طراحی روی شیشه یک کسب و کار خوب برای جوانان بدون تخصص

طراحی روی شیشه یک کسب و کار خوب برای جوانان بدون تخصص

طراحی روی شیشه یک شغل مناسب برای جوانانی است که به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار خوب می‌گردند ولی هیچ تخصصی ندارند.

 

شاگردی کردم

از جمله کارهایی که شما می‌توانید بدون دردسر شروع کنید نقاشی روی بلور است. نقاشی روی هر ظرف شیشه‌ای که فکرش را بکنید. برخلاف تصور خیلی‌ها، این کار نیازی به آموزش اولیه ندارد و شما می‌توانید با اندکی تبحر در زمینه‌ی نقاشی وارد این حیطه‌ی کاری شوید اما یاد گرفتن این‌که چگونه نقاشی کنید و اصلا چه نقشی بکشید مهم است و برای آموختن آن باید زحمت بکشید.
«فرهاد هاشم‌نژاد» همان فردی است که دنبالش می‌گردیم. یک کارگاه کوچک نقاشی روی بلور دارد و می‌گوید این کار را به صورت تجربی از دایی‌اش یاد گرفته است:«دایی‌ام استاد نقاشی روی بلور بود. او هم این کار را از استادش به صورت تجربی یاد گرفته بود. سال ۶۴، بعد از مدتی شاگردی در کنار دایی‌ام، کارم را شروع کردم. اوایل واقعا شاگرد کارگاه بودم و کارهای معمولی انجام می‌دادم تا این‌که بعد از مدتی خودم استادکار شدم.»

 

بعد از پنج ماه کارگاه بزنید

در کار نقاشی روی بلور و شیشه، پنج ماه تا پنج سال زمان لازم است تا شما استادکار شوید و بتوانید به دیگران هم آموزش دهید و کارگاه را اداره کنید:« خیلی از جوان‌ها سراغ ما می‌آیند و کنار دست‌مان میایستند تا کار یاد بگیرند. این کار برای کسانی که می‌خواهند در آینده مستقل کار کنند مناسب است. آدم‌های مبتدی بعد از پنج ماه کار کردن کنار دست استاد کار، یاد می‌گیرند طرح‌های ساده روی شیشه‌ بکشند. اما علاوه بر کارهای ساده در کارگاه طراحی و نقاشی روی بلور، طرح‌های آنتیک هم روی شیشه‌ها کشیده می‌شود که افراد بعد از پنج سال شاگردی کردن می‌آموزند آن‌ها را بکشند. این طرح‌ها قیمت شیشه و بلور را بالا می‌برد و باید استادانه طراحی شوند.»

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های بزرگ برای کسب و کارآفرینی: فرآیند پرداخت هزینه را برای مشتریان آسان سازید

 

مواد اولیه را از کجا بخریم؟

آدم‌هایی شبیه آقای هاشم نژاد، برای راه‌اندازی کارگاه نقاشی روی بلور ، ‌به اشیای شیشه‌ای از جمله گلدان و جام‌های مختلف نیاز دارند که همه‌ی آن‌ها را با قیمت مناسب از ریخته‌گریها به صورت عمده خریداری می‌کنند:« برای نقاشی روی بلور ، اصلی‌ترین مواد اولیه‌ی ما همان اشیای شیشه‌ای است که از ریخته‌گریها خریداریمی‌کنیم. آن‌ها بلور خام هستند. برای نقاشی‌ هم از رنگ‌های مخصوص این کار استفاده می‌کنیم تا در دمای ۵۲۰ درجه کوره خراب نشوند. اما همه‌ی تجهیزاتی که می‌خواهیم، بلور و رنگ نیست.» در کارگاه طراحی بلور، مواد اولیه بستگی به نوع کاری دارد که انجام می‌دهید. مواد اصلی برای شروع کار چند شیء شیشه‌ای ، رنگ و کوره است. اما همیشه نقاشی با رنگ مخصوص روی شیشه و بلور جواب نمی‌دهد، در این حرفه، طرح‌ها گاهی با طلا و تراشه‌های الماس روی شیشه‌ها زده می‌شود:« به جز نقاشی، گاهی طرح‌ها را روی شیشه می‌تراشیم. برای این کار به تراشه‌ی الماس و خاک سلیس نیاز داریم و مقداری ورقه‌ی طلا که هر بسته‌اش را می‌توانیم به قیمت ۱۰ هزار تومان بخریم. اما چون کار با آن‌ها سخت است قیمت کالایی را که ارائه می‌دهیم بالا می‌برد.»

 

اگر طراحی بلد نیستید، نگران نباشید

نقاشی‌های کشیده شده روی بلورها، کاملا ذهنی و بداهه است و از هیچ طرحی برای کشیدن آن کمک گرفته نشده. بنابراین افرادی که زیاد سر از کارهای گرافیکی و طراحی در نمی‌آورند هم می‌توانند این کار را انجام دهند:« ما این‌جا در کارگاه طراح یا مسئول گرافیکی نداریم. تمام طرح‌ها حاصل تجربه‌ی استادکار بوده و چون کار دست است در بین طرح‌ها دو تا شبیه هم پیدا نمی‌کنید. خاتم‌کاریها و طلا‌کاریهایی که روی کار حک می‌شوند حاصل یک عمر تجربه است. علاوه بر آن‌ها یک سری برجسته کاریهایی هم روی شیشه‌ها هست که برای آن‌ها از رنگ‌های خمیری استفاده می‌کنیم. بعد روی آن‌ها ورقه‌های طلا قرار می‌گیرد. در نهایت یک شیشه بعد از این‌که چهار بار درون کوره قرار گرفت آماده می‌شود.»

این مطلب را هم بخوانید:   همه چیز در مورد راه اندازی آموزشگاه رانندگی

 

گرفتن مجوز نقاشی روی شیشه دردسر ندارد

کسانی که می‌خواهند این کار را شروع کنند و فکر می‌کنند می‌توانند از پس آن بر بیایند به مجوز خاصی نیاز دارند و باید این مجوز را از سازمان صنایع دستی بگیرند. در کنار مجوز به افراد پروانه‌ی کسب هم داده می‌شود. برای گرفتن این پروانه نیاز نیست کارگاه‌تان شرایط خاصی داشته باشد:« شما در یک کارگاه ۱۰، ۱۲ متری با پنج نفر هم می‌توانید این کار را انجام بدهید. یک کوره‌ی یک متری برای این‌که بتوانید صاحب چنین کسب و کاری شوید کافی است. در کنار آن یک میز کامپیوتر لازم است که پنج نفری بالای سرش بایستید و هر کدام قسمتی از کار را در دست بگیرید. مثلا اگر قرار است یک گل روی شیشه طراحی شود، کشیدن برگ و ساقه و سایه برگش بین افراد تقسیم می‌شود بنابراین یک نفر همه‌ی کارها را به تنهایی انجام نمی‌دهد. چون اگر دست تنها باشید زود خسته می‌شوید و نمی‌توانید در هفته اجناس زیادی وارد بازار کنید و درآمد خوبی داشته باشید. با این کار در یک روز می‌توانید چندین جام را طراحی کنید.»
پول درآوردن از راه نقاشی روی بلور
اجاره ی یک کارگاه کوچک و گرفتن مواد و وسایل اولیه تنها ۱۵ میلیون تومان خرج دارد و بیشتر فروش چنین کارگاه‌هایی به صورت عمده است. به علاوه آن‌ها می‌توانند اجناس خودشان را با گرفتن یک کارت بازرگانی صادر کنند. فرهاد هاشم‌نژاد می‌گوید خارجی‌ها برای خریدن چنین وسایلی ذوق و شوق زیادی به خرج می‌دهند:« ما یا خودمان اجناس‌مان را صادر می‌کنیم یا به صادر کننده‌ها می‌فروشیم. آن هم فقط به صورت عمده. فروش تکی برای کسانی که کارگاه دارند چندان به صرفه نیست. بیشتر اجناس ما به ترکیه ، عراق و یمن صادر می‌شود و به صورت داخلی آن‌ها را به بازار شهر‌های اصفهان، شیراز و تبریز می‌فرستیم. مغازه‌های شوش و مولوی هم از مشتری‌های ثابت ما هستند. تمام اجناس از ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شوند. در این کار هر کسی که در کارگاه کار می‌کند می‌تواند درآمد بالای ۲ میلیون تومان در ماه داشته باشد.»

این مطلب را هم بخوانید:   پردرآمدترین شغل ها در ایران

منبع: سرنخ

(Visited 400 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما