آموزش مگا خلاقیت – قسمت یازدهم

آموزش مگا خلاقیت – قسمت یازدهم

با نام خدا و با سلام خدمت همه شما عزیزان امیدوارم حال همه شما بزرگواران خوب و عالی باشد.

در جلسه امروز مطالب بسیار جالب و مسئله های سرگرم کننده ای را مطرح خواهیم نمود که مطمینا آرزو می کردید تا خیلی وقت پیش به آنها پی می بردید.امیدوارم این مطالب را بیاموزید و به دیگران هم یاد بدهید مخصوصا خانواده و فرزندان دلبندتان تا نسلی با هوش و مگا خلاق پرورش یابدوالبته همانطور که قبلا هم اشاره نموده بودیم خلاق شدن و مگا خلاق شدن شن و سال ندارد.

در ابتدا کمی به مطالب گذشته راجع به تازگی پرداخته و سپس مطالب جدید را آغاز می نماییم.

در بعضی موارد تازگی به طرز قابل توجهی واضح است اما در موارد دیگر حتی به نظر هم نمیرسد بعلاوه تازگی، تازگی می آورد. چرخ ، ساخت ارابه را میسر میکند و ارابه ، ابداع موتور را ممکن میسازد و یک موتور ابداع هر نوع ماشین چرخ دار دیگری که قادر به حرکت است را میسر می سازد در بعضی موارد تازگی منجر به تغییرات کوچکی میشود در حالی که بعضی موارد دیگر میتواند
باعث میلیون ها تغییر بشود فرد نابغه دنبال دومین مورد میرود . تازگیی که باعث ظهور میلیون ها تازگی دیگر میشود.

اگر شما میخواهید یک نابغه باشید ، بیاموزید که چگونه نوعی از تازگی را انتخاب کنید که میلیون ها تغییر در پی دارد . در پی یک میلیون باشید این سومین قانون مگا خلاقیت است.

از این طریق ؛ فرد مگاخالق بر روی ایده هایی چنان بنیانی و پایه ای تمرکز میکند که آنها خود ایده های دیگری تولید میکنند .یک مگاخالق ، یک فرد نوآور و بدیع است که ایده هایش را به جامعهT جایی که ایده های جدید ظهور میکنند ارائه میکند بدین ترتیب مگاخالق میتواند مگانوآور شود و دنیا را دستخوش تغییرکند.

مطالبی که در اینجا عنوان خواهیم کرد، نشان میدهد که چطور تصوری جدید از نوآوری ، میتواند طرز نگرش شما را نسبت به ذهن تان عوض کند اکنون که ذهن شما قابلیت تفکر غیرخطی را دارد ، که منجر به میلیون ها ایده جدید در هر دقیقه میشود و حالا که شما میدانید چطور تازگی اصلی و بنیادی که باعث ایجاد میلیون ها تغییر میشود را پیدا کنید ، شاید زمان آن فرا رسیده باشد که ذهن شما را ذهن مگانوآور بنامیم. وظیفه ما این است که روشی برای ارائه ایده های هر چه بیشتر به جامعه را پیدا کنیم تا جایی که جامعه پذیرشش را دارد و حتی بسیار بیشتر ( برای جوامع آینده)

#ذهن_مگا_نوآورتان_را_پرورش_دهید
این کار و همچنین افزایش خلاقیت نیاز به یک ذهن آزاد و باز دارند ، ذهنی که برای پیدا کردن سریع راه حل ها ورزیده شده است ؛ حال بیایید مغزمان را به سریع فکر کردن عادت دهیم. تا راه حل را به رغم پراکندگی اطلاعات غیرضروری پیدا کند برای امتحان آن ، معماهای زیر را حل کنید شما بعضی از معماها را میشناسید اما شاید راه حل شان را فراموش کرده باشید بعضی از معماها برای تان جدید و تازه خواهند بود. میتوانید از فرزندانتان در حل شان کمک بگیرید حل کنید و لذت ببرید.

این مطلب را هم بخوانید:   اتاق های پذیرایی خلاقانه

#مسئله_نمونه
فرض کنید یک راننده کامیون هستید صبح باید کامیون با ۳ جعبه سیب و ۵ جعبه پرتغال پر شود بعدازظهر ۶ جعبه هندوانه و ۵ جعبه  آلو به بار کامیون اضافه میشود حال محاسبه کنید سن راننده را ؟  میدانم گیج شده اید با این وجود سوال همین است راننده چند ساله است ؟

دکتر الینیکف می گوید:
اولین پاسخ مرسوم این است  :  « راننده حداقل باید ۱۸ سال داشته باشد تا بتواند گواهینامه داشته باشد»
دومین جواب معمول «۱۹» است
من میپرسم چرا ؟
« خوب  ۵+۶+۵+۳  برابر است با ۱۹»
من سرم را بعلامت نفی تکان میدهم.
طولی نمیکشد که دانشجویان از من میخواهند تا مسئله را برایشان تکرار کنم من از شنیدن این درخواست خوشحال میشوم. این قانون در کلاس های من همچنان پابرجاست «  اگر چیزی را ندارید و یا نمی دانید ، بپرسید » (اگر دانش آموزان سوال بپرسند ، نشان میدهد که فعال هستند ، معلمین این را خیلی دوست دارند)

از آنجا که شما در کلاس دکتر حضور ندارید و همچنین امکان دوباره خواندن مسئله را دارید،پس می توانید به عقب برگشته و دوباره مسئله را مطالعه کنید.
آیا جواب را پیدا کردید؟
هنوز نه؟

دکتر الینیکف ذکر می کند:
وقتی دانشجویان از من میخواهند تا برای بار دوم مسئله را برایشان بخوانم ، من تعداد جعبه ها را تغییر میدهم و چند نوع سبزی و میوه دیگر نیز به آنها اضافه میکنم تا آنها را بیشتر گیج و سردرگم کنم .  آنها هنوز فکر میکنند که سن راننده به طریقی با تعداد جعبه ها مرتبط است . سن راننده  اگر تعداد جعبه ها ۱۲ ، ۳۴  یا ۷۶  باشد تغییر نمیکند. در واقع سن راننده هیچ ربطی به تعداد جعبه ها ندارد دوباره مسئله را بخوانید و تمام اطلاعات مربوط به جعبه ها را از آن حذف کنید جمله اول و جمله آخر را بخوانید.

خوب حالا چی متوجه شدید ؟
خوبه !
راننده چند ساله است ؟

اگر شما سن خودتان را گفتید، جواب شما صحیح است.
جواب بسیار ساده بود شما راننده کامیون هستید حال شما چند سال دارید ؟

توضیح این مسئله به این صورت است . ریاضیات اغلب ذهن متفکر را متوقف میکند و ذهن محاسباتی را به کار می اندازد وقتی که ذهن اعداد و ارقام را میبیند و میشنود ، به طور خودکار شروع به شمارش میکند. ما توسط کلاس های ریاضی شرطی شده ایم.  در واقع ریاضیات می باید با ریاضیات سمانتیک – ریاضیات معنا شناختی – دوباره معنی شود .  سمانتیک علم معنایی و معناشناسی و درک معناست ، بنابراین ریاضیات سمانتیک بر این پافشاری دارد که : اول درک و بعد محاسبه.

مسئله راننده نوعی معمولی از متد در اصطلاح اطلاعات اضافی MEI  است. این نوع مسئله به شما اطلاعات زیاد و اضافی میدهد که برای حل مسئله به آنها نیازی نیست  ، به علاوه این اطلاعات ذهن شما را از فکر کردن به راه حل منحرف میسازند.

MEI:Method of Excessive Information

دکتر الینیکف می گوید:
تئوریی هست که من بسیار به آن علاقه مندم و این تئوری می گوید چهل نوع مسئله وجود دارد .اگر شما یاد بگیرید که چگونه این چهل نوع مسئله را حل کنید به راحتی میتوانید تمام مسائل دیگر را در زندگی تان حل کنید .اگر بعضی از آنها را درک نکنید مسائلی حل نشده برای تان باقی خواهند ماند.
اگر ما به کودک مان این ۴۰ نوع مسئله را بیاموزیم تصور کنید چقدر سریع و تا چه حد میتوانند موفق باشند.

این مطلب را هم بخوانید:   خلاقیت یک راننده تاکسی بجنوردی در کسب درآمد

برای اینکه متوجه شوید مثال راننده واقعا یک نوع از این مسائل است ، مسئله بعدی را جواب دهید.

#مسئله۱
فرض کنید راننده یک اتوبوس برقی هستید ، در ایستگاه اول ۶ نفر وارد اتوبوس میشوند در ایستگاه دوم ۳ نفر بیرون میروند و ۵ نفر وارد میشوند . راننده چند سال دارد ؟ ( من این مدلی را نیز می پسندم : چشمان راننده چه رنگی هستند؟ )

#مسئله۲
یک مأمور پلیس مجرمی را از طبقه اول تا طبقه پنجم ساختمانی تعقیب میکند . او چند طبقه پیموده است؟
مامور پلیس نتوانست مجرم را دستگیر کند و مجبور است از طبقه پنجم تا طبقه دهم را نیز بالا برود حال چند طبقه باید بپیماید؟

۱

#مسئله۴
پنج کلاغ روی درختی نشسته اند سه تا از آنها در شرف پروازند حال چه تعداد کلاغ روی درخت باقی می ماند؟

تعداد سوالات ۱۰ عدد می باشد بنا براین سعی بفرمایید ابتدا سوالات را جواب دهید و سپس جواب سوالات را خدمتتان ارایه خواهم نمود

#مسئله۵
چه تعداد از هر نوع حیوان به داخل کشتی موسی برده شدند ؟

#مسئله۶
شیب یک طرف پشت بام شیروانی شکل شصت درجه است . طرف دیگر سی درجه است. خروسی روی این پشت بام تخم گذاشته است . تخم به کدام سمت پرت میشود ؟

#مسئله۷
حلزونی دور یک استادیوم میخزد ، وقتی در جهت عقربه های ساعت حرکت میکند در یک ساعت و نیم دایره را تمام میکند وقتی خلاف عقربه های ساعت حرکت میکند در نود دقیقه دایره را طی میکند علت تفاوت چیست ؟

#مسئله۸
این سوال حقوقی است ، هواپیمایی از دالاس به سمت مکزیک در حرکت است و در مرز این دو سقوط میکند بازمانده ها را کجا دفن میکنند ؟

#مسئله۹
من دو سکه به شما میدهم که مجموعش سی تومان میشود اما یکی از آنها نباید ۲۵ تومانی باشد چطور ؟

#مسئله۱۰  
شکل زیر از کنار هم گذاشتن تعدادی چوب کبریت ساخته شده است:

۲

? سه تا از کبریت ها را بردارید تا فقط چهار مربعه ( جعبه) باقی بماند. زمانی که این کار را انجام دادید ، دوباره چوب کبریت ها را سر جای شان قرار دهید
? حال چهارتا از کبریت را بردارید تا فقط سه مربع باقی بماند

این ده مسئله بسیار مهم و آموزنده را حل کنید شما باید این مسایل را با سرعت زیادی حل کنید ولی من به شما ۳۰ دقیقه وقت خواهم داد امیدوارم در این مدت بر روی هر ده مسئله فکر کرده و جواب آنها را پیدا کنید.بعد از این مدت پاسخ سوالات را با هم مرور خواهیم نمود.

خوب بار دیگر به دوستان سلام عرض می کنم.امیدوارم همه عزیزان بر روی مسائل فکر کرده و آنها را حل کرده باشند.
اگر موافق باشید بریم سراغ پاسخ ها:

این مطلب را هم بخوانید:   کریسمس در بیمارستان

#پاسخ_مسئله۱
راننده اتوبوس هم سن شما باید باشد و مسلما رنگ چشم راننده ،رنگ چشم شما است.چون جمله اول سوال میگوید « تصور کنید که راننده یک اتوبوس هستید»

#پاسخ_مسئله۲
در مورد اول ، پلیس چهار طبقه بالا آمده ( نباید طبقه اول را بشمارید ، چون در طبقه اول ایستاده ۴ = ۱-۵  در قسمت دوم پلیس پنج طبقه بالا میرود ۵=۵-۱۰  میتوانید با کشیدن شکل جواب ها را امتحان کنید. اغلب ذهن اشتباه میکند و دو قسمت را یکسان می بینید.

#پاسخ_مسئله۳

اگر جواب شما ۵۰ است پس کاملا درست است.فقط پنج انگشت در یک دست وجود دارد بنابراین در ۱۰ دست پنجاه انگشت وجود دارند نه ۱۰۰ انگشت که احتمالا پاسخ برخی از دوستان بوده . چیزی که شما در شکل می دیدید تصویر دو دست بود و نه یک دست . پس محاسباتش متفاوت میشود .

#پاسخ_مسئله۴

همه کلاغ ها ، چون آنها فقط « در شرف پرواز » هستند و هنوز از روی درخت بلند نشده اند ( اگر جواب شما ۲=۳-۵بود ، بدانید دوباره محاسبات جلوی تفکرتان را گرفته است

#پاسخ_مسئله۵
هیچ  ، آن حضرت نوح بود که حیوانات را به کشتی برد و نه موسی ( دوباره سوال « چه تعداد» جلوی فکرکردن شما را گرفته است) و شاید هم شما فکر کردید بنده به اشتباه به جای حضرت نوح حضرت موسی را نوشتم.

#پاسخ_مسئله۶
به هیچ طرف؛ خروس ها که تخم نمیگذارند.به احتمال زیاد بسیاری از شما جواب این سوال را درست حدس زدید ولی  اگر شما سعی کردید جواب را توسط محاسبات و مقایسه اعداد بدست بیاورید شما دوباره به وسیله اعداد منحرف شدید.

#پاسخ_مسئله۷
به نظر شما آیا یک ساعت و نیم همان نود دقیقه نمی شود؟

#پاسخ_مسئله۸
فکر کنم باز هم ذهنتان گول خورده باشد و انواع جواب هایی مانند مثلا قبرستان ، یا وطنشان و یا … جزء جواب هایتان باشد.ولی آیا بازمانده ها را واقعا دفن می کنند.بازمانده ها کسانی هستند که در حادثه جان سالم به در برده اند بنابراین انها را دفن نمی کنند.

#پاسخ_مسئله۹
خوب سکه هایی که من به شما دادم سکه های ۲۵ تومانی و ۵ تومانی بودند.به یاد بیاورید ( فقط یکی از آنها ) نباید ۲۵ تومانی باشد و همینطور هم هست یک سکه ۵ تومانی داریم شما با عبارت « یکی از آنها نباید …. » فریب خوردید مگه نه؟
دوباره به مسئله برگردید و آن را مطالعه و روی آن با توجه به جواب ، فکر کنید آیا منظور را درک کردید؟

#پاسخ_مسئله۱۰

 در قسمت اول سه کبریت افقی ستون میانی را بردارید و کبریت های باقی مانده چهار جعبه  جدا از هم  میسازند ( در ذهن شما فرض بر این است که این مربع ها باید به طوری با هم در ارتباط باشند)
یک علامت بعلاوه از داخل این شکل حذف کنید ( چهار کبریت از داخل شکل ) و باقی مانده آن تشکیل یک مربع بزرگ و دو مربع کوچکتر را میدهند ( ذهن شما فرض اشتباهی دارد که آنها باید هم اندازه باشند)

خوب امیدوارم جلسه امروز مفید باشد .

(Visited 222 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما