پرورش ریحان بدون خاک در منزل

پرورش ریحان بدون خاک در منزل

یکی از ساده ترین گیاهان برای کاشت در خانه ریحان است. ریحان تازه در پخت پیتزای خانگی، کوفته، املت، تخم مرغ نیمرو، اسپاگتی و سوپ و …استفاده می شود. برای کاشت ریحان در خانه، مهم نیست که آب و هوای منطقه شما چقدر سرد است و شما می توانید در طول سال آن را نگه دارید…

شما برای انجام این کار به فضای زیاد یا باغ نیاز ندارید ، حتی اگر در پرورش گیاهان قدرت و استعداد زیادی هم نداشته باشید می توانید این کار را با نگهداری کمی انجام دهید و هزینه بسیار کمی هم دارد. رشد سبزیجات در خانه خیلی بهتر از خریداری آن از فروشگاه است زیرا گیاه تازه مواد مغذی بیشتری دارد و بهداشتی تر است.

مراحل کاشت:

مرحله اول:

۲ یا ۳ خوشه ریحان بخرید. در طول ماه های زمستان ترجیح داده می شود ریحان داخل آب کاشته شود پس دیگر نگرانی در مورد تهیه خاک نخواهید داشت.

مرحله دوم:

یک ظرف انتخاب کنید. مثلا می توانید از یک ظرف شیشه ای استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که شیشه تمیز شسته شده باشد.شیشه ای به اندازه یک لیتر مناسب است.

کاشت ریحان بدون خاک

مرحله سوم:

آب اضافه کنید. به اندازه ای که ریشه در آب فرو رود، آب اضافه کنید. به طور معمول در خاک سیلیس یافت می شود که به ساختار گیاه کمک می کند، شما می توانید از مایع سیلیکا استفاده کنید البته نیازی نیست که حتما از این مایع استفاده شود.  این مایع در همه فروشگاه های گل و گیاه فروخته می شود، به اندازه یک قطره در هر شیشه کافی است.

این مطلب را هم بخوانید:   چگونه کرم ابریشم پرورش دهیم؟

مرحله چهار:

گیاه ریحان که در آب است را در گرمترین و پر آب آفتاب ترین پنجره قرار دهید. این قسمت معمولا در جنوب خانه است. نگران نباشید اگر در چند روز اول پژمرده به نظر رسیدند. گیاه را به مدت ۱ هفته پشت پنجره قرار دهید.

شیشه کمی خنک تر از هوا است و ممکن است در طول شب که هوا سردتر است باعث از بین رفتن گیاه شود بنابراین در شب هایی که هوا سرد است شیشه ریحان را از پشت پنجره به جای گرمتری منتقل کنید.

آب شیشه را هر هفته یا دو هفته ای یکبار عوض کنید.

هنگامی که به اندازه مورد نظر رسید شما می توانید آن را برداشت کنید. برداشت ریحان سخت نیست ولی باید برای اطمینان از رشد مداوم چند مساله را رعایت کرد. بزرگترین برگ ریحان که در پایین ریحان قرار دارد را جدا نکنید زیرا گیاه از این برگ تغذیه می کند.

هنگامی که جفت برگ های بالایی را از ریحان جدا کردید یک جفت از برگ های بالای ساقه را قطع کنید این کار باعث می شود شاخه های جدیدی ایجاد شود و گیاه قوی تر شود.

اگر سبزی های شما زیاد باشد و نتوانید از آن استفاده کنید اضافه آن را خشک کنید و در زمان نیاز از آن استفاده کنید.

سبز نیوز

(Visited 3073 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما