پرورش جلبک کسب و کاری با سود بالا و سرمایه کم

پرورش جلبک کسب و کاری با سود بالا و سرمایه کم

جلبک گیاهی  است که ۱۰۰ ها شغل را به وجود می آورد . جلبک یکی از بهترین محصولات برای کسب درآمد می باشد ، گیاهی با خواص و کاربردهای فراوانی که هر روز به کاربردهای آن افزوده می شود . اگر شما در این زمینه فعالیت کنید ، می توانید روز به روز کسب و کارتان را گسترش و به درآمد بیشتری برسید .

جلبک علاه بر کاربرد های فروانش و ایجاد درآمد بالا ، سرمایه ی بسیار کمی برای پرورش آن نیاز است . امروزه جلبک بازاری بسیار گرم و مشتریان زیادی دارد . ریسک فعالیت در پرورش جلبک صفر می باشد شما بدون هیچ سختی و دغدغه ای می توانید این کار را راه اندازی کنید .

کشورهایی مثل چین ، مالزی ، کره ی جنوبی ، اندونزی و هند حدود صدو پنجاه هزار تن از این محصول را تولید ، مصرف و بخشی از آن را صادر می کنند . در حال حاضر که در دوره ی تحریم هستیم با سختی های واردات دست و پنجه نرم می کنیم زمان بسیار مناسبی برای پرورش و استخراج آگار از جلبک می باشد . در ۱۸ ماه گذشته نیاز بازار ایران ۳۳ تن جلبک حدود ۷۸٫۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیار تومان ، تنها از آگار استخراج شده از جلبک بوده است .

بازار فروش و بازار هدف پرورش جلبک بسیار وسیع و پیشرفت در این کار بی نهایت است . درآمد شما نه تنها هیچ وقت کاهش نمی یابد و برای فروش آنها هیج نگرانی ندارید ، بلکه این شغل روز به روز در حال وسعت است . در واقع جایگاه محکمی در بازار و صنایع مختلف دارد ، در زیر برخی از کاربردهای آن را در صنایع مختلف آورده ام .

کاربردهای جلبک:

از جمله کاربردهای جلبک در صنایع مواد غذایی و شیرینی سازی به عنوان تولید کنسروهای ضد یبوست ، کیک ، ماکارانی ، ماست و شیر ،  تصفیه آب ، تامین علوفه و مکمل غذایی دام ، در کشاورزی به عنوان کود ، چرم سازی و نساجی و پزشکی برای ساخت پروتز دندان و….. را می توان نام برد .

برای شروع چه کار کنیم؟

برای شروع تولید جلبک به ۱۰ میلیون تومان سرمایه اولیه و می توان در هر مکان غیر قابل استفاده ای ، شروع کنید . درآمد ماهانه تولید جلبک ، برای شروع با ۱۰ میلیون سرمایه ، یک و نیم میلیون تا سه میلیون تومان در ماه می باشد . فضای مورد نیاز برای راه اندازی پرورش جلبک تنها ۲۰ الی ۳۰ متر کافی است . برای این کار به تعدادی وان نیاز دارید و مقداری مواد شیمیایی به عنوان مواد غذایی جلبک ها .

به دو صورت می توان جلبک را فروخت :

  1. به صورت خام
  2. به صورت فرآوری شده. که در ایران به صورت فرآوری آن بسیار اندک است و نیاز بازار فراوان . در حالی که جلبک فرآوری شده مورد نیاز ، هر ساله حدود ۷۰۰ میلیون دلار ، از کشورهای دیگر وارد می شود . همچنین ایران در تحریم است در صورتی که خود می تواند صادر کننده باشد و شرایط آب و هوایی بسیار مناسبی برای این کار دارد که شما می توانید با فرآوری جلبک ، نه تنها نیاز کل کشور بلکه آن را به کشورهای دیگر صادر کنید .

همچنین جلبها را می توان هم به صورت فیزیکی و هم شیمیایی استخراج کرد.

  • استخراج فیزیکی : قرار دادن جلبک تحت فشار برای گرفتن روغن جلبک
  • استخراج شیمیایی : استفاده از حلال های شیمیایی برای گرفتن روغن جلبک

برای صدور جواز به کجا مراجعه کنیم؟

برای صدور و دریافت جواز به بخش شیلات و امور آبزیان مراجعه کنید .

 محیط و شرایط پرورش جلبک:

جلبک ها در محیط های سطحی و جایی که نور خورشید وجود دارد رشد می کنند . که در آبهای سرد ، معتدل برداشت می شوند . جلبک در محیط طبیعی مثل دریا و مزارع برنج که مکان بسیار مناسبی برای رشد جلبک ها هستند و علاوه بر محیط های طبیعی شما می توانید در استخر های خاکی پرورش دهید . حتی یکی از شهروندان کره ای نایلون هایی را به طناب رخت خانه اش آویزان کرده و با ریختن آب دریا در آنها جلبک اسپیرونا پرورش داده و کیلیویی صد دلار به سازمان جهانی می فروشد . تنها از طناب خانه اش ماهانه ۵ الی ۶ هزار دلار درآمد ایجاد می کند .

این مطلب را هم بخوانید:   بلدرچین پرورش دهیم

این تنها یک مثالی برای باز شدن ذهن از خلاقیت این خانواده بود . شما هم می توانید استخرها و یا وان های کوچکی را به عنوان پرورش جلبک با تامین شرایط رشد جلبک فرآهم کنید . مزیت استخرهای خاکی برای پرورش جلبک در سهولت آبگیری ، تعویض آب ، کنترل فاکتورهای فیزیولوژی ، مصرف کمتر کودهای شیمیایی ، همچنین استفاده بهینه از وسایل و ابزار های مورد نیاز می باشد .

برای پرورش جلبک به چه وسایلی نیاز داریم:

اکسیژن متر ، شوری سنج ، متر ph ، ترازو با دقت یک گرم ، دما سنج ، جمع آوری جلبک استوک از دریا آب استخر ها هر ۳ روز یک بار نیاز به تعویض دارد و چند گرمی ، بسته به این که استخر چه اندازه باشد ، هر هفته ، چند گرمی نیاز به کود دهی دارد و هر هفته یک بار باید از نظر زمان زیست سنجی فاکتورهای فیزیک و شیمیایی از قبیل دمای آب ، شوری آب و اکسیژن اندازه گیری شود .

شما می توانید تولید و پرورش جلبک را گسترش و آن را به یک مزرعه ی شش هکتاری و یک کارخانه ی تولید جلبک تبدیل کرده و درآمد سالانه ۷۰۰ میلیون دلاری را از آن خود کنید.به تازگی در هرمزگان تولید و پرورش جلبک و تامین آن به صورت جلبک خشک تاسیس شد .

برای گسترش تولید و پرورش جلبک البته اگر بطور گسترده و وسیع باشد به تخصص و داشتن علم دریایی نیاز است . ( برای پرورش در زمینی چند هکتاری )

به کارآفرینان عزیزی که در سطح کوچک تا متوسط حرفه کشت و پرورش جلبک اسپیرولینا را در نظر دارند توصیه میشود ابتدا با سطح کوچک آغاز نمایند تا پس از مدتی که به رموز اطلاعات کار آشنا شدند سپس آن را گسترش دهند و بدین ترتیب این کار فوق العاده رو برشد را پیشه  کرده و در آینده نزدیک از پیشگامان این کار فراگیر باشند .

آگار، کلید موفقیت پرورش جلبک

ما در ایران هم پتانسیل لازم و هم گونه مناسب براى پرورش را داریم، جالب تر اینکه مثلاً در سال ۸۸ تقاضاى بازار براى ۳۳ تن جلبک خوراکى بوده است و این یعنى نیاز بالاى صنایع ایرانى به جلبک، اما نباید فراموش کرد که ابتداى راه هستیم و این صنعت نوپا نیاز به توجه و حمایت دارد.

یکى از فرآورده هایى که می توان از جلبک ها به دست آورد، آگار است. آگار پلى ساکارید به دست آمده از برخى اعضاى خانواده جلبک هاى قرمز است که بیش از ۵۳ درصد از آگار تولید شده در جهان از جلبک گراسیلاریا به دست می آید. از آگار به عنوان محیط کشت باکتری ها، مواد دندانپزشکى، داروهاى ملین، تهیه قرص و کپسول، تهیه چسب و مواد آرایشى و ژل هاى الکترونیک استفاده مى شود.

خوب است بدانید که میانگین نیاز کشور به آگار استخراج شده از جلبک طى ۱۸ ماه گذشته حدود ۲۳ میلیون دلار بوده است و این یعنى اگر ما بتوانیم با تولید جلبک از آن آگار به دست آوریم از خروج این ارزها از کشور جلوگیرى مى کنیم به علاوه امروزه قیمت هر کیلوى این محصول در دنیا نزدیک به ۱۸ دلار است که مى تواند درآمد هاى بسیارى در بحث صادرات براى کشور رقم بزند.

تولید جلبک و بحث فرآورى آن دو مقوله جداست که لازم است بدانید پروسه فرآورى جلبک حتى از تولید آن هم مهم تر و سودآور تر است، در واقع امروزه قیمت هر کیلو جلبک خشک در دنیا حدود ۶۰ سنت تا دو و نیم دلار بسته به ژلاتین گیاهى جلبک است اما فرآورده هاى جلبک قیمت هاى بسیار بالاترى نسبت به این دارند، هم چنین فرآورده ها متقاضیان بیشترى در دنیا دارند.

این مطلب را هم بخوانید:   ایده های سرمایه گذاری: پرندگان زینتی خارج از کادر قفس

شرایط سرمایه گذاری پرورش جلبک

براى ایجاد یک مزرعه پرورش جلبک، یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به علاوه شش هکتار فضا براى نگهدارى، نشا، عملیات گلخانه و آزمایشگاه لازم است. البته بخش اصلى تولید در بستر دریا صورت مى گیرد. میزان برآورد شده تولید این تأسیسات ۲۱۵ تن جلبک خشک در سال است.

البته مبالغ گفته شده فقط براى بحث تولید جلبک خام است و براى پرورش آن یا استخراج آگار از جلبک، نیاز به تجهیزات پیشرفته و کارخانه و نیروى متخصص است تا بتوان از آب هاى آزاد درآمد و سود مناسب صید کرد. با توجه به قیمت پایه جلبک که حدود دو دلار است حتى در بدترین حالت یعنى اگر به قیمت یک دلار هم این جلبک ها صادر شود بعد از گذشت دو سال کل سرمایه بازگشت خواهد داشت.

الزامات سرمایه گذاری جلبک

تخصص و داشتن علم دریایى نخستین لازمه این کار است، پس از آن مباحث بازاریابى و فروش هم در اولویت هاى بعدى هستند چرا که ما در کشور چندان استفاده براى جلبک نداریم و بیشتر مواد فرآورى شده آن وارد مى شود مثلاً طبق آمار وزارت بازرگانى، استابلایزرها در ۱۸ ماه حدود ۷۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است، از این رو شما یا باید جلبک را به مرحله فرآورى برسانید یا تا مدتى آن را به صورت خام به کشورهاى دیگر صادر کنید که این بحث صادرات نیاز مبرمى به معرفى و بازاریابى دارد. البته ارزش فرآورى محصول خیلى بالاست و بعد از فرآورى، قیمت آن و همچنین سود حاصله بسیار افزایش مى یابد.

سواحل هرمزگان یکى از مناسب ترین مکان ها براى تولید و پرورش جلبک دریایى است و هرگونه سرمایه گذارى در این زمینه مى تواند موجب اشتغال زایى و درآمد زایى به شکل ارزى براى کشور باشد، این در حالى است که از این ظرفیت تاکنون استفاده اى نشده و نبود اعتبار و مهمتر از آن دانش فنى لازم و عدم حمایت دولت، مهمترین عامل فرصت سوزى در این زمینه عنوان مى شود.

پرورش جلبک در منزل

پرورش جلبک در خانه به آسانی داشتن یک اکواریوم خانگی و نگهداری از ماهیان زینتی است. این کار یکی از بهترین و سودآورترین مشاغل خانگی است که علاوه بر سوددهی مناسب و بالا در طولانی مدت ارزش صادراتی داشته و به مصارف علوفه، دارویی و حتی تولید سوخت سبز برای گلخانههای تولید کننده محصولات ارگانیک میرسد. همچنین امروزه جلبک های دریایی یکی از منابع غذایی مهم در بسیاری از کشورها بوده و می توانند به عنوان غذای آینده انسان و در بخش کشاورزی به عنوان علوفه و مکمل غذایی دام و طیور و آبزیان و کود مورد توجه قرار گیرند. این جلبکها همچنین در بخش های صنعت نیز کاربردهای فراوانی دارند که از جمله می توان به کاربرد آنها در تولید محصولات آرایشی، به عنوان منابع سوختی زیستی و در تصفیه فاضلاب ها اشاره نمود. در این بخش از ایده و خلاقیت نحوه پرورش جلبک در خانه را به شما آموزش میدهیم. با ما همراه شوید.

 

نحوه پرورش جلبک در خانه

راه اندازی پرورش جلبک در خانه نیاز به فضای اندکی دارد و حتی این کار را میتوانید در حوضچه، آکواریوم یا وان کوچکی انجام دهید و نهایتا ۲۰ الی ۳۰ متر کافی است. پس اولین گام برای پرورش جلبک تهیه مخزن یا تانک کوچک است. همچنین برای برداشت جلبکها نیاز به وسایل جمع آوری دارید که میتوانید آن را از فروشگاههای آکواریوم تهیه کنید.

  • کشت جلبک یک نوع از کشت آبی است که شامل پرورش ذرات جلبک است. برای شروع کشت شما نیاز به خرید اولیه جلبک دارید. گونه و نوع جلبک خود را از فروشگاههای مطمئن تهیه کنید.
  • مخزن خود را در یک مکان گرم و روشن از خانه قرار دهید. در صورت امکان، مخزن خود را تنظیم کنید تا در نزدیکی یک پنجره جنوبی قرار بگیرد که آفتاب زیادی می گیرد. جلبک های اسپیرولینا که رایجترین و بهترین نوع جلبک برای پرورش در خانه هستند، برای رشد بهینه به نور و گرما نیاز دارند. لازم به ذکر است برخی از تولید کنندگان خانگی جلبک اسپیرولینا از نور مصنوعی استفاده می کنند، اما نتایج با نور طبیعی بهتر می شود.
  • مخزن خود را با آب تصفیه شده پر کنید و مخلوط مواد غذایی را با توجه به دستورالعمل بسته اضافه کنید. توجه داشته باشد اگر آب دارای کلر است اجازه دهید تا چند ساعتی بماند تا کلر آن از بین رود یا از فروشگاههای آکواریوم محلول ضد کلر تهیه کنید.
  • دمای محیط را بررسی کنید. در حالت مطلوب، دمای مخزن شما باید حدود ۳۵ درجه سانتیگراد باشد. از دماسنج آکواریوم استفاده کنید تا مطمئن شوید که مخزن شما درجه حرارت مناسب را برای پرورش جلبک فراهم می کند. لازم است بدانید جلبک می تواند دمای پایین را بدون مرگ، تحمل کند اما در محیط های گرم بسیار بهتر عمل می کند.
  • اگر مخزن شما خیلی سرد باشد، می توانید آن را با یک بخاری آکواریوم گرم کنید که آن را می توانید در فروشگاههای آکواریوم یا فروشگاه حیوان خانگی خریداری نمایید.
  • استارتر جلبک را اضافه کنید. شما باید دستورالعمل های دقیقی را که با بطری شروع کننده جلبک هستند، به طور دقیق پیروی کنید.
  • برای تامین اکسیژن میتوانید از پمپ آکواریوم استفاده کنید و یا اگر مخزنتان کوچک است آن را چند بار در روز هم بزنید.
  • پس از حدود ۳-۶ هفته، جلبکها آماده برداشت است. آنها را بر روی پارچه گرفته اید قرار دهید و به آرامی آب اضافی را فشار دهید.
  • این خمیر سبز جلبک تولید شده شما است که میتوانید آن را به صورت خام به فروش برسانید.

پارامترهای لازم برای پرورش جلبک در خانه

آب، دی اکسید کربن، نور و مواد غذایی مصرفی پارامترهای مهمی است که برای پرورش جلبک در خانه لازم است. البته ذکر این نکته ضروری است که جلبک های متفاوت نیازهای متفاوتی نیز خواهند داشت.

نور: جلبکها نیز مانند گیاهان برای رشد و فتوسنتز نیاز به نور دارند با این تفاوت که نیاز نوری آنها کمتر است و یک دهم نور خوشید برای رشد جلبکها کافی است. در اکثر سیستمهای پرورش جلبک در خانه، نور تنها به بالای آب در حدود ۷ تا ۱۰ سانتیمتری نفوذ می کند با این وجود هنگامی که جلبکها شروع به رشد می کنند، سطح آب متراکم می گردد و جلوی نفوذ نور را به داخل آب می گیرد. بنابراین قرار دادن منبع نور در سیستم و بین مخازن لازم است.

دما: هنگامی که نور کافی برای جلبک تامین گردد، گام بعدی این است که مطمئن شوید که دمای مناسب برای رشد جلبکها وجود دارد. به طور کلی جلبکها در محدوده وسیعی از دما رشد می کنند، اما هر نوع جلبک در دمای خاصی به حداکثر تولید میرسد.

هوادهی: لازم است یک پمپ هوای کوچک داشته باشید تا نیاز به اکسیژن و دی اکسید کربن مورد نیاز جلبکها را بتوانید تامین کنید.

مواد غذایی: در دسترس بودن مواد غذایی به رشد جلبک کمک خواهد کرد. شما میتوانید مواد مصرف لازم برای جلبک را از فروشگاههای آبزیان و یا محصولات کشاورزی تهیه کنید. مواد مورد نیاز شامل بیکربنات سدیم، سولفات منیزیم، نیترات پتاسیم، اسید سیتریک، نمک، اوره، کلرید کلسیم، سولفات آهن و سولفات آمونیوم میشود.

منابع: سایت سبز نیوز، مدیریت موفقیت، wikihow.com، Trganiclifestylemagazine.com

 

(Visited 14189 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

نظر (13)

    1. عزیزم این مواد شیمیایی برای تهیه محیط کشت مخصوص ریزجلبکهاست. متاسفانه نگارنده این پست یک سری مطالب را از جاهای مختلف کپی برداری کرده و اشراف کامل به موضوع پرورش جلبک ندارد. پرورش “ریزجلبکها” و “جلبکهای دریایی برای استخراج آگار” دو مقوله جدا از هم هستند که نباید آنها را با هم اشتباه کرد و گنجاندن مطالب مربوط به جلبکهای دریایی در میان توضیحات مربوط به ریزجلبکها یک اشتباه علمی فاحش است.

  1. با سلام و تبریک بخاطر سایت خوب شما،
    بنده در میان کسب و کارهای کوچکی که شما در سایت خود معرفی نموده اید به پرورش جلبک علاقه مند هستم و تمامی مطالب مربوط به آن را دنبال کردم و فیلم مربوطه را نیز مشاهد کردم. از آنجائیکه نیاز به کسب برخی طلاعات دیگر دارم لذا خواهشمندم چنانچه شماره تماسی از پرورش دهندگان درون ویدئو دارید برای بنده ارسال نمائید تا از آنها کسب راهنمائی نمایم.
    پیایش از زحمات شما در حق اینجانب کمال تشکر را دارم.
    کیومرث خمیس آبادی

ترک کردن دیدگاه شما