از ایده تا واقعیت ۸: به ایده تان رنگ واقعیت دهید

به ایده تان رنگ واقعیت دهید

در این بخش با مراحل مختلفی که به ایده شما زندگی می بخشد ارائه می شود. فرض بر این است که ایده جدید در ذهن شما شکل گرفته است. هم اکنون می خواهید ایده ای را که یافته اید ارزیابی کنید و به آن رنگ واقعیت دهید.

در این بخش  شما یک روند مشخصی برای سنجش و شکل دادن به ایده خود را طی می کنید. پایبندی به فرایند ارائه شده در این بخش می تواند اطلاعات مفیدی برای تصمیم گیری شما فراهم نماید. از طرفی این ها راه های آزموده شده توسط بزرگان و با تجربه های حوزه (داخلی و خارجی) است و لذا هرآنچه که در ادبیات مساله وجود دارد در این محدوده می باشد. پس اگر شما قبلا این ها را می دانستید پس خود را دستکم نگیرید!

چرا مطالعه این بخش مهم است ؟

بسیاری ما ایده های مختلفی در ذهن داریم که بسیاری از آنها به واقعیت تبدیل نمی شوند. چونکه یا خیلی بدبین هستیم یا خیلی خوشبین. گاهی انتظار داریم ایده ما یک شبه به درآمد زایی برسد. این ها همه ایده ما را دچار مشکلات جدی می کنند. زندگی بخشیدن به یک ایده در محیط واقعی نیاز به مراحل مختلفی دارد که باید طی شود. این مراحل باید بر اساس شرایط واقعی طی شود و بر اساس تحلیل وضعیت موجود انجام شود. در این بخش سعی می شود راه های شناخته شده توسط افراد با تجربه برای ظهور یک ایده در دنیای واقعی ارئه شود. در این بخش شما مرحله به مرحله و به صورت مدون می توانید به هدف خود نزدیک تر شوید.

 والت دیسنی : تمام رویاهای ما به واقعیت تبدیل خواند شد اگر ما شجاعت کافی برای تعقیب آنها را داشته باشیم

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت(۲): توانایی های خود را موشکافی کنید

 ۳ نوع ایده جدید داریم :

  1. محصول کاملا جدید
  2. بهبود یافته محصول موجود
  3. محصول موجود در بازار جدید

بسیاری از استارتاپ ها که می بینیم در محدوده “بهبود محصول موجود” هستند. نمونه بارز آنها فیس بوک است.

۱۳ مرحله ابتدایی در شکل دادن به ایده:

 

مرحله اول : نوشتن ایده

ایده خود را بنویسید. قلم را بردارید و آنرا از ذهن خود بیرون بیاورید و بر روی کاغذ بنویسید:

نام محصول چیست؟ – شکل محصول را بکشید – عملکرد های آن چیست؟ – چه کسی آنرا می خرد؟ – چرا مردم آنرا نیاز دارند؟ – چه مواد اولیه ای لازم دارد؟ – سایز یا رنگ دارد؟ – چه محدوده سنی و کدام دموگرافیک آن را می خواهند؟ – ویژگی متمایز کننده آن از سایر محصولات چیست؟

مرحله دوم :انتقاد از ایده

مدتی از ایده خود دور شوید و به مغز خود استراحت دهید. سپس دوباره ایده را ارزیابی کنید منتها این بار از دیدگاه یک فرد سوم و با دیدگاه انتقادی انجام دهید.

نکته مهم : ممکن است در این مرحله تمایل نداشته باشید که از طرف دیگران سرزنش شوید یا انگیزه خود را از دست بدهید و یا از دزدیده شدن ایده خود توسط دیگران هراس داشته باشید. بهتر است از دزدیده شدن ایده خام خود نترسید اما در هر حال برای اینکه به خود استرس راه ندهید می توانید فعلا سکوت اختیار کنید.

مرحله سوم : در پایگاه داده اختراعات و پتنت ها جستجو کنید.

این چند خاصیت دارد : واقعیت ها را خواهید یافت و با احتیاط و آگاهی بیشتری بر روی ایده خود سرمایه گذاری خواهید کرد. بیشتر بر روی مزیت رقابتی ایده تان کار خواهید کرد. ابعاد مختلف آنرا بهتر خواهید دانست. (این برمی گردد به جنبه حقوقی ایده هایتان – برای ایرانیان هم جستجو در سایت های مذکور می تواند منبع مفیدی از اطلاعات باشد. همچنین جستجو در پایگاه داده داخلی می تواند رویکردهای مشابه دیگران برای راه حل را مشخص سازد. اینگونه با آگاهی بیشتری پیش خواهیم رفت. uspto.gov یا google.com/patents

این مطلب را هم بخوانید:   ۸ روش پرورش خلاقیت کودکان

مرحله چهارم : جستجو در مورد ایده.

در تمام وبسایت ها و روزنامه ها و نمایشگاه ها و مقالات و… یک جستجوی عظیم در مورد ایده انجام می دهیم. سعی کنید با مشتریان بالقوه صحبت کنید. همه این تلاش ها باعث می شود دیدگاه وسیعتری نسبت به ایده خود بگیرید. دید شما بازتر خواهد شد. ابعاد آنرا بهتر خواهید شناخت. اطلاعات بیشتر شما نسبت به ایده تان دیدگاه واقعبینانه تری ایجاد خواهد کرد و لذا خطرهای ناشی از خوشبینی یا بدبینی شدید را کاهش می دهد. اطلاعاتی که نسبت به ایده خود پیدا می کنیم باعث می شود قضاوت متعادلتری نسبت به آن داشته باشیم. این برای شروع بسیار مفید خواهد بود.

مرحله پنجم : تحلیل یافته ها

یافته هایتان را تحلیل کنید. آنقدر به صورت آنلاین یا فیزیکی جستجو انجام دهید تا اطلاعاتتان به حد کافی در مورد موضوع بالا برود و پاسخی برای سوالات مختلفتان پیدا کنید. در آن مورد باید خبره شوید. یاددتان باشد جستجو و تحقیق در این مرحله به صورت مقطعی انجام می شود اما در آینده نیز باید به صورت پیوسته جستجو انجام شود. چراکه ممکن است مسیرهای اطلاعاتی جدید در مورد محصول یافت شود یا به واقعیت های جدیدی در مورد محصول برسید. این مدام اطلاعات شما را افزایش داده و ریسک عدم موفقیت را کاهش می دهد. رقبا را بهتر خواهید شناخت و از تغییرات حوزه آگاه می شوید. ایده شما شاخ و برگ بیشتری پیدا خواهد کرد. در واقع شما با کسب اطلاعات مداوم در مورد ایده خود به آن شاخ و برگ می دهید و خود و ایده تان را در شبکه ای از اطلاعات مرتبط قرار می دهید. اطلاعات مرتبط باید به صورت مداوم از مسیرهای مختلف اعم از ایمیل و سایت و روزنامه و… به شما برسد و مانند هاله ای از اطلاعات شما را احاطه کند. این شرایط را برای خلاقیت بیشتر فراهم خواهد نمود. یکی از منابع مفید برای جستجو در مورد ایده yahoo answers می باشد.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت۴: ایده موفق چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

معرفی ابزار : برای کسب اطلاعات در مورد ایده تان، ابزارهای مختلفی وجود دارد. لیست زیر از سایت erictips.com برداشت شده است حاوی مجموعه مفیدی از ابزارهای مختلف برای تحقیق در مورد ایده و نیاز کاربران می باشد :

لیست ابزارها و منبع تحقیق برای یافتن ایده های جدید و بازارهای گمنام

 توجه! ایده را شل نگه دارید

در مرحله پرورش ایده اجازه ندهید که ابعاد توصیفی و اجرایی ایده سفت شده و شکل نهایی به خود گیرد. اجازه دهید ایده، حالت لختی و شل بودن خود را حفظ کند. قضاوت نهایی در مورد ایده را به بعدا واگذار نمایید.  زیاد بر روی جزییات اجرایی و محدودیت های آن تمرکز نکنید. درصدی از انعطاف را برای ایده خود قائل باشید. تعصب بر روی ایده ممنوع است.

 توجه! چند اصل مهم در پرورش ایده

۱- رعایت انعطاف در ایده

۲- سنجش و تست اولیه ایده از طریق تحقیقات بازار و یا نظر سنجی از دیگران

۳- ساده سازی ایده

 

ادامه دارد…

همفکری

(Visited 123 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما