بازیافت کاغذ باطله، کسب و کاری سبز و اقتصادی

صنعت بازیافت صنعت سودآوری است. تولید کاغذ از کاغذ باطله نیز به دلیلی ارزانی مواد اولیه کسب و کار مناسبی است که ضمن حفاظت از محیط زیست و اشتغال زایی از سود مناسبی نیز برخوردار می شوید.

در جوامع امروزی الگوی مصرف به گونه‌ای است که همواره مقدار زیادی زباله تولید می‌گردد. یکی از راه‌های حفاظت از منابع، بازیافت مواد می‌باشد. امروزه قسمت عمده‌ای از زباله‌های جامد کشور‌های پیشرفته را کاغذ و مقوا تشکیل می‌دهد. بر اساس نتایج آنالیز فیزیکی زباله‌های شهری در ایران به طور متوسط حدود۱۰ % از این زباله‌ها را کاغذ و مقوا تشکیل می‌دهد. به نقل از دریک آنلاین، بازیافت راه حلی است که نسبت به دفن یا سوزاندن مواد زائد و حتی در مورد کاغذ از تبدیل آن به کمپوست هزینه کمتری را به شهرداری‌ها تحمیل می‌کند و صرفه‌جویی در انرژی و محیط زیست تمیزتر اساس آن را تشکیل می‌دهد.

بازیافت فرآیندی است که طی آن مواد با ارزش موجود در زباله جداسازی و جمع‌آوری شده و به شکل اولیه یا به عنوان مواد خام برای تولید محصولات جدید به کار گرفته می‌شود. تولید روزافزون زباله از جمله کاغذ و مقوا و دفع غیراصولی آن بدون توجه به مقوله بازیافت علاوه‌بر هدر دادن سرمایه‌های ملی باعث از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود.

معرفی محصول

محصول طرح حاضر تولید کاغذهای فلوتینگ، تست لاینر و وایت تاپ می باشد.

این محصولات که حاصل از بازیافت کاغذ و کارتن می‌باشد، هم از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است زیرا مواد اولیه آن ارزان قیمت هستند و هم از نظر حفظ محیط زیست حائز اهمیت است. و قابل ذکر است که کاغذ باطله بعنوان ماده خام، ضرورتا بدتر از خمیر کاغذ نیست بلکه با آن متفاوت است. خواص کاغذ حاصل از بازیافت تابع سیستم جمع آوری و دسته‌بندی کاغذهای باطله است. و همینطور نوع خمیر کاغذ اولیه بر بازیافت بر خواص کاغذ بازیافتی حاصل تاثیر زیادی دارد.

این مطلب را هم بخوانید:   دانشگاه آزاد میزبان نخستین استارتاپ ویکند زیست محیطی کشور

کاغذ فلوتینگ

فلوتینگ به کاغذی اطلاق میشود که در لایه میانی، ورق کارتن به صورت کنگره‌ای یا موج‌دار استفاده می‌شود. نقش این لایه، ضربه‌گیری و تحمل فشارهای فیزیکی و استاتیکی وارد شده به کارتن است. بنابراین استحکام این نوع کاغذ، نقشی کلیدی در کیفیت کارتن تولیدی دارد.

کاغذ تست لاینر

در ابتدا قابل توضیح است کاغذ کرافت، کاغذی است که برای ورق‌سازی و کارتن‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، و کرافتی که صد در صد از ضایعات تولید شده باشد را تست لاینر می‌گویند. در واقع اکثر کرافت‌های موجود در بازار از این نوع می‌باشد .

وایت تاپ

کاغذی است که برای لایه‌های بیرونی ورق‌های کنگره‌دار (صنایع بسته‌بندی کارتن سازی) مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرف سفید آن قابلیت چاپ پذیری بالایی دارد. تست‌لاینر و وایت تاپ، اغلب جهت استفاده در لایه رویی کارتن‌های بسته‌بندی استفاده می‌شود.

چگونگی طبقه بندی این محصول علاوه بر نوع کاربری ان در لایه میانی موجدار (فلوتینک) ، سطوح طرفین موجدار (لایتر) و سطوح بیرونی تاپ‌لاینر یا تست‌لاینر ، بر اساس نسبت وزنی آن در واحد سطح تعین گردیده و انواع مختلف آن عبارتند از gr/m2 .150gr/m2 . 120 . gr/m2250. و همچنین بسته بندی آنها به شکل رول صورت میگیرد . لیکن با توجه به سفارش عرض رول قابل تغییر می باشد

بررسی بازار

در حال حاضر تعداد کمی از کارخانه‌های تولیدی در این حوزه با ظرفیت بالای  ۱۰۰۰۰ تن فعال می‌باشند. یک واحد ۶۰۰۰۰ تنی در خراسان رضوی، یک واحد ۱۵۰۰۰ تنی در اصفهان، دو واحد ۱۰۰۰۰ و ۱۵۰۰۰ تنی در مازندران، یک واحد ۱۳۰۰۰ تنی در تهران در تولید کاغذهای فلوتینگ، تست‌لاینر و وایت‌تاپ فعال می‌باشند.

این مطلب را هم بخوانید:   ثروت کلان چین از فضولات الکترونیکی غرب

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات  برای  احداث یک واحد تولید کاغذ از کاغذ باطله به  ۲۵۸ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۶ درصد می باشد و کمتر از ۳ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه خلاصه‌ای از نیازمندی‌های احداث یک واحد تولیدی ارائه شده است:

bazyaftمزایای اجرای طرح

با توجه به مواردی چون حفاظت محیط زیست ، کاهش بهره‌برداری از جنگلها به دلیل کاهش مصرف چوب و حفظ جنگلهای با ارزش، تامین بخشی از نیاز کشور، کاربرد گسترده محصولات طرح و امکان صادرات این محصول به کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خود مختار از یک سو و نرخ بازده داخلی و بازگشت سرمایه مناسب طرح از سوی دیگر، طرح را به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری ارزشمند می‌توان معرفی نمود.

دریک آنلاین

(Visited 449 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما