اصطلاحات رهبری را یاد بگیریم

اصطلاحات رهبری را یاد بگیریم

حوزه‌ی رهبری مانند سایر حوزه‌ها، زبان اختصاصی خودش را دارد. اما فرهنگ لغاتی که رهبرها استفاده می‌کنند، خیلی تخصصی و سخت نیستند؛ زبان رهبری از عبارات، تاکیدات و تکرارهایی ساخته شده که همه آنها را می‌شناسند و به کار می‌برند. هدایت یک تیم و به عبارتی موفقیت ‌یا شکست یک رهبر، در گرو کلماتی است که استفاده و بیان می‌کند. در این مقاله شما را با ۱۰ اصطلاحی که یک رهبر باید بداند، آشنا می‌کنیم.

ما فرهنگ لغاتی برای رهبری تهیه کرده‌ایم تا با استفاده از آن بتوانید کاری کنید که افراد‌تان به قضاوت و توانایی شما برای رهبری اعتماد کنند و به بهترین شکل در فعالیت تیم مشارکت کنند. اگر با زبان مخصوص رهبری حرف بزنیم نه تنها می‌توانیم به دیگران انگیزه دهیم، بلکه برایشان الهام‌بخش نیز خواهیم بود.

 

۱. پیگیر باش

این روال سازمان‌هاست که کارها معلق می‌مانند و تصمیمات فوری در صف بررسی‌های چندین و چندلایه خاک می‌خورند، کار از حس و حال خود خارج می‌شود و لحظات عمل کردن از دست می‌روند. برای اینکه تیمی‌ قوی داشته باشید باید به افراد‌تان برای عملی کردن کارها اختیار دهید و بگذارید بدانند که می‌توانند پی کارها را بگیرند.

۲. تو چی فکر می‌کنی؟

با درخواست ورودی از جانب تیم‌‌تان می‌توانید از تخصص، تجربیات و دیدگاه‌های همه‌ی آنها بهره‌مند شوید، از جانب دیگر این کار نشان می‌دهد که برای شنیدن و‌ یاد گرفتن آماده و پذیرا هستید. رهبری مترادف با ‌یک بُرد شخصی نیست، بلکه درباره‌ی تلاش در به ثمر رساندن ‌ماموریتی است که نیازمند همکاری تیمی است. از افراد‌تان سوال کنید: «تو چه فکر می‌کنی؟»

این مطلب را هم بخوانید:   چگونه با کارمندان ناسازگار کنار بیاییم

۳. بهت اعتماد دارم

وقتی به کسی می‌گویید که به او اعتماد دارید، در حقیقت باور خود را به قدرت قضاوت و توانایی‌های او نشان داده‌اید. اعتماد شما به آنها قدرت می‌بخشد تا شجاعانه کارها را به انجام برسانند. این احساس که اختیارِ کار به شما سپرده شده است، ایجاد قدرت می‌کند. با گفتن «به تو اعتماد دارم» به افراد‌تان می‌گویید: «می‌دانم که می‌توانم روی تو حساب کنم.»

۴. بگذار امتحانش کنیم

برای ریسک کردن نیاز دارید که به خود‌تان اعتماد کنید؛ گاهی نیاز است این اعتماد را به شخص دیگری هم داشته باشید تا او بتواند ریسک کند. می‌توانید انتظار داشته باشید که افراد منتظر فرا رسیدن فرصت‌های خارق‌العاده بنشینند‌ یا می‌توانید آنها را به جرئت ورزیدن و خلق فرصت تشویق کنید. در این حال افراد‌تان باید بدانند که حتی اگر شکست بخورند از حمایت شما برخوردار خواهند بود.

۵. باز هم بگردید

گاهی پیش از نشان دادن چراغ سبز برای انجام یک کار یا گرفتن یک تصمیم، به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. گاهی باید تمام گزینه‌های موجود را پیدا کنید و بسنجید. وقتی به تیم‌‌تان بگویید «جستجو را ادامه دهید»، اهمیت آمادگی کامل و در نظر داشتن همه‌ی امکانات را‌ به آنها یادآوری می‌کنید.

۶. این هم از اطلاعات جریانات اخیر

بهترین رهبران آنهایی هستند که مستقیم و با ملایمت حقایق را با تیم‌شان در میان می‌گذارند. شفافیت مطمئن‌ترین راه برای اعتمادسازی است، چرا که تیم را در جریان امور قرار می‌دهد و شایعات مخرب را از کسب‌وکار بیرون نگه می‌دارد. به آنها بگویید: «درباره‌ی مسائل جاری شرکت سوال کنید و اطلاعات‌تان را به‌روز نگه دارید.»

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های بزرگ کارآفرینی: توجه به چگونگی استفاده از محصولات

۷. از بازخوردتان استقبال می‌کنم

وقتی از تیم‌تان، برای فهمیدنِ روی روال بودن یا نبودنِ امور بازخورد می‌خواهید، به آنها نشان می‌دهید که همه‌ی اعضای تیم، حتی رهبران، برای اینکه در بهترین و هوشمندانه‌ترین حالتِ خود کار کنند نیاز به اطلاعاتی از دنیای بیرون دارند.‌ به آنها بگویید: «یاد‌تان باشد، بازخورد هدیه‌ای است که همیشه می‌توانید به من بدهید.»

۸. خراب کردم

این دو کلمه به راحتی نشان می‌دهد که می‌توانید بپذیرید مرتکب اشتباه شده‌اید و برای مقابله با عواقب آن، حاضرید مسئولیت را بدون سرزنش دیگران و بهانه‌جویی بپذیرید. وقتی می‌گویید: «خراب کردم.» به الگوی فردی تبدیل می‌شوید که گرچه همه‌ی تلاش خود را برای انجام درست کارها صرف می‌کند، ممکن است گهگاه به این هدف دست پیدا نکند. این درس قدرتمندی برای کارکنان ‌است.

۹. یادمان باشد که…

در حالتی که عده‌ای با هم برای رسیدن به هدفی تلاش می‌کنند و بر وظیفه‌شان به دقت تمرکز دارند، ‌یادآوری اینکه برای چه هدف و منظوری اینقدر سخت کار می‌کنند، باعث می‌شود چیزهایی واقعا خارق‌العاده خلق شود. باید هدف مشترک‌تان را به همراه تیم خود دائما مد نظر قرار دهید و به آنها‌ یادآوری کنید که همگی برای انجام چه کاری آنجا جمع شده‌اید و چطور هر‌ یک از آنها تفاوتی را ایجاد می‌کنند که برای‌ رسیدن به آن هدف، معنی‌دار و مهم است.

۱۰. به خاطر… قدردان تو هستم

بهترین شیوه‌ی استفاده از زمان و کلام، بیان قدردانی و سپاسگزاری نسبت به افراد تیم‌تان است. بگذارید افراد بدانند تا چه حد قدردان آنها هستید و به چه دلیلی شما را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در بیان قدردانی و سپاسگزاری خود مشخص، شخصی و صادقانه عمل کنید. یعنی دقیقا بگویید بابت چه خصوصیتی در فرد و کارش، از او قدردانی می‌کنید و در مورد هر فرد، به صورت فردی این سپاسگزاری را انجام دهید نه اینکه برای مثال دستاورد کل تیم را در یک عبارت کلی یادآور شوید.

این مطلب را هم بخوانید:   کارمندان وفادار چه کسانی هستند و چگونه کارمندانی وفادار داشته باشیم؟

به خاطر داشته باشید کلمات شما موقعیت شما را به عنوان‌ یک رهبر می‌سازد‌ یا ویران می‌کند. با کار بر روی این نکات پایه‌ای آغاز کنید و به ارتقاء واژگانی که برای رهبری استفاده می‌کنید ادامه دهید. بدانید که کلمات در خدمت شما هستند تا به موفقیت برسید.

 

منبع: inc.com

(Visited 58 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما