کارآفرینی و استراتژی – قسمت اول

کارآفرینی و استراتژی

چارچوبی برای توسعه کسب و کاری جدید

بسیاری از مردم عقاید مختلفی دارند اما تعداد معدودی از آنها ه ستند که همین امروز و نه فردا و نه هفته آینده ، تصمیم می گیرند که کاری در مورد این عقاید انجام دهند . آنها فقط امروز تصمیم گیری می نمایند . کارآفرین واقعی یک عمل کننده است نه یک رویاپرداز.

نولان باشنل ، موسس آتاری و چاک ئی . چیزز

اهداف :

  1. درک نقش کلیدی استراتژی در کشف و بهره برداری از فرصت ها همچنان که شرکت های کارآفرینانه شکل گرفته و رشد می کنند.
  2. آشنایی با روند ها و الگوهای فعلی در حوزه کارآفرینی از جمله نقش آن در اقتصاد جهانی و افزایش کارآفرینی اجتماعی
  3. درک اهمیت شرکت های کارآفرینانه در نوآوری اقتصادی
  4. آگاهی از خصایص و رفتارهای کلیدی مرتبط با کارآفرینی موفق
  5. آشنایی با این امر که چگونه می توان از یک مدل قدیمی استراتژی ( مدل هفت اس یا ۷s ) برای تدوین استراتژی در سازمانهای در حال ظهور استفاده کرد
  6. استفاده از ابزار خلاقیت : ویژگی های سیستم های کارآفرینانه برای آشنایی با نیازها ، مشکلات و تحولات صنعتی که شما بدان
    علاقه مند هستید.

مورد نیاز : کارآفرین

ویژگی اصلی : جایگاهی مهیج ، خسته کننده و با ریسک بالا

کارآفرین باید بتواند فرصت های جدید کسب و کار را بیابد ، نیازهای بازار را تشخیص دهد و راه حل های مناسب را قبل از اینکه مشکلات عیان شوند ، ارائه نماید متقاضی باید متمایل به کار سخت باشد و قبل از اینکه دیگران عقاید خود را ابراز دارند تلاش خلاقانه خود را انجام دهد برای ارتقا در این جایگاه توانایی کار با موسسات مالی ، سرمایه گذاران و سرمایه داران جهت جلب حمایت های مالی آنها الزامی است میزان حقوق برای افراد با توان اندک و برای افراد موفق بسیار عالی خواهد بود.

منبع : راسل سوبل ، مرکز کارآفرینی دانشگاه ویرجینیای غربی

وقتی یک تجربه کارآفرینی را آغاز می نمایید در واقع سفری را شروع می کنید که تاکنون میلیون ها نفر در جهان آن را تجربه کرده اند هر مرحله این سفر ، در برگیرنده اکتشاف ، ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها برای معرفی کالاها ، خدمات و فرآیندهای جدید به بازار است می توان کارآفرینی را به عنوان شناخت و بهره بردای از فرصت های بهره برداری نشده قبلی تعریف کرد همان طور که می توانید مشاهده نمایید شناخت فرصت هایی که به ایجاد کسب و کارهای جدید می انجامند نقطه ثقل کارآفرینی امروز است در تمام طول این کتاب پرسش های زیر راهنمای ما در بررسی فرآیند کارآفرینی خواهند بود :

  • چرا ، چه زمانی و چگونه فرصت های خلق محصولات و خدمات پدیدار می شوند ‌؟
  • چرا ، چه زمانی و چگونه برخی افراد می توانند این گونه فرصت ها را کش فو از آنها استفاده کنند و دیگران
    نمی توانند؟
  • چرا ، چه زمانی و چگونه از اقدامات استراتژیک گوناگونی برای بهره برداری از فرصت های کارآفرینی استفاده
    می شود ؟
این مطلب را هم بخوانید:   پیشگام بودن، خوب یا بد؟

رابطه میان کارآفرینی و استراتژی چیست ؟ هم کارآفرینی و هم مدیریت استر اتژیک متمرکز بر شیوه هایی هستند که به کمک آنها کسب و کارها می توانند از طریق بهره برداری از فرصت هایی که در محیط های مبهم فعالیتشان کشف  کرده اند تحول ایجاد کنند کارآفرینان قادر هستند تا از طریق شناخت فرصت ها و سپس توسعه مزایای رقابتی برای بهره برداری از آنها ایجاد ثروت نمایند بنابراین کارآفرینی استراتژیک تلفیقی از کارآفرینی و دانش مدیریت استراتژیک است کارآفرینان موفق قادر هستند تا به احتمالاتی توجه نمایند که به نظر می رسد دیگران آنها را نادیده گرفته اند و مهمتر اینکه آنها می توانند ابزاری را برای تبدیل این فرصت ها به عمل بیابند یعنی معرفی محصولی بدیع و مفید به بازار.

جدول ۱-۱٫ مراحل کارآفرینی : الگوهای تحول، استراتژی ها و نقش های کارآفرینانه

  مرحله ۱: استراتژی های کارآفرینی برای کسب و کاری در حال ظهور مرحله ۲: استراتژی های کارآفرینی برای کسب و کاری در حال رشد مرحله ۳: استراتژی های کارآفرینی برای کسب و کاری تثبیت شده
تغییر الگو نیازهای استراتژیک شرکت های کارآفرین چارچوب استراتژیک برای شکل گیری کسب و کاری جدید

خلاقیت و شناخت فرصت ها (فرآیند کشف )

ارزیابی و بهره برداری از فرصت ها ( فرآیند ارزیابی )

ورود به بازار

توانایی منابع مالی

تکامل تیم مدیریت :

توانایی های تقویت رشد شرکت از طریق ایجاد شبکه ها و ائتلاف های استراتژیک

خلاقیت و استراتژی های نوآورانه در قبال تفکری پیشرفته : احیا و تحول در راستای حفظ رشد و توسعه

هدف قرار دادن بازارها و فرصت های جدید:

فرانشیز ، ادغام ها و اکتساب ها

  طرح استراتژیک : چشم انداز و ارزش ها ، محیط داخلی و خارجی و استراتژی های سازمانی برای تیم کارآفرینی طرح استراتژیک برای کسب و کار در حال رشد ایجاد یک مدل کارآفرینانه : درس گرفتن از شکست ها و کارآفرینی مستمر
نقش های استراتژیک خلاقیت ، شناخت فرصت ها و ارزیابی اجرای فرصت ها و رشد شرکت احیا و نوآوری مستمر

 

کارآفرینی معاصر : روند ها و الگوها

کسب و کارهای در حال ظهور ، عاملانی مهم در اقتصاد امروز جهان هستند در ایالات متحده ، آنها نیمی از راندمان و بازده اقتصادی را تولید می نمایند ، نیمی از نیوری کار بخش خصوصی را در اختیار دارند ، در بازارهای مهمی حضور دارند ، نوآوری می کنند رقابت را افزایش می دهند و به افراد در هر شرایطی که باشند اجازه می دهند تا پیشرفت کرده و به موفقیت برسند . در بین صنایع ، کسب و کارهای جدید با شرایط کاری گوناگونی مواجه هستند و باید با استفاده از منابع متفاوت به مقابله با این شرایط بپردازند .

شرکت های کارآفرین را می توان در هر اندازه ای و در هر مرحله ای چرخه حیات کسب و کار تاسیس نمود . طی دهه گذشته ، شرکت های کوچک بین ۶۰ تا ۸۰ درصد مشاغل جدید در اقتصاد را خلق  کرده اند که طبق اعلام اداره آمار آمریکا اکثر این مشاغل جدید متعلق به شرکت هایی تازه تاسیس هستند که در دو سال نخست فعالیتشان می باشند بخش اعظم استخدام های جدید در اقتصاد همچنان ناشی از رشد نوآوری است که در واقع موتوری است که رشد شغلی را تقویت می کند شومپیتر (۱۹۴۲ ) یکی از نخستین کارشناسان اقتصادی است که بر فعالیت های کارآفرینانه تمرکز کرد و برای اولین مرتبه واژه نابودی خلاقانه را برای تشریح پدیده ای به کار برد که در آن شرکت های جدید دست به نوآوری می زنند تا وارد بازار شوند و با کسب و کارهای قدیمی و تثبیت شده راقبت می کنند و در نتیجه برخی از همتایان قدیمی آنها به دلیل بهره وری پایین تر ، به تعطیلی کشیده می شوند و در عوض شرکت های جدید از مزیت رقابتی برخوردار
می گردند .

روند ها و الگوهای زیر را در فعالیت های اخیر کارآفرینانه در ایالات متحده مد نظر قرار دهید:

— در سال ۲۰۰۴ ، حدود ۸/۵ میلیون شرکت کارفرما ( غیر کشاورزی ) وجود داشتند از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۳ میزان خود اشتغالی ۲/۸ درصد رشد کرد و تعداد افراد خویش فرما مجموعاً به ۱۵ میلیون نفر رسید نیمی از این افزایش متعلق به زنان بود سهم آنها در فعالیت های خود اشتغالی از ۱/۳۳ درصد به ۲/۳۴ رسیذ.

— با توجه روندهای خود اشتغالی میان افراد اسپانیایی – پرتغالی و آسیایی / امریکایی بین سالهای ۱۹۹۵ و ۲۰۰۳ به ترتیب ۸/۶۵ درصد و ۴/۳۸ درصد افزایش یافت طی همین مدت خود اشتغالی میان آمریکاییان سیاه پوست نیز ۳/۲۰ درصد رشد کرد.

— در سال ۲۰۰۴ ، کسب و کارهای کوچک رونق خوبی داشتند تعداد کارفرمایان جدید از تعداد آنانی که کارشان را تعطیل کردند بیشتر شد و تعداد افراد خویش فرما نیز افزایش یافت

— شرکت های کارآفرین از بهبود اوضاع اقتصادی سال ۲۰۰۴ و همچنین رشد فزاینده میزان اعتبارات ارائه شده به آنها ، منتفع شدند البته میزان استقراض کسب و کارهای کوچک افزایش یافت . سرمایه گذاری های بلند مدت ساده تر از سرمایه گذاری در مراحل نخست شکل گیری این شرکت ها بود البته سرمایه گذاران در سال ۲۰۰۴ نیز همچنان نقش مهمی در تامین سرمایه مراحل نخست شکل گیری کسب و کارهای کوچک داشتند.

— در سال مالی ۲۰۰۴ ، دولت فدرال ۲/۶۹ میلیارد دلار یا ۲۳ درصد از کل ۹/۲۹۹ میلیارد دلار قراردادهای خود را با شرکت های کوچک منعقد کرد .

— در سراسر جهان ، فعالیت های کارآفرینانه رو به رشد هستند یافته های زیر برگرفته از  تحلیل ۳۴ کشور توسط مرکز دیده بانی جهان هستند.

— در سراسر جهان ، تعداد زیادی از مردم درگیر تلاش های کارآفرینانه هستند حدود ۷۳ میلیون فرد بزرگسال ، یا در حال آغاز کسب و کاری جدید هستند یا مدیریت یک کسب و کار کوچک را بر عهده دارند که مالک آن نیز هستند سطح میانگین این فعالیت ها ۳/۹ درصد است که نشانگر فعالیت ۱ نفر از بین هر ۱۱ فرد بزرگسال در این حوزه است.

— از هر پنج نفری که در سطح جهان در فعالیت های کارآفرینانه درگیر هستند ، سه نفر فرصت تبدیل شدن به کارآفرین را دارا هستند اینها کسانی هستند که در فعالیت های کارآفرینانه مشارکت دارند تا از فرصت های کسب و کار بهره برداری نمایند این نوع کارآفرینان بیشتر در کشورهای دارای درآمد بالا دیده می شوند.

— از هر پنج نفر ، دو نفر کارآفرین قطعی هستند که کارآفرینی را با جدیت دنبال میکنند زیرا دیگر گزینه های اشتغال یا وجود ندارند یا رضابخش نیستند .

— در تمامی کشورهای تحت مطالعه ، جوانان بین ۲۵ و ۳۴ سال تمایل دارند تا در فعالیت های کارآفرینانه مشارکت نمایند که این بیشتر از هر گروه سنی دیگری است این نوع گرایش بر اساس سطح درآمد فرق می کند و کشورهای دارای درآمد پایین ، شاهد فعالیت بیشتری در تمامی گروههای سنی خود هستند.

— در کشورهای دارای درآمد بالا ، ۷۵ درصد کارآفرینان دارای مدرک دانشگاهی هستند که در مقام مقایسه این رقم ۳۸ درصد در کشورهای دارای درآمد متوسط و ۲۳ درصد در کشورهای دارای درآمد پایین است.

به طور خلاصه ، این الگوها قویاً حکایت از آن دارند که کارآفرینی در سراسر جهان امری سرزنده و پویا است . اقتصاد دانان قبول دارند که کارآفرینی مسئول رقابت و نوآوری در جهان کسب و کار است نوآوری های معرفی شده توسط کارآفرینان ، فن آوری ها ، محصولات و خدمات  صنایع موجود را به چالش می کشند.

نوآوری یک عامل اصلی در رفتارهای کارآفرینانه است که نقطه ثقل این کتاب را هم تشکیل می دهد یکی از نوآوری هایی که امروزه توجه زیادی را در جهان به خود جلب کرده ، نوآوری اجتماعی است این نوع نوآوری هدف کارآفرینانی است که نه تنها به دنبال یافتن ارزشی جدید در قالب محصولات بلکه ایجاد تغییر در جوامعی هستند که در آنها زندگی می کنند.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 83 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما