بازیافت لاستیک یک سرمایه گذاری با سود عالی

بازیافت لاستیک یک سرمایه گذاری با سود عالی

طرح مساله

لاستیک‌های فرسوده زباله‌های مخصوصی هستند که از لحاظ شیمیایی، اندازه، حالت و شکل با بقیه زباله‌ها تفاوت دارند. لاستیک‌ها از مواد پلیمری تشکیل شده‌اند که به راحتی در طبیعت تجزیه نمی‌شوند. در بسیاری از موارد لاستیک‌های غیر فرسوده روی هم انباشته شده و به شکل کوهی از زباله مناظر زشتی را به وجود آورده و خطرآتش سوزی را نیز به همراه دارد.

سوزاندن لاستیک‌ها دود سیاه و مضری را ایجاد می‌کند که باعث آلودگی محیط می‌شود. برای دفن آن نیز مشکلات فراوانی وجود دارد. باتوجه به اینکه در ایران هزینه‌ای از تولیدکنندگان پسماندها دریافت نمی‌شود، تجهیزاتی هم در مراکز دفن برای کاهش حجم یا خرد کردن لاستیک‌ها وجود ندارد و در نتیجه به همان شکل اولیه دفن می‌شوند که باعث می‌شود حجم زیادی از مراکز دفن اشغال شود. امروزه نتیجه تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که امر بازیافت لاستیک‌های فرسوده نه تنها آثار مخرب بر محیط زیست ندارد و مشکلات مدیریتی این بخش را حل می‌کند بلکه منشاء توسعه صنعتی و سودآوری اقتصادی و فرآوری و تولید محصولات دیگری نیز می‌باشد. از پودر لاستیک حاصل از بازیافت تایرهای فرسوده در صنایعی مانند جاده‌سازی، ساختمانی، خودروسازی، صنایع‌دریایی، ورزش، دامداری و کشاورزی و آبرسانی می‌توان استفاده کرد. از مزایای دیگر بازیافت تایرهای فرسوده کاهش ضایعات و کمک به چرخه مواد در طبیعت است.

محصولات حاصل از بازیافت تایر فرسوده

سیم فولادی :۱۰ درصد از هر کیلوگرم تایر

نخ پلی آمید :۳ درصد از هر کیلوگرم تایر

گرانول : ۸۵ درصد از هر کیلوگرم تایر

این مطلب را هم بخوانید:   آرایشگاه: با ۵۰ میلیون سرمایه اولیه هر ماه ۱۲ میلیون درآمد داشته باشید.

موارد مصرف پودر لاستیک

  • صنایع جاده‌سازی (پوشش سطح جاده‌ها به جای آسفالت)

پودر لاستیک به دلیل خاصیت اکوستیکی دارای عمر بیشتر و هزینه کمتری است و صدای کمی را ایجاد می‌کند و کمتر ترک خورده و در گرما نیز ذوب نمی‌شود. ترمز خودروها بر روی آن عملکرد بهتری دارد. آب‌بندی شکاف سطح جاده‌ها، تولید لایه‌های ضد آب و لایه‌های جاذب صدا، تولید علائم ترافیکی و ضربه‌گیرها با هزینه کمتر و عمر بیشتر از دیگر مزایای استفاده از پودر لاستیک است و به دلیل خاصیت ارتجاعی در هنگام تصادفات آسیب‌های کمتری به وسایل نقلیه وارد می‌کند.

  • صنایع ساختمانی (فونداسیون و پایه‌ها):

به عنوان فونداسیون و پایه‌ها، استفاده از تایرهای خرد شده در کارهای عمرانی از اهمیت فراوانی برخوردار است به ویژه در مواردی که کاهش وزن سازه‌ها ضرورت دارد. افزودن لاستیک بازیافتی به بتن، باعث بالا بردن مقاومت آن در برابر آتش و جلوگیری از خرد شدن آن می‌شود. در کفپوش‌های صنعتی و پوشش گذرگاه‌ها، عمر مفید ۲۰ سال است و به دلیل خواص بیومکانیکی و حالت نیمه ارتجاعی خستگی کمتری ایجاد می‌کنند. پوشش بام ساختمان‌ها و عایق ساختمانی، تولید چسب درزگیر، کانال‌های هوا، زیر فرش‌ها، پوشش سطح زمین بازی بچه‌ها از دیگر کاربردهای این محصول در این بخش است.

  • صنایع تولید لاستیک و پلاستیک:

فوم‌های قابل انعطاف، پوشش استخرها، تسمه نوار نقاله

  • صنایع خودروسازی:

تولید تایر، روکش‌کاری تایر، کفپوش و گلگیر خودروها، نوار دور درب و شیشه خودروها، انواع واشر، سیستم‌های ترمز اصطکاکی، سپرهای ضربه‌گیر خودرو.

  • صنایع دریایی:

ضربه‌گیرهای اسکله و لنگرگاه‌ها، شناور دریایی، کفپوش‌های غیر لغزنده.

  • ورزش:

پوشش زمین‌های ورزشی دومیدانی، گلف و تنیس، میادین اسب دوانی.

  • دامداری، کشاورزی و آبرسانی:
این مطلب را هم بخوانید:   پرورش جلبک کسب و کاری با سود بالا و سرمایه کم

سیستم‌های آبرسانی کشاورزی و شلنگ‌های لاستیکی، گلدان‌های لاستیکی، ظروف تغذیه دام، انواع فنس‌های محوطه سیلوهای حبوبات و استفاده از کفپوش‌های لاستیکی با مجرای تعبیه هوا که آب در آن نفوذ کند.

علاوه بر مواد بالا، لاستیک‌ها یکی از بهترین منابع سوخت و انرژی هستند. تایرها دارای درصد بسیار بالایی از کربن هستند که به آنها قابلیت سوخت سریع و درجه حرارت بسیار بالایی می‌دهد. مهمترین استفاده تایرها بعنوان سوخت در کوره‌های سیمان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد انرژی موجود در ۲۴۲ میلیون حلقه تایر فرسوده برابر با انرژی ۱۲ میلیون بشکه نفت است.

بررسی بازار و رقابت

بازیافت هر محصولی همراه با ارزش افزوده بالا می‌باشد و بازیافت لاستیک (تایر) نیز از این مسئله مستثنی نبوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار می‌‌باشد. تولید پودر لاستیک علاوه بر کمک به محیط زیست عواید مالی مناسبی برای سرمایه‌گذار دارد. با توجه به اینکه لاستیک یکی از محصولاتی است که دفع نمی‌گردد و سوزاندن آن برای محیط زیست مشکلات زیادی ایجاد می‌نماید، لذا ایجاد شرکت‌های بازیافت لاستیک می‌تواند کمک شایانی در حل این مشکل محیط زیست نماید. طبق بررسی‌های انجام شده پودر لاستیک علاوه بر استفاده در صنعت لاستیک و انواع کفپوش، در تولید تیوپ‌های لاستیکی، انواع ضربه‌گیر صنعتی و غیر صنعتی، انواع محصولات لاستیکی برای پوشش کف انواع محصولات لاستیکی صنعتی، ورق های لاستیکی، فرش لاستیکی کف ماشین، سپر وسایل نقلیه، رکاب دوچرخه، زیر پایی لاستیکی و موارد دیگری نیز دارای قابلیت کاربرد می‌باشد. لیکن در سال‌های گذشته به دلیل اینکه تولید پودر لاستیک در کشور از کیفیت مناسبی برخوردار نبوده است لذا مصرف آن نیز در بسیاری از صنایع که دارای قابلیت کاربرد آن می‌باشند، بسیار محدود است بنابراین با هدف تولید پودر لاستیک با کیفیت بالا، پتانسیل مصرف آن در صنایع متنوعی وجود دارد و برای محصولات طرح حاضر بازار مناسبی پیش بینی می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های سرمایه گذاری: تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای

سرمایه گذاری مورد نیاز

 برای ایجاد یک واحد تولید پودر لاستیک با ظرفیت متوسط به ۵۵ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز می باشد. بازدهی طرح حدود ۵۰ درصد بوده که بسیار قابل توجه می باشد و در کمتر از دو سال نیز می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه خلاصه‌ی نیازمندهای احداث یک واحد پودر لاستیک با ظرفیت اسمی معادل ۱۴٫۴۰۰ تن در سال ارائه شده است:

 

مزایای اجرای طرح

با توجه به موضوعات مطرح شده و همچنین اهمیت مقطعی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و با توجه به اینکه سوزاندن و یا دفن تایرها دارای آثار مخرب زیست محیطی است در میان تمام راه‌های مطرح شده برای رهایی از زباله‌های لاستیکی، مهمترین، سالمترین و به صرفه‌ترین راه، بازیافت آن‌ها می‌باشد. زیرا نه تنها به محیط زیست لطمه‌ای وارد نمی‌کند، بلکه از مصرف بسیاری از منابع و سوخت‌های فسیلی جلوگیری می‌کند و باعث صرفه‌جویی در انرژی می‌شود. علاوه بر آن تولید محصولات بازیافتی در ایران به دلیل ارزانی کارگر، آب و انرژی می‌تواند سود بالایی داشته باشد.

 

منبع: دریک آنلاین

(Visited 8173 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (3)

  1. یکی از بهترین سایت هایی که تا الان دیدم همین سایت هست. چند روزی هست با این سایت آشنا شدم و هر روز مقداری از مطالب بسیار مفیدش رو میخونم و یادداشت برمیدارم. این همه مطالب با موضوعات متنوع و بسیار کاربردی رو در یک سایت و به طور منظم جمع کردید. سپاسگزارتون هستم. خسته نباشید میگم به همه نویسندگان و دست اندرکاران توانا و فرهیخته این سایت

  2. کارخونه بازیافت لاستیک نسبت سالهای گذشته خیلی زیاد شده واسه همین ایده خوبی نمی تونه باشه چون خط تولیدش گرونه و ثانیا تغذیه دستگاه رو به همین سادگی نمیشه تامین کرد روزانه باید چند تن لاستیک گیر بیاری که اونم تواین دوره زمونه خیلی سخته. اما در کل سایت خیلی خوب و مفیدی دارین.

ترک کردن دیدگاه شما