تولید کمپوست، کسب ثروت از زباله ها!

کود کمپوست که از پسماندهای کشاورزی، خانگی و خوراکی تولید می‌شود یکی از عالی‌ترین کودها برای مصارف کشاورزی به شمار می‌رود و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز امکان بهره‌گیری از این کود را دارند.compost4

امروزه می‌توان زباله را طی فرآیندهایی به مواد تقویت کننده خاک یا کود ( کمپوست ) تبدیل نمود که سرشار از مواد آلی و عناصر مورد نیاز گیاه می‌باشد. با مصرف کمپوست می‌توان تا %۷۰ در مصرف کودهای شیمیایی صرفه‌جویی کرد.

معرفی محصول

محصول طرح حاضر تولید بازیافت زباله و تولید کمپوست و ورمی کمپوست گرانوله می‌باشد.

مدیریت مطلوب زباله‌های شهری و صنعتی با توجه به حجم بالای تولید روزانه آنها در تمامی کشورها از اهمیت ویژه‌ای به خصوص از دیدگاه زیست‌محیطی و بهداشتی برخوردار است. با توجه به محدودیت مکان‌های مناسب دفع انواع زباله‌ها و از سویی اثرات نامطلوب دفن زباله و سایر روش‌های حذف و یا کنترل زباله‌ها بر سلامت عمومی و محیط زیست، حرکت در جهت مدیریت بهینه پسماندها با نگاهی به توسعه پایدار از اهداف اصلی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه می‌باشد. در همین راستا بازیافت زباله‌ها در رأس برنامه‌های مدیریت زیست‌محیطی کشورها قرار دارد. یکی از بهترین روش‌های دفع زباله‌ها در مراکز بازیافت، تبدیل آنها به کمپوست است، که این روند نقش بسیار مهمی در مدیریت بهینه زباله‌ها و پسماندها دارد که علاوه بر کاهش مشکلات اقتصادی، بهداشتی و زیست محیطی، نقش مهمی در تولید مواد آلی و جایگزینی کودهای پر مخاطره شیمیایی و نیز رهایی اکوسیستم‌های آبی و خاکی از آلودگی زباله‌های تولیدی دارد. در این راستا با استفاده از کرم خاکی و ایجاد ورمی‌کمپوست تولید کمپوست به طریق بیوتکنولوژی از کلیه منابع آلی از جمله زباله‌های خانگی، ضایعات کشاورزی، لجن تصفیه فاضلاب و غیره صورت می‌گیرد. در فرایند تولید ورمی‌کمپوست از زباله‌ها یک کود آلی بسیار مغذی تولید می‌گردد که علاوه بر کاهش خطرات زیست محیطی آن، روند بازگردش آنها را به طبیعت به صورت کود مصرفی تسریع می‌نماید. در نهایت پس از دوره تولید کمپوست که به عوامل متعددی بستگی دارد، علاوه بر اینکه از اثرات زیست محیطی مخرب زباله‌ها جلوگیری شده است، در ضمن یک کود آلی مغذی، تمیز و بی‌بو با توانایی اصلاح خاک و حفظ آب تولید شده که در صنعت کشاورزی و باغداری و پرورش آبزیان و دام و طیور استفاده بسیار مفیدی خواهد داشت. در فرایند تولید ورمی‌کمپوست روزانه امکان تبدیل ۵۰۰ کیلوگرم زباله در هر متر مربع با ضریب تبدیل ۹۰ درصد، به ورمی‌کمپوست وجود دارد. بنابراین از آنجایی که بیش از ۷۰ درصد از زباله‌های تولید شده در شهرها، مواد آلی و قابل تبدیل به کمپوست است و از سویی دیگر سادگی، هزینه‌های تولید نسبتاً پایین و قابلیت عمومی‌سازی فرایند تولید ورمی‌کمپوست در جهت بازیافت زباله‌ها، جای آن دارد که تحقیق و بررسی بیشتری جهت کاربرد این روش زیستی که اثرات قابل توجهی بر سلامت محیط زیست دارد، انجام گیرد.

این مطلب را هم بخوانید:   با سرمایه کم کسب و کار کنیم

 

بازیافت زباله
بازیافت زباله

بررسی بازار 

با توجه به ویژگی‌های منطقه و مستعد بودن آن در حوزه کشاورزی می‌توان بازار خوبی را در این حوزه برای فروش کمپوست گرانوله پیش‌بینی کرد. یکی از دلایل عدم استقبال کشاورزان از کود ورمی‌کمپوست، سبک بودن و فرسایش سریع آن می‌باشد که با گرانوله کردن این محصول می‌توان از آن در مقابل عوامل محیطی مراقبت کرد همچنین با فرآوری این محصول بازده آن افزایش و زمان تاثیرگذاری آن بر روی محصولات کشاورزی کاهش می‌یابد. از سوی دیگر تولید فرآورده‌های کرم ایزینیا فتیدا از قبیل گرفتن روغن کرم برای مصارف بهداشتی و فروش آن به شرکت‌های دارویی و تولید پودر کرم برای مصارف پرورش آبزیان و مرغداری‌ها بازار بزرگی را ایجاد خواهد کرد و به دلیل آنکه در این کارخانه مجموعه‌ای از محصولات را می‌توان از بازیافت زباله تولید کرد، قابلیت بسیار زیادی در بخش توسعه آن می‌توان متصور شد که از ارزش افزوده بسیار زیادی برخوردار خواهد بود که در سطح کشور بی‌نظیر است.

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات دریک آنلاین برای  احداث یک واحد کمپوست به  حدود ۲۷۴ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۵درصد می باشد که مناسب می باشد و کمتر از ۳ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید که در مقیاس طرحهای صنعتی زمان مناسبی می باشد. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد تولیدی ارائه شده است.

 

campostمزایای اجرای طرح

از جمله ویژگی‌های طرح می‌توان به امکان صادرات محصول به کشورهای خاورمیانه، نرخ بازده داخلی مناسب، ایجاد اشتغال‌زایی، نرخ بازگشت سرمایه مناسب و تامین نیاز داخلی کشور همچنین بازیافت زباله و جلوگیری از اثرات زیست محیطی مخرب آن، به حداقل رساندن دفن پسماند و حذف آن در آینده و جلوگیری از هدر رفتن سرمایه‌های ملی و کمک به اقتصاد کلان کشور اشاره نمود.

این مطلب را هم بخوانید:   ۱۷ ایده‌ کسب و کار سبز که با راه اندازی آن ها زمین را نجات می دهید

منبع: واحد تحقیقات سرمایه گذاری دریک آنلاین با همکاری شرکت مشاور اقتصادی درسا صنعت

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 953 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما