آموزش مگا خلاقیت – قسمت پنجم

آموزش مگا خلاقیت – قسمت پنجم

با یاد و نام خدا.
و با عرض سلام و احترام.امیدوارم نهایت استفاده را از مطلبی که تا الان گفته شده را برده باشید.
قبل از ادامه دادن بگذارید سه استثنا که بر قانون دوم وارد است را به شما بگویم.

قانون دوم ؛ در موارد زیر نباید استفاده شود

قوانین اجتماعی یا در زمینه های قانونی
اصول اخلاقی
اخلاق و قوانین رفتاری

بعنوان مثال قانون به ما اجازه کشتن یا دزدین از دیگران را نمیدهد در این مورد اشتباه است اگر بخواهیم بپرسیم : « چراکه نه؟ »  تقریبا در تمام موارد ( به جز نکات و یا موارد خنده داری ) ، قوانین برای حفاظت از ما در مقابل یکدیگر و خودمان ایجاد شده اند فراموش نکنید که خلاقیت باید در جهت پیشرفت جامعه و خیر و سود همه مردم استفاده شود قوانین نیز نتیجه خلاقیت هستند آنها در عین اینکه به ما آزادی زیادی میدهند از ما حمایت نیز میکنند خلق قوانین و حفظ کردن آنها نیز خلاقیت محسوب میشود استثنای دیگر ، شامل نظام های اخلاقی است اگر به فرض یک قانون اخلاقی میگوید «نباید بی عفتی کرد» اشتباه است اگر بپرسیم « چرا که نه ؟ » و استثنای سوم در مورد قوانین رفتاری میباشد اگر قانون به شما میگوید که « از چراغ قرمز عبور نکنید » بهتر است به آن عمل کنید چون در غیر این صورت خدای ناکرده اتفاقی که پیش خواهد آمد، این را به شما ثابت خواهد کرد.

این قوانین برای برقرار کردن نظم در جامعه ایجاد شده اند اینها مظاهر تمدن انسان هستند بدون آنها ما هنوز در حال کشتن و زدن یکدیگر برای نگه داشتن غارهایمان میبودیم.

نه فکر کردن شما را منفی – فکر میکند.

حال بیایید دومین قانون مگاخلاقیت را در مورد مسئله زرد ، ترش و گردمان بکار ببریم
آیا یک صندلی میتواند زرد ، ترش و گرد باشد  ؟ بله
آیا یک میز میتواند زرد ، ترش و گرد باشد  ؟ بله
آیا یک دیوار میتواند زرد ، ترش و گرد باشد  ؟ بله
آیا یک ساختمان میتواند زرد ، ترش و گرد باشد  ؟ بله

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های خود را چگونه برای پولدار شدن پرورش دهیم؟

ظاهرا همه چیز میتواند زرد ، ترش و گرد باشد ، حال بیایید از خودمان بپرسیم چه چیزهایی نمیتوانند زرد ، ترش و گرد باشند. دکتر الینیکف در این باره اینطور بیان می کند:”وقتی من در سمینارهایم این سوال را مطرح میکنم معمولا وقفه ای قبل از اینکه کسی میگوید: ” یک مربع “، وجود دارد. من از این جواب خوشم می آید این یعنی مردم تصور میکنند که یک مربع نمیتواند گرد باشد و این باز تفاوت بین یک ذهن معمولی  ( که با قواعد محدود شده ) و یک ذهن خلاق (باز) است . من میگویم این مسئله هنوز در جهان عینی وجود ندارد . بلکه در ذهن شما است . این شمایید که میگویید:” نمیشود”.برای طبیعت همه چیز شدنی است .
 مربع های گرد ؟ آنها همه جا هستند.”

اکنون به شما نشان خواهم داد

اگر دقت کنید بسیاری از میدان های شهری درتهران و سایر شهرستان ها گرد هستند  حال در زبان انگلیسی شما به میدان چه می گویید؟ بله درست است Square = مربع  خوب حالا به انگلیس بگویید: میدان ها گرد هستند.
  Squares are circular.
آیا ترجمه آن نمی شود:مربع ها گرد هستند؟

اکنون می گویید چه جالب تا حالا از این زاویه به قضیه نگاه نکرده بودم.خوب حالا مثالی دیگر

بوکسورها در یک سکوی مربع شکل مسابقه میدهند ، که این سکو رینگ ( ring= حلقه ) نام دارد ( حلقه گرداست)

ایا میتوانید مثال های دیگری برای مربع های گرد پیدا کنید ؟

اگر شما به طور خودآگاه از نه گفتن در ذهنتان بپرهیزید به جای اعتراض کردن مثال های بیشتری از مربع های گرد پیدا خواهید کرد زمانی که شما از خود میپرسید « چراکه نه؟» در واقع دارید ذهن تان را وادار میکنید که از محدوده نفی کردن فراتر رود و به دنبال تعریف ها بگردد. وقتی شما میگویید «نه »  در واقع دارید خودتان را از رسیدن به ایده ای فوق العاده محروم میکنید در نتیجه احساس حماقت و ناامیدی خواهید کرد و عزت نفس تان کم خواهد شد این یک زنجیره بسیار ساده است. جلویش را بگیرید . به خود و به ذهن تان اجازه خلاق بودن و خلاق فکر کردن را بدهید اجازه دهید ذهن تان باز و پذیرنده شود اگر هنوز هم مشکل دارید به لیست زیر نگاه کنید.

این مطلب را هم بخوانید:   از ایده تا واقعیت

✅ اگر یک دستمال کاغذی مربع شکل را در یک توپ تنیس بپیچیم یک مربع گرد خواهیم داشت همینطور در رستوران ها دستمال سفره های مربع شکلی را میبینیم که در کنار ظرف شام مان به شکل استوانه قرار گرفته اند.

✅  اگر یک کاغذ مربع شکل را مچاله کنید یک کاغذ مربع گرد خواهید داشت

✅ در طبیعت همه چیز منحنی و خمیده است. خطوط صاف و مربع ها همه مفاهیمی انتزاعی هستند که به وسیله ذهن ما خلق شده اند ما گول ابداعات خود را میخوریم و فکر میکنیم مفاهیم انتزاعی چون مربع وجود دارند. در واقع هر مربع از چهار راس تشکیل شده است هرچقدر هم این مربع دقیق و ظریف باشد ، بالاخره یک مولکول در راس آن قرار گرفته و مولکول نیز گرد است. فکر کنم پیدا کردن یک مولکول یا اتم مربع شکل از پذیرفتن این مطلب خیلی مشکل تر باشد

✅ همین مطلب در مورد مربعی که به عنوان یک شکل هندسی ترسیم شده نیز صادق است . تیزترین رئوس هم شامل یک نقطه میشوند و این نقاط گرد هستند پس هر مربعی گرد است ( لااقل منحنی است)

✅یک ایده دیگر : بادکنک یا هر دایره ای که به شکل مربع تا شود به هر حال گرد است . همینطور یک چتر نجات وقتی هنوز  بسته است بیشتر شبیه مربع است تا گرد. وقتی باز میشود گرد است . ضمنا این تشابهی جالب است که حتما شنیده اید میگویند « ذهن مانند یک چتر نجات است وقتی باز میشود بهترین کارآیی را دارد ذهن باز مثل چتر نجات است ذهن باز مثل مربع گرد است .?

اکنون متوجه شدید تعداد مربع های گرد در دنیا بی نهایت است پس مربع های گرد بیشتری ر ا در زیر نام ببرید:….

حال روی لیست های دیگری کار کنید . مثلا « سفیدی سیاه » را امتحان کنید  . یا برای « مایع خشک » یا برای «زبری لطیف» قانون های اول و دوم را هنگام نوشتن لیست هایتان به خاطر بیاورید از این لیست ها برای تمرین و خبره شدن در این قوانین استفاده کنید.

این مطلب را هم بخوانید:   آموزش مگا خلاقیت – قسمت هفدهم

لطفا اگر به موردی برخورد کردید برایم بفرستید هر چه تعداد بیشتری پیدا کنید بهتر است

گاهی اوقات وقتی من سعی میکنم مفهوم پرهیز از نه گفتن را برای بعضی از مردم توضیح دهم ، آنها شروع به بحث میکند که « در مورد بچه ها چطور ؟  ما گاهی اوقات باید به آنها در جواب بعضی از خواسته هایشان که نمیتوانیم برآورده کنیم نه بگوییم » خوب زمانی که اشکالات استفاده از «نه » را توضیح میدادم گفتم که از نه و نمیشود گفتن بپرهیزید چون این ها مخربند. اما منظور من این نبود که باید با همه چیز موافق باشید . مخالفت کنید اما با عبارات مثبت ، از جملات مثبت استفاده کنید

برای مثال اگر زمانی بچه ای را در حال پریدن از روی میز دیدید به جای اینکه بگویید « نپر، » چه بگویید؟ اینها نمونه هایی از جواب های مثبت هستند.
✅ همانجا بایست دارم می آیم که بگیرمت
✅  صبر کن ، دارم می آیم
 ✅ اگر بپری ، احتمالا خودت را زخمی میکنی

صدها روش برای گفتن نه بدون استفاده مستقیم از کلمه «نه » وجود دارد. بسیار خوب دوباره به اولین تمرین این بخش که در جلسه قبل گفتیم، بر میگردیم اگر هنوز تعریفی از خلاقیت برای خودتان ننوشته اید دوباره سعی کنید در جواب «نه» ای که اول گفتید ، بگویید « چرا که نه؟»  و تعریف تان را بنویسید.  یاد بگیرید به غیرممکن ها درست مانند ممکن ها و به غیر محتمل ها هم مانند محتمل ها « بله » بگویید . بپرسید « چرا که نه ؟ » و سعی کنید

منتظر تعربف خودتان از خلاقیت هستم.لطفا بدون استفاده از هیچ گونه مرجعی و فقط تعریف خودتان را بنویسید و برای بنده ارسال بفرمایید.
منتظر تعریف های شما از خلاقیت هستم.

لطفا به این مطلب امتیاز دهید:

[ratings]

(Visited 168 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما