چرا این ایده در ساخت ماشین لباسشویی به فکر کسی نرسیده بود؟

چرا این ایده در ساخت ماشین لباسشویی به فکر کسی نرسیده بود؟

یک تغییر ساده در طراحی و ساخت ماشین لباسشویی وزن آن را کاهش می‌دهد، باعث کاهش مصرف انرژی و تولید گاز دی اکسید کربن و حتی کاهش کمردرد می‌شود.

هر ماشین لباسشویی معمولا حاوی ۲۵ کیلو بتن است که وقتی ماشین با دور تند مشغول آب‌گیری است در جای خود ثابت بماند و جابجا نشود.

اما اکنون فکر تازه‌ای برای این قطعه بتن شده است، به جای آن یک ظرف پلاستیکی خالی قرار می‌گیرد. به این ترتیب وزن ماشین لباسشویی تا یک سوم کاهش پیدا می‌کند، حمل و نقل و جابجا کردن آن راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود و وقتی ماشین لباسشویی در جای خود مستقر شد ظرف پلاستیکی با آب پر می‌شود تا نقش لنگر را بازی کند.

طراحی تازه نتیجه کار یک شرکت طراحی مهندسی به نام توچی است که در کنار محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت بریتانیا در باره ایده‌های نو در تولید وسایل خانه فعالیت می‌کنند.

محققان دانشگاه ناتینگهام ترنت می‌گویند وقتی وزن ماشین لباسشویی کمتر باشد کامیون‌هایی که آنها را حمل می‌کنند هم وزن کمتری خواهند داشت و به همین دلیل مصرف سوخت و تولید گاز گلخانه‌ای کاهش می‌یابد.

به گفته محققان در بریتانیا سالی سه و نیم میلیون ماشین لباسشویی به فروش می‌رسد و اگر این طراحی جدید به شیوه رایج ساخت ماشین لباسشویی تبدیل شود، تولید دی‌اکسید کربن سالی ۴۴,۶۲۵ تن کاهش خواهد یافت.

ایده اصلی این ابتکار در واقع متعلق به دانشجوی ۲۲ ساله‌ای به نام دیلن نایت است.

این مطلب را هم بخوانید:   حل مسائل با استفاده از خلاقیت (قسمت ۳ )

پروفسور امین الحبیبه و دیلن نایت

او به بی بی سی گفت: “‌همه فکر می کنند این ایده باید تا به حال به فکر کسی رسیده باشد. هیچکس واقعا باور نمی‌کند اما من به شما قول می دهم که این روش تازه خوب کار می‌کند.”

به گفته آقای نایت هر ماشین لباسشویی معمولی دو تکه بتن دارد، یکی در جلوی ماشین لباسشویی زیر مخزن لباس و دومی بالای مخزن لباس.

از آنجا که بتن چگالتر از آب است محفظه آب باید بزرگتر از قطعه بتن باشد تا بتواند همان وزن را ایجاد کند.

شرکت توچی در حال مذاکره با تولیدکنندگان است که آنها را متقاعد کند طراحی جدید ایده ای موثر و بدون ضرر است و از آنها بخواهد آن را به کار بگیرند و شاید هم از آنها سوال کند: چرا تا به حال به فکر خودتان نرسیده بود؟

(Visited 432 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما