راه‌پله‌های زیبای هامبورگ

راه‌پله‌های زیبای هامبورگ

برخی از ساختمان‌های هامبورگ راه‌پله‌های بسیار زیبایی دارند. اما ورود به این ساختمان‌ها و بازدید از راه‌پله‌ها نه‌تنها برای ساکنان شهر، بلکه برای گردشگران نیز آسان نیست. اخیرا تورهایی این امکان را فراهم کرده‌اند.

برخی از ساختمان‌های شهر هامبورگ راه‌پله‌های بسیار زیبایی دارند، اما از آنجایی که شرکت‌ها و ادارات در این ساختمان‌ها فعالیت می‌کنند ورود به این ساختمان‌ها نه‌تنها برای ساکنان شهر بلکه برای گردشگران نیز ساده نیست. اولین ساختمانی که به این سبک در هامبورگ ساخته شد “دوون هوف” نام داشت که اکنون ساختمان مدرنی جایگزین آن شده است. (عکس: راه‌پله ساختمان پانزده طبقه‌ای برامس)

 

 

بین‌سال‌های ۱۸۸۶ تا ۱۹۳۸ میلادی در شهر بندری هامبورگ صدها ساختمان‌های اداری – تجاری ساخته شدند که به آنها “کونتورهاوس” (Kontorhaus) گفته می‌شود. این ساختمان‌ها دارای راه‌پله‌های بسیار زیبا و دیدنی هستند. (عکس ساختمان شیلی با ۳۶ هزار متر مربع زیربنا که بین سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۴ ساخته شده است. آرشیتکت آن فریتز هوگور بوده است)

 

در سال ۲۰۱۵ محله‌ای که ساختمان‌های “کونتورهاوس” با این راه‌پله‌ها در آن قرار دارند و همچنین سیلوهای بندرهامبورگ در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفتند. (عکس از راه‌پله ساختمان شیلی)

 

در سال‌های اخیر در برخی از ساختمان‌های “کونتورهاوس” آپارتمان‌های مسکونی مدرن ساخته شده‌اند. در” آپارتیمنتوم” (Apartimentum) هامبورگ صاحب‌خانه می‌تواند از طریق تلفن همراه بطور مثال دمای خانه، روشن ‌و خاموش کردن چراغ‌، گاز آشپزخانه و باز و بسته کردن شیر آب وان حمام را کنترل کند.

 

 

گرچه از این سبک معماری در آغاز در آمریکا استفاده شده اما در اواسط قرن ۱۹ میلادی در این کشور کنار گذاشته شد. بخصوص در نیویورک و شیکاگو شیوه رایج برای ساختمان‌های اداری و تجاری شیوه برج سازی بود (عکس: راه‌پله ساختمان پانزده طبقه‌ای برامس که بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۳۱ ساخته شده است)

این مطلب را هم بخوانید:   بررسی سرمایه گذاری در صنعت کفش و صنایع وابسته

 

 

ساختمان پانزده طبقه‌ای برامس تاریخ بسیار جالبی دارد. در جنگ جهانی صدمه دید، زمانی آرشیو اقتصاد جهانی در آن قرار داشت. مرکز پلیس هامبورگ و در سال ۱۹۶۲ نیز مرکز مقابله با فاجعه سیل هامبورگ در این ساختمان راه‌اندازی شد. این ساختمان همچنین شرکت‌های بیمه‌های درمانی را هم در خود جای داده بود.

 

 

ساختمان برامس توسط دو آرشیتکت بنام لونتد و کالمورگن ساخته شده است. این ساختمان که در میدان یوهانس برامس قرار دارد از سال ۱۹۹۷ و به مناسبت صد سالگی مرگ یوهانس برامس، آهنگ‌ساز شهیر آلمانی به این نام شناخته شد.

 

 

در سال‌های اخیر تورهایی امکان گشت و گذار و بازدید از این راه‌پله‌ها را فراهم کرده‌اند. البته بازدید از این ساختمان‌ها فقط در روزهای غیر تعطیل و کاری در هفته امکان‌پذیر است. (عکس: یکی دیگر از راه‌پله‌های ساختمان برامس)

 

 

نمایی از راه‌پله ساختمان اشپرینکن‌هوف (Sprinkenhof). این ساختمان بین سال‌های ۱۹۲۷ تا ۱۹۴۳ در سه مرحله توسط برادران آرشیتکت‌ “هانس و اسکار گرسون” و “فریتز هوگر” ساخته شده است.

 

 

اشپرینکن‌هوف یک شرکت مسکن است که نزدیک به دو هزار ساختمان که بیشتر دولتی هستند با ۵ هزار و ۶۰۰ مستاجر را مدیریت می‌کند.

 

 

راه پله ساختمان “کوریو هاوس” (Curiohaus) بین سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۱ ساخته شده است. “یوهان کارل دانیل کوریو” بنیانگذار انجمن آموزش و پرورش بود و این ساختمان به نام او نامگذاری شده است که از سال ۱۹۴۸ در اختیار سندیکای آموزش و پرورش قرار گرفت.

 

 

 

“بالین هاوس” (Ballinhaus) ساختمانی است که سال ۱۹۲۲ تا ۱۹۲۴ ساخته شده و نام مدیر شرکت کشتیرانی “هاپاگ” به نام “آلبرت بالین” برآن گذاشته شده است. با مدیریت او این شرکت بزرگترین شرکت کشتی‌رانی جهان شد. در دوران نازی‌ها بخاطر یهودی بودن بالین، نام این ساختمان در سال ۱۹۳۸ به “مس‌برگ‌هوف” تغییر یافت.

این مطلب را هم بخوانید:   کاخ سفید وقتی ترامپ و خانواده اش به آنجا نقل مکان کنند

 

انجمن “وطن‌دوستان هامبورگ” در سال ۱۷۶۵ میلادی با هدف پشتیبانی از هنرمندان و مشاغل مفید تاسیس شد. در آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۸۴۲ ساختمان ۶۰۰ ساله شهرداری هامبورگ در آتش سوخت. زمین این ساختمان بعدا در اختیار انجمن وطن دوستان که ساحتمان مرکز آن نیز سوخته بود قرار گرفت و ساختمان جدیدی با این راه‌پله در آن بنا شد.

 

 

گرچه ساخت ساختمان‌های “کونتورهاوس” با راه‌پله‌های زیبا نخست در بندر هامبورگ آغاز شد، اما در دیگر شهرهای آلمان هم می‌توان از این دست ساختمان‌ها را یافت. (عکس از راه پله‌ای در هانوفر)

 

در شهرک صنعتی هوخست در فرانکفورت این راه‌پله را “پتر بهرنس” Peter Behrens)) طراحی و بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۴ ساخته است. این عمارت همچون ساختمان شیلی در هامبورگ، یکی دیگر از نمونه‌های بی‌نظیر آرشیتیک اکسپرسیونیستی است.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]
(Visited 109 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما