ممکن است بیت‌کوین واحد پولی آینده باشد

ممکن است بیت‌کوین واحد پولی آینده باشد

تا به حال چیزی در مورد بیت‌کوین شنیده‌اید؟ اگر یکی از طرفداران درام حقوقی The Good Wife در شبکه CBS بوده باشید حتماً اولین بار در این نمایش در موردش شنیده‌اید. ولی اگر مانند اکثریت مردم باشید احتمالاً نه چیزی در مورد بیت‌کوین شنیده‌اید و نه حتی می‌دانستید که همچین چیزی وجود دارد و چیست.

در مورد دلار، یورو و پزو به عنوان راه‌هایی برای خرید اجناس و همچنین دریافت بهای خدماتی که ارایه داده‌اید، می‌دانید ولی این «پول‌های بی‌پشتوانه» همان‌طور که از اسمشان پیداست روزی باید با یک پول مجازی که فقط به شکل دیجیتال وجود دارد جایگزین شود. خب ببینیم بیت‌کوین چگونه کار می‌کند…

 

تاریخچه

مکانیزم‌های پشت واحد پولی دیجیتال به نظر پیچیده می‌رسد ولی مشکل اصلی‌ای که با آن مواجه هستیم درکش آسان است. چه چیزی مانع از آن می‌شود که از آن بیش از یک بار استفاده کنید؟

با فرض اینکه پول دیجیتال شما در کیف پول شما قرار داشته باشد، چرا نمی‌توانید همزمان آن را برای چندین نفر بفرستید؟

با پول سنتی یک معامله فیزیکی وجود دارد و تا وقتی که شما منابع فوق‌العاده‌ای برای آنکه به شما اجازه دهد تا آن را جعل کنید در اختیار نداشته باشید فقط می‌توانید یک بار از آن استفاده کنید تا اینکه آن را دوباره بدست آورید.
به این دلیل پول دیجیتال باید رمزگذاری شود و درست مثل یک کارت اعتباری باید نوعی تجهیزات نقل و انتقال بانکی (Clearing Facility) و تسویه وجود داشته باشد که آمار این را که زمان استفاده از پول کی بوده و چه کسی مالک آن است، بگیرد. پول‌های دیجیتال اولیه بر مبنای این ایده شکل گرفتند ولی داشتن یک مرکز واحد به نظر سازندگان آن حربه ای در جهت انحراف آن بود. بنابراین آن‌ها خانه نقل و انتقالات را به فرآیندی تبدیل کردند که به جای فقط یک جا در تمام کامپیوترهای جهان اتفاق می‌افتاد.

این مطلب را هم بخوانید:   نروژ، کشوری که در آن نمی‌توانید درآمد خود را پنهان کنید

آن‌ها همچنین نمی‌خواستند که ارزش پول مانند پول‌های سنتی توسط یک بانک‌ مرکزی کنترل شود. سیستم بیت‌کوین مقدار تنظیم شده‌ای را در زمان مشخصی به بازار تزریق می‌کند. بدست آوردن بیت‌کوین‌ها  نیازمند استخراج آن‌هاست، بسیار شبیه طلا ولی در یک قالب دیجیتالی. یک پازل پنهانی پیچیده باید حل شود تا بیت‌کوین فعال شود و اولین کسی که آن را حل کند استخراج گر موفق بلوک بیت‌کوین خواهد بود و مالک آن محسوب می‌شود.
بیت‌کوین با ارزشی مشابه ارزش پنی (واحد پول کوچک در انگلیس و آمریکا) در آوریل ۲۰۱۰ کار خود را آغاز کرد ولی به سرعت پس از آن ارزشش بالا رفت. با بالا رفتن ارزش آن استخراج گران بیت‌کوین بیشتری سیستم‌های قوی را برای باز کردن قفل کدهای جدید بیت‌کوین درست کردند. با محبوب شدن بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ قیمت آن به طور چشمگیری افزایش یافت و نرخ تبادل رکورد ۲۳۰ دلار را برای خرید یک بیت‌کوین زد. مردمی که از ابتدا بیت‌کوین داشتند در کمتر از ۳ سال میلیونر شدند.

 

مشکلات

با بالا رفتن محبوبیت بیت‌کوین مشکلات شروع شد. بیت‌کوین یک پول رایج که بیزیسنهای عمده از آن استفاده کنند نبود. چه کسی ممکن بود پرداخت در قالب وجهی که ارزش تضمین شده‌ای نداشت را قبول کند؟ همچنین افرادی که مهارت بالای کامپیوتر نداشتند علاقه‌ای به افتادن در دردسر استخراج یا کیف پول دیجیتالی نداشتند. بنابراین این سیستم هیچ‌گاه از گروه کوچکی از افراد متخصص تکنولوژی فراتر نرفت.
سپس یک سری حمله‌های اینترنتی ارزش پول را کاهش داد. بیت‌کوینها از صرافی‌ها دزدیده می‌شد و یک بار بیت‌کوین‌هایی با ارزش صدها هزار دلار به اشتباه از بین رفت. ارزش کنونی در حدود ۹۰ دلار آرام گرفته است ولی با کاهش تقاضا و تاجرین کمتری که در مورد واحد پول قرن ۲۱ هیجان‌زده می‌شوند، برخی معتقدند که بیت‌کوین شاید عمری کمتر از آنچه که پیش‌بینی می‌شد داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   پرورش میگو، سرمایه گذاری فوق العاده

یکی از ایده‌های پشت واحد پول دیجیتالی از بین بردن تأثیرات بازار بر واحد پول سنتی بود ولی تقریباً برعکسش اتفاق افتاد. با بالا رفتن محبوبیت بیت‌کوین پیش‌بینی‌کنندگان ارزی قادر بودند تا قیمت را تحت کنترل خود بگیرند و این پول را حتی بیشتر از کالاهای عامی مثل طلا و نقره و خیلی خیلی بیشتر از دلار شناور کنند.
مشکل قابلیت اطمینان نیز وجود دارد. علیرغم اینکه پول‌های سنتی یا بی‌پشتوانه بر پایه دارایی‌هایی مثل طلا بنا نشده‌اند به دلیل استفاده جهانی‌شان دارای ارزشی ضمنی هستند. بیت‌کوین‌ها توسط دارایی فیزیکی یا یک دولت بزرگ پشتیبانی نمی‌شوند و بنابراین تضمینی وجود ندارد که بیت‌کوین در آینده دارای ارزش باقی بماند.

حرف آخر
آن‌هایی که سعی می‌کنند تا واحد پول دیجیتال را گسترش دهند با مشکلاتی مواجهند که پول‌های کاغذی در نسل‌های مختلف داشتند. چون واحد پولی فقط وسیله‌ای برای خرید و فروش نیست و برای سرمایه‌گذاری به کار می‌رود، این واحد پولی شاید باید به شکلی قانونمند شود. علیرغم اینکه سرمایه‌گذار مشهور فرد ویلسون (Fred Wilson) عقیده دارد که یک واحد پولی دیجیتال که توسط دولت‌ها کنترل نمی‌شود تحولی بزرگ در زمان حیاتش به وجود خواهد آورد ولی مطمئن نیست که این تحول اتفاق خوبی باشد.

منبع: Investopedia

ترجمه: بیزنس ترند

 
(Visited 54 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما