استراتژی هایی برای شناسایی فرصت ها(۲): خلاقیت و کارآفرینی

خلاقیت و کارآفرینی: تبدیل ایده ها به فرصت های جدید کسب و کار

همه کسب و کارهای موفق دارای یک تجربه مشترک هستند آنها کارشان را بر مبنای یک ایده خوب آغاز کرده اند ممکن است در ابتدا ، یک ایده تنها یک جرقه و مجموعه ای سازمان نیافته از افکار یا الهاماتی باشد که باز تعریف شده اند و می توان تعیین نمود که آیا آنها قابل تبدیل به یک فرصت جدید کسب و کار هستند یا خیر. البته وقتی ایده ای خلق و فرصت شناسایی شد تازه واردها به یک صنعت ، احتمالاً کسانی هستند که روند مرسوم و نحوه انجام امور مختلف را زیر سوال برده و به چالش می کشند.

در تحقیقی پیرامون نوآوری بنگاه ها ، از ۵۰۰ مدیر عامل پرسیده شد که از نظر آنها کدام بنگاه ها بهترین استفاده را از تغییر و تحول در صنعتشان طی ده سال گذشته برده اند : تازه واردها ، رقبای قدیمی یا شرکت های خودشان ؟

پاسخ اکثر افراد ، تازه واردها بود.

همچنین از آنها پرسیده شد: آیا این تازه واردها موفق بوده اند بدلیل اینکه بهتر مدیریت کرده اند یا موفق بوده اند بدلیل اینکه  قواعد بازی را تغییر داده اند؟

دو سوم مدیران جواب دادند که این امر به دلیل تغییر قواعد بازی بوده است اما هنوز هم این دیدگاه بین موسسان و مدیران رواج دارد که آن چه مورد نیاز است ، مدیریت بهتر است و استراتژی یک بخش ساده و آسان است .( هامل ۱۹۹۸ )

کارآفرینی برگرفته از ایجاد عقاید بدیع و مفید است . یک ایده ، فرصت یا راه حل ، زمانی خلاق است که بدیع و مفید باشد ( آمابیل ۱۹۹۸ ).

این مطلب را هم بخوانید:   با این راهکارها فرصت‌های کارآفرینی را تشخیص دهید

خلاقیت که بخشی از ذهنیت کارآفرینانه است یکی از اساسی ترین ابعاد کارآفرینی استراتژیک است. تمامی روش هایی را در نظر بگیرید که کارآفرینان باید به کمک آنها از خلاقیت خود بهره ببرند:

  • شکل گیری ایده هایی برای محصولات ، خدمات ، فن آوری ها و فرآیندها جدید ( یا پیشرفته )
  • یافتن بازاری قابل شناسایی که در آن محصولات و خدمات ارایه می شوند .
  • شناسایی مشکلی که نیازمند یک راه حل نوآورانه است .
  • یافتن این موضوع که چگونه می توان فرصت های شناسایی شده را عملی ساخت .
  • ترغیب دیگران نسبت به ارزش یک ایده به طوری که آنها بر روی آن ایده سرمایه گذاری کنند به آن توجه کنند یا اقدام به ایجاد ائتلاف با کسب و کار جدید نمایند.
  • حفظ روح کارآفرینی همچنان که شرکت رشد می کند، بازآفرینی و احیای سازمان به طوری که حاشیه نوآورانه خود را حفظ کند.

نوآوری نتیجه خلاقیت است یعنی راه حل یک مسئله یا روش استفاده از یک فرصت ، نوآوری عبارت است از محصول ، خدمت ، فن آوری یا فرآیندی که برگرفته از تفکری خلاقانه همراه با کاربردی است که به شکل گیری یا بازآفرینی بنگاه موجود می انجامد.

سه نوع استراتژی نوآورانه وجود دارند که کارآفرینان می توانند آنها را انتخاب کنند:

  • استراتژی های تقلیدی نوآوری که در برگیرنده ایده گرفتن از کس دیگری است که قبلاً آن را کشف کرده و کسب و کار جدیدی را حول آن ایده بنا نهاده است .
  • استراتژی های تکاملی نوآوری که در برگیرنده اتخاذ یک ایده و ارایه روشی برای انجام بهتر ( یا سریع تر ، ارزان تر یا با انتخاب های بیشتر ) نسبت به حال حاضر است .
  • استراتژی های انقلابی نوآوری که ایده های موجود را رد می کند و روشی را برای انجام امور ارایه می کند که اساساً متفاوت با روش انجام آنها د رحال حاضر است .
این مطلب را هم بخوانید:   بازار صنعت لوستر و روشنایی

 

سوال:

  • چرا خلاقیت در شروع یک کسب و کار جدید کارآفرینانه، مهم است ؟

 

ادامه دارد….

(Visited 110 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما