همه چیز درباره راه اندازی سوپرمارکت

همه چیز درباره راه اندازی سوپرمارکت

سود متوسط سوپرمارکت ۱۵ تا ۳۰ درصد راه اندازی کسب و کارهمواره با ریسک همراه است؛ فرقی ندارد این کسب و کار کاملا جدید باشد یا اینکه صدها نمونه موفق آن پیش از این راه اندازی شده باشد. به هر حال باید برای به دست آوردن درآمد پول، وقت و انرژی باید صرف کرد.

حال در این میان کسی موفق است که بتواند خواسته مشتری را بهتر بشناسد و بازار را در دست بگیرد. به گزارش ایده و خلاقیت به نقل از پول نیوز، البته دسته موفق دیگری هم وجود دارد که از قدرت ریسک پایینی برخوردارند و با توسل به تجربیات صاحبان کسب و کارهای موفق سعی می کنند. در واقع آنها به دنبال فعالیت اقتصادی هستند که امتحان خود را پس داده و اداره آن با کمترین ریسک همراه باشد.

بدون شک سوپرمارکت یکی از آن دست کسب و کارهای محبوبی است که هر سرمایه گذاری را وسوسه می کند تا برای یک بار هم که شده به راه اندازی آن فکر کند. به هر حال شغلی است که همیشه مشتری های خود را داشته و به اصطلاح بازار دارد. تجربه تاریخی هم نشان می دهد در هر محله وجود یک خواربارفروشی، از یک بقالی کوچک گرفته تا نمونه امروزی آن یعنی هایپر مارکت الزامی است.

در انتخاب جای سوپرمارکت دقت کنید

اگر می خواهید زود به سودآوری رسیده و دوره بازگشت سرمایه تان در کسب و کاری که راه انداخته اید کوتاه و در نهایت کسب و کار موفقی داشته باشد، در انتخاب جای سوپرمارکت دقت کنید چرا که یک اشتباه کوچک در مکان یابی درست منجر به تعطیلی کسب و کارتان خواهد شد. این مطلب به نقل از یکی از سوپرمارکت داران دریانی پایتخت است که بیش از ۱۰سال سابقه فعالیت در اداره یک سوپرمارکت ۱۰۰متری در حوالی بلوار کشاورز را دارد.

مجتبی بیاتی در تکمیل گفته های خود گفت:  «مهم ترین عامل مکان سوپرمارکت بوده که بسته به اندازه و جای فروشگاه قیمت آن متفاوت است. در یک مکان شاید با کمی قیمت اضافه تر سود خوبی در ماه داشته باشید و در مکان دیگر با قیمت کمتر سود نسبتا کمتری. با این حال سوپرمارکتی که در محل گذر و در یک منطقه مسکونی است به تبع مشتریان بیشتری خواهد داشت، البته در این میان قدرت خرید ساکنان محله نیز در درآمدزایی سوپرمارکت نقش بسزایی دارد چرا که هر چقدر مردم وضع مالی بهتری داشته باشند، بیشتر خرید می کنند.»

این مطلب را هم بخوانید:   آرایشگری زنانه شغلی که با آن درآمدی نجومی خواهید داشت

این سوپرمارکت دار باسابقه با اشاره به چند کسب و کار شکست خورده در بین دوستان و همکارانش تأکید کرد: برای شروع بهتر است به سراغ سوپرمارکت هایی بروید که صاحبان قبلی قصد جمع آوری آن را دارند چرا که در این صورت با یک تیر دو نشان را زده اید یعنی علاوه بر تهیه جا می توانید یخچال و قفسه هم بگیرید. در غیر این صورت مجبورید برای خرید یخچال یا قفسه دوباره وقت هزینه کنید. به هر حال راه اندازی سوپرمارکت حدود یک تا دو ماه زمانبر است، پس بهتر است با اجاره یک سوپرمارکت حجم کار خود را کمتر کنید.

قیمت اجاره سوپرمارکت

گشتی در بنگاه های معاملات املاکی حاکی از آن بود که رهن یک سوپرمارکت ۴۸متری با ۲۰متر بالکن در یکی از خیابان های فرعی محله پیروزی ۶۰میلیون به اضافه ۴٫۵میلیون اجاره ماهانه است. مبلغ رهن یک سوپرمارکت ۴۰متری در یک جای شلوغ و پرترددتر به ۱۲۰میلیون تومان هم می رسید. درحالی که رهن یک سوپرمارکت ۶۰متری در یکی از محلات پرتردد چیذر بالغ بر ۱۵۰میلیون ودیعه و ۴میلیون اجاره ماهانه است و اجاره همین سوپرمارکت با موقعیت مشابه در محله سعادت آباد ۱۵۰میلیون ودیعه با ۱۵میلیون تومان اجاره قیمت گذاری شده است.

البته اگر کسی بخواهد دکور و وسایل سوپرمارکت را با سلیقه خود تهیه کند باید بابت تهیه هر یخچال و فریزر بین ۶۰۰هزار تا ۱۰میلیون هزینه کند. این تفاوت قیمت جدا از برند آن، به ابعاد و کاربری یخچال یا فریزر برمی گردد. البته بعضاً شرکت های تولیدکننده مواد غذایی مانند بستنی برای تبلیغات یخچال های رایگان به فروشگاه ها می دهند.

این در حالی است که هزینه تهیه قفسه های مناسب سوپرمارکت متری ۸۰۰هزار تا یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان است. در نهایت اینکه یک سوپرمارکت برای شروع کار نیاز به حدود ۵۰میلیون تومان جنس دارد.

به گفته یکی از سوپرمارکت داران خیابان مطهری، بهتر است در ابتدا اجناس از طریق عمده فروشان تهیه شود و اینکه افراد تازه کار خریدوفروش خود را با اجناس ضروری آغاز کنند تا اینکه از سلایق مشتری خود آگاه شوند، البته در ماه های بعدی بازاریاب ها و ویزیتورها به سراغ آنها می آیند و خرید اجناس به صورت امانی یا از طریق چک کار را برای سوپرمارکت داران تازه کار راحت تر می کند.

مجوز فراموش نشود

این کسب و کار هم مانند تمامی مشاغل دیگر نیاز به دریافت مجوز دارد. اگرچه ممکن است شما در یک محله شاهد ده ها باب مغازه باشید که مشغول خریدوفروش مایحتاج ساکنان محله باشند. با این حال به گفته رئیس اتحادیه سوپرمارکت های تهران، تعداد رسمی سوپرمارکت های دارای مجوز پایتخت از ۴۵۰واحد فراتر نمی رود. بقیه واحدها که مردم آنها را سوپرمارکت می دانند، مجوزی از این اتحادیه ندارند.

این مطلب را هم بخوانید:   همه چیز در مورد راه اندازی آموزشگاه رانندگی

این واحدها معمولاً با مجوز لبنیاتی یا خواربارفروشی اداره می شوند یا اصلاً مجوز ندارند و به اصطلاح غلط به عنوان سوپرمارکتی شناخته می شوند. براساس آنچه در اساسنامه این اتحادیه آمده، در حال حاضر حداقل متراژ برای گرفتن مجوز سوپرمارکت، ۷۰ متر مربع است و باید تمامی محصولات مورد نیاز روزانه خانوارها را تأمین کند.

سعید درخشانی در ادامه خاطرنشان کرد: اینکه جای سوپرمارکت کجا باشد تأثیری در دریافت مجوز ندارد. در واقع مالک سوپرمارکت مجاز است در هر نقطه از شهر که به لحاظ بهداشتی مشکل دار نباشد، فعالیت خود را شروع کند. پس از ارائه فرم درخواست جواز متقاضی باید مدارک سند مالکیت به نام متقاضی، اجاره نامه رسمی به نام متقاضی، اجاره نامه عادی (با اخذ تعهد محضری) به نام متقاضی، مبایعه نامه به نام متقاضی، حکم قطعی دادگاه مبنی بر الزام به تنظیم سند اجاره، رسید پرداخت اجاره بهای معتبر و قرارداد اجاره محل کسب با ادارات و سازمان های دولتی، نهادها، شهرداری، شرکت های تعاونی مسکن و شرکت های خاص صنفی، شرکت های تحت پوشش سازمان های دولتی و نهادها را تحویل دهد.

وی افزود: همچنین برای فرد متقاضی جواز کسب در سوپر مارکت ارائه کپی تمام صفحات شناسنامه، کپی کارت ملی، کپی مدرک تحصیلی یا حداقل سواد خواندن و نوشتن (به استثنای متقاضیانی که سن آنان از ۵۰ سال بالاتر است)، ۱۲ قطعه عکس پرسنلی جدید، کپی کارت پایان خدمت برای متقاضیان مرد کمتر از ۵۰سال، فیش واریز مبلغ حداکثر تا سقف پنج برابر حق عضویت اتحادیه برای سال اول (حق ورودی) که از مبلغ ۳میلیون ریال عدول نکند، فیش واریز مبلغ ۳۰ هزار ریال به حساب ۲۱۷۳۳۰۰۸ خزانه کشور، پایان کار ساختمان، قبوض پرداخت عوارض شهرداری و نشانه تجاری مغازه الزامی است. البته وضعیت بهداشتی آن نیز از طریق اتحادیه از اداره بهداشت و شرایط از طریق نیروی انتظامی و سازمان امور مالیاتی استعلام می شود.

به گفته درخشان، هرچند اخذ مجوز در ابتدا و قبل از آغاز فعالیت الزامی است، اما بعضاً مشاهده شده از آغاز فعالیت سوپرمارکت یک سال می گذرد اما صاحب آن اقدام به اخذ مجوز نکرده است، درحالی که در صورت کامل بودن مدارک فرآیند اخذ مجوز از یک ماه فراتر نمی رود. به هر حال اتحادیه در صورت مشاهده چنین مواردی و ادامه آن اقدام به پلمب سوپرمارکت می کند.

این مطلب را هم بخوانید:   با سرمایه کم کسب و کار کنیم

منبع درآمدزایی

سوپرمارکت داران متفق القول معتقدند فروش مایحتاج و کالاهای ضروری سود بالایی ندارد. برای نمونه علی حسن زاده، مالک یکی از سوپرمارکت های خیابان بهشتی تهران در این باره اشاره کرد: اجناس داخلی سود کمی دارد. در بهترین حالت سود مواد غذایی مانند لبنیات و بستنی بین ۸ تا ۱۲درصد است.

بیشترین سود روی اجناس خارجی است که مشخصا جایی که قدرت خرید مردم بالا باشد، فروش بیشتر خواهد بود. به طور متوسط سود ماهانه سوپرمارکت حدود ۲۰درصد است. در محلاتی با سطح درآمد متوسط این سود بین ۱۵ تا ۲۰درصد بوده و در محلاتی که وضع درآمدی افراد بهتر است این رقم به ۲۵ تا ۳۰درصد نیز می رسد.

نکاتی برای اداره سوپرمارکت

سوپرمارکت از آن دست مراکز خریدی است که همیشه مشتری دارد. یکی از سوپرمارکت داران خیابان فاطمی در این خصوص گفت: ساعت کار سوپرمارکت از هفت صبح آغاز می شود و بعضاً تا ساعت ۱۲شب دایر است. با این حال، اوج ساعت کاری آن بین ساعات ۱۱ صبح تا یک بعد ازظهر است. به این ترتیب توصیه می کنم به تنهایی اقدام به راه اندازی و اداره سوپرمارکت نکنید.

پویا ثمنی که یک فروشگاه ۸۰ متری دارد، اشاره می کند: یک سوپرمارکت حداقل دو نیرو می خواهد یکی برای تهیه اجناس از بازار و دیگری برای کار در سوپرمارکت. برای مثال در این فروشگاه من یک صندوقدار و دو کارگر تمام وقت دارم. خودم نیز به طور مداوم سرکشی می کنم.

وی افزود: سخت ترین بخش کار در اداره یک سوپرمارکت مربوط به صندوقدار و سپس چیدمان و کنترل اجناس است. صندوق بخش اصلی این کسب و کار به شمار می رود و نمی توان آن را به هر کسی سپرد. به هر حال اداره سوپرمارکت کاملاً زمانبر است.

بعضا پیش می آمد در روزهای ابتدایی کار، زمان استراحتم به کمتر از چهار ساعت می رسید یا اینکه در دو سال ابتدای کار من اصلاً یک روز هم تعطیلات یا مسافرت نرفتم. مسئله ای که افراد تازه وارد باید درنظر بگیرند این است که اداره سوپر مارکت بسیار دشوار و در برخی مواقع غیرممکن است، پس بهتر است آنها به دنبال یک شریک یا حداقل یک مدیر مورداعتماد باشند.

(Visited 8040 times, 1 visits today)

درباره نویسنده

شما ممکن است علاقه مند باشید

ترک کردن دیدگاه شما