احداث سردخانه یک فرصت سرمایه گذاری کم ریسک

احداث سردخانه یک فرصت سرمایه گذاری کم ریسک

با پیشرفت صنعت و تولید انبوه کالاها، ضرورت ایجاد انبار به منظور نگهداری طولانی مدت کالاها و مواد غذایی و بهره‌گیری اقتصادی و تجاری از این نگهداری مشخص گردیده و جوامع صنعتی با توجه به ویژگی‌های اقتصادی خود ساخت سیلوها، انبارها و سردخانه‌های مختلف را مورد توجه قرار داده‌اند.

ذخیره‌سازی کالا و ایجاد انبار، از زمانی به عنوان یک نیاز مطرح گردیده که انسان توانسته است بیش از نیاز لحظه‌ها و روزهای خود تولید کند.

معرفی محصول

بیشتر مواد غذایی را نمی‌توان در تمام طول سال به طور تازه در اختیار داشت و یا در منطقه‌ای بنا به شرایط اقلیمی و جغرافیایی نمی‌توان نوع خاصی از ماده غذایی را تولید کرد و یا تولید بیش‌تر از مصرف در آن فصل است، باید مواد غذایی را به نحوی نگهداری نمود تا بتوان در زمان لازم آن را مصرف کرد. برای نگهداری اینگونه مواد غذایی چه به صورت خام و چه به شکل فراینده شده، از انبار و سردخانه استفاده می‌شود. آمارهای منتشر شده از سوی سازمان‌های مسئول، نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از کل مواد غذایی در کشور ما به علت نبود امکانات مناسب نگهداری و فرآیند لازم از بین می‌روند. چنانچه با روش‌های مناسب‌، از جمله استفاده از انبار و سردخانه از ضایعات مواد غذایی جلوگیری به عمل آید می‌توان افراد بیشتری از جامعه را غذا داد بدون آنکه زمین زیادتری زیر کشت برود و از طرف دیگر قیمت تمام شده مواد غذایی تا اندازه زیادی کاهش خواهد یافت.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده سرمایه گذاری: بتن سبک اتوکلاو

انبار مواد غذایی را می‌توان به دو دسته تقسیم نمود:

  • زیر صفر درجه سانتی‌گراد : برای نگهداری مواد غذایی منجمد فاسد شدنی مانند گوشت و کره و مانند این‌ها.
  • بالای صفر درجه سانتی‌گراد : برای دو گروه مواد غذایی شامل سبزی‌ها و میوه‌ها که باید در دمای ۵ – ۰ و

رطوبت نسبی بالا نگهداری شوند و موادی مانند حبوبات و غلات که لازم است در دمای محیط معین حدود ۲۰ و رطوبت نسبی پایین نگهداری می‌شوند.

بررسی بازار

با توجه به واردات زیاد کالا و نبود انبار بزرگ برای نگهداری کالاهای وارداتی در برخی از شهرهای ایران نیاز به احداث انبار به شدت احساس می‌شود. به عبارتی دیگر، اهمیت اقتصادی انبارداری، در حفظ و نگهداری کالا و تعدیل مقدار عرضه و تقاضا در بازار است و با ایجاد شبکه کارآمدی برای نگهداری مواد غذایی‌، می‌توان فرآورده‌های آسیب‌پذیر را از تاثیر عوامل فساد حفظ کرد و عرضه و تقاضا را تعدیل نمود.

سرمایه گذاری مورد نیاز

مطابق تحقیقات دریک آنلاین برای  احداث یک سردخانه با ظرفیت اقتصادی به حدود ۲۹۴ میلیارد ریال سرمایه ثابت نیاز دارید. بازدهی طرح حدود ۳۳  درصد می باشد و  با گذشت ۳ سال می توانید سرمایه اولیه خود را برداشت نمایید. در ادامه احداث این واحد تولیدی از منظر سرمایه‌گذاری و شاخص‌های اقتصادی مورد بحث قرار گرفته است.

هزینه احداث سردخانه و مدت برگشت سرمایه
هزینه احداث سردخانه و مدت برگشت سرمایه

مزایای اجرای طرح

احداث انبار سبب تسهیل ورود کالا، افزایش حجم کالاهای کانتینری، امکان استفاده از ظرفیت‌های ترانزیت، استفاده از ظرفیت‌های واردات و ایجاد بستری مناسب برای بازرگانان جهت انبار کالا خواهد بود. با توجه به مزایای بالا و افزایش تقاضا برای سردخانه‌ها به سبب افزایش تولیدات کشاورزی از یک سو و داشتن نرخ بازده مناسب اقتصادی، اجرای طرح فوق از نظر سودآوری توصیه می‌شود.

این مطلب را هم بخوانید:   همه چیز درباره تابلوسازی

دریک آنلاین

(Visited 1197 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما