بلیط لحظه آخری و چارتر چیست؟

بلیط لحظه آخری و چارتر چیست؟

بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر حتماً تا به حال به گوشتان خورده است. مخصوصا اگر در سایت‌های گردشگری تورهای مختلف را مقایسه کرده باشید. در توضیحات اکثر این تورها نوشته‌شده است که پروازها چارتری است. همچنین به احتمال زیاد چشمتان به سایت‌هایی که بلیطهای چارتری هواپیما می‌فروشند افتاده است. امروز می‌خواهیم درباره‌ی این بلیطها صحبت کنیم. اینکه اصلاً بلیط لحظه آخری و بلیط چارتر یعنی چه و آیا این بلیطها واقعاً ارزان هستند یا نه؟

به گزارش ایده و خلاقیت و به نقل از کافه گردش، بلیط چارتر را برخی شرکت‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی می فروشند. بعضی از آژانس‌های مسافرتی سالانه یا برای مدتی معین تمام یا بخشی از صندلی‌های بعضی مسیرهای هوایی را از شرکت‌های هواپیمایی اجاره و یا درواقع پیش‌خرید می‌کنند و بلیط این پروازها را به مسافران آن مسیرها می‌فروشند. در این حالت به این آژانس‌ها چارترکننده و به آن شرکت هواپیمایی (ایرلاین) که تمام یا بخشی از صندلی‌های پروازش را اجاره می‌دهد، چارتر شونده می‌گویند. در این شرایط، شما بلیت را مستقیم از هواپیمایی نمی‌خرید، بلکه از آژانس چارتر کننده خریداری می‌کنید و بهای بلیت چارتر را هم نه شرکت هواپیمایی، بلکه آژانس چارتر کننده تعیین می‌کند.

اکثر مسافران معمول هواپیماها افرادی هستند که به دلایل شغلی هر هفته باید در مسیر مشخصی سفر کنند. به همین دلیل خیلی به مناسبت‌ها و تعطیلات نگاه نمی‌کنند و در واقع جزو مسافران عادی و همیشگی مسیرهای هوایی هستند؛ اما در ایام تعطیل و روزهایی که بازار مسافرت گرم می‌شود، متقاضیان سفرهای هوایی نیز افزایش می‌یابند. این همان زمانی است که آژانس‌های مسافرتی که هوشمندانه بلیطهای ایرلاین‌ها را از قبل خریداری کرده بودند با فروش آن‌ها به مسافران سود کسب می‌کنند.

این مطلب را هم بخوانید:   ارزش ۱۴۲ میلیارد دلاری گردشگری حلال در دنیا

بلیطهای چارتر در زمان‌های متفاوت و در مسیرهای هوایی متفاوت، قیمت‌های مختلفی نیز دارند. مثلاً اکثر اوقات حداقل قیمت پروازهای تهران کیش پایین‌تر از حداقل قیمت هر پرواز داخلی دیگری است. همچنین زمان پروازها، چه در خصوص نزدیک بودن یا نبودن به ایام تعطیلات، چه حتی در ساعات مختلف روز متفاوت است.

 

با این تفاسیر حتماً متوجطه شده‌اید که چارتری بودن یک پرواز لزوماً به معنی ارزان بودن آن نیست؛ اما سؤال اینجاست که چطور می‌شود در پروازهای چارتری یک بلیط ارزان خرید؟

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که عادت دارید مدتی قبل از برنامه‌ی سفرتان همه چیز را آماده کرده باشید، شانس کمتری برای به دست آوردن یک بلیط ارزان‌قیمت دارید. ولی هرچه خرید بلیط هواپیما را به لحظات نزدیک به سفر موکول کنید، قیمتی که خواهید پرداخت ارزان‌تر خواهد بود. همان‌طور که مشخص است، آژانس‌های چارتر کننده از آنجایی که پیشاپیش بلیت‌ها را خریداری کرده‌اند، برای بازگرداندن هزینه‌ای که پرداخته‌اند باید تمام بلیطها را بفروشند. به همین دلیل، این آژانس‌ها با ارزان کردن قیمت بلیطهای پروازی به صورت ساعت‌به‌ساعت، سعی به ترغیب مسافران برای خرید بلیت می‌کنند. این ارزانی که درواقع یک نوع معامله‌ی برد-برد است، هم به سود آژانس خواهد بود، چرا که بلیت‌هایی را که پیش‌خرید کرده خواهد فروخت، هم به سود مسافرانی که در آخرین ساعات ممکن دست به خرید بلیط می‌زنند.

 

چه هنگام شانس خرید یک بلیط ارزان بیشتر است؟

همان‌طور که گفتیم این آژانس‌ها تمام یا بخشی از بلیطهای یک ایرلاین را برای بازه‌ی زمانی مشخصی خریداری می‌کنند. به همین دلیل تعیین قیمت این بلیت‌ها به عهده‌ی آنان خواهد بود. از همین رو، در ایامی مثل عید نوروز یا دیگر ایام تعطیلی که تقاضا برای بلیط هواپیما بیشتر است، اغلب پروازها حتی قیمتی بیش تر از قیمت رسمی دارند؛ اما در روزهای پایانی اسفند، یا در ایام پس از تعطیلات نوروز، به دلیل کاهش تقاضا قیمت همان پروازها به میزانی باورنکردنی‌ کاهش می‌یابد. طوری که ممکن است قیمت یک پرواز حتی از قیمت بلیت اتوبوس نیز کمتر باشد.

از طرف دیگر، از آنجایی که آژانس‌های چارتر کننده میل به فروش تمام بلیطهای خود در هر پرواز دارند، صندلی‌های خالی باقی‌مانده را در ساعات نزدیک به پرواز با تخفیف‌های باورنکردنی به فروش می‌رسانند. تا جایی که ممکن است قیمت یک بلیط تا دو ساعت مانده به پرواز حتی تا نصف قیمت کاهش داشته باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   اولین کافه استیمپانک حرکتی ،در رومانی افتتاح شد

 

حواستان باشد! بلیطهای لحظه آخری عیب هم دارند.

بلیطهای چارتری در کنار قیمت وسوسه‌انگیزشان، دو عیب بزرگ نیز دارند. یکی اینکه آژانس‌های چارتر کننده فقط فروشنده‌ی بلیت هستند، و در اکثر مواقع پاسخگوی مشکلاتی که ممکن است در پرواز رخ دهد نخواهند بود. مثلاً اگر پرواز تأخیر داشته باشد، یا بارتان گم شود، مسئولیت بر عهده‌ی شرکت هواپیمایی خواهد بود نه آژانس صادرکننده‌ی بلیت و شما باید خودتان پیگیر این مشکلات باشید.

دیگر اینکه برخلاف بلیت‌های رسمی، بلیطهای چارتری معمولاً قابل استرداد نیستند و امکان تغییر تاریخ آن‌ها میسر نیست. حتی اگر آژانس به شما اجازه‌ی لغو بلیت را بدهد، معمولاً هزینه‌ی این کار آنقدر بالاست که لغو بلیط به‌صرفه نخواهد بود.

 

(Visited 204 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما