وارد کننده تایر خودرو باشید تا زندگیتان رونق بگیرد

وارد کننده تایر خودرو باشید تا زندگیتان رونق بگیرد

معرفی محصول

تایر یا لاستیک خودرو عبارت است از بخشی از بدنهٔ یک خودرو یا وسیلهٔ نقلیهٔ دیگر که به‌ صورت حلقه بر دُور چرخ خودرو قرارگرفته ‌است. تایرها برای محافظت از چرخ و عملکرد بهتر خودرو در زمانی که چرخ خودرو در تماس با زمین است ایجاد شده‌اند. تایر، قطعه‌ای لاستیکی است که برروی چرخ وسیلهٔ نقلیه سوار می‌شود، به‌نحوی‌که با سطح زمین همواره در تماس است و با کاستن از شدت ضربات ناشی از عوارض جاده و تحمل بار واردشده، حرکت چرخ و جابه‌جایی وسیلهٔ نقلیه را بسیار آسان می‌کند. بیشتر تایرها با هوا پُر می‌شوند و از لاستیک یا پلاستیک‌های مصنوعی، که رفتاری مشابه لاستیک دارند، ساخته می‌شوند. آن‌ها را با سیم یا نخ تقویت می‌کنند. تایرها آج‌هایی برروی خود دارند. هریک از بخش‌های مجزای نقش رویه، با شکل‌های هندسی مختلف، مانند دنده یا نوار، که با شیار از یکدیگر جدا شده‌اند و در مجموع، نقش رویه را تشکیل می‌دهند آج نامیده می‌شوند. نوعی آج یا بخش مجزایی از نقش رویه به‌ شکل چند وجهی با مَقاطع مثلثی یا گِرد یا چهارگوش آج‌ قطعه نامیده می‌شود. آج‌ها این امکان را می‌دهند که کشش بیشتری در سطح تایر به‌وجود بیاید و همچنین جلوِ ساییدگی زود هنگام تایر را می‌گیرند. نقشِ آج لاستیک خودرو در هوای بارانی مهم است، چون باعث می‌شود تا با جلو رفتن اتومبیل، آب از زیر تایر کنار زده شود. آب از طریق چاک‌های تایر به بیرون پاشیده می‌شود و تایر با جادهٔ خشک در تماس قرار می‌گیرد.

این مطلب را هم بخوانید:   آرایشگاه: با ۵۰ میلیون سرمایه اولیه هر ماه ۱۲ میلیون درآمد داشته باشید.

سابقه تایر

در گذشته تایرهای فلزیِ گاری را گرم می‌کردند تا منبسط شوند و سپس آن‌ها را بر روی چرخ‌های چوبیِ گاری نصب می‌کردند. هنگامی‌که چرخ در آب فرو می‌رفت، انقباض فلز برروی چرخ باعت می‌شد تا آن دو به یکدیگر متصل و محکم شوند. در اتومبیل‌های ابتدایی و دوچرخه‌ها، از تایرهای لاستیکیِ توپُر استفاده می‌شد، ولی رابرت تامسون در سال ۱۸۴۵ میلادی تایر بادی را اختراع کرد و جان بوید دانلوپ در سال ۱۸۸۸ آن را تکمیل کرد.

انواع تایر
• تایر بارمتعارف: نوعی تایر سواری با بیشینهٔ فشار باد ۳۵ پسی
• تایر کم‌بار: نوعی تایر سواری که ظرفیت حمل بار آن کمتر از تایر بارمتعارف است.
• تایر پُربار: نوعی تایر سواری که بیشینهٔ فشار باد آن می‌تواند بیش از تایرهای بارمتعارف باشد و به همین دلیل، ظرفیت حمل بار آن بیشتر است.
• تایر سواری: تایری ویژهٔ خودرهای سواری با قطر رینگ کمتر از ۱۸ اینچ یا ۴۵/۷ سانتی‌متر

بررسی واردات
چنانچه منظور از لاستیک، لاستیک (تایر) رویی و بادی و نو از کائوچو باشد، مشمول ردیف ۴۰۱۱ می باشد که بر حسب مورد استفاده آن دارای حقوق ورودی متفاوت است. مثلاً برای سواری حقوق ورودی آن ۲۶% است. چنانچه برای کامیون یا اتوبوس باشد ( با سایز ۵/۲۲ ر۸۰- ۳۱۵ ) دارای ۸% حقوق ورودی است. برای اتوبوس غیر از سایز فوق ۱۵% و برای موتورسیکلت یا دوچرخه ۲۶% حقوق ورودی می¬باشد. مجموع واردات انواع لاستیک در سالهای گذشته بصورت زیر می‌باشد:

 

نودارهای لاستیک

بررسی تقاضای داخلی

برای بررسی تقاضای داخلی تایر در کشور و میزان تولید خودرو به تفکیک سواری، اتوبوس، کامیون می­توان به تعداد دقیقی از مصرف تایر سالیانه در کشور دست یافت که داده­های اطلاعاتی نشان می­دهد که در سال ۱۳۹۳ حدود ۸۵۰ هزار تن انواع تایر در کشور مصرف می­گردد.

این مطلب را هم بخوانید:   تولید رنگ های طبیعی یک سرمایه گذاری سودآور

تقاضای انواع تایر برای وسایل نقلیه تولیدی

جداول تایر

میزان کل تقاضای تایر در کشور

جداول تایر 2

 

بررسی تولید داخلی

بر اساس آمارهای اعلام شده در منطقه خاورمیانه حدود ۲۲ کارخانه تایرسازی وجود دارد که از این تعداد ۹ کارخانه با ظرفیت اشتغال حدود ۱۴ هزار نفر در ایران واقع شده است. این در حالی است که این صنعت زمینه اشتغال‌زایی ۷۰هزار نفر را به صورت غیر مستقیم در پی داشته است. براساس آمارها، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از نیاز ۸۵۰ هزار تنی بازار داخلی به انواع تایر، از طریق واردات انجام می‌گیرد و این در حالی است که تولید سالانه تایر در ایران پاسخگوی نیاز بازار داخلی را دارا نمی باشد.

کارخانه‌های تایرسازی ایران

صنعت تایر ایران از ۹ شرکت تولیدکننده تایر تشکیل شده که شناخت صحیح از فناوری و ظرفیت‌های هرکدام از این شرکت‌ها در ترسیم وضعیت موجود صنعت تایر کشور می‌تواند موثر باشد.

شرکت کیان‌تایر (لاستیک البرز)، شرکت ایران‌تایر، شرکت لاستیک دنا، شرکت لاستیک پارس، مجتمع صنایع لاستیک کرمان، مجتمع صنایع لاستیک یزد، مجتمع صنعتی آرتاویل تایر، شرکت کویرتایر و شرکت ایران یاسا تایر و رابر مجموعه ۹ شرکتی هستند که در زمینه تولید انواع تایرهای سواری، وانتی، باری و صنعتی، تایر و تیوپ دوچرخه و موتورسیکلت، تولید تایرهای بایاس و رادیال بلت نخی، تایرهای سواری بلت سیمی در حال فعالیت هستند. ضمن آنکه اغلب این کارخانه‌های تایرسازی، فناوری‌های خود را از شرکت‌های مطرح تولیدکننده خارجی از جمله بریجستون، پیرلی ایتالیا، ماتادر اسلواکی و دانش فنی ژاپن بهره گرفته‌اند.

پیشنهاد کسب و کار

با توجه به میزان مصرف انواع تایر و تولید روزافزون کارخانه­ های خودروسازی میزان تولید تایر سازان داخلی جوابگوی نیاز جامعه نمی­باشد و کارخانه تولید لاستیک جزو صنایع با هزینه اولیه بسیار بالا می­باشد و در کوتاه مدت افزایش تولید داخلی این محصول دور از ذهن بنظر می­رسد، همچنین به دلیل پایین بودن میزان کیفیت تایر­های داخلی مصرف­کنندگان همچنان مایل به مصرف تایر­های اروپایی می­باشند. لذا بازار واردات این کالا همچنان پر رونق بوده و کشش بازار به مصرف این کالای وارداتی وجود دارد.

این مطلب را هم بخوانید:   پرورش ماهی خاویار فرصتی زودبازده و اقتصادی

فرصت

(Visited 412 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما