سرمایه گذاری خطرپذیر یا Venture Capital چیست؟

سرمایه گذاری خطرپذیر یا Venture Capital چیست؟

موتور محرک پیشرفت های فناورانه، ایده های کاربردی خلاقانه ای است که در ذهن کارآفرینان، مخترعان و مبتکران شکل می گیرد و با پیگیری جدی آنان در قالب کسب و کاری جدید به بار می نشیند و مفهوم کارآفرینی آغاز می گردد. در این مقاله ویژگیهای اینگونه سرمایه گذاری به تفصیل خدمتتان ارائه شده است.

 

– به دست آوردن وجوه مورد نیاز برای راه‌اندازی کسب‌وکارها، همواره به عنوان یک چالش برای کارآفرینان مطرح بوده است

– فرآیند به دست آوردن وجوه مورد نیاز ممکن است ماه ها به طول انجامد و کارآفرینان را از حرفه مدیریت کسب‌وکارها منصرف کند. از سوی دیگر، بدون تامین مالی کافی، کسب‌وکارهای نوپا هرگز به موفقیت نخواهند رسید.

 

–  کمبود سرمایه‌گذاری عاملی موثر در شکست بسیاری از کسب‌وکارهاست، با این حال به دلیل نرخ بالای مرگ و میر کسب‌وکارهای کوچک جدید، موسسات مالی تمایل چندانی به قرض دادن وجوه یا سرمایه‌گذاری در آنها ندارند.

 – فقدان سرمایه کافی، کسب‌وکار نوپا را با رها ساختن بر بنیان مالی ضعیف، مستعد شکست خواهد کرد.

 – سرمایه‌ای که کارآفرینان برای راه‌اندازی کسب‌وکارهایشان نیاز دارند، کاملا همراه با خطرپذیری است، چرا که سرمایه‌گذاران در این کسب‌وکارهای نوپا در قبال امکان دستیابی به پاداشهای چشمگیر (سودسرمایه‌ای) باید برای احتمال از دست دادن کل سرمایه تزریق شده خود آماده باشند

ظاهراً فردی به نام جین وایتر در سال ۱۹۳۹ برای اولین بار این وا‍‍‍ژه را در همایش عمومی‌انجمن بانکداران آمریکایی بکار برده است

هدف نهایی سرمایه گذاران مخاطره پذیر، ‌با کمی اغماض، رسیدن به ارزشی معادل ده برابر سرمایه اصلی خود پس از هفت سال است

این مطلب را هم بخوانید:   ۵ ایده کسب و کار برای سبکهای مُد

 سرمایه گذاران مخاطره پذیر به اشکال سهام معمولی و یا سهام ممتاز و یا اوراق قرضه قابل تبدیل و یا سایر اسناد مالی قابل تبدیل به سهام عادی به هنگام ادغام و یا عرضه عمومی سهام شرکت کوچک در سرمایه شرکت سهیم می‌شوند در هنگام تسویه نیز سرمایه گذاران به سود سرمایه خود تحقق می‌بخشند.

فرآیندهای سرمایه گذاری خطرپذیر

بطور متغییر یک یا چند نفر از سرمایه گذاران مخاطره پذیر برای نظارت بر پیشرفت بنگاه به عضویت هیأت مدیره در می‌آیند آنها کمکهای مشاوره ای نیز در اختیار تیم مدیریت قرار می‌دهند.سرانجام اینکه سرمایه گذاری با اعتبار بنگاه مخاطره پذیر درک از موفقیت بنگاه را در آنها بوجود می‌آورد. کارآفرینان بسته به ساختار فرصتهای سرمایه گذاری و با توجه به طرح کسب وکار، تیم مدیریت عالی، رقبای بالقوه و بازارها به قضاوت می‌پردازند.

فرآیند سرمایه گذاری مخاطره پذیر شامل ۵ مرحله زیر است.

– بررسی ابتدایی

– غربال کردن

– ارزشیابی و بررسی همه جانبه

– بررسی‌های تشکیلاتی

– فعالیتهای پس از سرمایه گذاری و خروج

 

مراحل تأمین مخاطره آمیز

می‌تواتند به دو دسته کلی تقسیم شوند.

مراحل مقدم : در مرحله ایده و قبل از استارتاپ و استارتاپ

 مراحل مأخر: مرحله ی بعد از استارتاپ و رشد وتوسعه

 

ارزشیابی سرمایه گذاری

فرآیند ارزشیابی سرمایه گذاری به منظور مشخص ساختن قیمت قابل قبول برای سرمایه است .این فرآیند از طریق گامهای زیر قابل دستیابی است:

-پیش بینی سودآوری و درآمد آتی

-سرمایه گذاری بازار موردانتظار

-تصمیم برای مالکیت سهام بر اساس برگشت مورد انتظار سرمایه مورد نظر

این مطلب را هم بخوانید:   ۳ قانون نانوشته قبل از آنکه مدیر شوید

 

اهداف سرمایه گذاری خطرپذیر

نوعاً هدف سرمایه گذار مخاطره پذیر بدست آوردن افزایش ارزش سرمایه کوتاه و بلند مدت است. آنها معمولاً خواهان سود و سرمایه خود پس از ۵ تا ۱۰  سال از سرمایه گذاری ابتدایی می‌باشند. آنها یک نقش مثبت را در هدایت شرکت علی‌الخصوص جریانات خروج ایفا می‌کنند.

نظریه مهم در رابطه VC و کارآفرین

یکی از مهمترین علل عدم تمایل به سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران مخاطره پذیر عدم وجود روابط مبنی بر اعتماد بین کارآفرینان و سرمایه گذاران است

 

نویسنده :امین سهل البیع

(Visited 69 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما