محصول بانوی کارآفرین شهر محروم خراسان شمالی در آمریکا هم مشتری دارد

محصول بانوی کارآفرین شهر محروم خراسان شمالی در آمریکا هم مشتری دارد  

بانو رقیه تقی‌زاده که خود را ۵۰ ساله معرفی می‌کند در خصوص فعالیت اقتصادیش گفت: ۴ سال پیش بعد از شنیدن قبولی آخرین فرزندم در رشته پرستاری وعدم موافقت همسرم برای ادامه تحصیل با توجه به مشکلات اقتصادی، تصمیم به فعالیت در این حوزه گرفتم تا فرزندم از ادامه تحصیل و داشتن آینده بهتر باز نماند.

وی افزود: کارم را به صورت مشارکتی با یکی از همسایگان در زیرزمین خانه در پاییز سال ۹۱ آغاز کردم، میزان تولید سمنو در هفته ۱۰۰ کیلو گرم بود و فروش هم کاملا سنتی و به صورت چهره به چهره انجام می‌شد.

تقی‌زاده بیان داشت: کیفیت سمنوی تولیدی خود تبلیغی برای کار ما شد، و دوستان و آشنایانی که از ما سمنو می‌خریدند به دوستان و آشنایانشان معرفی می‌کردند و زنجیره مشتریان ما به این شکل تشکیل می‌شد.

وی افزود: دو سال است که مستقل و با همکاری شوهرم کار را ادامه می‌دهم و ظرف این سال‌ها، مخارج تحصیل فرزندم از همین محل تامین شده است.

این کارآفرین گفت: زمان پخت سمنو در گرما از پاییز تا نوروز است و این محصول ماندگاری یکساله داشته و با توجه به خاصیت غذایی آن، علاقه‌مندان بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه سمنویش به آمریکا هم رسیده است گفت: یکی از اهالی جاجرم مقیم آمریکا هرساله برای خرید سمنو مراجعه می‌کند و۲۰ تا ۲۵ کیلو سمنو را با خود به این کشور می‌برد و بخش زیادی از مشتریان هم از استان‌های خراسان رضوی و تهران هستند.

این مطلب را هم بخوانید:   کار و کاسبی جالب در روز بارانی کرج

تقی‌زاده قیمت هر یک کیلو، سمنو را ۵۰ هزار ریال عنوان کرد و گفت: در مقابل کار طاقت فرسای پخت آن، قیمت فروش خیلی کم است و این در حالی است که برای پخت آن آتش زیر دیگ را باید از ساعت ۴ بامداد روشن کرد و ساعت ۲۴ شب، این شعله خاموش می‌شود.

وی با اشاره به بیماری همسرش که زمینه ساز بازنشسته‌شدن پیش از موعد با ۱۲ سال سابقه کاری شده بود بیان داشت: حقوق ۳ میلیون و ۵۰۰ هزاری همسرم کفاف مخارج خانه را هم نمی‌دهد و با این شرایط نمی‌توانستیم خرج تحصیل فرزندم را بدهم و با روی‌آوردن به کاری که از وقتی چشم باز کرده‌ام با آن آشنا بوده‌ام سعی کردم کمک خرج خانواده باشم.

او که در فصل غیر پخت سمنو هم کار اقتصادی می‌کند افزود: از بعد از اتمام زمان پخت سمنو به رشته‌بری روی می‌آورم.

این بانو با اشاره به اینکه تاکنون تسهیلاتی برای کارش دریافت نکرده بیان داشت: دریافت تسهیلات برای ما که پشتوانه مالی نداریم کار راحتی نیست و به طرفش هم نرفته‌ام.

تقی‌زاده با اشاره به اینکه، بازاریابی کار اقتصادی برای بانوان سخت است افزود: اگر واحد صنایع بسته‌بندی برای این محصول در شهر درق که تولید سمنوی آن بالاست ایجاد شود کمک بزرگی به خانواده‌هایی است که از این محل تامین معاش می‌کنند.

وی گفت: تا زمانی که توان داشته باشم و تا سر و سامان دادن فرزندم این کار را ادامه خواهم داد اما کاش حمایتی از کار ما شود تا این ماده غذایی مفید که از جوانه گندم تهیه می‌شود سر سفره همه خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد.

این مطلب را هم بخوانید:   داستان پولدار شدن احد عظیم زاده مولتی میلیاردر ایرانی از زبان خودش

درحالی این بانوی تلاشگر را ترک می‌کنیم که این دغدغه را هم از این کارآفرین شنیده‌ایم که سمنو‌هایی به نام این شهر عرضه می‌شود که کیفیت محصول تولیدی بانوان درق را ندارد و باز هم رد پای واسطه‌ها و سودجویان را در این حوزه می‌توان دید.

سمنوی تولیدی بانوان درق با توجه به کیفیت آن ارزش صادرات را دارد و حلقه اتصال این محصول به بخش صادرات، برند‌سازی با استفاده از ایجاد صنایع تکمیلی و بسته‌بندی مناسب است.

در اهمیت صنایع تبدیلی و تکمیلی برای این حوزه همین بس که بدانیم بعد از صنایع سنگین، صنایع غذایی از نظر وسعت و گستردگی، دومین مقام را در جهان داراست.

ایجاد بستر لازم با تسهیلات قابل توجه به سرمایه‌گذاران متمایل به توسعه فعالیت در بخش تولید و فرآوری چنین محصولاتی با تقویت فعالیت‌های بازاریابی، جذابیت تولید و صدور محصولات این بخش برای سرمایه‌گذاران را، با افزایش مراکز تبدیلی، تکمیلی و فرآوری محصول با توجه به افزایش ارزش اقتصادی محصول تولیدی، به نحو قابل توجهی بیشتر می‌کند.

این باور اما کاملا مردود است. تجربه اقتصادی کشورهای گوناگون جهان از جمله چین، برزیل، ترکیه، کره جنوبی، هند، ژاپن و … ثابت کرده است که بنگاه‌ها خرد و زودبازده بهترین گزینه برای ایجاد اشتغال وسیع و پایدار است. در این میان صنایع تبدیلی که از تکنولوژی بسیار ساده و معمولی بهره می‌برند و بسیار هم ارزان قیمت هستند، نقشی اساسی در اشتغال‌زایی دارند. بهره‌گیری از صنایع تبدیلی موجب می‌شود تا برای محصولات ارزش افزوده ایجاد و امکان فروش این محصولات در فصول گوناگون فراهم شود. صنایع تبدیلی به صورت شگفت‌انگیزی به اشتغال‌زایی کمک می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   بانویی از جزیره قشم، اولین پرورش دهنده کروکودیل در خاورمیانه

امید که سمنو شهرستان گرمه هم دارای برند شده و با استفاد از صنایع تبدیلی علاوه بر بازار‌های کشور، بازار کشورهای همسایه را نیز تسخیر کند.

سمنو اساسا شیرینی است که از جوانه گندم و آرد درست و این ماده غذایی معمولاً کمی پیش از نوروز درست شده و یکی از اجزای سفره هفت سین به شمار می رود.

شهر درق از توابع شهرستان گرمه در جنوب غرب استان خراسان شمالی قرار دارد.

منبع: برنا

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 570 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما