افزایش آلودگی نوری برای انسان و حیوانات زیانبار است

افزایش آلودگی نوری برای انسان و حیوانات زیانبار است

پژوهشگران در مورد افزایش شدت و دامنه “آلودگی نوری” و تاثیر منفی آن بر انسان و حیوانات هشدار داده‌اند.

اداره ملی اقیانوس و فضاشناسی آمریکا گفته است که مقایسه تصاویرگرفته شده از زمین توسط ماهواره‌های هواشناسی طی سال‌های ٢٠١٢ تا ٢٠١۶ نشان می‌دهد که بر شدت نور مصنوعی و مساحت مناطقی که تحت تاثیر “آلودگی” نوری قرار دارند به سرعت افزوده می‌شود. آنان در مورد تاثیر این روند بر شرایط زیست محیطی ابراز نگرانی کرده‌اند.

پژوهشگران در این اداره گفته اند که نرخ افزایش شدت و رشد مناطق تحت تاثیر نور مصنوعی در کشورهای در حال توسعه به مراتب بیش از کشورهای پیشرفته جهان است. به گفته آنان، نتایج به دست آمده از این تصاویر هم گویای دامنه این مشکل نیست زیرا دوربین ماهواره‌های هواشناسی قادر به تشخیص نور لامپ های ال‌ئی‌دی به خصوص نور آبی آنها نیست.

یکی از پژوهشگران گفته است که “زمین نورانی تر می شود” و افزوده که انتظار نمی رفت که این روند به شکلی چنین همسو تقریبا در تمامی کشورها روی داده باشد ولو اینکه افزایش آن در برخی از کشورها بیش از سایرین بوده است.

افزایش آلودگی نوری تاثیری منفی در خواب و بیداری انسان دارد
افزایش آلودگی نوری تاثیری منفی در خواب و بیداری انسان دارد

افزایش قابل توجه شدت و گسترش مناطق تحت تاثیر نور مصنوعی در تمام کشورهای جهان به خصوص آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا دیده شده و تنها در چند کشور ثابت و مانده و در معدودی هم کاهش یافته است. این کشورهاعبارتند از ایتالیا، هلند، اسپانیا و ایالات متحده که به هرحال از “نورانی ترین” کشورهای جهان هستند. در این چند مورد نیز احتمال “مشاهده نشدن” نور ال‌ئی‌دی وجود داشته است.

این مطلب را هم بخوانید:   نور طبیعی شما را خوش خلق می کند

در استرالیا، مناطق نورانی به دلیل وقوع آتش سوزی های گسترده و از میان رفتن محل های مسکونی در آنها کمتر شده است و در یمن و سوریه نیز نور شبانه، قطعا به خاطر وقوع جنگ در این دو کشور کاهش یافته است.

 

اختلال در چرخه نور طبیعی روند فعالیت بسیاری از جانداران را مختل می‌کند
اختلال در چرخه نور طبیعی روند فعالیت بسیاری از جانداران را مختل می‌کند

فرانتس هولکر، از اعضای موسسه پژوهش زیست شناسی آب های شیرین لایبنیتس پژوهش در آلمان گفته است که آلودگی نوری دارای عواقب زیست محیطی نامطلوبی است زیرا وجود نور مصنوعی در شب باعث اختلال در چرخه نور طبیعی می شود. به گفته او، نورانی شدن آسمان به واسطه نور شبانه در شهرها بر خواب انسان اثر می گذارد. علاوه بر آن، حدود ٣٠ درصد از مهره داران و ۶٠ درصد از بی مهرگان در شب فعال هستند و تغییر در چرخه نور بر تاثیر نامطلوب دارد. این تاثیر شامل تغذیه، تولید مثل و مهاجرت شمار قابل توجهی از حشرات، دوزیستان، ماهی ها، پرندگان، خفاش ها و سایر جانوران می شود.

آلودگی نوری همچنین مانع از دیدن ستارگانی می شود که انسان و حیوانات برای هزاران سال آنها را می دیدند و زندگی و تلاش خود را با آنها تنظیم می کردند.

پژوهشگران امیدوارند که افزایش استفاده از لامپ های ال‌ئی‌دی باعث کاهش استفاده از انرژی در جهان شود اما به نظر می رسد که کاهش مصرف برق از این طریق را افزایش وسعت مناطق نورانی در زمین به سرعت خنثی می کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]
(Visited 166 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما