جایزه برای دانشمندانی که روش ویرایش ژن را پیدا کردند؛ پنجره‌ای برای اصلاح نقص‌های ژنتیکی

جایزه برای دانشمندانی که روش ویرایش ژن را پیدا کردند؛ پنجره‌ای برای اصلاح نقص‌های ژنتیکی

پنج دانشمند، به صورت مشترک جایزه پانصد هزار دلاری پزشکی را برای نقشی که در توسعه ابزار ویرایش ژن داشته اند، دریافت کرده اند.

جایزه سالانه «مرکز پزشکی و تحقیقات بیوپزشکی آلبانی» نیویورک به تیم توسعه فن آوری «کریسپر-کاس ۹» تعلق گرفت.

این فن آوری به دانشمندان اجازه می دهد به شیوه ای آسان و مقرون به صرفه، نقص های ژنتیکی را اصلاح کنند و یا برخی از ویروس ها را از بین ببرند.

امانوئل کارپنتیه از انستیتوی بیولوژی «ماکس پلانک» آلمان، جنیفر دودنا از دانشگاه برکلی کالیفرنیا، لوسیانو مارافینی از دانشگاه «راکفلر» نیویورک، فرانسیسکو موجیکا از دانشگاه «آلیکانته» اسپانیا و فنگ ژانگ از انستیتوی تکنولوژی ماساچوست این جایزه را مشترکا دریافت کرده اند.

«کریسپر-کاس۹» طی آزمایشاتی توانست ژن های خوک ها اصلاح کند و ویروس هایی که آنها منتقل می کنند و برای انسان مضر هستند را از بین ببرد.

این فن آوری نویدبخش می تواند مسیر را برای پیوند اعضای حیوانات به انسان هموار کند.

«کاس ۹» آنزیمی است که باکتری ها از آن در مقابل ویروس استفاده می کنند.

در پروسه اصلاح ژن به این روش، یک «آر ان ای» (مولکولی که قابلیت خواندن دی ان ای را دارد) به عنوان راهنما عمل می کند و آنزیم «کاس ۹» را به درون مولکول «دی ان ای» می فرستد تا قسمت خاصی از آن را که مد نظر است قیچی کند. «کاس ۹» پس از برش، رشته های «دی ان ای» را به هم پیوند می زند.

این مطلب را هم بخوانید:   نوبل پزشکی ۲۰۱۷ به کاشفان عملکرد ساعت بدن رسید

چندی پیش دانشمندان موفق شدند با استفاده از این فن آوری، جهشی ژنتیکی را که منجر به نوعی بیماری در ماهیچه های قلب می شود اصلاح کنند.

پژوهشگران دانشکده سان دیگو در کالیفرنیا، نسخه ای از « کاسپر- کاس ۹» را تولید کرده اند که قابلیت برش «آر ان ای» را نیز دارد و می تواند در درمان بیماری هایی چون «هانتینگتون» موثر باشد.

بسیاری امیدوارند «کریسپر-کاس ۹» بتواند به از بین بردن ویروس «اچ ای وی» و درمان بیماری ایدز کمک کند.

(Visited 101 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما