ایده هایی برای عرضه محصول جدید در بازار

ایده هایی برای عرضه محصول جدید در بازار

در این مقاله ایده هایی برای عرضه محصول جدید ارائه می شود که ممکن است مورد توجه شما قرار بگیرد.
شرکت شما محصولی جدید تولید کرده است و می خواهد سهم بازار و مشتری برای آن جذب کند. شما همچنان به دنبال روش های سنتی هستید یا می خواهید تحولی ایجاد کنید؟ اگر به دنبال ایده های جدید هستید با این مقاله همراه شوید. حتی اگر این کار توسط بازاریاب های شرکت نیز می خواهد انجام شود باید به آنها آموزش دهیم که به گونه ای عمل کنند که انگار می خواهند جنجال و هیاهویی در بازار به پا کنند.

برند معتبری چون اپل که شهرت جهانی دارد و همگان به کیفیت آن اعتماد دارند، وقتی می خواهد محصول جدید خود را عرضه کند، احترام گذاشتن به اعتماد مشتریانش را در اولویت قرار می دهد. اما متاسفانه بسیاری از برندهای معتبر ایرانی وقتی سهم بازار را به دست آوردند، مشتریان خود را رها می کنند. امروزه مشتری به دنبال احترام است. می خواهد که برای شعور و درک وی احترام قائل شویم. اینکه در معرفی محصول خود به چه شکل عمل می کنیم نیز مهم است.

تمرین و ممارست
اگر برنامه یا رویدادی برای معرفی و عرضه محصول جدید دارید، پیاده سازی آن را از یک ماه قبل شروع کنید. بارها و بارها آن را تکرار و تمرین کنید، تا زمانی که بتوانید آن را در خواب و رویای خود به وضوح انجام دهید. نتیجه شگفت انگیز خواهد بود. کلیدی ترین نکته در برگزاری چنین برنامه ای مدیریت زمان است. شروع و پایان برنامه باید طبق زمان بندی اعلام شده و به موقع باشد. دقت کرده اید زمانی که می خواهیم چنین برنامه یا رویدادی را انجام دهیم هر چقدر هم تلاش و برنامه ریزی می کنیم باز هم اکثر کارهای مهم برای دقیقه ۹۰ می مانند و مدام در حال استرس و دویدن هستیم. یک هفته قبل از برنامه خواب و خوراک و استراحت نداریم و یک هفته بعد از آن هم راهی بیمارستان می شویم. اینجاست که می گوییم کاش وقت بیشتری داشتیم. دقیقاً یک روز قبل از برنامه ایده های جدیدتر به ذهنمان می رسد و یا قراردادهای همکاری جدید می بندیم و جالب است که می خواهیم ظرف ۲۴ ساعت تمام آنها عملیاتی و اجرایی شوند. تمرین، تمرین و تمرین . . .

این مطلب را هم بخوانید:   چگونه خودم را بازاریابی کنم؟

خلق داستان
نمی توان تنها به توسعه و گسترش محصول اکتفا کرد، لازم است که یک داستان بزرگ برای محصول خلق کنیم. نباید بگوییم به دنبال ایجاد محصولات بیشتر هستیم بلکه باید بهترین محصولاتی را خلق کنیم که می توانند وجود داشته باشند. بیشتر تمرکزمان بر بازار برتر باشد. معرفی محصولات در سرتاسر دنیا در یک دهه اخیر تفاوت های چشمگیری داشته است. خلق داستان جزو کلیدی ترین عنصر در عرضه یک محصول شده است. اما هنوز در ایران از آن غافل هستیم و خیلی از مدیران، حاضر به هزینه کردن روی آن نیستند چرا که از تأثیرات شگرف آن غافلند و هنوز می بینیم که بعد از تولید محصول به دنبال بازاریاب قوی هستند. متن هایی که در معرفی محصول استفاده می شوند نیز بسیار مهم و تأثیر گذار هستند. در خیلی از شرکت های بزرگ و معتبر جهانی داستان سرایی برای محصول حتی به عنوان یک شغل در نظر گرفته شده است و فرد یا افرادی در پشت صحنه فقط روی این مورد تمرکز دارند و فکر می کنند. چرا که نحوه معرفی محصول باید به گونه ای باشد که تا مدت ها در ذهن ها نقش ببندد.

تمرکز بر مشتری، به جای تمرکز بر چشم انداز
محصول شما علاوه بر اینکه برای مشتریان وفادارتان عرضه می شود، باید به دنبال مشتریان جدید نیز باشد، افرادی که تاکنون هیچ یک از محصولات شما را خریداری نکرده اند. در مقابل مشتریانی دارید که محصول جدید برند شما را خریداری و به دیگران معرفی می کنند. برای این دسته از مشتریان باید بهبود تدریجی را در پیش بگیرید و تمایزهایی ایجاد نمایید. برای مثال اپل در محصول جدید خود از یک سنسور اثر انگشت برای بازکردن قفل تلفن و تراشه ای جدید و با سرعت دو برابر استفاده می کند. مدل جدید خود را با قاب طلا ارایه می دهد. تصور بر این است که افراد بسیاری این مدل جدید را تهیه کنند، چرا که قالب طلایی آن دیگران را متوجه خواهد کرد که آنها مدل جدید را خریداری کرده اند و از مدل قبلی استفاده نمی کنند! از ایجاد تمایزهای بدین شکل برای محصول خود غافل نباشیم. خواسته های مشتریانمان را بشناسیم. شاید مشتریان اپل خواسته شان یک گوشی طلایی نبوده است، اما خواسته بازار و مشتریان بازار توسط مدیران اپل به درستی شناخته شده است.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های بزرگ کسب و کار / فعالیت در فضای مجازی

ایجاد تعلیق
اگر شرکت کوچکی هستید و هنوز سهم زیادی از بازار به دست نیاورده اید، این کار آسانی نیست. چرا که هنوز برند شما شهرت آنچنانی پیدا نکرده است و در نتیجه مخاطبان توجه زیادی به محصول جدید شما نشان نمی دهند. این کار حتی برای شرکت های بزرگ و معتبر نیز دشوار است. قبل از رونمایی از محصول خود بگذارید رسانه های اجتماعی، وب سایت ها در مورد محصول جدید صحبت کنند. و شما در برابر تمامی اخبار و شایعه ها سکوت کنید و به شایعات اجازه انتشار بدهید. نکته مهم اینجاست که روز رونمایی از محصول جدید همه می دانند چه محصولی قرار است معرفی شود اما از جزییات آن بی خبر هستند و همین امر کافی است.

ارایه اطلاعات بیشتر در مورد محصول از طریق وب سایت
در حقیقت این اطلاعات شامل مشخصات محصول، تصاویر، لینک ها، و ویدئوهای مرتبط که نشان دهنده اطلاعات بیشتر در مورد محصول جدید شما هستند باید از قبل آماده و برنامه ریزی شده باشند. به محض پایان برنامه لازم است تمامی این اطلاعات خیلی سریع روی وب سایت شما قرار بگیرند. نتایج آن شما را شگفت زده خواهد کرد. امتحان کنید. البته قطعاً متوجه این موضوع هستید که تمامی تصاویر و لینک های شما باید جذاب و تاثیر گذار و تبلیغاتی باشند به گونه ای که در ذهن مخاطب ماندگار شده و وی را ترغیب به خرید کند.

ساده سازی
شاید محصول شما ویژگیهای تکنیکی و مشخصه های تخصصی داشته باشد که آن را از محصولات دیگر متمایز می کند اما به یاد داشته باشید که مشخصات فنی و تکنیکی برای همگان قابل درک نیست. سعی کنید آن ویژگیهای متمایز را خیلی خلاصه و ساده بیان کنید به گونه ای که برای همه افراد این تمایز قابل درک باشد. امروزه استفاده از بیلبوردهای شهری و تبلیغات محیطی و تلویزیونی برای عرضه و معرفی محصول جدید تبدیل به یک ضرورت شده است. چه خوب است که برندهای معتبر و معروف ایرانی نیز برای عرضه و معرفی محصول جدید خود به دنبال خلق ایده های جدید در سطح ملّی و بین المللی باشند.
نویسنده: نفیسه جلالی

این مطلب را هم بخوانید:   ۱۰۱ ایده کسب و کار کوچک

بازاریابی

(Visited 322 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما