شهری طراحی شده توسط زنان و برای زنان

شهری طراحی شده توسط زنان و برای زنان

کالپانا ویسواناث، کارشناس شهرسازی می گوید زندگی در شهرهایی که بد طراحی شده اند نه تنها راحت نیست بلکه برای زنان نیز ناامن است.

او توضیح می دهد که معماری و شهرسازی بهتر و شبکه حمل و نقل عمومی که بهتر کار کند به چه شکل می تواند امنیت را برای زنان افزایش دهد.

حدود پنج سال پیش یک زن در شهر دهلی توسط یک گروه مرد مورد تجاوز قرار گرفت و جان خود را از دست داد. این مورد که تظاهرات خودجوشی را در سراسر کشور به راه انداخت نه تنها هند بلکه سراسر جهان را شوکه کرد.

مسئله خشونت علیه زنان و امنیت آنها در شهرها را در مرکز توجه قرار داد. در سالهای بعد شاهد افزایش موارد گزارش شده از خشونت علیه زنان بودیم که ثابت می کند دختران و زنان سکوت خود را در مورد خشونت‌های جنسی شکسته‎اند.

درسال ۲۰۱۳ موارد گزارش شده از جرایم علیه زنان در هند ۲۷ درصد افزایش یافت. ولی هنوز کارهای زیادی باید انجام شود.

پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ توسط دانشگاه هولابک و کورنل در مورد ۱۶ هزار زن صورت گرفت نشان داد که ۵۰ درصد از زنان در اروپا و ۷۵ درصد از زنان در آمریکا اولین مورد از آزار و تعرض جنسی را قبل از سن ۱۷ سالگی تجربه می کنند.

در بریتانیا نظرسنجی که به سفارش نهادهای دولتی در مورد بیش از هزار زن ساکن لندن انجام شد نشان داد که در سال گذشته ۴۳ درصد از زنان گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ ساله در اماکن عمومی نوعی از آزار و تعرض جنسی را تجربه کرده‌اند.

این مطلب را هم بخوانید:   حرکت جالب کودکان کانادایی برای کمک به افراد بی خانمان

کاملا مشخص است که این مشکل جهانی است.

 کالپانا ویسواناث به مدت ۲۰ سال است که در زمینه شهرسازی ایمن برای زنان کار کرده است
کالپانا ویسواناث به مدت ۲۰ سال است که در زمینه شهرسازی ایمن برای زنان کار کرده است

فضاهای شهری به مردم امکان می دهند تا خانه و زندگی خود را در آنجا بنا کنند ولی در عین حال نابرابری‎های موجود را تحکیم می کنند.

خشونت های جنسی یک خطر و تهدید دائمی برای حرکت آزادانه زنان در سطح شهر، اشتغال و به طور کلی سلامت و راحتی آنهاست.

معنای ایجاد امنیت خیلی بیشتر از صرفا واکنش به موارد خشونت است. زنان باید بتوانند آزادانه در همه جا تردد کنند، به فرصت های شغلی و آموزشی دسترسی داشته باشند و بتوانند از محیط شهر و فضاهای عمومی استفاده کنند و لذت ببرند.

 کلاس های ورزش در روزهایی که تردد خودرو ممنوع است در بعضی از شهرهای هند برگزار می شود
کلاس های ورزش در روزهایی که تردد خودرو ممنوع است در بعضی از شهرهای هند برگزار می شود

شهرها باید طوری طراحی شوند که مردم بتوانند به راحتی از خیابانها استفاده کنند نه اینکه به محل عبور سریعتر خودروها بدل شود. خیابانهای شهرها صرفا معبری برای رسیدن به اماکن نیستند بلکه خود آنها بخشی از بافت شهری اند. آنها باید به شکل مطلوبی طراحی شوند که مردم از هر گروه و سنی بتوانند به راحتی و بدون خودرو از آنها استفاده کنند.

برخی از شهرها برای متناسب کردن وضعیت خیابانها با نیازهای مردم کارهای جالبی انجام داده اند. در شهر روساریو آرژانتین مشارکت مردان جوان در طرح های هنری برای تزیین خیابانها باعث شد که آنها نسبت به محله و شهر خود احساس غرور و تعلق بیشتری بکنند.

 نوجوانان در روساریو روی دیوارها نقاشی ها می کنند تا احساس تعلق بیشتری به آن شهر کنند
نوجوانان در روساریو روی دیوارها نقاشی ها می کنند تا احساس تعلق بیشتری به آن شهر کنند

شهرها باید شبکه حمل و نقل امن و کارآمدی داشته باشند که زنان بدون احساس ترس بتوانند به راحتی در سطح شهر تردد کنند.

تمام نقاط اطراف ایستگاههای اصلی مترو و یا اتوبوس باید مورد توجه قرار بگیرند و وضعیتی داشته باشند که مردم و بخصوص زنان در طول سفر احساس امنیت کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   وای فای نداریم

کارکنان شبکه حمل و نقل باید آموزش ببینند تا امنیت زنان را تضمین کنند. این اقدامات امروزه در بسیاری از شهرهای هند انجام شده و در شبکه حمل و نقل عمومی شهر دهلی شعارهای تبلیغاتی در حمایت از کارزار ایمنی زنان نصب شده است.

 یکی از شعارهایی که برای ترویج امنیت زنان در اماکن عمومی نصب شده خواستار پایان دادن به خشونت علیه زنان و احترام گذاشتن و ایجاد فضایی امن برای آنهاست
یکی از شعارهایی که برای ترویج امنیت زنان در اماکن عمومی نصب شده خواستار پایان دادن به خشونت علیه زنان و احترام گذاشتن و ایجاد فضایی امن برای آنهاست

استفاده مختلط از فضاهای عمومی تضمین می کند که در خیابانهای شهر فعالیت جریان داشته و نوعی کنترل طبیعی برقرار شود.

مردم هنگام تردد در خیابانهایی که فضای فعالی دارد احساس امنیت می کنند. خیابانهای فعال معمولا مغازه، کافه، دستفروش و حتی نیمکت‌هایی دارند که مردم می توانند بنشینند و شهر را تماشا کنند.

برای زنان خیابانهای خلوت ناامن هستند ولی در عین حال در فضاهای بسیار شلوغ نیز احساس ناامنی می کنند. به عنوان نمونه در بندر مورسبی بازار محلی بازسازی و بهینه شد تا برای دکه داران و هم مشتریان و عابرین امن تر شود. منطقه پاکسازی شد، به زنان محل‎های مشخصی داده شد تا دکه خود را برپا کنند و خرید و فروش بدون استفاده از پول نقد به جریان افتاد.

به روشهای خلاق مثل کارزارهای عمومی، برنامه های هنری جمعی، مناسبت‌های عمومی مثل ترتیب دادن روزهای بدون استفاده از خودرو و جلب مشارکت پسران و مردان به عنوان بخشی از راه حل این مسئله باید پیام عدم تساهل در مقابل خشونت و تعرض جنسی را ترویج کرد.

 بازار مورزبی طوری طراحی شد که برای زنان امن تر باشد
بازار مورزبی طوری طراحی شد که برای زنان امن تر باشد
 

از فناوری های جدید نیز باید برای برجسته کردن مشکل و یافتن راه حل استفاده کرد. یا به کارگیری اپلیکیشن ها و اقدامات گوناگون روی شبکه اینترنت مثل “سیف‌تی پین” و “هرس مپ” از فناوری های جدید برای برجسته کردن مشکل استفاده شده است.

این مطلب را هم بخوانید:   چه کسی در اینترنت ما را زیر نظر دارد؟

با در نظر داشت رشد شهرهای هوشمند نهادهای مسئول علاوه بر دوربین های ایمنی در اماکن عمومی باید از روشهای خلاقانه دیگری که فناوری های جدید می تواند عرضه کند، استفاده کنند.

با توجه به اینکه موارد گزارش شده آزار جنسی و سایر اشکال آزار زنان رو به افزایش بوده امروزه نهادهای مسئول باید به این موضوع به شکلی واکنش نشان دهند که زنان احساس امنیت کرده و قانع شوند که سیستم و نظم موجود در راستای نیازهای آنها عمل می کند.

 با استفاده از اپلیکیشن های مختلف مثل "سیف‌تی پین" و "هرس مپ" برای برجسته کردن مشکل استفاده شده است
با استفاده از اپلیکیشن های مختلف مثل “سیف‌تی پین” و “هرس مپ” برای برجسته کردن مشکل استفاده شده است

یک پژوهش جدید نشان می دهد که محکومیت متخلفین آزار جنسی در هند بسیار ناچیز است و این باعث خواهد شد که زنان کمتر به سیستم قضایی و انتظامی کشور مراجعه کنند. شهر دهلی برای بهبود روشنایی در سطح شهر و شبکه حمل و نقل عمومی اقداماتی انجام داده است ولی هنوز هم با یک شهر مطلوب برای زنان فاصله فراوانی دارد.

شهری که من تصور می کنم جایی است که نه تنها زنان با امنیت کامل مشغول کار و تحصیل هستند بلکه حتی می توانند بدون هیچ ترس و دلهره ای در پارک دراز کشیده و کتاب بخوانند.

bbc

(Visited 206 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما