آموزش مگا خلاقیت – قسمت نهم

با نام و یاد خداوند بزرگ و با عرض سلام و احترام خدمت همه شما دوستان عزیز و گرامی جلسه نهم از دوره آموزشی مگا خلاقیت رو آغاز می کنیم.

خوب همانطور که در جلسه قبل خدمت دوستان عرض کردم ،در این جلسه قصد داریم در خصوص نوآوری مطالبی را خدمتتان ارایه و همچنین تمریناتی را در قالب نقاشی انجام دهیم.بنابراین خواهشمندم کاغذ و قلم در دسترس داشته باشید.

این جلسه به شما یک ذهنیت ساده علمی از نوآوری و تعریفی آزمون پذیر و قابل تکرار ارائه میدهد که کمک میکند تا از محدودیت های همیشگی عبور کنید .

دید علمی  کوتاه ترین و اقتصادی ترین دید است. برای رسیدن به این سطح ، شما از توانایی تان در دیدن جوهر و ماهیت ، و قابلیت تان در ارائه تعریف استفاده خواهید کرد ( که هردورا در جلسات قبل آموختید)

ذهنمان را پرورش دهیم

در این لحظه تمرینی را برای تجسم که  لویس دونا ( از شرکت ۳M) در مراسم اختتامیه گردهمایی سالیانه انجمن خلاقیت آمریکا در سنت پول ، مینسوتا طرح کرد  ارایه می دهم و از شما عزیزان می خواهم که آن را انجام دهید.این تمرین فوق العاده ای است که دکتر الینیکف نیز آن را انجام داد و مقام اول را آورد.(در ادامه به شما نشان خواهم داد که دکتر الینیکف به چه طریقی آن را انجام داد.فعلا اول نوبت شما می باشد)

مسئله از این قرار بود:
شما و همکاران تان در حال کاوش در قسمت دلتای کهکشان رواکتا هستید که حدود ۱۲ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد. شما یک سیاره از کلاس M  ( شبیه زمین)  در یکی از منظومه های شمسی مجاور پیدا میکنید ، سرپرست علمی شما این سیاره را RDI-M5  نامگذاری میکند .
از آنجائیکه همه سیاره های کلاس M  معمولا کشف شده اند سفینه شما بر روی آن فرود می آید اولین چیزی که مشاهده میکنید جالبترین حیوان ممکن است. ابتدا مربع بزرگی بر روی کاغذ خود رسم نموده و در مرحله بعد حیوان را در مربع رسم کنید.
برای این کار ۱۰ دقیقه مهلت دارید.بعد از ۱۰ دقیقه به نقاشی شما امتیاز خواهیم داد.

این مطلب را هم بخوانید:   استراتژی ظهور کسب و کاری جدید با استفاده از مدل ۷ اس(۲)

نمره دادن به نقاشی که کشیده اید:

لطفا اگر نقاشی خود را نکشیده اید  و یا به فرصت بیشتری نیاز دارید ،به این قسمت نپردازید.
دوستانی که نقاشی های خود را به اتمام رسانده اند آن را با مشخصات زیر مقایسه کرده و نمره دهند:
۱٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از یک سر دارد به خود یک امتیاز دهید.
۲٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از ۲ دست دارد به خود یک امتیاز بدهید
۳٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از ۲ پا دار د به خود یک امتیاز بدهید
۴٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از ۲ دم دارد به خود یک امتیاز بدهید
۵٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از ۲ چشم  دارد به خود یک امتیاز بدهید
۶٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از ۲ گوش  دارد به خود یک امتیاز بدهید
۷٫  اگر حیوان شما کمتر، یا بیشتر از یک دماغ  دارد به خود یک امتیاز بدهید
۸٫  اگر حیوان شما یک مشخصه عجیب مانند وسیله ای برای ارتباط برقرار کردن یا عضوی دفاعی دارد  به خود یک امتیاز بدهید
چند امتیاز گرفتید  ؟

اگر شما ۸ امتیاز گرفتید کارتان خوب بوده است به این معنی است که در حال عبور از محدودیت های پیشین تان در خلاقیت هستید اگر هشت امتیاز نگرفتید ، میتوانید به مرور پیشرفت کنید.
بعد از اینکه این مشخصات را آموختید ، دوباره تصویر حیوانتان را بکشید.
یعنی در صفحه کاغذ مربع بزرگی بکشید و دوباره حیوان خود را رسم کنید.

بعد از اینکه دومین تصویر را کامل کشیدید ، آیا موجود فضایی تان متفاوت شده است ؟ آیا تبدیل به یک هیولای یک چشم دو سر هفت پا شده است ؟ آیا شما حیوان تان را نامرئی ساختید ؟ شوخی میکنم! ?
اگر حیوان شما هنوز مرئی است بنابراین سوالهای فوق شکل آن را مشخص میکنند . اولین شکلی که کشیدید به وسیله تصورات ( تجربیات قبلی )  شما رقم زده شده بود .
تصویر دوم با سوال ها و معیارهایی که گفته شد ، از پیش تعیین شده است. چون اکنون شمامیدانید چطور امتیاز بیشتری بگیرید ( تجربه شما با در برگرفتن این سوالات وسیع تر شد)  و اگر یک تصویر سومی نیز بود. شما قطعا آن را بهتر از این میکشیدید.

این مطلب را هم بخوانید:   آموزش مگا خلاقیت – قسمت دوازدهم

(البته یکی از دوستان پیشنهاد دادند تا در مطالب از صورتک های تلگرام استفاده بشه تا حالت بهتر و صمیمیتری به مطالب داده شود که از ایشون تشکر می نمایم و سعی می کنم تا جای ممکن اینکار را انجام دهم.)

این بازی هیچ برنده ای ندارد بلکه صرفا برای خودآموزی و خودارزیابی است . اگر چه حس خوبی است اگر بدانید که امتیاز بالایی گرفته اید.

خوب بیایید ببینیم که دکتر الینیکف مبتکر مگا خلاقیت نقاشی خود را چگونه کشید و از چه روش هایی استفاده کرد تا توانست هر ۸ امتیاز آن را کسب نماید.

تصویر نقاشی دکتر الینیکف
تصویر نقاشی دکتر الینیکف

او می گوید:

وقتی به ما گفته شد تا در مربع یک حیوان بکشیم من این فکرها به ذهنم رسید.

۱٫چرا از مربع خارج نشوم ( بعنوان ترک عادت ) ؟  به کجا ؟ به سمت گوشه ( بنابراین در گوشه صفحه اول یک نقطه قرار دادم)
۲٫چرا از کاغذی که به ما داده اند خارج نشوم ؟ ( به دلیل ترک عادت ) به کجا ؟ به صفحه پشت آن ( پس صفحه را برگرداندم)
۳٫چرا از شکل حیوان خارج نشوم (بعنوان یک داده معلوم ) ؟ چطور ؟ بدون پا ، بدون دست ، بدون سر ؟ به شکل یک کیسه ؟ بی شکل ؟ بنابراین یک شکل مبهم ایجاد کردم
۴٫چرا از شکل مرسوم و معمول خارج نشوم ( همانطور که عرف بیان میکند)؟ چگونه ؟ من یک حیوان شفاف که در بردارنده اطلاعاتی به شکل مایع ( مایع غلیظ) است ایجاد کردم ( بنابر این در ته آن چند خط نشان دهند مایع کشیدم )
۵٫چرا خارج از هم این اشکال شناخته شده برای ما نباشد ؟ ( آنطور که در حیطه فرهنگ و رسومات ماست ) چگونه؟ من چند خط کوچک به آن اضافه کردم اجازه دادم تا این حیوان  ، احساسات مثبت و شوق و ذوقش را از غشای بالیی بدنش بروز دهد ( چند موج به گوشه بالا سمت راست اضافه کردم ) و احساسات منفی مانند ناامیدی را از پایین سمت چپ خارج کند ( این کا را دفعه بعد انجام دادم)
به همین دلیل هم هر امتیاز را یکجا گرفتم .

این مطلب را هم بخوانید:   آموزش مگا خلاقیت - قسمت اول

شما هم میتوانید این پنج گام یا پنج روند فوق العاده موثر را ببینید فرایندی که محصول فکری شما را بسیار فراتر از نتیجه معمولی و تکراری و حتی فرضیات ممکن میبرد . خودتان را مجبور کنید تا ۵ قدم از مسئله فراتر روید و از خود بپرسید « چرا که نه؟»

دکتر الینیکف ادامه می دهد:

دومین نکته همانطور که به یاد دارید این بود که آیا حیوان تان نامرئی است ؟ پاسخ من مثبت بود چون حیوان من دو بعدی بود. شما اگر فقط به یک صفحه کاغذ ( صفحه اول) نگاه کنید آن را نمی بینید بلکه فقط یک نقطه وجود دارد همچنین وقتی که به کاغذ از لبه کنارش نگاه میکنید نمی توانید آن را ببینید ( کاغذ به نظر یک خط باریک می آید که چیزی روی آن نیست ) از این مسئله ما دوباره متوجه قدرت دو قانون اول مگا خلاقیت میشویم که در نوآوری کاربرد دارند.

در جلسه بعد بیشتر به راجع به نوآوری صحبت خواهیم نمود.در مورد بازی بالا تامل بفرمایید و ۵ روش دکتر الینیک را درک نمایید.مسایل بسیار مهمی در این ۵ روش وجود دارند که شما را به سمت مگا خلاق شدن سوق می دهد.

(Visited 147 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما