روز جهانی کتاب: تاکید بر دسترسی نابینایان به کتاب و یادی از خالق دون کیشوت

روز جهانی کتاب: تاکید بر دسترسی نابینایان به کتاب و یادی از خالق دون کیشوت

روز بیست و سوم ماه آوریل از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به عنوان روز جهانی کتاب و حق مولف نامگذاری شده است.

 

امسال،تمرکز روز جهانی کتاب بر نابینایان است.

 

در روز جهانی کتاب و حق مولف، ناشران، کتابفروشی ها، کتابخانه ها و موسسه های فرهنگی از طریق برنامه های گوناگون مطالعه، نشر و حفاظت از حق مولف را در گوشه و کنار جهان ترویج می کنند.

 

دلیل تمرکز بر نابینایان، دسترسی اندک این قشر از جامعه به کتاب است. بر اساس آمار اتحادیه نابینایان، از میلیونها کتابی که هر سال در دنیا منتشر می شود کمتر از ۱۰ درصد آن در فرمتهایی است که برای نابینایان قابل دسترسی است. در کشورهای توسعه یافته، این آمار به ۱ درصد کاهش پیدا کرده است.

ایرینا بوکووا، دبیر کل یونسکو می گوید امسال بر قدرت کتاب در سهیم کردن تمام شهروندان در بخشهای مختلف جامعه تمرکز شده است.

کونارکی، پایتخت گینه به خاطر تنوع در برنامه های فرهنگی و ادبی و تأکید بر مشارکت شهروندان در این فرآیند به عنوان پایتخت کتاب جهان در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است.

دلیل انتخاب بیست و سوم آوریل به عنوان روز جهانی کتاب، سالروز درگذشت نویسنده های بزرگی چون ویلیام شکسپیر و میگل دو سروانتس و همچنین سالروز تولد چندین نویسنده از جمله ولادیمیر ناباکوف و موریس دروئون است.

هر سال، به مناسبت سالروز درگذشت میگل سروانتس، برنامه های متنوعی پیرامون این نویسنده پرآوازه اسپانیایی و اثر جاودانش «دون کیشوت» برگزار می شود.

این مطلب را هم بخوانید:   چطور سال به سال بیشتر کتاب بخوانیم؟

محله بلوزداد در الجزایر، جایی است که سروانتس در سال ۱۵۷۵ زمانی که از جنگ با عثمانی باز می گشت همراه با برادرش رودریگو، اسیر شد و به آنجا برده شد.

در این محله، غاری قرار دارد که سروانتس و چهارده نفر زندانی دیگر را به شهر متصل می کرد. این غار هم اکنون بازسازی شده و یکی از جاذبه های فرهنگی الجزایر به شمار می آید.

به باور کارشناسان ادبی ، دورانی که میگل سروانتس در الجزایر اسیر بود تاثیر عمیقی بر آثار و دستاوردهای ادبی او گذاشت. سروانتس در اثر مشهورش «دون کیشوت» نیز از دوران اسارتش یاد می کند.

از«دون کیشوت» به عنوان نخستین رمان مدرن دنیا یاد می شود. این داستان، روایت مردی خیال پرداز است که به جنگ آسیاب های بادی می رود و رویای احیای ارزشهای مرده را در سر می پروراند. سروانتس در این اثر، جامعه اسپانیا در اواخر قرن شانزدهم را تصویر می کند.

 

میگل دو سروانتس در بیست و سوم آوریل سال ۱۶۱۶ در گمنامی و فقر از دنیا رفت. اما « دون کیشوت» امروز که بیش از چهار قرن از مرگ خالقش میگذرد، همچنان از دریچه زندگی انسان های توهم زده به حیات خود ادامه می دهد.

_______________________________________________________________________________________________

 

کتاب های صوتی بهترین هدیه ای که می توانید به خودتان و عزیزانتان بدهید.

کتاب های صوتی بهترین ایده برای جلوگیری از هدر رفت وقتتان به موقع رانندگی و یا انتظار در صف های طولانی و …

کتاب های صوتی بهترین ایده برای افراد کم بینا و نابینا

کتاب های صوتی بهترین ایده برای افراد کم سواد و بی سواد

این مطلب را هم بخوانید:   یک زن ۹۴ ساله با معدل عالی از دانشگاه فارغ التحصیل شد

کتاب های صوتی بهترین ایده برای …..

 

__________________________________________________________________

 

(Visited 177 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما