با ۵ میلیون تومان چه شغلی می توان راه انداخت؟

در حالی که هزینه ایجاد هر شغل پایدار در ایران بین دویست تا سیصد میلیون تومان برآورد می شود، بررسی ها نشان می دهد بسیاری از افراد توانسته اند با ارقامی به مراتب کمتر از این رقم برای خود حرفه ای راه اندازی کنند .

به گزارش بولتن نیوز ، بیکاری یکی از مهمترین مشکلات اقتصاد ایران است و بررسی ها نشان می دهد اولین مطالبه مردم در حوزه اقتصاد به ایجاد شغل باز می گردد .

آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد نرخ بیکاری در افراد ۱۵ تا ۲۹ ساله  ، بیش از دو برابر نرخ بیکاری محاسبه شده در کل ایران است .

هر چند تعداد بیکاران ایران از سوی مراجع رسمی در حدود ۳ میلیون نفر اعلام می شود اما کارشناسان و اقتصاد دانان معتقدند این نرخ به حدود ۶ میلیون نفر می رسد که رقمی بیش از توان اقتصاد ایران تلقی می شود .

بیکاری نه در سال های اخیر که طی چهار دهه گذشته همواره اقتصاد ایران را با مشکلاتی مواجه کرده است .

بسیاری معتقدند روحیه کار در ایران خود به بیکاری در کشور دامن می زند به طوری که اکثر افراد جویای کار در ایران ترجیح می دهند کاری دفتری و اداره ای داشته باشند . همین ترجیح ، بازار کار ایران را به یکی از عجیب ترین بازارهای کار جهان تبدیل کرده است به طوری که ایران از یک سو با حجم بالای بیکاران و از سوی دیگر با تعداد بالای مشاغلی روبروست که نیروی کاری برای آن وجود ندارد .

این مطلب را هم بخوانید:   فولکس‌واگن: از رایش سوم تا رسوایی آلاینده‌ها

در این میان هستند کسانی که توانسته اند نظم بازار کنونی موبایل را بشکنند و شرایطی متفاوت را ایجاد نمایند .

بررسی ها نشان می دهد برخی با ۵ تا ۳۰ میلیون تومان ، شغلی برای خود راه اندازی کرده و توانسته اند درآمدی را ایجاد نمایند .

مشاغل خانگی ؛ از ۵ میلیون تومان

مشاغل خانگی جزو ارزان ترین مشاغلی است که می توان راه انداخت . کافی است فرد هنری، کاری یا فنی را بلد باشد . در این صورت می تواند شغلی مناسب را برای خود دست و پا کند .

خیاطی، عروسک سازی، جعبه سازی، آشپزی و شیرینی پزی از جمله این مشاغل هستند اما در سال های اخیر برخی با ایده هایی فراتر از این ها توانسته اند برای خود و دیگران شغل ایجاد کنند . ساخت میوه های مصنوعی با خمیر، تولید نبات های چوبی با طعم های مختلف، تولید سبزی های بهداستی بسته بندی ، تولید بدلیجاتی مانند گوشواره و انگشتر و … همگی جزو مشاغل خانگی طبقه بندی می شوند و بسیاری با فعالیت در این حوزه ها  توانسته اند شغلی مناسب و با درآمد مکفی را برای خود دست و پا کنند . در سال های اخیر دوخت حوله های حمامی و استخری، ملافه های تشک و لحاف و همچنین دوخت پولک و منجوق و … بر لباس ها مجلسی در خانه ها بسیاری از افراد ، خصوصا خانم ها را صاحب شغل کرده است . کمی خلاقیت در این حوزه می تواند نتایج اعجاب آوری را به همراه داشته باشد .

مشاغل تعاونی ؛ از ۱۰ میلیون تومان

اینجا حرف از کارهایی است که به سادگی نمی توان در خانه انجام داد . مثلا دوخت شلوار و تی شرت و کیف های مدرسه ای و فعالیت در حوزه باغبانی و … سرمایه مورد نیاز برای راه اندازی این کارها از ۵ میلیون و ۱۰ میلیون بالاتر است چرا که این فعالیت ها نیاز به ابزارهای تخصصی دارد . به عنوان مثال چرخ های خیاطی خاص برای فعالیت هایی نظیر دوخت کیف مدرسه و کیف پول و … مورد نیاز است .

این مطلب را هم بخوانید:   آبیاری هیدرو پونیک برای سبزی کاری در خانه

در این صورت می توان از طریق راه اندازی تعاونی ، مشکل را حل کرد . کافی است سرمایه ای حداقل ۵۰ میلیون تومان جمع شود تا ۵ نفر بتوانند صاحب شغل شوند . این مسیر نه فقط در ایران که در بسیاری از کشورها در حال توسعه مانند چین و کره جنوبی و … آزموده شده است .

اگر کسی قصد تولید داشته باشد و در این مسیر سهم بازار برایش مهم باشد، کافی است کمی افق سرمایه گذاری را گسترش دهد . در این حالت انبوهی کار تولیدی وجود دارد که با سرمایه هایی چون بیست میلیون تومان به ازای هر نفر و جمع شدن ۵ نفری دور هم امکان پذیر است .

به عنوان مثال راه اندازی واحدهایی بهداشتی برای تولید انواع کیک ها و مرباهای خاص از یک سو می تواند مانع از هدر رفت انواع میوه ها و اقلام کشاورزی شود و از سوی دیگر چرخ های اقتصاد را برای بسیاری از شاغلان به حرکت در خواهد آورد . در بسیاری از موارد تنها خلاقیت برای طراحی یک بسته بندی جدید و کاربردی عین موفقیت است .

 کسب و کارهای اینترنتی ؛ از یک میلیون تا …

در این میان نباید از کسب و کارهای جدید غافل بود . کسب و کارهای اینترنتی در دنیای امروز به سرعت جای خود را در میان کسب و کارهای واقعی باز کرده اند . اتفاقا یکی از بالاترین نرخ های بیکاری به دانش آموختگان کامپیوتر در ایران باز می گردد ، در حالی که بسیاری از این افراد می توانند با تکیه بر دانش خود و با کمترین سرایه اولیه دور هم جمع شده و نرم افزارهای مورد نیاز بازار را تولید کرده و با خلاقیت هایی نیازهای وسیعی که در این بازار وجود دارد را پاسخ گویند .

این مطلب را هم بخوانید:   چگونه به کسب و کار کترینگ بپردازیم؟

بیکاری هر چند درد مهلکی برای اقتصاد ایران است اما کمی خلاقیت می تواند فضای اقتصادی ایران را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و بهبود بخشد . شما با ۵ میلیون تومان چه شغلی می توانید راه بیندازید؟

منبع:بولتن نیوز

(Visited 1226 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (1)

ترک کردن دیدگاه شما