تقسیم شده و به همین دلیل هزینه تأمین مواد اولیه بین ۶ تا ۷ میلیون تومان در ماه هم می رسد.

هر کافه متوسط در خیابان های مرکز شهر تهران و نزدیک به مراکز فرهنگی روزانه ۱۰۰ مشتری دارد که این مشتریان در روز های آخر هفته به دو برابر هم می رسند. به طور میانگین هر مشتری در کافه بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان هزینه می کند.

به عبارتی هر کافه روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارد که بیش از ۴۰درصد آن را هزینه تأمین مواد اولیه، تأمین دستمزد کارگران و… دربر می گیرد. یک کافه دار به طور میانگین روزانه ۸۰۰ هزار تومان از کسب و کار خود سود می برد که سود ماهانه آن نزدیک به ۲۴میلیون تومان است.

اما این مبلغ در کافه های کوچک در نهایت به ماهی ۶ میلیون تومان می رسد، اما در کافه هایی که اسم و رسمی به هم زده اند و پاتوق هنرمندان یا ورزشکاران هستند این مبلغ تا شبی ۱۰میلیون تومان هم می رسد. البته درآمد کافه ها در شب های تعطیل و مناسبت ها هم افزایش چشمگیری پیدا می کند.

(Visited 3023 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما