ایده‌ای بحث برانگیز برای مقابله با گرمایش زمین

ایده‌ای بحث برانگیز برای مقابله با گرمایش زمین

یک دانشمندآمریکایی طرحی پیشنهاد کرده که می‌تواند اشعه خورشید را به فضا برگرداند. گفته می‌شود که با پراکنده ساختن مولکو‌ل‌هایی در بالای جو، می‌توان به روند گرمایش زمین پایان داد.

یک دهه پیش دانشمندی از دانشگاه هاروارد به نام دیوید کیث ایده تأمل‌انگیزی را برای مقابله با گرمایش زمین مطرح کرد. ایده او اسپری کردن مولکول‌هایی مانند دی اکسید سولفور یا کلسیم کربنات در بالای جو است. این ذره‌ها می‌توانند اشعه خورشید را به فضا برگردانند و حجم ابرها را افزایش دهند.

دانشمندان معتقدند اگر مقادیر کافی از این عناصراسپری شود، می‌توان گرمایش زمین را متوقف کرد یا روند آن را وارونه کرد.

گفته شده است که سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ گرم‌ترین سال‌های ثبت‌شده هستند. کیث ادعا می‌کند روش پیشنهادی او که به نام مهندسی زمین‌شناسی خورشید یا مدیریت اشعه خورشیدی شناخته می‌شود، می‌تواند به عنوان ابزاری برای معکوس کردن روند افزایش دمای هوا به‌کار رود.

دیوید کیث درگفت‌وگو با خبرگزاری ای.پی.اس (APS) در ۷ اکتبر ۲۰۱۷گفت: «این فناوری پیشنهادشده هنوز کاملا مورد بررسی قرار نگرفته اما مورد سوءبرداشت قرار گرفته و ازلحاظ مالی هم حمایت نشده است.»

در مقاله‌ای که تحت عنوان “مخاطرات مهندسی کردن آب و هوا” در سال ۲۰۰۹ در مجله دانش چاپ شد، گابریله هرگل متخصص حوزه آب و هوا از دانشگاه ادینبورگ و سوزان سولومون، متخصص شیمی اتمسفری از مؤسسهٔ فناوری ماساچوست  یا ام.آی.تی می‌نویسند: «ترویج تغییرات زمین‌شناسی خورشید به منظور کاهش دادن دمای هوا کاری غیر مسئولانه است. افزایش دمای هوا تنها نشانه‌ای ازمشکلات اقلیمی بزرگتر است.»

این مطلب را هم بخوانید:   رقابت انسان و هوش مصنوعی در کنترل پهپاد

خانم هرگل در رابطه با کاستی‌های این فناوری می‌گوید: «مدیریت اشعه خورشید به طور ریشه‌ای با پدیده گرمایش زمین مقابله نمی‌کند. مشکل اساسی در اینجا آلاینده‌ها هستند.»

(Visited 109 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما