ایده های سرمایه گذاری: MDF یک فرصت سرمایه گذاری دوگانه

ایده های سرمایه گذاری: MDF یک فرصت سرمایه گذاری دوگانه

ام‌دی‌اف (MDF) مخفف واژه Medium Density Fiberboard است که جزو فرآورده‌های چوبی محسوب می‌شود. MDF نوعی تخته فیبر است که به روش خشک تولید می‌گردد. چگالی آن بین۶۵۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. ام دی اف را پس از تولید می‌توان روکش نمود. روکش‌های تزیینی علاوه بر زیبایی به دوام و کاربرد آن در محیط‌هایی مانند آشپزخانه کمک می‌کند. روکش ملامینه متداول‌ترین نوع روکش برای MDF می‌باشد که در آن فرایند کاغذ دکوراتیو آغشته به رزین تحت فشار و حرارت بر روی تخته چسبانده می‌شود.
این محصول ضمن دارا بودن خواص شبیه سایر اوراق فشرده چوبی دارای برخی خواص برتر نیز می‌باشد که باعث ارتقاء بازار آن در بین سایر اوراق فشرده چوبی مانند تخته خرده چوب (نئوپان)، تخته لایه، تخته فیبر سخت و … شده است. در واقع این محصول (MDF) ابتدا بعنوان جایگزین اوراق فشرده چوبی مطرح بوده و سپس در کاربردهای جایگزین چوب نیز بکار رفته است. در حال حاضر دامنه کاربردهای آن روز به روز در حال افزایش است.

مزایای MDF

از جمله خصوصیاتی که باعث ایجاد کاربردهای متنوع (MDF) شده عبارتند از:
• خصوصیـات فیزیـکی و مکـانیکی بالا
• دامنه وسیع دانـسیـته (وزن مخـصوص)، ضخامت و ابـعاد MDF قابل تولید
• قابلیت ابزار خوری، ماشین کاری و سنباده زنی
• سطوح صاف و متراکم
• قابلیت شکل پذیری و لبه‌های صاف
• عدم وجود معایب چوب
• دانسیته یکنواخت و همگن پروفیل
• قابلیت انجام رو سازی‌های مختلف همچون انواع روکش‌های چوبی و غیر چوبی، رنگ آمیزی و غیره
• پایداری ابعاد و مقاومت به فشرده شدن
• زیبایی ظاهری، طبیعت ملایم و ظریف و حالات شبیه به چوب
• قیمت مناسب

این مطلب را هم بخوانید:   ایده امداد بنزین برای کسب و کار جدید

بررسی واردات

با توجه به کدهای تعرفه برای صادرات و واردات MDF میزان واردات آن طی سال های ۸۹ الی ۹۳ به شرح جدول زیر می‌باشد:

 

%d8%a21

بررسی تقاضای داخلی

ضرورت اعمال حمایت‌ها و سیاستگذاری‌های موثر در جهت حمایت از صنایع چوب خصوصاٌ صنایع اوراق فشرده چوبی (خام و روکشی) و نهایتاً  صنایع مبلمان در کشور، سبب شده است تا در سالهای اخیر مصرف MDF در کشور رشد بسیار زیادی داشته باشد. میزان مصرف سرانه در سال ۲۰۱۲ در ایران ۱۹ متر مکعب به ازای هر۱۰۰۰ نفر از جمعیت کشور بوده که در مقایسه با میانگین مصرف سرانه جهانی که ۱۱٫۳ متر مکعب به ازای هر۱۰۰۰ نفر می‌باشد، در حدود ۷۰% بالاتر می‌باشد. با در نظرگیری سرانه فوق، میزان تقاضای محصول در کشور طی سال‌های ۸۹ الی ۹۳ به صورت زیر بوده است:

 

۲

بررسی تولید داخلی

صنایع سلولزی کشور هم اکنون ۷ درصد سرمایه گذاری ما را در بخش صنعت تشکیل می‌دهند و به لحاظ تعداد و ارزش افزوده جایگاه خوبی دارند. با اشاره به اینکه سالانه ۹۰۰ هزار مترمکعب میزان تولید چوب در کشور است بالغ بر ۹۵۰ هزار مترمکعب واردات چوب داریم. تولید MDF در سال ۱۳۹۳ به ۵۱۸ هزار متر مکعب (معادل ۲۶۰ هزار تن) رسید که با توجه به تولید انبوه دو شرکت نئوپان فومنات و آرتا پان شاهد افزایش تولید در سال جاری نیز خواهیم بود.

با بیان اینکه در مجموع بالغ بر ۲ میلیون مترمکعب میزان مصرف سالانه چوب کشور است، هم اکنون سالانه ۳۰۰ هزار متر مکعب تولید ام دی اف داریم.

این مطلب را هم بخوانید:   آیا داشتن ایده واقعا مهم است؟

 

پیشنهاد کسب و کار

با توجه به ملاحظات محیط زیستی و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها از یک سو و افزایش روز افزون نیاز به محصولات و مصنوعات چوبی، پیش‌بینی می‌شود میزان تقاضای این محصول در سال های آینده روند صعودی داشته باشد و لذا بازار محصول کشش مناسبی چه برای سرمایه‌گذاری درتولید و چه برای واردات دارا می‌باشد.

دریک آنلاین

(Visited 944 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما