ایده سرمایه گذاری: بتن سبک اتوکلاو

ایده سرمایه گذاری: بتن سبک اتوکلاو

 فرصت سرمایه گذاری این نوبت به تولید بتن سبک اتوکلاو اختصاص دارد. محصولی که چندین دهه در اروپا و آمریکا استفاده شده و در ایران نیز از بازار خوبی برخوردار می باشد. با دریک آنلاین همراه باشید.

عنوان طرح

طرح تولید بتن هوادار اتوکلاو شده (ACC)

شرح مختصر طرح

تولید آجر سبک از از طریق تهیه ترکیب مناسب مواد اولیه شامل پودر سیلیس، سیمان، آهک زنده و افزودنی های لازم برای تولید گاز در هنگام تولید و اتوکلاو کردن محصول همراه با برش به ابعاد مناسب و بسته بندی

معرفی طرح

نیاز گسترده و روز افزون جامعه به ساختمان و مسکن وضرورت استفاده از روش ها و مصالح جدید به منظور افزایش سرعت ساخت،  سبک سازی، افزایش عمر مفید و نیز مقاوم نمودن ساختمان در برابر زلزله را بیش از پیش مطرح کرده است . حل مشکلاتی نظیر زمان طولانی اجرا، عمر مفید کم ویا هزینه زیاد اجرای ساختمان ها نیازمند ارائه راهکار هائی به منظور استفاده عملی از روش های نوین ومصالح ساختمانی جدید جهت کاهش وزن وکاهش زمان ساخت , دوام بیشتر ونهایتا کاهش هزینه اجراست. سبک سازی یکی از مباحث نوین در علم ساختمان است که روز به روز در حال گسترش و پیشرفت میباشد.

این فن آوری عبارتست از کاهش وزن تمام شده ساختمان با استفاده از تکنیک های نوین ساخت مصالح جدید و بهینه سازی روش های اجرا کاهش وزن ساختمان علاوه بر صرفه جویی در هزینه زمان و انرژی زیان های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله را کاهش داده و صدمات ناشی از وزن زیاد ساختمان را به حداقل میرساند . برای بکارگیری تکنیک های سبک سازی باید به مسئله اول علل سنگین شدن وزن ساختمان توجه شود پس از شناخت این علل باید جهت حذف یا به حداقل رساندن تاثیر آنها و وزن تمام شده ساختمان تلاش نمود.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده بیابید: خاک از آسمان جنوب کرمان می بارد

بتن سبک یا بتن متخلخل در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط یک آرشیتکت سوئدی اختراع گردید . هم اکنون در اروپا بتن سبک تحت نامهای      (Hebelex) و یا (Ytong) عرضه می شود.

ویژگیهای فنی و روش تولید

ساخت این محصول با استفاده ازتکنولوژی پیشرفته از طریق اختلاط و پخت مواد اولیه : ماسه سیلیسی، آهک ، سیمان ، پودر آلومینیوم و آب انجام می گیرد .

عمده خواص بتن سبک ( هبلکس ) عبارتست از :

  • وزن مخصوص : هر متر مکعب حدود ۶۰۰ کیلوگرم .
  • مقاومت فشاری : ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع با امکان افزایش آن بر حساب نیاز مصرف کننده .

 

کار کردن با بتن سبک ( هبلکس ) بسیار آسان است، مثلاً به راحتی می توان آن را اره نموده یا میخ در آن کوبید و یا جای پریز یا کانال عبور سیم برق و لوله آب را در آن به وجود آورد. علاوه بر این بتن سبک در مقابل آتش بسیار مقاوم است و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارا می باشد.

مزایای طرح

مزایای فنّی :

سبکی وزن ، عایق در برابر حرارت، عایق دز برابر برودت، عایق در برابر صدا، استحکام و پایداری در مقابل زلزله، آتش سوزی و بسیاری مزایای دیگر از محاسن بلوک های هبلکس نسبت به سایر مصالح قدیمی نظیر آجر های معمولی و آجر های سفال می باشد.

مزایای اجرائی :

با توجه به ابعاد و سبکی و راحتی نصب بلوک های هبلکس در همه ضخامت ها، سرعت اجرای هبلکس نسبت به سایر مصالح به ۳ برابر بالغ می گردد.

مزایای اقتصادی :

پروژه های ساختمانی با استفاده از بلوک های هبلکس با در نظر گرفتن سرعت اجرا، به دستمزد کمتری احتیاج دارد و همچنین استفاده از هبلکس به سبب مصرف ملات کمتر و نیز کاهش بارهای وارده به سازه به دلیل وزن کم دیوار ها که موجب کاهش ابعاد سازه می شود، صرفه جویی قابل ملاحظه ای را در هزینه مصالح مصرفی موجب می گردد.

این مطلب را هم بخوانید:   ۵ نکته ی مدیریت مالی برای کارآفرینان

موارد استفاده

  •  ایزولاسیون پشت بام

این بتن می تواند بعنوان یک عایق حرارتی برای پشت بامها مورد استفاده قرارگیرد.

  • ایزولاسیون کف ساختمان

این بتن می تواند بعنوان یک عایق رطوبتی و حرارتی برای کفها مورد استفاده قرار گیرد، بطوریکه هر ۵ سانتی متر بتن سبک هوادار معادل یک لایه قیر اندود عمل می کند .

  •  ساختمان سازی

ساختمانهای پیش ساخته و قالب درجا بعنوان پارتیشن بندی در انواع سازه (انواع بلوکهای ساختمانی

  • ژئوتکنیک

این بتن با توجه به سیال بودنش داخل تمامی حفره ها نفوذ کرده و تمام روزنه ها را پر می کند و در مقابل براحتی می توان از آن حفره برداری نمود.

  •  محوطه سازی (با قطعات پیش ساخته یا بتن درجا)

این بتن با توجه به خصوصیاتش از جمله مقاومت در برابر یخ زدگی و عدم جذب رطوبت بسیار پوشش مناسبی برای سطح جاده ها و فرودگاهها و پیاده روها می باشد.

  • حصار کشی

از این بتن می توان هر قطعه ای (هر اندازه و هر شکل) برای دیوار محوطه تهیه و نصب نمود .

  •  بلوکهای تزئینی و متفرقه

از این بتن می توان هر نوع قطعه بتنی را تهیه نمود، بر این اساس از آن می توان برای ساخت گلدان، نیمکت پارک، سنگ فرش پیاده رو، آبراه باران و … استفاده نمود.

  •  مجسمه سازی

بخاطر سیال بودن بتن و در نهایت سبک بودن آن می توان هر نوع مجسمه ای را تولید کرد. تمام موارد بالا را میتوان همراه با سلیقه های مختلف بصورت رنگی تولید نمود.

مواد اولیه و محل تامین

بتن سبک از مصالحی است که بر پایه هیدروسیلیکات کلسیم تولید شده و این محصول را می توان از مواد اولیه زائد کارخانجات سنگ کوبی سیلیس ایران که تقریبا بلا استفاده انباشته شده است استفاده نمود.

این مطلب را هم بخوانید:   همه چیز درباره راه اندازی سوپرمارکت

بررسی بازار

بتن سبک اتوکلاوی کاربردی ترین مصالح موفق ومعرفی شده در ۴۰ سال گذشته دراروپا و ۲۰ سال اخیر در منطقه خاورمیانه است.  بتن سبک اتو کلاوی تنها راه موفق برای اجرای انبوه سازی مسکن با کیفیت عالی و قیمت بسیار مناسب بوده و  می تواند بسیار موثر در رفع نیاز به مصالح بخصوص آجر، قطعات پیش ساخته و سیمان پرتلند در ایران باشد.

در داخل کشور کارخانجات زیادی به تولید انواع بتن مشغول می باشند ولی با توجه به حجم مصرف زیاد کشور و همچنین ویژگیهای بتن سبک ، تقاضا برای این محصول بالا بوده و در دوره های رونق ساخت و ساز نیز از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار می باشد.

شاخصهای اقتصادی طرح

مطابق تحقیقات انجام شده ظرفیت بهینه برای ایجاد یک واحد صنعتی تولید بتن اتوکلاو ۳۰۰،۰۰۰ مترمکعب در سال می باشد. زمین مورد نیاز ۶۰۰۰ متر مربع بوده و دستگاه ها و ماشین آلات نیز وارداتی است. سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز حدود ۳۲۰ میلیارد ریال می باشد. نرخ بازده داخلی طرح حدود ۴۰ درصد بوده و بازگشت سرمایه گذاری کمتر از چهارسال است. این طرح برای ۱۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم به همراه دارد.

ارزیابی نهایی

با توجه به ویژگیهای فنی و اقتصادی و مزایای محصول حاضر نسبت به بتن سنتی این طرح از منظر سرمایه گذاری توجیه پذیر بوده و از تقاضای قابل قبولی در بازار برخوردار است. در دوره های رونق ساخت وساز تقاضای محصولات طرح بسیار بالا بوده و با بازاریابی مناسب می بایست در دوره های رکودی نیز تقاضای مناسبی را برای محصولات ایجاد نمود.

(Visited 769 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما